Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Nu kom äntligen elbilsbonusen!

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Oj, tack! Värdesätter saklighet högt och försöker leva som jag lär. Man ska inte kunna peka på en sak jag har sagt/skrivit som ett exempel på något knäppt och osant "man läst på nätet".

En polare fick dragkroken installerad på uppfarten, av en Tesla Mobile service-snubbe. Han trodde knappt det själv när han berättade det. Fick honom att skicka en bild, och visst, där låg en man med halva kroppen under hans Model Y. Smidigt, om inte annat! Men samtidigt hämtade han sin första M Y LR mitt ute i skogen som en jöns kom han till en mobil stuga(?) med kaffe, fika och stolar. Och den andra, skitig, i någon Stockholms-hamn. Med den andra, en Performance, fick han förvisso en gratis tvätt på Mr Cap (har jag för mig). Oavsett, det verkar vara en väldigt annorlunda upplevelse att köpa lyxbil à la Tesla

Typ samma här. Fick hämta i ruskigt regnsnöslask i december på en grusplan vid Arlanda. Går in till lobbyn, skriver under och får nycklarna "här, den står där ute någonstans". Nu ber de tydligen folk hämta i hamnen i Södertälje på nån gräsplan (som ibland är lera).
Oavsett modell

Byggde för skojs skull en EX90 i konfiguratorn. Typ 100000 billigare än en Model X LR med motsvarande spec. Sjukt! Och då utan att ta hänsyn till att det är 20 månader (!!!!!!) leveranstid på EX90.

Med denna uppdaterade prisbild förstår jag inte hur någon ens kan överväga Volvo/Polestar när de är totalt frånsprungna på alla plan. De kommer behöva sänka priset ordentligt om de vill sälja något utanför Sverige där folk än köper helt baserat på brand/lokalpatriotism (trots att pengarna går till Kina).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag förstår nog inte er kritik riktigt. Polestar är ett märke som uttryckligen säger sig fokusera på design och sportighet. Att då inte förvänta sig "laståsne"-nivåer på utrymmena känns väl inte så oväntat? Polestar 3 är alltså en "sportigare" och mer "design"-inriktad variant av EX90. EX90 sväljer 655 liter upp till lastskyddet, vilket är helt okej (70 liter mer än Enyaq). Att Polestar 3 inte sväljer lika mycket borde inte komma som en överraskning. Behöver man en laståsna så ska man i så fall alltså kolla på Volvo, inte Polestar. Samma sak som att den som gillar VW-koncernen och vill lasta mycket gör klokt i att kanske kolla på Skoda eller VW, snarare än Audi och Porsche...

Volvo har ju ingen helelektrisk V60 Det är exakt det som behövs i dagsläget när elmarknaden nästan bara erbjuder sportbilar eller kompakta SUVar. Visst EX90 är på G men miljonbilar är inget som gemene man har råd med. C40 är ett skämt gällande mått och bagageutrymme, likaså EX30.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Volvo har ju ingen helelektrisk V60 Det är exakt det som behövs i dagsläget när elmarknaden nästan bara erbjuder sportbilar eller kompakta SUVar. Visst EX90 är på G men miljonbilar är inget som gemene man har råd med. C40 är ett skämt gällande mått och bagageutrymme, likaså EX30.

Tja, finns ju nog en del alternativ. Både Tesla Model Y och Skoda Enyaq (/ID.4/Q4) har ju större bagageutrymme än V60. De är ju båda dessutom billigare än en V60 Recharge.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tja, finns ju nog en del alternativ. Både Tesla Model Y och Skoda Enyaq (/ID.4/Q4) har ju större bagageutrymme än V60. De är ju båda dessutom billigare än en V60 Recharge.

