Snabbkoll: Vilken kontakt har din telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En gammal teleplugg och 200m förlängningskabel. Man ska ej vara för snabb med det nya innan det är beprövat.

Själv kör vi plåtburk med tråd mellan. Funkar alltid. Använder även telegraf för vissa sträckor. Är det fint väder använder jag även röksignaler. (Gammalt trådlöst protokoll)

Permalänk

Valde fel. USB-C ska det vara. -.-

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på lite forcerade usb c produkter. Har nån annan märkt av saker som har usb c men som inte kan laddas från en usb c laddare?

Har https://www.inet.se/produkt/6602011/nordic-home-ft-775-portab... samt https://www.netonnet.se/art/ljud/horlurar/tradlosahorlurar/on... som har en fin usb c port men kan inte laddas via usb c laddare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

USB C sedan 2014 om jag minns rätt.

Fanns det ens några telefoner med USB-C då?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Fanns det ens några telefoner med USB-C då?

Nix, tror Lumia 950/950 XL var bland de första telefonerna med USB C som nådde någon form av spridning och de släpptes hösten 2015. Allra först tycks en obskyr kinalur varit på våren 2015.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Fanns det ens några telefoner med USB-C då?

Kan minnas fel. Var tvungen att kolla och det var Sony Xperia Z5 och året var 2015.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fram till imorgon (och några veckor till) är ju frågan snarare "Har du iPhone eller inte?" Dock strongt av de fåtal som har microUSB-mobiler fortfarande! Gamla flaggskepp eller AliExpress-mobiler?

Min Xiaomi Redmi Note 5 kör med micro-USB och den lanserades 2018

Skrivet av landmarks:

Om inte annat strongt att ha en Micro USB-kontakt som fortfarande fungerar. Det var det värsta tycker jag, att själva porten ofta slets ut och det därmed inte spelade någon roll om man hade en fräsch kabel eller inte. Jag tror det enda jag har kvar nu med Micro är ett par hörlurar.

Har faktiskt aldrig haft sönder varken micro-usb eller usb-c. Min nuvarande hade dock problem för ca 2 år sedan, men det var bara mycket damm/ludd i kontakten. Min vän som håller på o reparerar saker rensade porten och sen dess har den fungerat alldeles utmärkt igen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Intressant att lightning dvs iPhone utgör knappt 30% trodde på förhand att det skulle vara mer 50:50.

Visa signatur

MacBook Pro 14": Apple M1 Pro | 16 GB | 512 GB | LG 27 UP650 / LG 22MD4KA-B
WS: AMD 5050e @ 2,6 Ghz | GA-MA74GM-S2H | Corsair XMS2 2x2 GB | Intel X25-M G2 80 GB | WD GP 500 GB | XFX 4770 @ Stock | LG W2220P
NAS: Synology DS212j | Samsung ECO Green 2 TB @ SHR | Noctua NF-B9

Permalänk
Medlem

Huvudmobilen har USB Type-C, sen min reserv/sekundära har Micro USB.

Blir att man har dubbel uppsättning med kablar hemma, i bil och på jobb.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

USB-C på min S23, men minns inte när jag laddade med den sist. Laddar trådlöst både hemma och i bilen, så sladd behövs sällan 🤪

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

USBC, och jag undrar nu om lösningen verkligen inte kunde gjorts lite bättre.

Den glappar något så förbannat att varje gång den ska laddas måste jag lägga tillbaka nallen som Indiana Jones gör med sandpåsen. Annars hoppar den ur snabbladdning, eller laddning alls för den delen. Och ringer fanskapet eller får ett meddelande innan den är klar så räcker även det för att avbryta laddningen.

Skulle de valt en standard så borde det ha varit en med betydligt stabilare kontakt och pålitlig "låsning". : /

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

När vi ändå är inne på lite forcerade usb c produkter. Har nån annan märkt av saker som har usb c men som inte kan laddas från en usb c laddare?

Har https://www.inet.se/produkt/6602011/nordic-home-ft-775-portab... samt https://www.netonnet.se/art/ljud/horlurar/tradlosahorlurar/on... som har en fin usb c port men kan inte laddas via usb c laddare...

Om USBn faktiskt är en laddport så kan de alltid laddas. Men sen om de kommer överens med laddaren är inte lika säkert nej.

Har själv bara noterat detta på hörlurar som vägrar ladda sig med telefonens snabbladdare.

Skrivet av killer_P:

Intressant att lightning dvs iPhone utgör knappt 30% trodde på förhand att det skulle vara mer 50:50.

