Permalänk
Medlem

Min youtube utrustning

Jag driver en liten youtube kanal. Den här tråden presenterar(eller ger mig en möjlighet att tjata om) tekniken och utrustningen jag använder idag. Har få eller egentligen inga personer att disskutera eller jämföra med här i min närhet så jag testar och tar beslut mest på egen hand. Tråden kan kanske ses som en inspiration om någon vill göra något liknande eller en möjlighet för någon annan att prestentera vad de använder för utrustning! Välkomnar all sorts diskussion.

Min kanal är ganska nischad och fokuserar på informerande videos, lite vlogar och guider kring akvarium. Jag valde att hålla den på svenska då det finns så lite material om detta på youtube och ännu mindre på svenska. Man når en ganska liten skara men det blir rätt personligt om något uppskattar det man gör Långsiktigt vill jag dock försöka få bättre och jämnare resultat och lansera en engelsk kanal med.

Har inga direkta hopp om att kunna få några egentliga pengar på kanalen. Jagar därför inte tittare, prenumeranter eller algoritmen. När jag har ett bättre "bibliotek" som kan ge en mer komplett kunskapsbas kan jag tänka mig att försöka marknadsföra den lite mer. Idag är jag fortfarande i ett stadie där jag känner att jag utvecklar mig så pass för varje avsnitt att jag knappt kan se tillbaka på det jag redan gjort... Men jag har lärt mig att trycka ut innehåll även om jag aldrig är nöjd för de som tittar verkar tycka det är kul ändå. Jag kan ofta känna samma när jag själv hittar någon kul person att följa, hjärta och innehåll är oftast viktigare än produktionen.

Huvudkameror

Idag använder jag två kameror huvudsakligen. En Olympus E-M1 Mark II och en Lumix GH5.

Av de två är GH5 den överlägsna kameran gällandes videospecar och funktioner. Jag filmar det mesta med den. Saker som är smidig med den är bra slow-motion möjligheter, mer val kring timelapse tagning, mängder av bildhastighetsval och fullstor HDMI kontakt. Den har även 10-bitars video men det är inget jag använder idag då jag inte kan redigera de filerna i gratisversionen av Davinci Resolve.

Jag skaffade egentligen Olympuskameran av bara en anledning: Autofokus.

Min GH5 är egentligen någorlunda ny, det mesta jag skapat hittils är filmat med en GH4. Bägge har problem med att autofokus "jagar" ofta och behöver bekräfta att den är korrekt konstant. Vilket för mig är oacceptabelt. Så nästan allt jag filmat är med manuell fokus. Ofta sätter jag något där jag ska sitta och fokuserar på den, en burk med text på brukar vara bra för det är lätt att fokusera så att man kan läsa texten.

Men efter nästan två år av det skaffa jag Olympus kameran då den har fas detekterande autofokus i video. Bidragande orsak att jag valde just den är priset, att den kan använda alla mina Micro Four Thirds objektiv jag redan har samt att den kan filma i äkta 24 fps(nästan alla kameror filmar i 23.97 fps även om de påstår att det är 24).

Jag valde Micro Four Thirds från början för att det är ett väldigt budgetvänligt alternativ. Framför allt på objektiven. Det finns många väldigt trevliga objektiv för mycket rimlig peng, iaf jämfört med andra kamerafattningar.

Mina mest använda objektiv idag är Lumix Leica 25mm 1.4, Olympus 30mm Macro samt Lumix 12-32mm zoom. Men jag har en hel låda full med objektiv jag gärna varierar med pga att det är svårt att låta bli att köpa grejer.

Tidigare kameror och fullformats svammel

Innan jag skaffa mina två nuvarande kameror har jag även använt Sony A7S och Lumix GH4.

Bägge har jag förstås kvar med, jag har någon sorts materialistisk separationsångest. Jag kan inte göra mig av med saker...

GH4an är fortfarande en kanonkamera jag har som backup. Den klarar nästan allt GH5an men lite, lite sämre. Bra 4K men den beskär bilden en del, användbar slow-motion om än begränsad till 96 fps istället för 120 och uppåt på GH5. Bra sak är att de bägge använder samma batterier så jag har ett flertal extra. Jag har faktiskt GH3an med så där har jag ytterligare batterier...

A7S kameran skaffa jag som ett experiment. Har man M43 så blir man ganska fort bombarderad av omvärlden om hur dåligt det är egentligen och att fullformat är det enda man bör titta åt. Jag ignorera det länge men till slut tog nyfikenheten över och jag fick ett rimligt erbjudande på denna kameran.

Det var en ganska nyttig erfarenhet att både äga och använda en fullformatskamera. Det jag absolut märkte är att det stämmer det de flesta säger. Att det är bättre bildkvalitet från en större sensor. Det är lite svårt att säga exakt vad som orsakar det men kameran ger en väldigt trevlig bild. Går disskutera detta mycket djupare men det blir snabbt väldigt grova ord och påhopp är risken...