Och de är mer kompakta utvändigt trots mer utrymme invändigt. Därav poängen att det är så märkligt att Polestar gjort 3:an så slösaktigt stor när den inte är mer rymlig än vad den är. Vad har man fyllt övriga karossen med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Men varför så stor utvändigt? Förstår att baksätet är stort, men knappast mer än 25cm längre än MEB-bilarna, så var får man ut nåt av det yttermåtter? Köper helt att polestar inte är laståsnor, men då behöver dom inte vara stora som laståsnor heller. EX90 är ju ännu större, 504cm lång. Men då finns iaf ett syfte. 655 liter för en Volvo är enormt för de brukar ofta vara "små" på papper.

Så du menar att det finns massa dödutrymme gömt någonstans i bilen? PS3 är enormt rymlig i kupén, man sitter jättebra såväl fram som bak. Bagaget är inte jättestort, då man dels har givit en hel del utrymme till baksätet, men även för att man satsar på "design" och vill ha ett väldigt sluttande bakdel, vilket äter upp mycket av utrymmet i bagaget.

Hade man gjort en mindre bil, så hade man ju behövt skala bort något av ovan. Mindre kupé-utrymme, alternativt ännu mindre bagageutrymme. I vart fall om man vill behålla sitt designspråk. Annars kan man såklart räta ut det sluttande taket och få mer utrymme så, men då blir ju skillnaderna till Volvo närmast minimala...

Skrivet av Chippen2188:

Bilen är för stor för vad man får i mitt tycke. Det är, vad MKBHD skulle säga: ”bad use of space”. Men hej, man kallar den ju sportig så då är det okej

Det kan man absolut tycka, men då kanske det inte är en Polestar man ska titta på. Alltså, hade Polestar varit helt fristående så hade jag kunnat köpa argumentationen. Men då Polestar är ett systermärke till Volvo, så har man gett Polestar möjlighet att gå en egen väg, där man fokuserar på andra värden än exempelvis lastutrymme (som traditionellt ligger i Volvos DNA), som istället då bland annat design. Så det ligger alltså i Polestars egna filosofi att fokusera mer på vad de anser är snygg design, än praktiska egenskaper som stort lastutrymme. Om man föredrar praktikalitet över design så finns det alltså ett snarlikt val (med samma plattform, drivlinor, mjukvara, etc.), och det är Volvo. Jag antar att själva syftet med Polestar är att attrahera en annan, ny kundgrupp, snarare än att bara flytta över kunder från Volvo.

Skrivet av Sando:

Designen och sportigheten är vad jag gillar med Polestar, men sen behöver man ju också ha en viss storlek på utrymmena. Det var en stor orsak till att vi valde Audi Q4 över bland annat Polestar 2, även om jag gillade mycket av känslan i Polestar.

Och även om man vill minska på lastutrymmet för att kunna ha t.ex. trevligare baksäten så är 25% väldigt mycket att skala bort jämfört med EX90, som ju också är en rymlig bil på många sätt.

Nå, personligen tycker jag att Polestar 4 verkar vara en bra kompromiss. 500 liter är helt användbart, även om man ska ha in en barnvagn eller liknande, men tar inte över hela bilens interiör.

Absolut, men det är inte som att en PS3:a har litet bagageutrymme, dock så är det inte fantastiskt stort.

En PS2a har ganska litet bagageutrymme, men det är också en ganska liten bil (samma plattform som XC40, men mindre "praktiskt" och mer design). En Q4a är en betydligt större bil än en PS2 (på Volvo-språk så är den väl större än XC60, och således betydligt större än XC40), jag skulle säga att de överhuvudtaget inte ens är jämförbara. Vad som däremot kan jämföras är Q4a mot Enyaq (då de är samma plattform), och där är ju Enyaqen betydligt rymligare, just för att Audi satsar mer på design än praktikalitet, precis som Polestar jämfört med sina syskon från Volvo.

Skrivet av Mocka:

Nej, det har ingen annan heller. Dessutom har jag svårt att se vad det har med diskussionen att göra. Menar du att Polestar 3 borde vara mer rymligt för att Volvo inte gjort någon elektrisk V60 ännu? Eller menar du att Polestar borde kasta allt vad deras filosofi och DNA är för att hinna göra en elektriskt V60 innan Volvo själva gör det? Det hade nog varit ytterst underlig koncern-strategi.

