Mobilförsäljningen dyker i Europa – största tappet sedan år 2012

Permalänk
Melding Plague

Mobilförsäljningen dyker i Europa – största tappet sedan år 2012

I en färsk analys från Counterpoint redovisas de lägsta leveranssiffrorna på elva år. Mest minskar Oppo, följt av Apple på andraplats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att Apple tappar! Känns dock inte helt förvånande med tanke att folk har mindre pengar att röra sig med.

Permalänk
Medlem

Och mindre ska det bli! Såvida mobiler äntligen börjar tillverkas med levnadslängd och reparation i åtanke. Det är helt absurt hur exploaterad mobilmarknaden blev efter att iPhone släpptes.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Dåliga ekonomiska tider kombinerat med att telefoner gått från att vara en utbytesvara i cykel baserat på funktionsförbättringar till att sakta gå mot en cykel baserat på enhetens livslängd.
Innovationen på området är helt enkelt kass för tillfället och de stora handelsblockaderna mot kinesiska tillverkare förbättrar inte läget på denna front (inget illa menat mot blockaderna och anledningarna till dem).

Permalänk
Medlem

Dags för tillverkarna att se till att leverera uppdateringar under en längre tid. Tycker faktiskt heller att det räcker med att bara uppdatera till senaste Android, dom borde även se till att förbättra egna appar och funktioner för kamera, video etc. Idag när man köper en mobil så händer i stort sett ingen med sånt. En mobil för kring eller över 10k borde hållas uppdaterad i 5 år.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Och mindre ska det bli! Såvida mobiler äntligen börjar tillverkas med levnadslängd och reparation i åtanke. Det är helt absurt hur exploaterad mobilmarknaden blev efter att iPhone släpptes.

Jag håller helt med om reparationsaspekten, men livslängd är väl ändå något Iphones hyllats för? 6-7 år med OS-uppdateringar och uppåt 10 år med säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag håller helt med om reparationsaspekten, men livslängd är väl ändå något Iphones hyllats för? 6-7 år med OS-uppdateringar och uppåt 10 år med säkerhetsuppdateringar.

Onekligen.
Största anledningen till att jag bytte från det gröna laget.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Apple iPhone 15 lär dock bli ett säljsuccé när den får usb c.

Men som precis allt så finns det upp och nergångar i försäljningen. När skillnaden mellan modellerna blir liten så blir det dessutom mindre som uppgraderar. Det som får till är nya funktioner.

Jag tror dock snabb mobilutveckling har varit bra för miljön. Då våra mobiltelefoner idag ersätter en så mycket annan hårdvara. Nästan ingen har andra kameror, mp3 spelare, ficklampa, gps, busskort, komplex interface på deras utrustning utan använder mobilen istället. Fortsätter denna utveckling så leder det till mindre ewaste och det är bra för miljön. Det är ju sjukt att varenda elpryl man har ska ha ett eget fysisk interface.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av urban22:

Njaa. Apple har fått bra kritik för mjukvarustödet. Med all rätt!

Däremot har Apple fått en hel del kriktik för reparationsaspekten där de aktivt hindrat folk att kunna reparera sina grejer själva.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Kul att Apple tappar! Känns dock inte helt förvånande med tanke att folk har mindre pengar att röra sig med.

Skulle även tro att skillnader mellan modellerna också är mindre, inte alls wow-känsla som på den gamla goda tiden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Priserna ökar och skillnaden mellan generationer minskar. Så vilken överraskning att försäljningen sjunker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det låter ju bra i teorin, men med tanke på att Apple har många "planned obsolesence" strategier, framförallt när det kommer till reparation och underhåll. så handlar os-uppdateringar/säkerhetsuppdateringar främst om en sanitetsfråga. Å andra sidan kan människor med gamla apple-enheter inte installera uppdaterad mjukvara. Vilket var något min mor fick erfara med sin väldigt gamla iPad. Även om många Android enheter saknar OS uppdateringar/säkerhetsuppdateringar, kan du fortfarande använda enheterna då applikationslagret (webview) är separerat från operativsystemet.

Vilket fall så handlar inte mobilindustrin om ett enskilt företag, utan snarare om 100-tal. Varav tillverkningen gemensamt gått i en linje som tvingar slutkund till frekventa nyköp helt i onödan.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Priserna ökar och skillnaden mellan generationer minskar. Så vilken överraskning att försäljningen sjunker!

Kunde inte sagt det bättre själv!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Oändlig tillväxt är omöjligt och därmed ett fullkomligt idiotiskt mål att ha.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple iPhone 15 lär dock bli ett säljsuccé när den får usb c.

Tror inte att 99% av användarna bryr sig nämnvärt om det är en "USB-C till Lightning" eller "USB-C till USB-C" sladd i lådan.

Ang. filöverföring, så är AirDrop guld i många sammanhang!

Permalänk
Rekordmedlem

Sund utveckling att folk minskar inköpet av meningslösa prylar för utvecklingen har stagnerat och nu är det bara dags att tvinga fram lång livslängd med hjälp av lagstiftning i stället för att sälja en massa blivande elektronikskrot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vilken dålig rapport! Det framkommer inte ens om man pratar om volym, försäljning i nominella priser eller försäljning i realpriser.

Troligtvis handlar det om försäljning i nominella priser, vilket innebär att man även borde justera för inflation. Då skulle siffrorna se ännu sämre ut, men nedgången skulle antagligen ha börjat redan 2022.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Bra! Det räcker med uppgraderingshysterin.

Permalänk
Medlem

Har bara hört talas om Samsung och Apple i den listan. Oppo? Realme? Mi?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av walkir:

Tror inte att 99% av användarna bryr sig nämnvärt om det är en "USB-C till Lightning" eller "USB-C till USB-C" sladd i lådan.

Ang. filöverföring, så är AirDrop guld i många sammanhang!

Det är svårt att veta hur många som bryr sig. Något jag har lärt mig är att swelockers forum är otroligt dåligt för att säga hur marknaden kring mobiltelefoner är.
Kollar man runt här får man inblick av att iPhone mini är den största storlek på mobiltelefoner alla vill ha och spela på mobilen gör absolut inte någon alls.

Nå min spekulation går för en gång enkelt att kontrollera. Inom en månad släpps nya iPhone 15, blir den en säljsucce eller inte? Där man såklart kan diskutera vad är en säljsucce eller om det var något annat som bidrag till försäljningen.

Jag själv tillhör skaran som skulle kunna köpa en iPhone 15, det som främst tar emot är att min Android är för ny. (mindre än ett år) Hade min Android varit 3år, så skulle det kunna bli en iPhone 15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har bara hört talas om Samsung och Apple i den listan. Oppo? Realme? Mi?

Mi = Xiaomi enorma i Asien men som på senare tid fokuserat mycket på att få ut deras produkter i EU och gör allt mellan himmel och jord (sitter själv med en ryggsäck som sätt till pris klår allt i dom högre prisklasserna)
Oppo = också enorma i Asien och bland annat varit största tillverkaren av mobiler i kina
Realme = föredetta högt uppsatt på Oppo som hoppade av och startade eget

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är svårt att veta hur många som bryr sig. Något jag har lärt mig är att swelockers forum är otroligt dåligt för att säga hur marknaden kring mobiltelefoner är.
Kollar man runt här får man inblick av att iPhone mini är den största storlek på mobiltelefoner alla vill ha och spela på mobilen gör absolut inte någon alls.

Nå min spekulation går för en gång enkelt att kontrollera. Inom en månad släpps nya iPhone 15, blir den en säljsucce eller inte? Där man såklart kan diskutera vad är en säljsucce eller om det var något annat som bidrag till försäljningen.

Jag själv tillhör skaran som skulle kunna köpa en iPhone 15, det som främst tar emot är att min Android är för ny. (mindre än ett år) Hade min Android varit 3år, så skulle det kunna bli en iPhone 15.

Tror också du överskattar USB C suget hos majoriteten. Jag tror iPhone 15 kommer sälja rätt bra men det beror främst på att den kommer se annorlunda ut på skärmen med Dynamic Island och mindre bezels. Möjligtvis är det Androidanvändare som värderar USB C högt men hur många byter egentligen till Iphone bara för det.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Möjligtvis är det Androidanvändare som värderar USB C högt men hur många byter egentligen till Iphone bara för det.

Det slog mig också: Undrar hur många som köper en ny iPhone som kommer bli vansinniga då deras gamla laddare inte kommer fungera längre kombinerat med att de inte skickar med varken sladd eller laddare längre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag har en iPhone 12 Mini och spelar på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Mi = Xiaomi enorma i Asien men som på senare tid fokuserat mycket på att få ut deras produkter i EU och gör allt mellan himmel och jord (sitter själv med en ryggsäck som sätt till pris klår allt i dom högre prisklasserna)
Oppo = också enorma i Asien och bland annat varit största tillverkaren av mobiler i kina
Realme = föredetta högt uppsatt på Oppo som hoppade av och startade eget

Men nu gällde det ju försäljning i Europa. Xiaomi har jag i alla fall hört talas om (inte som enbart Mi dock), men jag kan inte minnas att jag sett nån "Oppo"-mobil...

Samsung
LG
Oneplus
Apple
ASUS
Sony
Motorola
Google
Fairphone
Xiaomi

Kanske missat nån, men där täcks nog 99 procent av alla sålda mobiler i Sverige in.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det slog mig också: Undrar hur många som köper en ny iPhone som kommer bli vansinniga då deras gamla laddare inte kommer fungera längre kombinerat med att de inte skickar med varken sladd eller laddare längre.

Ilskan när man inser att det krävs två laddare för att ladda airpods o iphonen!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Men nu gällde det ju försäljning i Europa. Xiaomi har jag i alla fall hört talas om (inte som enbart Mi dock), men jag kan inte minnas att jag sett nån "Oppo"-mobil...

Samsung
LG
Oneplus
Apple
ASUS
Sony
Motorola
Google
Fairphone
Xiaomi

Kanske missat nån, men där täcks nog 99 procent av alla sålda mobiler i Sverige in.

Oneplus startades av oppos vice VD (och svenska Carl Pei) - och projektet finansierade av oppo.
De har delat tillverkningslinjer - och delar numer även OS (colorOS).
Så oneplus är ett dotterbolag till oppo kan man väl säga ;). Har du hört om oneplus så har du hört om oppo. För det är oppo.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Samsung
LG
Oneplus
Apple
ASUS
Sony
Motorola
Google
Fairphone
Xiaomi

uppenbarligen inte då OPPO och Realme tydligen är större än alla i din lista utom Samsung, Apple och Xiaomi (så jag tolkar det iallafall)

Vilket i sig inte är konstigt då Oppo och Realme förmodligen har utbud på mobiler i lägre prisklasser och dom högre prisklasserna dommineras av två företag (Samsung och Apple)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Förlåt, men vem tycker att de har en intressant telefon som de köpt senaste åren?

Alla enheter är skittråkiga och det enda man verkar göra är att kasta på fler linser som ett tecken på innovation.

Jag brukade älska mobiltelefoner och bytte fram och tillbaka med privatpersoner för att testa nya grejer, funktioner eller annorlunda implementeringar (och importera Windows Phones från Tyskland) men nu är det absolut ointressant att ens titta på telefoner. Det är samma skit i olika priser utan något som utmärker...

Edit*
Ja, Fold/Flip är absolut en riktning men samtidigt gör priset det ointressant ..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Förlåt, men vem tycker att de har en intressant telefon som de köpt senaste åren?

Alla enheter är skittråkiga och det enda man verkar göra är att kasta på fler linser som ett tecken på innovation.

Jag brukade älska mobiltelefoner och bytte fram och tillbaka med privatpersoner för att testa nya grejer, funktioner eller annorlunda implementeringar (och importera Windows Phones från Tyskland) men nu är det absolut ointressant att ens titta på telefoner. Det är samma skit i olika priser utan något som utmärker...

Edit*
Ja, Fold/Flip är absolut en riktning men samtidigt gör priset det ointressant ..

Exakt så känner jag. Det kommer ju aldrig några nya hårdvarufunktioner. Möjligen kommer det någon ny programvarubaserad funktion som sedan artificiellt begränsas till nyare enheter för att tvinga folk att byta på ett taskigt sätt.

Vikbara telefoner är för mig sämre än vanliga då jag stör mig på bucklan, vill ha en väldigt tålig skärm då jag slänger ner den i väskan med grus, nycklar och mög, samt vill inte betala över 7-8 000.

När kommer något riktigt coolt? Snyggt integrerad 360-kamera? Supersnabb 3D-scanner (ingen stöder längre ToF-kameran jag har på min Samsung och Apples håller sin för sig själva)? Inbyggda utfällbara spelkontroller?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."