En fantastisk sak med A7S mot mina andra kameror är att den producerar fin 1080P video. Jag har nästan bara arbetat med 4K video så länge jag haft möjligheten. Inte för att jag behöver det utan för att 1080P är så dåligt på de flesta av mina kameror.

Problemet är att de flesta av dessa hybridkameror som folk tittar på fuskar med sin 1080P. Det ideala är att hela sensorn läses av för varje bildruta och sedan skalas den bilden ner till 1080P. Detta gör Sony A7S vilket ger den så fin bildkvalitet. Men det normala är att kamerorna antingen kör line skipping eller pixel binning. Oftast på ett ganska grovhugget sätt. I kort innebär det att de läser inte ut alla "pixlar" från sensorn utan hoppar över en majoritet. Detta skapar en hel del artefakter och problem.

Egentligen är det kanske inte så viktigt, de flesta streamar ändå antagligen youtube i ganska aggressiv komprimering. Men för mig som är intresserad av tekniken så är det inte kul att arbeta med undermåligt material redan i grundsteget.

Så om kameran ger bra 1080P som Sonyn så kör jag mer än gärna det. Det blir mindre filer och allt är mer lättarbetat.

Men när man kommit förbi bildkvaliteten på Sonyn så blev nackdelarna uppenbara fort. Sonys kameror är kända för sin lysande autofokus... Men det är lätt att missa att de första två A7S versionerna inte har fas detekterande autofokus, de har därmed samma problem som mina Lumix kameror. Jag lekte en del med det korta skärpedjupet vilket var kul, men jag fick ta om mängder av material då det var mycket svårt att hålla sig på skärpedjupsplanet när man satte det manuellt. Vill man leka med fullformats "looken" med ultrakort skärpedjup skulle jag säga att bra autofokus är ett krav.

Personligen tyckte jag även att A7S sakna många av funktionerna jag var bortskämd med från min dåvarande GH4. Slow-motion i 1080P, äkta 24 fps stöd, A7S något sämre byggkvalitet, intern 4K, småbuggig mjukvara etc. Största problemet var dock att objektiven var betydligt dyrare för fullformat. Huset hade ett så rimligt pris att efter ett till två objektiv hade kamerahuset sedan länge blivit systemets billigaste komponent. Vilket gör A7S idag till ett ganska tveksamt val.

Enda sättet att få Sony A7S idag att vara ett billigt fullformatsalternativ är att köpa huset och enbart använda adapter och gamla spegelreflexobjektiv. Det ger en kul look som är billig att uppnå. Men ögonblicket man börjar köpa moderna objektiv så slutar ekvationen vara vettigt. Hade jag önskat köra Sony fullformat idag hade jag nog köpt en A7 III. Den har både vettig video och bra autofokus samt ett något sånär rimligt pris.

När det gäller sensorstorlek så är M43 en bra lösning det jag filmar. Mycket av det jag filmar är makro och det har stor nytta av beskärningsfaktorn och det utökade skärpedjupet. På mina "talking head" klipp så får jag inte lika luddig bakgrund men med bländare under 2.0 så får jag ändå en trevlig separation av förgrund och bakgrund. Fördelen med att fullformat klarar lägre ljus bättre kvittar med för mig, jag har så pass mycket ljus att jag kan filma under ISO 400 och då blir inte bruset på M43 så otäckt. Faktum var att efter ett tag fick jag blända ner fullformatsoptiken för att få användbart skärpedjup och blev istället tvungen att öka ISO och introducera brus till en gräns där bildkvaliteten egentligen blev ganska lik.

Jag har använt några APS-C kameror med. I ärlighetens namn tycker jag att hoppet mellan M43 och APS-C är ganska obetydligt. Antingen har man fullformat eller så har man inte det. Att sitta och älta att APS-C skulle vara överlägset M43 känns som en tveksam användning av sin tid. Då är det bättre att titta på att funktionerna i kamerahuset matchar det man behöver istället, det är viktigare.

Kringutrustning

I ljudväg har jag nästan hela tiden använt separat mikrofon och även separat ljudinspelare. Idag använder jag en Zoom H1n med en billig myggmikrofon, Boya något. Ljudet är för mig viktigast att få rätt, video är kul att bråka med men det är jobbigt att titta på något med uselt ljud. Tvärt om går helt ok.

Jag har testat spela in ljud direkt i kameran genom myggan. Men mina Lumix kameror gillar inte min mikrofon. Jag måste prata så tyst jag kan för att inte få distrotion. Det blev ganska ohållbart fort. Det är helt klart skönt att ha rätt ljud inbakad i videon direkt, men det är lätt att synka ljudet med i redigeringen så jag gör det tills vidare. Man får nog vara beredd på att testa en del olika mikrofoner om de ska prata direkt med ens kamera.