Jag förstår inte vad din kritik av C40, EX30, dyra EX90 (och andra sportbilar kompakta suvar) har att göra med bagageutrymmet på PS3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du menar att det finns massa dödutrymme gömt någonstans i bilen? PS3 är enormt rymlig i kupén, man sitter jättebra såväl fram som bak. Bagaget är inte jättestort, då man dels har givit en hel del utrymme till baksätet, men även för att man satsar på "design" och vill ha ett väldigt sluttande bakdel, vilket äter upp mycket av utrymmet i bagaget.

Hade man gjort en mindre bil, så hade man ju behövt skala bort något av ovan. Mindre kupé-utrymme, alternativt ännu mindre bagageutrymme. I vart fall om man vill behålla sitt designspråk. Annars kan man såklart räta ut det sluttande taket och få mer utrymme så, men då blir ju skillnaderna till Volvo närmast minimala...

Det kan man absolut tycka, men då kanske det inte är en Polestar man ska titta på. Alltså, hade Polestar varit helt fristående så hade jag kunnat köpa argumentationen. Men då Polestar är ett systermärke till Volvo, så har man gett Polestar möjlighet att gå en egen väg, där man fokuserar på andra värden än exempelvis lastutrymme (som traditionellt ligger i Volvos DNA), som istället då bland annat design. Så det ligger alltså i Polestars egna filosofi att fokusera mer på vad de anser är snygg design, än praktiska egenskaper som stort lastutrymme. Om man föredrar praktikalitet över design så finns det alltså ett snarlikt val (med samma plattform, drivlinor, mjukvara, etc.), och det är Volvo. Jag antar att själva syftet med Polestar är att attrahera en annan, ny kundgrupp, snarare än att bara flytta över kunder från Volvo.

Absolut, men det är inte som att en PS3:a har litet bagageutrymme, dock så är det inte fantastiskt stort.

En PS2a har ganska litet bagageutrymme, men det är också en ganska liten bil (samma plattform som XC40, men mindre "praktiskt" och mer design). En Q4a är en betydligt större bil än en PS2 (på Volvo-språk så är den väl större än XC60, och således betydligt större än XC40), jag skulle säga att de överhuvudtaget inte ens är jämförbara. Vad som däremot kan jämföras är Q4a mot Enyaq (då de är samma plattform), och där är ju Enyaqen betydligt rymligare, just för att Audi satsar mer på design än praktikalitet, precis som Polestar jämfört med sina syskon från Volvo.

Nej, det har ingen annan heller. Dessutom har jag svårt att se vad det har med diskussionen att göra. Menar du att Polestar 3 borde vara mer rymligt för att Volvo inte gjort någon elektrisk V60 ännu? Eller menar du att Polestar borde kasta allt vad deras filosofi och DNA är för att hinna göra en elektriskt V60 innan Volvo själva gör det? Det hade nog varit ytterst underlig koncern-strategi.

Jag förstår inte vad din kritik av C40, EX30, dyra EX90 (och andra sportbilar kompakta suvar) har att göra med bagageutrymmet på PS3...

Jag upplever att du fortsätter missa poängen. Du verkar tro att vi säger ”köp inte en P3 för den har dåligt bagageutrymme” vilket vi inte gör. Ingen har kallat den laståsna, det var något du la i mun på oss. Ingen har sagt att dom ska gå ”ifrån sin filosofi” om design och sportighet, det är återigen du själv som la det i munnen på andra.

Det vi säger att det är väldigt mycket bil på utsidan men insidan levererar inte lika mycket. Vart tar alla metrar vägen? Jag tog upp EX90 för jag ställer samma fråga där. Det är kritik som är riktat mot plattformen som bilarna är byggda på, inte märket Polestar eller märket Volvo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Skrivet av Chippen2188:

Jag upplever att du fortsätter missa poängen. Du verkar tro att vi säger ”köp inte en P3 för den har dåligt bagageutrymme” vilket vi inte gör. Ingen har kallat den laståsna, det var något du la i mun på oss. Ingen har sagt att dom ska gå ”ifrån sin filosofi” om design och sportighet, det är återigen du själv som la det i munnen på andra.

