Bios fryst efter start av uppdatering ??

Permalänk

Bios fryst efter start av uppdatering ??

Hejsan jag ska uppdatera bios i mitt moderkort och kommit så långt att jag fick välja bios fil (110% säker den är rätt) och prexis efter jag tryckt ”yes” så har de inte hänt någonting på 5min. Är det okej stänga av datorn ? Eller ska jag låta allt vara ett tag till?

Moderkort : msi z87 g45

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du så hade jag väntat. Jag har råkat paja BIOS tidigare p.g.a. förhastade beslut.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Hade jag varit du så hade jag väntat. Jag har råkat paja BIOS tidigare p.g.a. förhastade beslut.

Ska inte använda direkt nu, men hur länge ska man vänta ?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Ska inte använda direkt nu, men hur länge ska man vänta ?

Om du har Q-flash så kan du avbryta annars skulle jag nog vänta ett tag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Ska inte använda direkt nu, men hur länge ska man vänta ?

Oftast tar det ett par minuter men ibland upp till 5-10min.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Oftast tar det ett par minuter men ibland upp till 5-10min.

Okej , men kan det hända att det laddar i bakgrunden fast man inte ser det ?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Okej , men kan det hända att det laddar i bakgrunden fast man inte ser det ?

Det har jag aldrig haft för mig brukar en vit linje köra nedtill, har själv msi z690

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

EDIT: har väntat 30min nu. Stängde av datorn på
Ström knappen och startade upp den igen, kom
Till Windows som vanligt!

Verkar som att själva start frekvensen hängde sig innan något drog igång. Bios är ej uppdaterad.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Hej nu ska jag försöka uppdatera igen och har följt konstens alla regler enligt youtube , men lik förbaskat händer samma sak. Har bara ett USB minne och använda , kan det sätta stopp såhär för Jag ska uppdatera från 1.2 till 1.9 det nyaste ? Har testat olika USB uttag

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hej nu ska jag försöka uppdatera igen och har följt konstens alla regler enligt youtube , men lik förbaskat händer samma sak. Har bara ett USB minne och använda , kan det sätta stopp såhär för Jag ska uppdatera från 1.2 till 1.9 det nyaste ? Har testat olika USB uttag

Testa byt till 1.5 - > 1.9 eller dylikt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Testa byt till 1.5 - > 1.9 eller dylikt

Ja precis. Testa att mellanlanda på nån version eller två mittemellan. MSI har säkert inte testat att göra den där sortens jättehopp när det kommer till uppdateringar, i värsta fall bara från versionen innan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Testa byt till 1.5 - > 1.9 eller dylikt

Okej !!!

Skrivet av kaput:

Ja precis. Testa att mellanlanda på nån version eller två mittemellan. MSI har säkert inte testat att göra den där sortens jättehopp när det kommer till uppdateringar, i värsta fall bara från versionen innan.

Okej , jag testar en version i taget! Från 1.2 och jobbar mig uppåt!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Hej nu ska jag försöka uppdatera igen och har följt konstens alla regler enligt youtube , men lik förbaskat händer samma sak. Har bara ett USB minne och använda , kan det sätta stopp såhär för Jag ska uppdatera från 1.2 till 1.9 det nyaste ? Har testat olika USB uttag

Skrivet av Swedishchef_90:

Testa byt till 1.5 - > 1.9 eller dylikt

Kanske blir dubble post nu. Men tog istället 1.3 bios och blir precis samma sak! Kommer så långt att jag får välja bios fil. Sen ska de ju 10sek senare börjar laddat… men det händer inget och pilen är fryst också. Har formaterat USB minnet varje gång. Minnet är väldigt och inget problem med det tidigare. Vad kan felet vara ? Har för tillfället inget annat USB minne.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kanske blir dubble post nu. Men tog istället 1.3 bios och blir precis samma sak! Kommer så långt att jag får välja bios fil. Sen ska de ju 10sek senare börjar laddat… men det händer inget och pilen är fryst också. Har formaterat USB minnet varje gång. Minnet är väldigt och inget problem med det tidigare. Vad kan felet vara ? Har för tillfället inget annat USB minne.

Spara dina BIOS-inställningar till en profil, och om det går, backupa även profilen till en USB-sticka. Eventuellt kan du vilja fotografera dem också, för händelsen att gamla profiler inte är kompatibla med senare versioner av BIOS.

Ladda sedan setup defaults, spara, och starta om datorn. Prova därefter att uppdatera BIOS.

Du kan ju också testa att slänga in BIOS-uppdateringen på C-driven, och installera den därifrån om ditt moderkort tillåter det.

Har också varit med om att en del lagringsmedia ställt till det vid uppdateringar, kanske sammanhängande med ev. uppdateringar av UEFI-partitionen. Funkar inte ovanstående kan du testa att koppla ur alla lagringsenheter (inklusive ev m.2-anslutna dito) utom USB-stickan du har BIOS-uppdateringen på, och testa igen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Spara dina BIOS-inställningar till en profil, och om det går, backupa även profilen till en USB-sticka. Eventuellt kan du vilja fotografera dem också, för händelsen att gamla profiler inte är kompatibla med senare versioner av BIOS.

Ladda sedan setup defaults, spara, och starta om datorn. Prova därefter att uppdatera BIOS.

Du kan ju också testa att slänga in BIOS-uppdateringen på C-driven, och installera den därifrån om ditt moderkort tillåter det.

Har också varit med om att en del lagringsmedia ställt till det vid uppdateringar, kanske sammanhängande med ev. uppdateringar av UEFI-partitionen. Funkar inte ovanstående kan du testa att koppla ur alla lagringsenheter (inklusive ev m.2-anslutna dito) utom USB-stickan du har BIOS-uppdateringen på, och testa igen.

Okej tack för alla tips!! Otroligt hur krångligt det kan vara. Jag måste verkligen uppdatera bios för i7 4790k också!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

Hej jag sökte fram detta kan vara en bidragande faktor, ska låna en USB minne med det

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hej jag sökte fram detta kan vara en bidragande faktor, ska låna en USB minne med det

Du kan formatera om de minnen du har till FAT32. Du måste inte köpa ett nytt för det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hej jag sökte fram detta kan vara en bidragande faktor, ska låna en USB minne med det

Du behöver bara formatera den du redan har med det filsystemet

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

Hade ntfs tydligen på min egen USB sticka

Skrivet av Sarato:

Du kan formatera om de minnen du har till FAT32. Du måste inte köpa ett nytt för det.

Tydligen så har fat32 en gräns på Max 32gb så lånade en kompis, men blir samma fel.

Skrivet av Eyeless1983:

Du behöver bara formatera den du redan har med det filsystemet

Det är gjort , men samma fel!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

EDIT, laddade ner msi live Update och körde bios där! Har nu senaste 1,9 enligt bios och hela uppdateringen va 42mb. Så antar det uppdaterades en hel. Ska bara sätta ditt processerno o håller tummarna allt fungerar efter allt krångel !

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Använder du UEFI-boot? i så fall har du en boot-partition där du kan lägga firmware-filen, det brukar jag göra istället för att använda USB-minne.