Jag märkte även ganska fort att det kan vara besvärligt att koppla mikrofonen till kameran. De flesta av mina kameror förväntar sig en mikrofon med TRS kontakt men de flesta mikrofoner jag äger har TRRS plug. Så jag har köpt en adapter för att lösa detta.

Jag köpte även en kondensatormikrofon och använde ett kort tag. Ljudkvaliteten var bra och det var skönt att inte ha en mygga på sig, den var även bra på att avstöta omgivningsljud. Men jag fick så olika ljudvolym om jag rörde huvudet för mycket så jag har slutat använda den. Men är intresserad av att testa lösningen mer i framtiden men kanske med annan mikrofon.

Jag avskyr egentligen att höra min egen röst. Men det blir så opersonligt att bara köra med text och att höra någon genererad röst hör till det värsta jag vet. Om någon annan sitter och har samma tankar så är mitt tips att härda ut det bara. Det är troligtvis bara du själv som stör sig på dig, lär dig leva med att du låter som ett troll och kör bara. Samma gäller ditt utseende, jag ser inte klok ut men folk tittar ändå... Väldigt lite folk iofs men någon iaf.

Belysning är ett komplicerat och svårt ämne. Men tveklöst det mest viktiga för bra videokvalitet. Kan du belysa bra och snyggt är det mycket mer värt än en fancy kamera. Men det är mycket lättare att ösa pengar på kameran och objektiv istället för att lära sig positionera lampor korrekt...

Jag har ganska billiga lampor idag. Två stycken Wiistream 200. Det finns nog ingen anledning att rekommendera just de men de har viss färgkontroll, går köra på NPF batterier och är rimligt stora. Jag har inget akut behov av att byta de och de ger en rimlig mängd ljus.

Jag har även en bärbar monitor, en 5 tums skärm med 1080P upplösning. Den var otroligt trevlig att ha när jag fokuserade manuellt, nästan oumbärlig. 5 tum låter inte stort men jämfört med kamerans så är det fantastiskt. Enda nackdelen är att de flesta kameror har bara den hemska mikro HDMI kontakten, ett av mänsklighetens större misstag. Jag köpte speciella platta HDMI kablar för att minska risken att jag förstör kamerans ömtåliga kontakt. Efter att nu haft fullstor HDMI på min GH5 vill jag inte köpa en kamera utan det om jag kan välja.

Jag har svårt att memorera mina linjer och har inte förmågan att kunna prata till kameran på frihand utan att det blir otroligt styltigt och jag säger "men" konstant. Så jag använder en teleprompter. Faran med en teleprompter är att man riskerar att sitta orörlig och stirra på den. Vilket ser väldigt konstgjort ut. Tricket är att röra dig lite, försök även titta lite på något annat ibland och flytta ögonen från skärmen. På tal om det är det också viktigt att lära sig titta in i objektivet, oftast är det bäst att vinkla skärmen så att du inte ser den när du filmar. Annars kan man få en knepig look där man tittar något åt "fel" håll i sina filmer.

Jag redigerar idag i Davinci Resolve och är väldigt nöjd med det. Gratisversionen jag har är otroligt generös, någon gång kommer jag nog skaffa fullversionen för att kunna arbeta med 10 bitars filmer istället. Men det är långt kvar. Överlag gillar jag inte sitta och pilla med färgerna eller ljudet. Jag försöker få ljud och video rätt direkt när jag spelar in det så kan jag ägna mig att klippa bort alla mina hemska pauser och felsägningar istället i redigeringen.

En utmaning är att hitta musik jag kan använda, värst är det i början. Youtubes ljudbibliotek finns såklart men jag iaf måste ansa ursinningslöst för att hitta något jag gillar där. Eftersom jag inte har någon inkomst från filmerna så har jag ingen lust att prenumera på någon av alla betaltjänster för att få trevligare musikbiblioket. Så jag jagar fri musik när jag kan och börjar långsamt bygga upp ett bibliotek jag kan ta ifrån.

Dator

Min dator har följande specar:

AMD Ryzen 3700X
16 GB ram
Nvidia 1050 Ti 4GB
Någon 1TB Nvme SSD

I början hade jag en Ryzen 1500, 8GB ram och hade videofilerna på en HDD istället.

8GB räckte bra till 1080P men när jag börja redigera 4K börja redigeringsprogrammet krascha så fort projektet blev det minsta ambitiöst. 16 GB som har jag idag är än så länge sällan nära att nyttjas fullt. Men kan man lägga pengarna är nog 32GB en utmärkt nivå att stanna vid.

HDDn var som inte oväntat en ordentlig flaskhals. Det jag gjorde först var att jag skaffa en mindre NVME SSD och mappa den så att jag vid varje nytt projekt genererade optimerade videofiler till den från HDDn. Davinci skapa då stora men lättredigerade kopior som man arbeta i tillfälligt. Fungerade utmärkt bara datorn fick tugga 10 minuter på videofilerna i början på varje nytt projekt.