Det vi säger att det är väldigt mycket bil på utsidan men insidan levererar inte lika mycket. Vart tar alla metrar vägen? Jag tog upp EX90 för jag ställer samma fråga där. Det är kritik som är riktat mot plattformen som bilarna är byggda på, inte märket Polestar eller märket Volvo.

Precis som Chippen säger så klagar vi inte på att bilen är sportig och designig, utan att man gör den onödigt stor utvändigt. Visst, den kanske är rymlig i baksätet, men bilen är 25cm längre än en Skoda Enyaq och jag tror knappast att den har 25cm mer benutrymme bak. Den är säkert större, men Enyaq är STOR bak så skillnaden är knappast motsvarande hur mycket större den är utvändigt. Q4 E-tron är 6cm kortare än Enyaq och jag skulle tro att lastutrymmet ganska väl motsvarar den längden sett till yttermått i kombination med en något mer sluttande baklucka.

Säger ingenting om att Q4 inte lastar nog bra, för precis som du säger är det den prioriteringen man har valt, men hur kan den då vara mer än 30cm kortare än Polestar 3 utan att vara 30cm trängre invändigt? Fine att PS3 är något "klumpigare" utvändigt, men 30cm för nästan ingen som helst ökad rymlighet tycker jag är lite väl brutalt då det ska vara byggt på en modern, ren elbilsplattform. Då ska man ju komma ihåg ett MEB-plattformen knappast är något underverk när det gäller effektivt utnyttjande av storlek, på det sätt Model Y är.

Men vad vet jag, det kanske är 25-30cm extra ljudisolering och annat. Och den har väl en liten frunk? Är såna saker jag undrar, vad har man fyllt det extra utrymme bilen tar upp med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Precis som Chippen säger så klagar vi inte på att bilen är sportig och designig, utan att man gör den onödigt stor utvändigt. Visst, den kanske är rymlig i baksätet, men bilen är 25cm längre än en Skoda Enyaq och jag tror knappast att den har 25cm mer benutrymme bak. Den är säkert större, men Enyaq är STOR bak så skillnaden är knappast motsvarande hur mycket större den är utvändigt. Q4 E-tron är 6cm kortare än Enyaq och jag skulle tro att lastutrymmet ganska väl motsvarar den längden sett till yttermått i kombination med en något mer sluttande baklucka.

Säger ingenting om att Q4 inte lastar nog bra, för precis som du säger är det den prioriteringen man har valt, men hur kan den då vara mer än 30cm kortare än Polestar 3 utan att vara 30cm trängre invändigt? Fine att PS3 är något "klumpigare" utvändigt, men 30cm för nästan ingen som helst ökad rymlighet tycker jag är lite väl brutalt då det ska vara byggt på en modern, ren elbilsplattform. Då ska man ju komma ihåg ett MEB-plattformen knappast är något underverk när det gäller effektivt utnyttjande av storlek, på det sätt Model Y är.

Men vad vet jag, det kanske är 25-30cm extra ljudisolering och annat. Och den har väl en liten frunk? Är såna saker jag undrar, vad har man fyllt det extra utrymme bilen tar upp med?

Att bygga bilen sportigare tar också av utrymmet så det kommer påverka såklart. Sedan är jag själv frågande vem kunden är som vill ha en gigantisk SUV-liknande bil som är inriktad på sportighet istället för praktikalitet, men det finns väl säkert de som vill ha en roligare SUV också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jag har en Q4, och grannen bredvid mig i parkeringshuset har en Enyaq. Jag tror att längdskillnaden mest beror på att Enyaq har lite mera nos framtill, och en lite utstickande stötfångare där bak. Skillnaden verkar i själva konstruktionen är nog minimal, och jag tror att det större bagageutrymmet mest beror på att Q4 är mera sluttande baktill.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Att bygga bilen sportigare tar också av utrymmet så det kommer påverka såklart. Sedan är jag själv frågande vem kunden är som vill ha en gigantisk SUV-liknande bil som är inriktad på sportighet istället för praktikalitet, men det finns väl säkert de som vill ha en roligare SUV också.

