Snabbkoll: Vilken kontakt har din telefon?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Vilken kontakt har din telefon?

Imorgon väntas Apple introducera Iphone 15 inklusive övergång till USB Type-C, i linje med nya EU-lagen. Vad har din telefon för kontakt?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nuvarande: Micro-USB. Nya telefonen som jag inte orkat gå över till: USB-C

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

RIP lightning

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Administrativ avgift

Kör följande i typ alla mina tillbehör magsafe kontakt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

USB C sedan 2014 om jag minns rätt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Kör följande i typ alla mina tillbehör magsafe kontakt

https://genso.tech/cdn/shop/products/cables2_720x.jpg?v=1632064663

Nice 👍🏻

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Musikälskare

Lightning, en av dom bästa kontakterna imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Prioriterade USB-C för 2 år sedan för att det ger kortare laddtid. Skönt att slippa nattladda. Lite mindre glappkänslig än micro-USB också.

Sedan måste vi ju skoja lite:
Vad kom före USB?

- USA.

Dold text
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

USB-C. Lightning-kontakten känns väl ok i sig men jag gillar inte de officiella Apple-kablarna. De är så tunna och går ofta sönder vid kontakten även om själv kontakten är hel. Likaså är den gimpad med låg överföringshastighet och ström. Förlegad kontakt.

Med det sagt är inte USB-C den perfekta kontakten heller men om vi måste välja en så är det det bättre valet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Som iphone användare välkomnar jag usb-c, tänk dock så vore alla kablar likadana och inte tusen olika usb-c och man ser ingen skilnad på dem.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

En gammal teleplugg och 200m förlängningskabel. Man ska ej vara för snabb med det nya innan det är beprövat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Kör följande i typ alla mina tillbehör magsafe kontakt

https://genso.tech/cdn/shop/products/cables2_720x.jpg?v=1632064663

Vart hittar man sånna där tjusiga kablar?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Fram till imorgon (och några veckor till) är ju frågan snarare "Har du iPhone eller inte?" Dock strongt av de fåtal som har microUSB-mobiler fortfarande! Gamla flaggskepp eller AliExpress-mobiler?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Typ-c såklart, lightning är på tok för gammal och ända anledningen lightning funnits såhär länge är för att Apple driver in miljontals kr på dom. Sure finns 16 pin varianten till Ipad innan dom gick över till typ c

Och med tanke på att allt annat Apple gör har typ c förutom iPhone så säger kväll det allt..

Micro ska vi inte ens ta upp.....

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av danedi:

Vart hittar man sånna där tjusiga kablar?

Rensar man lite ur länken så kommer man till en webbshop, och där hittar man dessa:
https://genso.tech/products/magnetic-charging-cables-3-in-1-2...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Senaste sex lurarna har haft USB-C.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Micro-usb samsung galaxy a10.

Permalänk

Såvida man inte har en mobil som börjar närma sig 10 år så bör man nog ha USB-C, förutom Apple då. 10 år håller väl hårdvaran men kan inte ha tex BankID för de slutar stödja gamla OS.

Har en polare som var tvungen att köpa ny mobil just därför.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

lightning idag men kvittar vad det är för kabel för har det bara för att ladda mobilen, data skickas ju över mobilnätet eller Wifi.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Teddis:

Fram till imorgon (och några veckor till) är ju frågan snarare "Har du iPhone eller inte?" Dock strongt av de fåtal som har microUSB-mobiler fortfarande! Gamla flaggskepp eller AliExpress-mobiler?

Om inte annat strongt att ha en Micro USB-kontakt som fortfarande fungerar. Det var det värsta tycker jag, att själva porten ofta slets ut och det därmed inte spelade någon roll om man hade en fräsch kabel eller inte. Jag tror det enda jag har kvar nu med Micro är ett par hörlurar.

Permalänk
Medlem

Tåligheten i kontaktstycket är totalt kass på USB-C i jämförelse med den näst intill oförstörbara Lightning-kontakten, som inte bara är den billigaste kina-plåten av återvunnen konservburk.

Men ja, den ouppdaterade standarden på dataöverföring gör ju ingen glad. Att Apple lämnat den i det skicket beror väl mest sannolikt på att deras ursprungliga plan var att byta ut Lightning på sikt. Detta diktat från EU kommer ju som en gåva så att de slipper förklara för arga Apple-användare varför Lightning försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tåligheten i kontaktstycket är totalt kass på USB-C i jämförelse med den näst intill oförstörbara Lightning-kontakten, som inte bara är den billigaste kina-plåten av återvunnen konservburk.

Jo, det är det som oroat mig lite. USB-C på många enheter jag har känns otroligt billigt och skört, men sen har jag ett par iPad Pro som även de har USB-C och där är kvalitetskänslan identisk med Lightning - väldigt hög. Misstänker att det är detsamma med många Android-enheter med USB-C, speciellt om byggkvaliteten är bra.

Gillar verkligen Lightning men jag är redo att lägga den standarden bakom mig.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av danedi:

Vart hittar man sånna där tjusiga kablar?

Skrivet av Soitora:

Rensar man lite ur länken så kommer man till en webbshop, och där hittar man dessa:
https://genso.tech/products/magnetic-charging-cables-3-in-1-2...

Det stämmer man får se till att kablarna stödjer allt man vill ha och tror dessa är billigast om man vill ha alla 3 kontakter mm, finns massor på amazon div rabatter osv

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

USB-B, innan dess DB-25 och IEEE 1394

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Banankontakt 🤣

Permalänk
Medlem

USB C sedan 2015.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Telefon 1: Guldpläterade kontakttungor
Telefon 2: 4P4C
Mobiltelefonen: TRRS (frågan angav inte för vad)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennis77:

Banankontakt 🤣

Banankontakt av tredje graden! 👽🍌

Permalänk
Medlem

Laddat trådlöst senaste 5(?) åren, men det finns en lightning-port på enheten.

Hörlurar och sådant är blåtand.

Musik som inte strömmas kopieras in på enheten automagiskt när den ansluter till samma nätverk som datamaskinen. Senaste avsnitten av poddar likaså.

iCloud brukar jag vara inne och riva i via hemsidan från datamaskinen, men hade tidigare ”synkprogrammet” installerat som slangade ned allt automagiskt.

Man behöver inte joxa med någonting, allting bara fungerar.

Hur som helst så finns det ett egenvärde i standardisering, och som jag brukar nämna lite varstans på forumet så hade det varit bra om politrukerna faktiskt hade arbetat någon endaste gång med följden att vi möjligen kunde se standardisering av infästningen på batteridrivna arbetsredskap.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Kör följande i typ alla mina tillbehör magsafe kontakt

https://genso.tech/cdn/shop/products/cables2_720x.jpg?v=1632064663

Hur många watt klarar den kabeln?
Nu är det något år sedan jag kollade in liknande kablar men då klarade de så få watt och volt.