Hur raderar man hårddisken?

Permalänk
Medlem

Och Samsungs sticka som skapas av magician för att göra secure erase är egentligen en bantad linux som kör hdparm med skriptad interface.

Det är bra om du kan göra SATA-SSD strömlös utan stänga av programmet/datorn som kör secure erase (dvs. lossa spänningsmatningen och sätta tillbaka på HD/SSD:n som skall raderas när programmet säger till) då det är en del i SATA secure erase:s eskalerings-stege för att det skall genomföras och avsikten är att program/BIOS eller virus ensamt inte på något sätt skall lyckas genomföra det utan en på platsen fysisk åtgärd från en person som gör disken strömlös en kort stud [en del serverhårdvara kan dock göra det fjärrmässigt att just stänga av spänningen till disken].

och nej, det går inte att göra via USB-docks/adapter utan måste göras med en fysisk ansluten SATA-kabel till moderkortet.

För secure erase på PCIe-NVMe lagring behövs andra program för detta.

Permalänk
Medlem

Du kan t.ex. kryptera hela disken med bitlocker på windows, sedan formatera.

Permalänk
Medlem

bitlocker fins inte i home-version av windows - ja, om det inte ändrat sig nyligen...

man kan göra samma sak med veracrypt med heldiskkryptering

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

För secure erase på PCIe-NVMe lagring behövs andra program för detta.

Är det inte så att med NVMe, så funkar inte secure erase alls va?
Jag har den funktionen i mitt Asus Bios, men kan köra den inte bara på SSD, utan även NVMe diskarna.
Men läste mig till någonstans att NVMe inte har den funktionen alls, så vet inte hur Bios funktionen löser det.
Var väldigt oklart hur man skulle göra samma sak, fast på en NVMe. `
Höll på med det där när jag sålde av en NVMe disk. Snart dags igen, så då är det bra o ha koll!

Men jag kanske missförstått?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och förslag.
Hårddisken är en gammal mekanisk disk med 250 GB. Den är inte monterad i ett chassi men jag kanske kan göra det för att radera allt.
Vad tror ni för övrigt om idén med induktionshällen? Skulle det kunna blåsa bort all data på disken? Det tycker jag verkar som det enklaste.

Hasse/Rama123

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Är det inte så att med NVMe, så funkar inte secure erase alls va?
Jag har den funktionen i mitt Asus Bios, men kan köra den inte bara på SSD, utan även NVMe diskarna.
Men läste mig till någonstans att NVMe inte har den funktionen alls, så vet inte hur Bios funktionen löser det.
Var väldigt oklart hur man skulle göra samma sak, fast på en NVMe. `
Höll på med det där när jag sålde av en NVMe disk. Snart dags igen, så då är det bra o ha koll!

Men jag kanske missförstått?

NVMe använder inte traditionella ATA-kommandon som SATA gör utan har istället sina egna lågnivåkommandon. Så det stämmer inte att NVMe SSDer saknar secure erase, men det krävs att programmet man använder har stöd för NVMe secure erase.

Skrivet av Rama123:

Vad tror ni för övrigt om idén med induktionshällen? Skulle det kunna blåsa bort all data på disken? Det tycker jag verkar som det enklaste.

Det låter som en väldigt dålig idé, det kan potentiellt vara farligt för både dig och hällen och du kan inte ens vara säker på att det faktiskt raderar hårddisken. Skriv bara över disken en gång istället, det är enkelt och så säkert som det blir.

Permalänk