Apple avtäcker Iphone 15 tisdag klockan 19:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hoppas du dom ger 0-120Hz OLED skärm som minimum på alla nya telefoner.
Vi SweC vet att hz är jävligt nice och det är svårt att gå tillbaka. Mer Hz till det scrollade folket

Det kommer icke ske, i princip redan bekräftat att bara Pro-modellerna fortsatt blir ensamma om ProMotion / 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ge mig Apple Watch Ultra i 43mm, plz!!!

Varför just 43mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

Förstår inte om folk trollar i kommentarerna eller om iphone-användare verkligen är dumma i huvudet

Hur menar du nu?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför just 43mm?

Önsketänkande från min sida då det är en storlek som hade passat väldigt bra på min ganska smala handled.

41mm är något litet och 45mm något stort
(och 47mm ultra är bara att glömma)

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se Apple uppfinna USB-C och hur det var deras egna beslut att pensionera Lightning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Börjar vankas mobilbyte, tidigast i slutet av året så kommer nog ge Apple en ärlig chans denna gång. Aldrig haft en, aldrig velat ha men rätt trött på Android. Och enda där jag ser som ett alternativ nu är kanske Pixel.

Inga planer på att se live men 19:00 sammanfaller rätt bra med en session Starfield. Och något i bakgrunden medans jag spelar tackar jag inte nej till.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Fast hur fascinerande framsteg ser vi numera? Skärmar, kameror och processor har knappt sett några förbättringar de senaste 5-6 åren. De enda telefoner som varit framåtblickande under den här tiden är väl MS Surface Duo och Galaxy Fold.

Problematiken ligger mer i att det finns inte många som gör hårdvaran på den nivå som krävs. På kamera fronten är det Sony och Samsung som är de stora medan på skärm där har du som sagt Samsung och LG. På mobil CPU så är det TSMC med Apple i spetsen och hack i häl Samsung.
MediaTek har också dykt upp som stor aktör och så har du då Qualcomm som har sin dominans främst på modem och därefter utvecklar Snapdragon.

Det som alltid är fint med Iphone är att de blåser upp sig och säger de är bäst och har nyast hårdvara.
Egentligen inte. De är efter till exempel Xiaomi och övriga kinesiska märken.

Permalänk
Medlem

Ja ska bli kul att se vad de hittar på nu, hoppas på en uppdaterad iPad Mini ikväll också så kanske det blir telefon + klocka + iPad Mini. Velat köpa något elektronik men har not insett att ett byte till Android för Fold 5 hade inneburit för mycket strul så får nog bli nya Apple-enheter istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja ska bli kul att se vad de hittar på nu, hoppas på en uppdaterad iPad Mini ikväll också så kanske det blir telefon + klocka + iPad Mini. Velat köpa något elektronik men har not insett att ett byte till Android för Fold 5 hade inneburit för mycket strul så får nog bli nya Apple-enheter istället.

Blir med allra största säkerhet ingen Mini idag, möjligtvis en update på den ”vanliga” iPaden:

https://www.macrumors.com/guide/what-to-expect-apple-fall-eve...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Problemet är inte att det saknas innovation hos Apple, problemet är att de blåssar upp saker till orimliga nivåer. Ta detta parallellt med att de får saker att låta som deras egna grej vissa gånger, när det är teknik/koncept som existerat i många år.

Hade Apple sagt något i stil med detta:
"Vi ser nu en vinning med att gå över till USB Type-C-kontakt för att gynna våra kunder i ett hyper-uppkopplat samhälle, mer bandbredd och snabbare laddning. Vi vill även passa på att ta nästa stora kliv för att bekämpa negativ miljöpåverkan ihop med EU" — Inga problem, det är sant och fortfarande en positiv spinn på det hela.

Istället försöker de slingra sig, vrida och vända på allt och sedan ser det ut såhär:
Apple kan vinkla bytet till USB Type-C som eget påhitt

Det finns flertalet fall likt detta, inte minst i deras prestanda-grafer som är totalt intetsägande och existerar bara för att förvirra mindra insatta kunder. Det är synd, väldigt synd. För Apple har idag väldigt kompetent hårdvara när det kommer till framförallt deras Bionics- och M-serier av processorer, och även god integration med mjukvara.