Men jag skaffa en större SSD senare istället och redigerar filmerna direkt från den. När jag är klar sedan arkiverar jag filerna på min HDD istället.

Processorn bytte jag mest för att det var roligt. Prestandan i sig var nog egentligen god nog med min gamla processor. Men bytet gjorde att exporteringen och transkodningen fick sig ett ordentligt lyft. Det var även ett ok hopp i singeltrådig prestanda från generation 1 till 3 på Ryzen. Samt att uppgraderingen var ganska billig.

Grafikkortet verkar räcka utmärkt, för det jag gör tjänar jag nog inget på att uppgradera det.

Men det var nog presentationen av min utrusning samt de flesta av mina tankar kring lite allt möjligt. Om någon annan har tankar, kontringar eller förslag så lägg gärna upp. Jag tycker filmandet och kameror är väldigt kul och är ganska svältfödd på vettig diskussion kring de

Permalänk
Bildexpert

Trevlig beskrivning av arbetsflödet! Har alltid uppskattat dina utläggningar. Många förstår inte hur mycket tid och energi som går åt att göra bra innehåll till Youtube.

Vad är det som säger att gratisversionen av DaVinci inte klarar mer än 8 bitars färgdjup? Jag får 10 bitar när jag gör HDR-analyser av UHD-BD filmer i DaVinci och då använder jag gratisversionen. Har dock köpt Microsofts egna kodek för HEVC, men med den så får jag 10 bitar när H265 Main10 används.

För ProRes eller DNxHR ska du inte behöva några extra plugins eller kodeks utan de ska fungera som de ska out of the box. Finns vissa program som kräver Quicktime installerat för att de ska tolkas rätt men inte BMD:s tack och lov.

Permalänk
Medlem

Det är ganska tidskrävande, just nu tar det ungefär 8 timmars produktion för en genomsnittlig video på 5-10 minuter. Det går nog tveklöst krympa den tiden en del. Jag har många klumpiga steg i mitt arbetsflöde. Men det kommer alltid ta tid

Vad rörigt det blev nu! Fick gräva lite djupare och som du är inne på var visst inte svaret att gratisversionen av Resolve inte stödjer 10-bitars video...nödvändigtvis. Men den stödjer inte videofilerna från min GH5 när den kodar 4:2:2 10-bitars video, bara 8-bit. Men Resolve Studio gör det.

Så jag skulle kanske kunna konvertera filerna till ett annat format? Och därmed kunna jobba med 10-bitars video också. Inget jag är så sugen på idag dock. Men då är jag lite klokare.

Det lilla jag pillat med 10-bitars filerna så verkar min dator avsky de för övrigt, den känns mycket motsträvig bara av att spela upp de.

Permalänk
Bildexpert

Du kan göra ett test och transkodera till ProRes med hjälp av ffmpeg. De får inte helt rätt metadata (då den inte är auktoriserad av Apple) men du kan ändå öppna filerna i Davinci med 4:2:2-sampling och 10 bitar. Antagligen blir det inte lika påfrestande för datorn heller när du klipper, då ProRes uteslutande använder i-frames.

Metoden i sig genererar dock ytterligare ett omständigt, tidskrävande steg vilket kanske inte är önskvärt i långa loppet. Men det kan ju vara värt ett försök om inte annat.

Permalänk
Medlem

Mycket av det du skriver känner jag igen, även om vi, ja jag och min fru då som vi, uteslutande använder oss av lite äldre MF-objektiv, mestadels Minolta med SR-fattning och någon gång emellanåt ett eller annat Minolta AF-objektiv via ”dumma” adaptrar som tillåter oss att kontrollera bländaren manuellt.

Som kameror använder vi Sony A6300:or och vi kör normalt med en 3-5 kamerasättning och filmar allt i 4K 25p.

När vi började filma. 2012, använde vi oss av lite större kameror, men när minneskortet i ena gav upp slängde jag upp en Nex-5 och upptäckte att personerna vi intervjuade slappade av på ett helt annat sätt för en så liten kamera och vågade öppna upp sig mer, det blev helt enkelt bättre innehåll.

Anledningen till att vi valt att använda lite äldre objektiv från 60- mitten av 80-talet beror på vad vi ofta filmar, klubbspelningar och konserter som hobby (ja självklart med ackreditering) och publicerar allt utan reklam.

Det tog inte lång tid att inse att AF sällen fungerar bra i riktigt mörka, rökiga miljöer, i synnerlighet inte kombinerat med strobe-ljus och spotlights.
Bildstabiliseringar i objektiven och kamerahus var en annan sak som inte uppskattade lite tyngre bas eller trumslag utan jobbar övertid och ger ett närmast geléartat utseende på allt.

Det har gjort att även på annat vi filmar, som diverse pressträffar, teater, manifestationer etc. fortsatt att använda MF mest av vana/ovana trots att modernare objektiv skulle ha fungerat utmärkt.