Du tänker att det behövs för den extra prestandan, och för att styva upp chassit och så? Eller tänker du mer formgivningen? För jag köper fortfarande inte 30cm skillnad.

Skrivet av Sando:

Jag har en Q4, och grannen bredvid mig i parkeringshuset har en Enyaq. Jag tror att längdskillnaden mest beror på att Enyaq har lite mera nos framtill, och en lite utstickande stötfångare där bak. Skillnaden verkar i själva konstruktionen är nog minimal, och jag tror att det större bagageutrymmet mest beror på att Q4 är mera sluttande baktill.

Det är möjligt. Jag fick dock inte in våran Thule Chariot i en ID.4 medan den går in i våran Enyaq, så det skiljer definitivt även på djupet längst nere på golvet och inte bara uppe just under taket. Q4 är väl närmare ID.4 än Enyaq utrymmesmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Du tänker att det behövs för den extra prestandan, och för att styva upp chassit och så? Eller tänker du mer formgivningen? För jag köper fortfarande inte 30cm skillnad.

Att göra bilen mer vridstyv, få bättre stötdämpning, bredare däck osv tar helt enkelt plats. Sen lär som sagt designen äta upp en del också och både för att den skall se sportig ut men man kanske också behöver större luftkanaler för kylning till bromsar, större radiatorer och kylanläggning för kylning av batteri/motorer osv. Så det försvinner nog lite plats här och där helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Typ samma här. Fick hämta i ruskigt regnsnöslask i december på en grusplan vid Arlanda. Går in till lobbyn, skriver under och får nycklarna "här, den står där ute någonstans". Nu ber de tydligen folk hämta i hamnen i Södertälje på nån gräsplan (som ibland är lera).
Oavsett modell

Byggde för skojs skull en EX90 i konfiguratorn. Typ 100000 billigare än en Model X LR med motsvarande spec. Sjukt! Och då utan att ta hänsyn till att det är 20 månader (!!!!!!) leveranstid på EX90.

Med denna uppdaterade prisbild förstår jag inte hur någon ens kan överväga Volvo/Polestar när de är totalt frånsprungna på alla plan. De kommer behöva sänka priset ordentligt om de vill sälja något utanför Sverige där folk än köper helt baserat på brand/lokalpatriotism (trots att pengarna går till Kina).

Det där är inte bra för affärerna. Man får hoppas att det redan ligger beställningar på bilar och att ett gäng är på väg. Har också för mig att förhandsbokningarna på EX90 slog Volvos förväntningar med bred marginal.

Modellår 2024 är slutsålt
https://carup.se/succe-for-nya-volvo-ex90-modellar-2024-ar-sl...

Skrivet av Mocka:

Om man ändå är bekväm med att skicka pengar till Kina och vill ha en V60-liknande bil:

En Nio ET5 Touring körs i Tyskland

Hoppa till 45 min in för att se Nion ladda vid en V3-SuC. Inte dåligt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det där är inte bra för affärerna. Man får hoppas att det redan ligger beställningar på bilar och att ett gäng är på väg. Har också för mig att förhandsbokningarna på EX90 slog Volvos förväntningar med bred marginal.

Om man ändå är bekväm med att skicka pengar till Kina och vill ha en V60-liknande bil:

https://youtu.be/rcf17eD8aUE?si=7TLmiUkwjEU-w8lp

Schysst, provkörde den större nio suven, riktigt bra premiumkänsla i hela bilen faktiskt.

Egentligen inget att klaga på förutom osäkerheten man känner kring andrahandsvärdet och hur det skulle fungera om något gick sönder.