Men istället för att göra ärliga marknadsföringskampanjer, då ska det myglas och förvrängas till fördärvelse med allt från teknisk prestanda till hitte-på-namn – allt för att Apple ska verka som det enda bolaget som gör tekniska framsteg.

Du har naturligtvis rätt att tycka att de blossar upp till orimliga nivåer. Det tycker inte jag däremot. Allt som oftast tycker jag att Apple kommer med tillräckligt stora skillnader med deras produkter jämfört med vad som fanns innan för att jag inte klandrar dem för att marknadsföra så stolt som de gör.

Var eller när menar du att Apple myglar?

Vaddå enda bolaget som gör framsteg? Apple tar ändå rätt ofta upp samarbetspartners på scen och låter dem få några minuter. Hur många andra företag ser du göra sånt? Gör AMD så? Gör Intel så? Gör Google så? Jag vet inte, tittar inte på alla de andras.

Skrivet av hakro807:

Fast hur fascinerande framsteg ser vi numera? Skärmar, kameror och processor har knappt sett några förbättringar de senaste 5-6 åren. De enda telefoner som varit framåtblickande under den här tiden är väl MS Surface Duo och Galaxy Fold.

De senaste 5-6 åren? Med all respekt, du verkar inte hänga med alls i Apple-världen hör jag.
Den som inte vet men som faktiskt gör lite research kring vilken utveckling Apple haft på sex hela år vad gäller CPUer, skärmar och kameror får eventuellt upp ögonen. Den som väljer att blunda eller förneka blir inte klokare ..

Sen vill jag flika in med en sak till: Ordet framåtblickande kan betyda olika för olika målgrupper. Jag skulle absolut INTE vilja ha en vikbar iPhone. Jag är mycket glad att Apple valt att satsa på att utveckla annat än att försöka få till en vikbar skärm / mobil. T ex att kameran och skärmen i traditionell utformning fått bättre och bättre prestanda. Denna utveckling har passat mig MYCKET bättre — och för mig är det framåtblickande då jag föredrar denna riktning i utvecklingen framför en annan.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ska se om det blir nya jobb telefonen eller inte. Beror lite vad den hamnar på i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hoppas du dom ger 0-120Hz OLED skärm som minimum på alla nya telefoner.
Vi SweC vet att hz är jävligt nice och det är svårt att gå tillbaka. Mer Hz till det scrollade folket

Jag har inte 120Hz / variable frame rate på mobilen idag .. men jag skaffade det till min laptop i år (gnm MBP M1). Det är HELT OTROLIGT vad mycket behagligare det är att arbeta med kontorssysslor i 120Hz jfm 60Hz. När jag sätter mig vid en burk med segare skärm så får jag på allvar ont i handleden .. pga lagget. Jag trodde aldrig att det skulle vara sån skillnad. Galet såld på detta och vill ha det i mobilen med.

På speldatorn har jag det redan gnm GSync Ultimate 144Hz. Tyvärr är GSync-skärmen riktigt usel i bildkvalité däremot, men det är ett helt annat ämne.

Skrivet av Legitjunkie:

Förstår inte om folk trollar i kommentarerna eller om iphone-användare verkligen är dumma i huvudet

Vad med våra kommentarer i denna iPhone-relaterade tråd gör oss iPhone-användare dumma i huvudet?

Skrivet av Viceroy:

Psst! Hallå? Vakna! Det är Apple-event ikväll. Du ... Hallå! 😅

Visa signatur

UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Blir med allra största säkerhet ingen Mini idag, möjligtvis en update på den ”vanliga” iPaden:

https://www.macrumors.com/guide/what-to-expect-apple-fall-eve...

Vem vet, har varit en del rykten som säger att Minin kan uppdateras idag också. Hoppas på det, min Mini 6 börjar bli gammal och skärmen var aldrig bra från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Problematiken ligger mer i att det finns inte många som gör hårdvaran på den nivå som krävs. På kamera fronten är det Sony och Samsung som är de stora medan på skärm där har du som sagt Samsung och LG. På mobil CPU så är det TSMC med Apple i spetsen och hack i häl Samsung.
MediaTek har också dykt upp som stor aktör och så har du då Qualcomm som har sin dominans främst på modem och därefter utvecklar Snapdragon.

Det som alltid är fint med Iphone är att de blåser upp sig och säger de är bäst och har nyast hårdvara.
Egentligen inte. De är efter till exempel Xiaomi och övriga kinesiska märken.