Ljudet micar vi normalt upp själva men det händer att vi också kombinerar det med ljudet från mixerbordet kombinerat med det vi micat upp själva, eller snarare micade ska jag väl skriva, jag råkade ut för en trafikolycka som resulterade i ett år i rullstol och två på kryckor så vi har väl mer eller mindre lagt ner sidan vi drev och video för stunden, men en dag ger jag mig fn på att jag ska stå där igen och filma i en trång mörk klubblokal någonstans.

Programvarumässigt använder jag en registrerad DaVinci Resolve under CentOS.
Så vad vi då gör, en av Youtube sönderkomprimerad video i 720p:
https://www.youtube.com/watch?v=xC15qaUILHo

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Johan_G3:

Som kameror använder vi Sony A6300:or och vi kör normalt med en 3-5 kamerasättning och filmar allt i 4K 25p.

Generellt är 25 FPS en konsekvens av elnätets och därmed analog TV-frekvens om 50 Hz som lever kvar i modern tid, trots att vi inte längre tvunget måste synka bildröret mot oscillationen i elnätet.

Så gott som alla som producerar för broadcast med europeisk bas, oavsett om det är drama, fiktion, dokumentär eller reklam lever därför med 25p som sitt mål. Det är ett måste för dem om de ska kunna få sitt material godkänt för utsändning och syndikalisering. Ringer jag någon i branschen mitt i natten och frågar dem kommer de flesta yrvaket svara: "Öhhh... ...du kör alltid 25 FPS. Aldrig gjort något annat hela mitt yrkesliv."

Youtube är baserad på datorer och bärbara enheter samt appar i TV/AppleTV etc. Basen för dessa är 60 Hz. Därför är 4K/30 den mer lämpade frekvensen för den som lever enbart på Youtube- och onlineexponering.

YT-appen kör 60 Hz. Majoriteten datorer kör 60 Hz. 25 och 60 går inte jämnt upp vilket måste hanteras på något sätt och det vanligaste är någon form av repetition av var femte bildruta. Detta leder till hackande i bilden, vilket kanske inte märks på en TV eftersom många kör sin TV med interpolering. Eller så blir det supertydligt om de kör en TV med dålig interpolering eftersom det gör hackandet värre...

För mig som främst ser på Youtube på datorn är det tydligt att många europeiska innehållsmakare kör med 25 FPS och de klipper in bild som hackar hela tiden precis på det sätt som det blir när var femte bildruta repeteras. Särskilt panorerande klipp. Detta kan också förvärras av sådant som att de köper in stock reel/b-roll som ursprungligen är i 24 eller 30 FPS och sedan blir det random ryckig effekt beroende på hur de redigerar det hela.

Jag gissar att dessa skapare på YT – som inte är videotekniker i grunden – helt enkelt har rådfrågat någon de känner i branschen som yrvaket och på reflex svarar "Kör 25 FPS – jag skulle få sparken om jag körde annat!".

Detta har också förvärrats, åtminstone tidigare år, av att kameror som säljs inom EU en gång ofta var låsta till 25 FPS och inte kan köra 30 FPS eller liknande. Men detta verkar inte vara fallet längre.

Det finns mig veterligen få anledningar för den som kör online som sin enda målgrupp att köra annat än på basen av 60 Hz, alltså 30 eller 60 FPS eftersom bilden kommer se bäst ut på global basis.

Inget specifikt kritik om just dina videos. Men ifall man skapar för YT – eller konsumerar medvetet – och reagerar över rycken. Det finns en förklaring till varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Generellt är 25 FPS en konsekvens av elnätets och därmed analog TV-frekvens om 50 Hz som lever kvar i modern tid, trots att vi inte längre tvunget måste synka bildröret mot oscillationen i elnätet.

Så gott som alla som producerar för broadcast med europeisk bas, oavsett om det är drama, fiktion, dokumentär eller reklam lever därför med 25p som sitt mål. Det är ett måste för dem om de ska kunna få sitt material godkänt för utsändning och syndikalisering. Ringer jag någon i branschen mitt i natten och frågar dem kommer de flesta yrvaket svara: "Öhhh... ...du kör alltid 25 FPS. Aldrig gjort något annat hela mitt yrkesliv."

Youtube är baserad på datorer och bärbara enheter samt appar i TV/AppleTV etc. Basen för dessa är 60 Hz. Därför är 4K/30 den mer lämpade frekvensen för den som lever enbart på Youtube- och onlineexponering.

YT-appen kör 60 Hz. Majoriteten datorer kör 60 Hz. 25 och 60 går inte jämnt upp vilket måste hanteras på något sätt och det vanligaste är någon form av repetition av var femte bildruta. Detta leder till hackande i bilden, vilket kanske inte märks på en TV eftersom många kör sin TV med interpolering. Eller så blir det supertydligt om de kör en TV med dålig interpolering eftersom det gör hackandet värre...

