Villhöver massor av komponenter vid byte av chassi

Permalänk
Medlem

Villhöver massor av komponenter vid byte av chassi

Tjohej!

Jag är dataingenjör och gamer med en redan för stark rigg för mina behov. En kompis säljer bort ett snyggt chassi som jag "villhöver" och kommer då köpa lite nya delar. Min största fråga är ram-minnet. Är gb eller mhz störst skillnad? Blir inte klok på djungeln. Eller ska jag satsa på att höja båda? Kommer nog byta moderkort, har inte gillat det jag har nu. Eller kanske behöver jag inte byta något?

Nuvarande:
MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI
AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB
Ram Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
grafik: 4070 TI
PSU 750 w
nvme ssd = massor
Kylning = noctua + massor

Villhöver:
Moderkort: prime b660-plus d4
Ram: 64 gb 3200 mhz
Processor: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB (men kommer troligtvis inte byta utan behålla den gamla några år till)

Åsikter/tips?

Permalänk
Medlem

Beror väl på mängden minne och hur minnesintensivt det du håller på med är.

32 GB räcker fortfarande bra för mig, W10, swapless. Håller på en del med Inventor, som kan bli rätt minnesintensivt. Det spelas också en del, men det är aldrig i närheten av att käka upp allt minne, ens med webläsare med miljarder flikar i bakgrunden.

Väljer hellre 32GB snabbt minne än 64GB långsamt om priset är detsamma.

16GB är nog dock för lite för att köra som jag vill. Skulle det vara aktuellt tar jag hellre 32GB långsamt än 16GB snabbt.

Tycker effekterna av snabbare minne är rätt subtila. Datorn känns lite rappare i stort, och man får väl några extra FPS i spel. Det är dock sällan något direkt avgörande. Man får också tänka på det där med timings, som inte alls skalar med minnets klockfrekvens. Resten av datorn måste kunna utnyttja det också. Det är generellt absolut inte så att exempelvis 30% snabbare minne gör datorn upplevt 30% snabbare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Högre MHz och lägre CL (cache latency) ger dig mer prestanda på RAM minnena. Minnet beror på hur mycket du använder för dina program och spel annars så är det lika mellan storlekarna. Om du inte behöver större RAM minne så finns det ingen uppgradering för dig då du redan har det snabbaste minne för DDR4 utan att gå till AM5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Beror väl på mängden minne och hur minnesintensivt det du håller på med är.

32 GB räcker fortfarande bra för mig, W10, swapless. Håller på en del med Inventor, som kan bli rätt minnesintensivt. Det spelas också en del, men det är aldrig i närheten av att käka upp allt minne, ens med webläsare med miljarder flikar i bakgrunden.

Väljer hellre 32GB snabbt minne än 64GB långsamt om priset är detsamma.

16GB är nog dock för lite för att köra som jag vill. Skulle det vara aktuellt tar jag hellre 32GB långsamt än 16GB snabbt.

Tycker effekterna av snabbare minne är rätt subtila. Datorn känns lite rappare i stort, och man får väl några extra FPS i spel. Det är dock sällan något direkt avgörande. Man får också tänka på det där med timings, som inte alls skalar med minnets klockfrekvens. Resten av datorn måste kunna utnyttja det också. Det är generellt absolut inte så att exempelvis 30% snabbare minne gör datorn upplevt 30% snabbare.

Mycket bra svar, tack så mycket. Ja det är min känsla också, det är ju ingen ide att öka gb om inga appliaktioner tar upp det ändå. Men precis som du insinuerar är jag tveksam på om hårdvaran utnyttjar ett snabbare minne. Det jag tittar på istället för 64 gb är 32 gb på 6000 mhz. Tjockare moderkort etc, men tveksam på om mjukvaran lärt sig hantera de hastigheterna ännu. Mer RAM gb tillåter ju mer chrome-flikar, men undrar om jag ens uttnytjar allt minne som det är. Kanske värt att hålla kvar i mina nuvarande komponenter och låta mjukvaran komma ikapp några år till.

Fortsatta tankar/åsikter uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamNox:

Högre MHz och lägre CL (cache latency) ger dig mer prestanda på RAM minnena. Minnet beror på hur mycket du använder för dina program och spel annars så är det lika mellan storlekarna. Om du inte behöver större RAM minne så finns det ingen uppgradering för dig då du redan har det snabbaste minne för DDR4 utan att gå till AM5.

Bra svar, tack! Är det så mkt skillnad idag så mhz är värt att titta på? Mjukvaruanpassningen sker i min erfarenhet långsammare än hårdvaruutvecklingen?

Permalänk
Medlem

Har jag missat något eller tänkte du skaffa moderkort för Intel och en AMD-processor?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Har jag missat något eller tänkte du skaffa moderkort för Intel och en AMD-processor?

Nej det är nog jag som missat något , har du tips på ett bra AMD moderkort som stödjer snabba ram-minnen? Behöver inte WIFI och gamear mest. Kör en del simuleringar i Matlab/Simulink samt modelleringsprogram och ljudproduktion

Tack!