Säg en SoC som bräcker A16 idag. Den som är invigd och påläst vet vilken dominans Apple har på ARM-fronten idag.

Permalänk
Skribent
Skrivet av mar3ld:

Du har naturligtvis rätt att tycka att de blossar upp till orimliga nivåer. Det tycker inte jag däremot. Allt som oftast tycker jag att Apple kommer med tillräckligt stora skillnader med deras produkter jämfört med vad som fanns innan för att jag inte klandrar dem för att marknadsföra så stolt som de gör.

Var eller när menar du att Apple myglar?

Vaddå enda bolaget som gör framsteg? Apple tar ändå rätt ofta upp samarbetspartners på scen och låter dem få några minuter. Hur många andra företag ser du göra sånt? Gör AMD så? Gör Intel så? Gör Google så? Jag vet inte, tittar inte på alla de andras.

Som jag sa innan, Apple har idag en bra uppsättning produkter. Och jag lyfter på hatten åt deras ingenjörer, framförallt på processor-sidan av det hela. Däremot kan de sparka hela PR-maskineriet.

Den här bilden visar allt som är fel på Apple och deras marknadsföring:

När en tillverkare visar sådana här typer av grafer kan det inte anses annat än vilseledande som bäst.

Sedan kan vi fortsätta och prata lite om deras "ordval":

• Retina (eller andra derivat): Totalt intetsägande, och bara förvirrande när det är upplösning och eventuellt annan underliggande och vedertagen teknik vi talar om.

• LTPO: Fint namn för always-on-display, där paradnumret är låg energiförbrukning. Något Samsung haft på sina mobiler sedan AMOLED introducerades.

• QuickTake: Fint namn för att hålla in "avtryckaren" och filma, medan att bara trycka tar ett foto. Igen, något som funnits i säkert ett årtionde redan – inget revolutionerande alls.

Och listan fortsätter.. Länge.
Praktexempel i närtid är deras VR/AR-satsning.

Min poäng är att dessa "buzzwords" och behov av att verka mer innovativa än vad de är, det tar bara bort från det som verkligen är innovativt. När Apple försöker marknadsföra vedertagen teknik, fast som något nytt och eget.. Ja, då anser jag dem vara myglare i högsta grad.

Det är okej att ta ett existerande koncept/en existerande produkt och förfina denna, men börja inte hålla på och mjäka runt med intentsägande grafer eller försök deflektera vilken grundläggande teknik det rör sig om med nya fina ord.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som jag sa innan, Apple har idag en bra uppsättning produkter. Och jag lyfter på hatten åt deras ingenjörer, framförallt på processor-sidan av det hela. Däremot kan de sparka hela PR-maskineriet.

Den här bilden visar allt som är fel på Apple och deras marknadsföring:
<Uppladdad bildlänk>
När en tillverkare visar sådana här typer av grafer kan det inte anses annat än vilseledande som bäst.

Sedan kan vi fortsätta och prata lite om deras "ordval":

• Retina (eller andra derivat): Totalt intetsägande, och bara förvirrande när det är upplösning och eventuellt annan underliggande och vedertagen teknik vi talar om.

• LTPO: Fint namn för always-on-display, där paradnumret är låg energiförbrukning. Något Samsung haft på sina mobiler sedan AMOLED introducerades.

• QuickTake: Fint namn för att hålla in "avtryckaren" och filma, medan att bara trycka tar ett foto. Igen, något som funnits i säkert ett årtionde redan – inget revolutionerande alls.

Och listan fortsätter.. Länge.
Praktexempel i närtid är deras VR/AR-satsning.

Min poäng är att dessa "buzzwords" och behov av att verka mer innovativa än vad de är, det tar bara bort från det som verkligen är innovativt. När Apple försöker marknadsföra vedertagen teknik, fast som något nytt och eget.. Ja, då anser jag dem vara myglare i högsta grad.

Det är okej att ta ett existerande koncept/en existerande produkt och förfina denna, men börja inte hålla på och mjäka runt med intentsägande grafer eller försök deflektera vilken grundläggande teknik det rör sig om med nya fina ord.

Jag är glad över att vi kan ha ett samtal även om vi resonerar och tycker olika. Skriver från mobilen nu så ska göra mitt bästa.