Permalänk
Avstängd

Finns Zeekr 001 att beställa (till i vinter?) om man är OK med typ volvo kinabilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Finns Zeekr 001 att beställa (till i vinter?) om man är OK med typ volvo kinabilar.

Både Nio och Zeekr ska leverera runt nov/dec i år så det är på g

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

https://youtu.be/rcf17eD8aUE?si=7TLmiUkwjEU-w8lp

Ja, det är nog många som ångrar sig ordentligt nu när X är lik i pris men så mycket mer på alla sätt. Hoppas för Volvos skull att de låst in folk i oångerbara avtal.

Fin touring! Om man är ok med Kina 🇨🇳. Drömbilen är Model 3 Touring för min del. Perfekt storlek (footprint) och finns allt, mest pga hatchback det blev uppgradera till en Model S från 3 för mig.

Permalänk
Medlem

Så har man beställt sin första elbil…

Blev en Tesla Model Y LR framförallt PGA räckvidden ,utrymmet samt att förmånsvärdet är rimligt men även att förbrukningen verkar vara bra.

Har en fråga men börjar med like bakgrundsfakta
Jag är resande säljare och avverkar ca 6-7000 mil i tjänsten per år samt ca 1000-1500 privatmil.
Området som jag reser i är framförallt i Norrlands inland men även en del längs E4 mellan Gävle och Haparanda.

Ni som kör mycket och framförallt landsväg och norrlandsmotorväg (80-100km/h) vad brukar er snittförbrukning ligga på med en TMY?

Jag kommer betala elen själv men får milersättning 9,5kr skattefritt samt 6kr som jag får skatta på, så bör landa på ca 12,3kr per mil totalt.

Jag uppskattar att jag kommer ladda ca 30% hemma och 70% på hotell samt snabbladdare.

Hemma är i elområde 2 så det borde inte bli så blodig kostnad för hemmaladdning.

Nu till min fråga.
Kommer ersättningen räcka till eller bör jag räkna med att gå back ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Blev en Tesla Model Y LR framförallt PGA räckvidden ,utrymmet samt att förmånsvärdet är rimligt men även att förbrukningen verkar vara bra.

Jag är resande säljare och avverkar ca 6-7000 mil i tjänsten per år samt ca 1000-1500 privatmil.
Området som jag reser i är framförallt i Norrlands inland men även en del längs E4 mellan Gävle och Haparanda.

Ni som kör mycket och framförallt landsväg och norrlandsmotorväg (80-100km/h) vad brukar er snittförbrukning ligga på med en TMY?

Jag kommer betala elen själv men får milersättning 9,5kr skattefritt samt 6kr som jag får skatta på, så bör landa på ca 12,3kr per mil totalt.

Jag uppskattar att jag kommer ladda ca 30% hemma och 70% på hotell samt snabbladdare.

Hemma är i elområde 2 så det borde inte bli så blodig kostnad för hemmaladdning.

Nu till min fråga.

Då får kolla vad det är för laddare där du ska köra då alla har olika priser.
https://chargefinder.com/se/search kan du kolla vad det finns för laddare där du har tänkt att köra.

Antar att du mest kommer ladda med teslas egna laddare och dom kör olika priser beroende på när på dygnet du laddar.
Men uppe i norr verkar Tesla ta 4,25:- 22:00-18:00 och 18:00-22:00 4,70:- ( elprisområde 2)
Längre upp så (elprisområde 1)3,75:- och 4,15:-

Men priserna kan ändra beroende på elpriset på marknaden.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Nu till min fråga.

Ersättning för elkostnad, eller inkl värdeminskning?
Elkostnad tror jag nog hamnar under 12kr/mil

Permalänk

Zeekr verkar ha ett riktigt elmonster på gång, 1265 hästkrafter och 1280Nm, den här besten kan ju dra omkring på lastbilar.
Fyra elmotorer och 0-100 på 2,07s.

