Hej på er! Ny i forumet.
Jag har bytt jobb där jag ligger ute i lastbil väldigt ofta, och saknar att ha en dator med mig.
Tänkte köpa en laptop att släpa med mig för att lira typ Apex, BG3 och annat. Kanske rita lite CAD.
Men hur laddar man en laptop i en lastbil? Går det att göra via 12v eller 24v?
Tänkte att det kanske kunde finnas lite erfarna här som kunde dela med sig av sin kunskap.
Bör väl gå med 12/24V -> 120/230V "inverter" Sålänge lastbilen kan leverera tillräckligt med kräm ur ciggtändar-uttaget
Nu har jag i princip aldrig suttit i en lastbil, men tänker att det vore lite märkligt om sånt inte redan var inbyggt? Tänker att efterfrågan på den möjligheten borde vara stort bland chaffisar.
Många moderna laptops kan ju laddas med USB-PD och då räcker det att du använder en USB-laddare i ett cigg-uttag.
Jag laddar t ex min MacBook Pro med en cigg-uttag-till-USB-C-laddare från Netonnet som ger ca 100 W och kostade 350 kr (tyvärr verkar deras hemsida ligga nere, så kan inte länka). Jag kör den på 12 V, men tror även den klarar 24 V. Många funkar tom bättre när man kör dem på 24 V, de ger mer effekt då.
Edit: https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefontill... . 299 kr var det visst. Kan dock tillägga att den verkar bli överhettad efter 20-30 minuter när man laddar för fullt och stänger av sig en stund för att sedan starta igen. Det är ok för mig. Det händer inte när man drar mindre ström ur den (t ex kör datorn med batteriet fulladdat med den).