Det kan såklart även vara 70% på en annan site. Eller 100..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Glappkontakt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

USBC, och jag undrar nu om lösningen verkligen inte kunde gjorts lite bättre.

Den glappar något så förbannat att varje gång den ska laddas måste jag lägga tillbaka nallen som Indiana Jones gör med sandpåsen. Annars hoppar den ur snabbladdning, eller laddning alls för den delen. Och ringer fanskapet eller får ett meddelande innan den är klar så räcker även det för att avbryta laddningen.

Skulle de valt en standard så borde det ha varit en med betydligt stabilare kontakt och pålitlig "låsning". : /

Troligtvis damm/ludd i kontakten. Så var det för mig och då har jag micro-usb port

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Troligtvis damm/ludd i kontakten. Så var det för mig och då har jag micro-usb port

Det är helt rent.

Men själva höljet på nallen ser visserligen ovanligt tjockt ut. Kanske borde man pröva att skala bort en bit på kontakten. Men det blir likadant vare sig med originalsladden eller annan, så skeptisk även till det som lösning på problemet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det är helt rent.

Men själva höljet på nallen ser visserligen ovanligt tjockt ut. Kanske borde man pröva att skala bort en bit på kontakten. Men det blir likadant vare sig med originalsladden eller annan, så skeptisk även till det som lösning på problemet.

Är det vad du ser eller har du försökt. Mitt uttag såg rent ut vad jag kunde se. Men en vän som jobbar med att reparera saker fick ut jätte mycket damm/ludd ur porten.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av killer_P:

Intressant att lightning dvs iPhone utgör knappt 30% trodde på förhand att det skulle vara mer 50:50.

Inte så intressant eller överraskande egentligen med tanke på att Swec:are alltid varit övervägande Android-användare.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

USB-C, men hade länge Micro-USB, och det har faktiskt även farsans nytillverkade senioranpassade Doro-lur.

Dock aldrig varit med om någon USB-kontakt som varken glappat eller pajat, någonsin, oberoende av kontakttyp eller ansluten manick, så jag undrar ju lite hur folk hanterar sina prylar egentligen (eller om det kanske är extremt billigt skräp).

Annat var det med Ericssons gamla skräpstandard som var baserad på spetskontakt, det blev snabbt glapp pga att kontaktytorna blev kontaminerade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Annat var det med Ericssons gamla skräpstandard som var baserad på spetskontakt, det blev snabbt glapp pga att kontaktytorna blev kontaminerade.

Ja, det måste nog vara den absolut sämsta laddkontakten någonsin.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tåligheten i kontaktstycket är totalt kass på USB-C i jämförelse med den näst intill oförstörbara Lightning-kontakten, som inte bara är den billigaste kina-plåten av återvunnen konservburk.

Men ja, den ouppdaterade standarden på dataöverföring gör ju ingen glad. Att Apple lämnat den i det skicket beror väl mest sannolikt på att deras ursprungliga plan var att byta ut Lightning på sikt. Detta diktat från EU kommer ju som en gåva så att de slipper förklara för arga Apple-användare varför Lightning försvinner.

Vet inte hur många lightning-kontakter som har blivit utslitna hittills... men än så länge har ingen USB-C behövts bytas ut.

Antar att lightning är ganska kass då... i jämförelse alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vet inte hur många lightning-kontakter som har blivit utslitna hittills... men än så länge har ingen USB-C behövts bytas ut.

Antar att lightning är ganska kass då... i jämförelse alltså.

1. Du vet inte hur många Lightning-kontakter som bytt ut. Kan alltså vara noll.
2. Du vet att ingen USB typ C-kontakt bytts ut.

= X vs 0 ... och du drar slutsatsen att Lightning är kass.

... ?! 🤔

Dessutom finns ingen uppgift i ditt resonemang kring hur Lightning-kablarna använts jämfört med hur USB typ C-kablarna använts.

Men men ... Önskar en trevlig helg så småningom.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

1. Du vet inte hur många Lightning-kontakter som bytt ut. Kan alltså vara noll.
2. Du vet att ingen USB typ C-kontakt bytts ut.

= X vs 0 ... och du drar slutsatsen att Lightning är kass.

... ?! 🤔

Dessutom finns ingen uppgift i ditt resonemang kring hur Lightning-kablarna använts jämfört med hur USB typ C-kablarna använts.

Men men ... Önskar en trevlig helg så småningom.

Med det menade jag att jag tappat räkningen på hur många kontakter som gått sönder... USB-C är i jämförelsen så pass ny och ännu inte tillräckligt mycket använd.