Att sparka hela PR-maskineriet tycker jag är att missa poängen lite med vad som brukar fungera bra i marknadsföringssammanhang. Du har säkert hört talas om SEO, där man bl a pratar om att det är bra att ha ett passande, gärna ett unikt domännamn som om möjligt beskriver produkten eller tjänsten.

Detsamma gäller namngivning av produkter utanför själva internet. Det ÄR lättare att marknadsföra en unik produkt som sin egen coola ”uppfinning” .. och gör man produkten tillräckligt unik så vill jag nog ge producenten lov att kalla den sin egen lilla uppfinning — utan ” ”.

Det blir ju snabbt rörigt om man ska polisa det hela. Vad Apple däremot inte får säga är att de uppfunnit någon teknik som de själva inte uppfunnit. Men igen, om de haft ett finger med i själva uppfinnandet så HAR de ju uppfunnit produkten, bara inte helt på egen hand. Men det senare jag säger är det inte förbjudet att säga. Det är en språklig konstruktion bara .. som lite grann kan få det att låta som om Apple var själva att ta fram det hela.

Bilden du visade stämmer för mig. Den är i allra högsta grad relevant för mig som väljer en laptop att ha i arbetet. Jag är föga intresserad av att jämföra laptopens grafikprestanda med min speldators, som har en GeForce som får sjukt mkt effekt om den bara vill. Det ENDA jag vill veta är HUR mkt prestanda jag får per Watt. Laptopar har under ALLA år strävat efter att orka vara igång längre .. längre och längre. Så, när jag tittar på bilden så förstår jag den. Jag visste precis när de introducerade M1 att det där skulle jag bara ha. Jag behövde inte någon YouTuber eller SweC för att tala om det för mig, än mindre skydda mig från en graf som jämförde ”fel” från en gamers / stationär dators perspektiv.

Om Retina var intetsägande för dig så lyssnade du nog inte tillräckligt noga på vad Steve Jobs sade om varför de kallade innovationen / tekniken för det. Jag minns det då väl.

Apples låga energiförbrukning vs andras:
Brorsan hade en Always on-skärm på sin mobil.
Kollegan på jobbet har en på sin iPhone.
Brorsans mobil behövde laddad tre gånger per dygn (trots nyköpt batteri).
Kollegan laddade sin en gång per dygn, inte för att han egentligen behövde.
Det ÄR skillnad — och därmed berättigades också ett unikt namn … tycker jag. Du får tycka annorlunda. 😊

Fortsätter från datorn sen ..

Visa signatur

Permalänk
DingDongerMcDongface

Då var vi live då! Jag sitter redo med vässade tangenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Önsketänkande från min sida då det är en storlek som hade passat väldigt bra på min ganska smala handled.

41mm är något litet och 45mm något stort
(och 47mm ultra är bara att glömma)

Aha jag fattar, kanske är något för kommande modeller, adaptiv storlek. 😜

Permalänk
Medlem

Moder natur… really? Vafan håller de på med?

Permalänk
Medlem

Dör av cringe över deras miljösnack.....

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - AMD 9700 XT | 7800X3D | 32 GB DDR5 6000 G.Skill
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

När alla resurser sugits ur jorden så inget finns kvar har plötsligt allt blivit 100% återanvänt och 100% naturvänligt. Apple big brain thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är ju det som är inne just nu, så det är PR.

Permalänk
Medlem

Gäsp på miljö snacket, korta ner det och visa grejorna!

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att det är inne att tänka på miljön kan jag tycka.

Jag följer eventet via macrumors och då slipper man allt ljud.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jättebra att de tänker på miljön och jobbar för att sänka avtrycket, de flesta seriösa företag idag jobbar stenhårt på det.

Permalänk
Medlem

Det mest miljövänliga måste väl ändå vara att låta bli att köpa dessa prylar.

Permalänk
Medlem

Hupps flat earthers kommer hata den där nya klock facen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Det mest miljövänliga måste väl ändå vara att låta bli att köpa dessa prylar.

Eller åtminstone att inte köpa nytt varje år. 🙂

Patagonia är många steg före Apple i det avseendet, de vill inte att man köper nytt hela tiden trot att de livnär sig på just försäljning. 😀

Permalänk
Medlem

Skall bli spännande att se om det blir några stora uppdateringar på Ultra.