För mig som främst ser på Youtube på datorn är det tydligt att många europeiska innehållsmakare kör med 25 FPS och de klipper in bild som hackar hela tiden precis på det sätt som det blir när var femte bildruta repeteras. Särskilt panorerande klipp. Detta kan också förvärras av sådant som att de köper in stock reel/b-roll som ursprungligen är i 24 eller 30 FPS och sedan blir det random ryckig effekt beroende på hur de redigerar det hela.

Jag gissar att dessa skapare på YT – som inte är videotekniker i grunden – helt enkelt har rådfrågat någon de känner i branschen som yrvaket och på reflex svarar "Kör 25 FPS – jag skulle få sparken om jag körde annat!".

Detta har också förvärrats, åtminstone tidigare år, av att kameror som säljs inom EU en gång ofta var låsta till 25 FPS och inte kan köra 30 FPS eller liknande. Men detta verkar inte vara fallet längre.

Det finns mig veterligen få anledningar för den som kör online som sin enda målgrupp att köra annat än på basen av 60 Hz, alltså 30 eller 60 FPS eftersom bilden kommer se bäst ut på global basis.

Inget specifikt kritik om just dina videos. Men ifall man skapar för YT – eller konsumerar medvetet – och reagerar över rycken. Det finns en förklaring till varför.

Jo det stämmer som du skriver om frekvensen, problemet när vi är ute och filmar, och som gjort att vi väljer 25fps ligger just i att i det närmaste alla ställen kör belysningen i 50Hz eller en kombination av 50Hz för lampor/flodljus etc. och 60Hz för projektorer.
Bästa sättet då för att undvika/minska flimmer är normalt att filma i 25p eller 50p och sedan ändra/ställa slutartiden "fel" t.ex. 1/60 eller 1/120 istället för 1/50 eller 1/100. Att filma i 30p eller 60p ger betydligt mer flimmer i sådana lägen. Det kommer successivt att ändra sig allt eftersom belysning byts ut mot LED-ljus men i de flesta offentliga lokaler eller små klubbar har det inte skett än.

När det gäller YT måste jag nog erkänna att jag reagerar mindre på de små rycken som kan uppstå mot att en hyfsat skarp video kan se ut som en sönderkomprimerad jpeg när den blir uppladdad.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Johan_G3:

Jo det stämmer som du skriver om frekvensen, problemet när vi är ute och filmar, och som gjort att vi väljer 25fps ligger just i att i det närmaste alla ställen kör belysningen i 50Hz eller en kombination av 50Hz för lampor/flodljus etc. och 60Hz för projektorer.
Bästa sättet då för att undvika/minska flimmer är normalt att filma i 25p eller 50p och sedan ändra/ställa slutartiden "fel" t.ex. 1/60 eller 1/120 istället för 1/50 eller 1/100. Att filma i 30p eller 60p ger betydligt mer flimmer i sådana lägen. Det kommer successivt att ändra sig allt eftersom belysning byts ut mot LED-ljus men i de flesta offentliga lokaler eller små klubbar har det inte skett än.

När det gäller YT måste jag nog erkänna att jag reagerar mindre på de små rycken som kan uppstå mot att en hyfsat skarp video kan se ut som en sönderkomprimerad jpeg när den blir uppladdad.

Ah, intressant med flimret. Evigt problem. Jag tror lösningen snarare är längre slutartider, det är min lösning då jag ofta riktar kameran mot just displayer som flimrar. Min universallösning är 216° slutarvinkel, vid 30 FPS, alltså längre slutartider. Kortare slutartider ökar risken för interferenser. Så om kameran kan, försök förlänga istället så att man fångar mer av periodiciteten inom samma frame. Detta ger dock en annan karaktär på rörelserna man fångar.

Permalänk
Medlem

Nissling: Cool, jag ska testa detta vid ett senare tillfälle. Det påverkar nog inte hur jag jobbar nu, men om det fungerar kan det vara bra att ha i portföljen om jag vill testa 10-bitars video mer i framtiden

Johan_G3: Härligt! Sonys APS-C kameror verkar ganska vassa, jag har varit tvungen att börja om från början hade jag nog övervägt en ZV-E10. De verkar vara en toppenkamera för det jag gör. Men vissa saker är svårt att märka när man läser på om en kamera innan man faktiskt ägt en en stund. Lätt att bli blind på vad man söker...

Jag körde en del gamla manuellt objektiv ett tag med, men på Micro Four thirds presterar de väldigt dåligt som regel tyvärr. När man beskär så hårt märks det att gamla objektiv inte är så skarpa. De fungerar toppen på fullformat för det mesta dock och borde vara någonstans mitt emellan på APS-C. Jag har köpt lite nya manuella "kinaobjektiv" från 7artisans och TTartisan och de har vart trevliga objektiv för väldigt rimlig peng, slipper adaptern med.