Det handlar om Zeekr 001 FR, prestandaversionen av den bil jag anser vara den snyggaste bilen just nu, jag skulle dock nöja mig med standardversionen. Lite skoj också att svenska ingenjörer varit med och tagit fram Zeekr 001.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Nu till min fråga.

Vem betalar för bilen? Om företaget betalar för själva bilen och du förmånsbeskattas för att den används privat och betalar för drivmedel och sedan får 12,3 kr per mil lär du gå plus på de mil du kör i tjänsten. Om du däremot betalar bilen så är det omöjligt att täcka däckslitage, ökad försäkringskostnad, el, värdeminskning, service/byte av slitagedelar osv så med 12,3 kr per mil.

Permalänk
Medlem

Det är en ren tjänstebil med privat förmån så företaget betalar allt som hör bilen till förutom elen så jag betalar och får ersättning ca 12,3Kr per mil

Jag kommer ha ett förmånsvärde på ca 2300kr netto
Per månad då jag kör över 3000 mil per år i tjänsten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Det är en ren tjänstebil med privat förmån så företaget betalar allt som hör bilen till förutom elen så jag betalar och får ersättning ca 12,3Kr per mil

Den drar runt 2kWh per mil så baserat på snittkostnad för laddning på 5SEK/kWh bör du klara dig. Kommer variera under året med sämre tider nära. Model Y, vinter, Norrland tänker jag att den säkert kommer nosa på 3kWh/mil så kanske plusminusnoll eller lite förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Nu till min fråga.

Åkte Ume-Pite häromdagen, 160 wh/km. 19" fälgar. Kortare resor 175 wh/km. Räknar med 200 vintertid snarare. Gratis laddning på hotell. Tror det blir bra lukrativt för dig snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Då lär du helt klart gå plus på ersättningen per mil som genomsnitt på ett år.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lilla Tiger:

Nu till min fråga.

När jag kör Gävle - Uppsala på E4an (en resa jag ofta gör i jobbet) så ligger min Tesla Model 3 Long Range på ca 1,6-1,7 kWh /mil om jag håller skyltad hastighet. På sommaren. På vintern handlar det snarare om 2,0 kWh /mil. När jag åker till Mora för att hälsa på föräldrarna (då blir det mer 80-100km/h vägar) ligger jag närmare 1,5 kWh/mil på sommaren och runt 1,8-19 kWh/mil på vintern. Det ska då sägas att vinter för mig oftast innebär mellan 0 och -5 grader. Någon enstaka gång har det krupit ner mot -15, då får man lägga på 0,2-0,3 kWh till för varje mil.

Säg att du drar 2,3 kWh/mil för att ta i - och att du laddar på dyr-laddare med ca 6 SEK/kWh. Då snackar vi alltså 13,8 SEK /milen. Så då går du back - men för de allra mesta skulle jag tro att du kommer komma billigare undan och t.o.m. tjäna några kronor per mil.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ska köpa en Tesla 3 LR genom Carla. Allt verkar bra med Carla men enligt säljaren vet han inte om bilen genomgått någon service eller fått något nytt på garanti. Är inte detta lite dåligt? Verkar vara bra företag annars men borde man inte ta reda på det när köper bilen?

Finns det kanske med i nån historik när jag köper Teslan? Någon mer som handlat genom Carla hur fungerade det?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar

Ser ut som att jag kommer gå plus då firman är ok med att jag laddar gratis på hotell och eller betalar för parkering där laddning ingår om priset inte är skyhögt mycket högre än normal kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ska köpa en Tesla 3 LR genom Carla. Allt verkar bra med Carla men enligt säljaren vet han inte om bilen genomgått någon service eller fått något nytt på garanti. Är inte detta lite dåligt? Verkar vara bra företag annars men borde man inte ta reda på det när köper bilen?

Finns det kanske med i nån historik när jag köper Teslan? Någon mer som handlat genom Carla hur fungerade det?

Ta regnr och ring en Tesla verkstad och fråga vad som är utfört på bilen, gällande servicar och andra ären. Det borde finnas historik hos en auktoriserad verkstad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux