Permalänk
Medlem

Matlåda att äta kall.

Jag jobbar som tekniker utan fast arbetsplats och möjligheter till att värma matlåda är väldigt begränsad. Att äta ute varje dag för 150-200kr om dagen är lite trist så tänkte försöka börja med matlådor.

Förra sommaren åt jag pastasallad tre veckor i sträck så variation måste finnas, för det gör jag helst inte om. Måste finnas fler på forumet som inte har fast arbetsplats eller möjlighet till att värma matlådan? Vad har ni för tips på mat som inte är torr och tråkig och samtidigt mättande?

Pastasallad kan man ju variera en hel del men fortfarande så är det bara pastasallad. Och köttbullar och potatismos äter man ju gärna inte kallt. Fördelen är om varje portion är billig också, gärna under 40-50kr.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag brukar ibland ta med potatissallad med något tillbehör, te x rostbiff, kyckling eller liknande.
Har även gjorts wraps med div tillbehör i.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Micro i bilen löses det med! Förlängningskabel till närmaste uttag, annars får man skaffa en inverter som går på bilbatteriet.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Snusfri

Mackor går att variera nästan oändligt mycket.

150-200:- för att äta ute? Sluta ät på lyxkrogar, många ställen som har matlådor för runt 80:- där du plockar varm mat själv.
Annars finns det diverse Måltidsersättningar som tex modifast, Allevo, Nupo med flera som finns i olika smaker och antingen som shake eller färdiga drycker eller som "bar".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hummus med lite plattbröd och grönsaksstavar är trevligt. Brukar ha med mig det om jag går en längre promenad.

Kokar man kikärtor från torkade (några påsar åt gången och fryser ner) och använder färdig citronsaft istället för färska citroner så blir det väldigt billigt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om du använder ett fordon i jobbet kanske en matlådevärmare kan vara ett alternativ.
t.ex https://www.mekster.se/automat-750-12v-enkelugn-404982.html

Permalänk
Medlem

Tipsar om olika former av broccolisallad som kan varieras med bacon, korvar osv osv. Matigt, gott och hyggligt nyttigt. Fimns massvis med recept så bara googla och exprimentera!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd

Skall man bara fylla magen så man kan jobba klart funkar ex Huel pulver bra för att hålla hungern borta. Kräver ungefär noll tankeverksamhet och förberedelser dessutom. Inget mat man behöver kasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mackor går att variera nästan oändligt mycket.

150-200:- för att äta ute? Sluta ät på lyxkrogar, många ställen som har matlådor för runt 80:- där du plockar varm mat själv.
Annars finns det diverse Måltidsersättningar som tex modifast, Allevo, Nupo med flera som finns i olika smaker och antingen som shake eller färdiga drycker eller som "bar".

Blir ofta två gånger per dag, ofta långa dagar. Och en dagens brukar ofta kosta 110-120kr, sen något "mellanmål" på det.
Vilken "lyxkrog" får du mat för 200kr? 😅 här i stan kostar en rätt på krogen minst 200kr

Jag äter på typiska arbetarhak oftast.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Micro i bilen löses det med! Förlängningskabel till närmaste uttag, annars får man skaffa en inverter som går på bilbatteriet.

Bilbatterier gillar inte att laddas ur under 50% och inte byggda för det heller.
En micro är på runt 800watt och inverter käkar upp ca 15% extra så.
Minns jag rätt här så: 1000 watt delat med 12 är ca 83 ampere. Ett typiskt batteri är på runt 60 ampere så batteriet tar då slut väldigt fort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

Jag jobbar som tekniker utan fast arbetsplats och möjligheter till att värma matlåda är väldigt begränsad. Att äta ute varje dag för 150-200kr om dagen är lite trist så tänkte försöka börja med matlådor.

Förra sommaren åt jag pastasallad tre veckor i sträck så variation måste finnas, för det gör jag helst inte om. Måste finnas fler på forumet som inte har fast arbetsplats eller möjlighet till att värma matlådan? Vad har ni för tips på mat som inte är torr och tråkig och samtidigt mättande?

Pastasallad kan man ju variera en hel del men fortfarande så är det bara pastasallad. Och köttbullar och potatismos äter man ju gärna inte kallt. Fördelen är om varje portion är billig också, gärna under 40-50kr.

Sallader av olika slag, inte bara pastasallad då.
Går ju att ha potatissallad och nå kött.
Grönsallad, tillsätt ris/bönor/potatis för kolhydrater.
Mackor
Plättar/pannkakor/ugnspannkaka
Klyftpotatis, lite dressing och något kött går bra i rumstemp.
Gröt
Pizza
Piroger

En burk med morotsstavar är najs, lite frukt med. Hade ofta fruktsallad i bilen.

Går faktiskt att värma maten innan jobbet och förvara isolerat, gjort så när jag jobbat i bil på vintern. Värmde 1-2 matlådor innan jobbet och packade i något som håller varmt. Maten var fortfarande varm 4h senare även om det var nära minusgrader i bilen

Inte optimalt sett till bakterier osv men sköter man allt bra och är frisk lär det gå bra.

Går att ha soppa/gryta i termos.

Skrivet av THB:

Mackor går att variera nästan oändligt mycket.

150-200:- för att äta ute? Sluta ät på lyxkrogar, många ställen som har matlådor för runt 80:- där du plockar varm mat själv.
Annars finns det diverse Måltidsersättningar som tex modifast, Allevo, Nupo med flera som finns i olika smaker och antingen som shake eller färdiga drycker eller som "bar".

Personen äter kanske flera mål?

Jag äter 2-4 mål mat per dag på jobbet så skulle också bli svindyrt om jag körde restaurang för allt.

Frukost, lunch, mellanmål (ungefär 1h innan gymmet). Sen middag hemma på kvällen. På långa pass käkas även middag på jobbet ibland.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fortsätt med pastasalladen. Det finns ju pasta i alla möjliga variationer - maklaroner, skruvar, bokstäver, hjul, osv. Ingen risk att det blir slut på variation där.

Permalänk
Medlem

Tycker mycket "vanlig" mat går att äta kallt, men annars går det ju också att ta med en thermos varmvatten och göra diverse koppar med soppor, pasta, nudlar osv.

-Glasnudelsallad med stekt svamp, broccoli, tofu osv i soja och annat gott.
-Kall potatisgratäng med nått kallskuret alt grillat
-Kalla våfflor tycker jag är gott att äta som mackor med vanligt pålägg
-Pizza
-Mackor

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

Jag jobbar som tekniker utan fast arbetsplats och möjligheter till att värma matlåda är väldigt begränsad. Att äta ute varje dag för 150-200kr om dagen är lite trist så tänkte försöka börja med matlådor.

Förra sommaren åt jag pastasallad tre veckor i sträck så variation måste finnas, för det gör jag helst inte om. Måste finnas fler på forumet som inte har fast arbetsplats eller möjlighet till att värma matlådan? Vad har ni för tips på mat som inte är torr och tråkig och samtidigt mättande?

Pastasallad kan man ju variera en hel del men fortfarande så är det bara pastasallad. Och köttbullar och potatismos äter man ju gärna inte kallt. Fördelen är om varje portion är billig också, gärna under 40-50kr.

Klart du kan ta med dig köttbullar.
Köp två stycken.

https://www.test.se/mattermos/
https://bagarenochkocken.se/produkt/thermos-king-mattermos-05...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bilbatterier gillar inte att laddas ur under 50% och inte byggda för det heller.
En micro är på runt 800watt och inverter käkar upp ca 15% extra så.
Minns jag rätt här så: 1000 watt delat med 12 är ca 83 ampere. Ett typiskt batteri är på runt 60 ampere så batteriet tar då slut väldigt fort.

Hur som så har jag sett flera skåpbilar med batteri och inverter byggda för att driva en micro, it's real, it works

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Nudlar (med grönsaker om man vill) som man har i termos.
Koka upp vatten, lägg i kryddan och krossade nudlar och grönsaker. Skruva på locket och åk iväg.

Varmkorv/wienerkorv är också bara att lägga i termos med kokhett vatten, fyra-fem kryddpepparkorn och ett lagerblad. Ta med dig goa korvbröd, ketchup och senap (de klarar rumstemp ett bra tag).
Idén kom upp när barnen var lite mindre, hur man skulle få med sig varm mat på ett enklare sätt.
Du kan ju laborera här med andra saker som tål att ligga i vatten.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bilbatterier gillar inte att laddas ur under 50% och inte byggda för det heller.
En micro är på runt 800watt och inverter käkar upp ca 15% extra så.
Minns jag rätt här så: 1000 watt delat med 12 är ca 83 ampere. Ett typiskt batteri är på runt 60 ampere så batteriet tar då slut väldigt fort.

Då smäller man in ett batteri till 🫢. Nämen visst har du en poäng. Men beroende på vad det är för tekniker så är ju chansen rätt stor att han kör en transporter eller dylikt. Ofta större batteri och/eller två batterier. Men man får ju laga efter läge såklart. Gamechanger med micro iaf om det går. Har själv provat äta kall mat några år för mycket som tekniker, innan det blev micro. Det är något speciellt med varm mat.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Då smäller man in ett batteri till 🫢. Nämen visst har du en poäng. Men beroende på vad det är för tekniker så är ju chansen rätt stor att han kör en transporter eller dylikt. Ofta större batteri och/eller två batterier. Men man får ju laga efter läge såklart. Gamechanger med micro iaf om det går. Har själv provat äta kall mat några år för mycket som tekniker, innan det blev micro. Det är något speciellt med varm mat.

Slå in maten i folie och lägg på motorn istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Finns inget värre än kall mat enligt mig.

Men har man inte möjlighet att värma, så kan ju en mattermos vara ett alternativ om man ändå vill ha varm mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bilbatterier gillar inte att laddas ur under 50% och inte byggda för det heller.
En micro är på runt 800watt och inverter käkar upp ca 15% extra så.
Minns jag rätt här så: 1000 watt delat med 12 är ca 83 ampere. Ett typiskt batteri är på runt 60 ampere så batteriet tar då slut väldigt fort.

Ett bilbatteri på 12V och 60Ah innehåller 12V*60Ah = 720Wh. Om mikron drar 1000W i tre minuter åt gången två gånger per dag (totalt 1/10 timme) är energin per varmt mål mat 1000W*(1/10) = 100Wh. I värsta fall ungefär en sjundedel av batterikapaciteten alltså, eller en fjortondel per måltid. Överkomligt för de flesta bilar skulle jag våga chansa på

Annars: lägg lite för mycket pengar på Makitas trådlösa mikro! https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-mikrovagsugn-...

Permalänk
Medlem

jag brukar äta overnight oats med diverse bär, nötter, fröer och kärnor på. finns oändliga variationsmöjligheter för att få olika smak och konsistens på gröten.

Permalänk
Medlem

Det finns en del soppor man kan äta kalla, typ gazpacho. Enkelt att ta med i en termos.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Termos med chili con carne, mums!

Permalänk

Brukade göra egen tonfiskröra och ha på något mörkt bröd
Burek är rätt nice kallt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av gottmos:

Om du använder ett fordon i jobbet kanske en matlådevärmare kan vara ett alternativ.
t.ex https://www.mekster.se/automat-750-12v-enkelugn-404982.html

Det där är suveränt! Används mycket i lastbilar men finns även som 12V variant. Säljaren jag köpte ifrån senast sa att det är en stor åtgång på dessa då just säljare har dessa i sina tjänstebilar för att värma mat. Tänk dock på att det tar ca 30min att värma en plåtlåda.

Permalänk

Har uppfunnit rätten Mishmosh just för detta.

En morot i bitar som du kokar nån minut i lite kyckling buljong.
Sleva upp morotsbitarna och häll ned couscous i buljongen/morotsavkoket och låt svälla.
Rör ned en makrill i tomatsås, med fördel Abbas lite kryddigare men det är lite lyx, annars 1 coops Makrill (som säljs i trepack ofta extrapris) funkar.
Rör ned lite svarta oliver urkärnade.
Rör ned lite feta ost, en Zeta normal förpackad feta ruta räcker till tre Mishmoshs.
Rör ned lite koriander, bara lite. Coops frysta koriander funkar, less is more.
Ovan är min bas, sedan kanske ett eller två ägg (börja med att koka äggen i samma kastrull först), och om jag har gjort falafel och har i frysen åker några i med.
Du kan lägga i vad som helst.
Ovan görs i en liten 1L kastrull som jag äter direkt ur (kall dagen efter) om ingen ser.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

Mackor! Jag har ätit mackor till lunch i snart 7 år nu och planerar inte att sluta.
Varierar med bröd och pålägg. Oftast Lingongrova eller Pågen Limpa till bröd, och kalles kaviar eller ost till pålägg (+ Bregott förståss).
Gör dubbelmackor så det inte kladdar i påsen. Och ingen disk efteråt heller.

Dricker kaffe till oftast.

Blir billigt också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Hur som så har jag sett flera skåpbilar med batteri och inverter byggda för att driva en micro, it's real, it works

klart det gör men jag kan garantera att de inte riskerar sitt start batteri för att köra micron. Start batterier är gjorda för höga trömuttag under kort tid och gillar absolut inte att vara dåligt laddade.

Skrivet av SeeKer3Million:

Ett bilbatteri på 12V och 60Ah innehåller 12V*60Ah = 720Wh. Om mikron drar 1000W i tre minuter åt gången två gånger per dag (totalt 1/10 timme) är energin per varmt mål mat 1000W*(1/10) = 100Wh. I värsta fall ungefär en sjundedel av batterikapaciteten alltså, eller en fjortondel per måltid. Överkomligt för de flesta bilar skulle jag våga chansa på

Annars: lägg lite för mycket pengar på Makitas trådlösa mikro! https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-mikrovagsugn-...

Det förutsätter att ditt batteri är full laddat, i bra skick och dessutom att invertern inte klipper när volten blir för låg vilket många gör. Har själv ett par, givetvis med ren sinusvåg. Vid snabb urladdning kan dessutom nyttja AH mindre eftersom värmen tar en del.

Jag skulle aldrig gambla med mitt bil batteri och riskera att den inte startar.

Bästa är att ha ett till batteri specifikt för detta ändamål som dessutom är byggt för sådana saker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Sallad av olika slag såklart, kan varieras med bröd till istället för pasta. Couscous-sallad är också god kall. Mathavre är sämre men ätbart kallt också.
Wrap
Baguette
Äggmackor
Fruktsallad (inte ensamt kanske)

Om du har en liten kylväska med en frysklamp i så håller sig egentligen allting de kanske fem timmarna det kan handla om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag skulle aldrig gambla med mitt bil batteri och riskera att den inte startar.

Räckviddsångest på microvågsugnen

Kör bilen på tomgång under uppvärmningen då.