Jag har ändå klarat mig med manuell fokus väldigt länge men om man är själv och dessutom är det som kameran ska fokusera på så är autofokusen väldigt trevlig. Är nog som en diskmaskin, har man aldrig haft en kan man undra vad man ska ha den till men skaffar man en går livet under dagen den går sönder...

Kul klipp! Måste vara klurigt att hitta bra vinklar och ställen att filma ifrån. Filmade ni materialet i 720P eller hur kommer det sig att det är den upplösningen? Jag känner det som att youtube medvetet misshandlar allt material under 1080P. 1080 uppladdningar ser också konstiga ut ibland, det är mest det som får mig att envisas med 4K.

Gällandes bildhastighet:

Jag märker nog inte så mycket när folk laddat upp 25fps material, youtube är ganska kompromissat överlag ändå gällandes bildkvalitet. Jag filmar i 24 fps mest för att jag tycker det är kul att läsa om och studera spelfilmsmaterial på lediga stunder, det är kul att låtsas lite att man någon dag skulle kunna göra något sådant själv...

Annars är teorin om att 30 och 60fps vore det mest "tekniskt korrekta"

Faktum är ju dock att mig veterligen finns det knappt några kameror som kan filma i 60 fps. Den gamla NTSC timingen har satt sin förbannelse i branschen och skapar en del plågor. Den innebär i korta drag att det som kamerorna rapporterar som 60 fps är 59.94. Samma sak med 30, det är 29.97 fps. Att kamerorna använder NTSC klockfrekvensen är orsaken att de flesta kameror filmar i 23.976 fps istället för rena 24.

Är man en mobilfilmare så kan man gräva lite i sina videofiler och hitta ännu en märklig sak. De verkar inte ha någon egentlig klockfrekvens att använda, eller något åt det hållet. Jag kan inte exakta anledningen men nästan inga telefoner kan filma i en stabil bildhastighet. 24, 25, 30 etc är alltid bara deras mål på bildhastigheten. Granskar du de färdiginspelade klippen så kommer man märka att de så gott som alltid diffar.

Det mesta av det här är mindre problem i praktiken. Redigeringen löser det mesta. Men jag har haft problem med att blanda material filmat i 23.976 och 24. Och jag vande mig tidigt vid att använda 24(då min GH4 faktiskt hade stöd för det), samt min OCD eller vad man ska kalla det älskar att slippa decimalerna.

Slutartiden är ju lösningen annars på flimret för det mesta. En del av mina kameror klarar bara 29.97 fps(många av Olympus tidigare kameror är hårdlåsta till den hastigheten) och då har jag fuskat genom att använda 1/50 sekund slutartid till 30 fps... Inte idealiskt men fungera ok som nödlösning.

Min GH5 kan filma med 1/48 slutartid(180 graders vinkel) men vissa av mina lampor visar knepigheter då med så jag kör 1/50 där med pga det. Man tycker det borde vara nära nog annars.

Permalänk
Skrivet av mikoto:

Ljudet är för mig viktigast att få rätt, video är kul att bråka med men det är jobbigt att titta på något med uselt ljud. Tvärt om går helt ok.

Amen, bra ljud är viktigt. Jag skippar att titta om ljudet är mehh.

Har du testat använda headset? Denna video är en bra benchmark tycker jag.

Rossman ljud kvalla på sitt mummel är en betydande del i hans framgång, du kan inte hitta en Rossman video med dåligt ljud och han har en gazillion visningar. Tex denna video med 1,8milj visningar.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikoto:

Nissling: Cool, jag ska testa detta vid ett senare tillfälle. Det påverkar nog inte hur jag jobbar nu, men om det fungerar kan det vara bra att ha i portföljen om jag vill testa 10-bitars video mer i framtiden

Johan_G3: Härligt! Sonys APS-C kameror verkar ganska vassa, jag har varit tvungen att börja om från början hade jag nog övervägt en ZV-E10. De verkar vara en toppenkamera för det jag gör. Men vissa saker är svårt att märka när man läser på om en kamera innan man faktiskt ägt en en stund. Lätt att bli blind på vad man söker...

Jag körde en del gamla manuellt objektiv ett tag med, men på Micro Four thirds presterar de väldigt dåligt som regel tyvärr. När man beskär så hårt märks det att gamla objektiv inte är så skarpa. De fungerar toppen på fullformat för det mesta dock och borde vara någonstans mitt emellan på APS-C. Jag har köpt lite nya manuella "kinaobjektiv" från 7artisans och TTartisan och de har vart trevliga objektiv för väldigt rimlig peng, slipper adaptern med.

Jag har ändå klarat mig med manuell fokus väldigt länge men om man är själv och dessutom är det som kameran ska fokusera på så är autofokusen väldigt trevlig. Är nog som en diskmaskin, har man aldrig haft en kan man undra vad man ska ha den till men skaffar man en går livet under dagen den går sönder...

Kul klipp! Måste vara klurigt att hitta bra vinklar och ställen att filma ifrån. Filmade ni materialet i 720P eller hur kommer det sig att det är den upplösningen? Jag känner det som att youtube medvetet misshandlar allt material under 1080P. 1080 uppladdningar ser också konstiga ut ibland, det är mest det som får mig att envisas med 4K.

Gällandes bildhastighet:

Jag märker nog inte så mycket när folk laddat upp 25fps material, youtube är ganska kompromissat överlag ändå gällandes bildkvalitet. Jag filmar i 24 fps mest för att jag tycker det är kul att läsa om och studera spelfilmsmaterial på lediga stunder, det är kul att låtsas lite att man någon dag skulle kunna göra något sådant själv...

Annars är teorin om att 30 och 60fps vore det mest "tekniskt korrekta"

Faktum är ju dock att mig veterligen finns det knappt några kameror som kan filma i 60 fps. Den gamla NTSC timingen har satt sin förbannelse i branschen och skapar en del plågor. Den innebär i korta drag att det som kamerorna rapporterar som 60 fps är 59.94. Samma sak med 30, det är 29.97 fps. Att kamerorna använder NTSC klockfrekvensen är orsaken att de flesta kameror filmar i 23.976 fps istället för rena 24.

Är man en mobilfilmare så kan man gräva lite i sina videofiler och hitta ännu en märklig sak. De verkar inte ha någon egentlig klockfrekvens att använda, eller något åt det hållet. Jag kan inte exakta anledningen men nästan inga telefoner kan filma i en stabil bildhastighet. 24, 25, 30 etc är alltid bara deras mål på bildhastigheten. Granskar du de färdiginspelade klippen så kommer man märka att de så gott som alltid diffar.

Det mesta av det här är mindre problem i praktiken. Redigeringen löser det mesta. Men jag har haft problem med att blanda material filmat i 23.976 och 24. Och jag vande mig tidigt vid att använda 24(då min GH4 faktiskt hade stöd för det), samt min OCD eller vad man ska kalla det älskar att slippa decimalerna.

Slutartiden är ju lösningen annars på flimret för det mesta. En del av mina kameror klarar bara 29.97 fps(många av Olympus tidigare kameror är hårdlåsta till den hastigheten) och då har jag fuskat genom att använda 1/50 sekund slutartid till 30 fps... Inte idealiskt men fungera ok som nödlösning.

Min GH5 kan filma med 1/48 slutartid(180 graders vinkel) men vissa av mina lampor visar knepigheter då med så jag kör 1/50 där med pga det. Man tycker det borde vara nära nog annars.

Vi filmar allt i 4k 25p och med en hackad firmware så vi dels slipper 29:59 tidsgränsen och dels kan öka bitrate från tidigare 100 till 150Mb/s.
Normalt lägger vi upp i 1080, att den här videon blev 720 var för att den skulle gå snabbt under en diskussion i ett annat forum för några dagar sedan som mest handlade om ljud och om kamerans ljud inte var tillräckligt bra som det är, det är också därför två av intervjuerna är direkt nedminskade från orginalfilen (uselt ljud).

"Jag har ändå klarat mig med manuell fokus väldigt länge men om man är själv och dessutom är det som kameran ska fokusera på så är autofokusen väldigt trevlig."
Åh tusan, jag som alltid trott att man blir fotograf eller filmare för att stå på rätt sida om kameran
Nä men mer allvarligt, som allt som har med foto eller video att göra mer med vad man vill och valet av teknik bygger på det.
Eftersom vi alltid är två som är ute ihop på sådant här så har vi inte det behovet när vi själva måste vara med i bild.

Absolut skärpa är inte alltid det jag prioriterar.
Ett exempel, För några år sedan skulle vi filma en Elvis tributeartist. Spelningen skulle bygga på de stora Las Vegas showerna från 70-talet.
Jag började med att hämta upp de VHS-banden jag hade i källaren med flera av de släppta showerna och började detaljstudera dem, t.ex. hur ser bakgrund och förgrund ut? hur hanteras ljuskällor i periferin och så vidare.
Vi valde att filma hela showen med gamla Meyer objektiv och använda CZJ 50mm Tessar för intervjuer och backstage efter som det var de objektiv som mest påminde om de som användes då.
Inte de skarpaste objektiven vi har men artisten blev nöjd med resultatet.

När det gäller vinklar så är det svåra oftast inte att hitta vinklar, det svåra är att skydda kamerorna mot publiken.
Blir det "lapp på luckan" (slutsålt) så är uppgjorda kameraplatser alltid det som rycker först för att klubbägaren eller arrangören vill kunna få in några till.
Det är åtskilliga gånger vi stapplat hemåt mer eller mindre blåslagna och med avsevärda mängder starka drycker innanför kragen och det utan att ha fått en droppe genom strupen, svurit och sagt aldrig mer...

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE