Permalänk
Hedersmedlem

moddning: en extra fläkt på en sonata

kommer snart att få:
xp2500+
abit nf7-s 2.0 (eller va den nu heter)
2x256mb ddr twinmos winbond
sonata
etc...

frågan:
tycker ni att jag ska modda den med en extra 120mm fläkt uppe i "taket" på den så att det kyls mer? ska den suga ut luft eller blåsa ner luft? lufttempen är i källaren är ca 15c skulle jag tro....jätteskönt att sitta här nere under sommaren
tror ni att det behövs för att kunna klocka (mer än "vanligt")?

edit: glömde kylsakerna
alpha 8045pal
zalman 80mm
+en 120mm som sitter i chassit

edit2:
är det något annat som man måste/kan göra för att klocka bättre?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

jao byta ut kylpastan under NB.. den är oftast slarvigt påsatt.. jag tog lös min och kollade före jag satte in moderkortet u lådan.. de hade bara lagt ut kylpasta över halva NB.. så jag tog lite AS3 och la på tunt över hela

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så finns det väl 2 st 120 mm fläktplatser i ett sonata så varför inte utnyttja dom först?

Sedan kan det alltid vara bra med cirkulation i lådan. Tycker du att system tempen är för hög (borde vara 20-25 med 15 i luften) så kan du ju överväga att ha sönder chassit och sätta in en till! Men som sagt 2 st 120 mm ger rätt bra cirkulation.

//Phuno

Visa signatur

Burk: DFI NFII Infinity|[color="red"] Barton 2500+ AQZEA 0331 [/color](265x9) | A-Data PC3200 BH-5 2x256 MB | PoV Geforce 4 Ti 4200 128 MB
Burkkylning: Maze 4 | Maze Z | Eheim 1250 | Nissan Micra -87 Radiator
Server: Asus P4B533-V | Pentium 4 2,0 GHz | Samsung PC2700 1x512 MB | Geforce 256 32 MB

Permalänk
Medlem

jag sänkte min chassitemp med runt 5 grader med att bara göra ett hål där uppe i chassit och bygga en ramp från några hål i mitt nätagg så varmluft stiger ut i hålet

Visa signatur

Blank

Permalänk
Hedersmedlem

ok...
sonatan har 2 120mm platser fast den i fronten gör knappt nått...
lasseTM: lust att visa en bild?
hur får man loss NB fläkten då?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.