Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Är det inte skatt för 41800 (bruttolön + förmån) och skatten dras från 35200 (bruttolön - bruttolöneavdrag)?
Skatt 10 063kr (min kommun, utan kyrkoskatt) dras från 35200 = 25 137kr netto

Men enklast borde vara att fråga HR eller ekonomi på företaget, de kan ge dig ett 100% svar

Det ser helt rätt ut. Man får ju skatta som om man tjänade 5800 mer (fast utan att man får de 5800).

Kostnaden netto blir ju skillnaden mellan vad man får ut med avdrag + förmån och vad man får ut med 36k i bruttolön.

Denna kan du använda för att räkna fram det. https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Permalänk
Medlem

Ingår Spotify till Tesla och kan man använda det till telefonen när man inte är i bilen?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Det ser helt rätt ut. Man får ju skatta som om man tjänade 5800 mer (fast utan att man får de 5800).

Kostnaden netto blir ju skillnaden mellan vad man får ut med avdrag + förmån och vad man får ut med 36k i bruttolön.

Denna kan du använda för att räkna fram det. https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Man drar av bruttoavdraget innan skatt, annars är det inget bruttoavdrag, och betalar ingen skatt för dom pengarna.
Det är ju det som är hela vitsen med ett bruttoavdrag.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ninotramp:

Ingår Spotify till Tesla och kan man använda det till telefonen när man inte är i bilen?

Nope. Det ingick förr ett spotifyabonnemang i ”premium connectivity”-paketet till bilen. Det ingår en månad vid köp av ny bil, har jag för mig - men sen kostar det 99:- /månad.

Det innebär i princip ett datapaket till bilen så att man bland annat kan göra följande med bilen utan tillgång till Wifi:
*ha live-uppdateringar för trafikläget i bilens navigation.
*koppla upp sig och kolla på bilens kameror i mobilappen
*Möjllghet att streama musik i Spotify, Apple Music etc. i bilens infotainmentsystem.
*kolla på youtube, Netflix och twitch i bilens infotainmentsystem.

I det paketet ingick det åtminstone tidigare (jag är osäker på om det är kvar) att man kunde lyssna på Spotify i bilen fast man inte betalade separat för ett Spotify konto. Men det kontot var låst till bilen och gick inte att använda någon annanstans.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nope. Det ingick förr ett spotifyabonnemang i ”premium connectivity”-paketet till bilen. Det ingår en månad vid köp av ny bil, har jag för mig - men sen kostar det 99:- /månad.

Nu blev man taggad på elbil om man får en månad fri spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Är det inte skatt för 41800 (bruttolön + förmån) och skatten dras från 35200 (bruttolön - bruttolöneavdrag)?
Skatt 10 063kr (min kommun, utan kyrkoskatt) dras från 35200 = 25 137kr netto

Men enklast borde vara att fråga HR eller ekonomi på företaget, de kan ge dig ett 100% svar

Skrivet av SnabelostSWE:

Den skattepliktiga lönen blir 41000:- då man betalar inte skatt på BLA och arbetsgivaren slipper arbetsgivaravgifter för det beloppet (800:-).
36000:- + 5800:- - 800:- = 41000:-.
Skatten dras sedan från lönen på 36000:-.
Eftersom det är brutto så ska det dras av innan skatt, därav lägger man först på förmånsvärdet på lönen och drar sedan av beloppet BLA är på.
*BLA=Bruttolöneavdrag

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ingår inte. Du måste ha ett separat Spotifykonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Man drar av bruttoavdraget innan skatt, annars är det inget bruttoavdrag, och betalar ingen skatt för dom pengarna.
Det är ju det som är hela vitsen med ett bruttoavdrag.

Nej, givetvis betalar man inte skatt för ett bruttoavdrag. Det dras ju av innan skatten dras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Jag betalar hellre europeiska tillverkare "feta" (kan du ge några siffror på hur feta?) marginaler, än tar hit diktaturtillverkade lågkvalitetsbilar (med tvivelaktig positiv miljöpåverkan?).

Lite samma som att jag hellre köper "dyrt" svenskt kött (har de feta marginaler eller är det bara att svenska/europeiska medborgare, även bönder, förtjänar en rimlig avkastning på sitt slit?) än att köpa brasilianskt kött.

Visst lobbyverksamhet finns, men har du inte hellre tillverkning i demokratiska länder?
Istället för att köpa kinesiska bilar, tillverkade av kinesiska statens bolag, kan man väl lika gärna trycka in pengarna i subventioner till europeiska tillverkare och behålla industrin här.

Märkligt att man kan vara emot lite hård konkurrens som gynnar oss konsumenter och på sikt miljön ifall omställningen till elbilar går snabbare.

Antar att du inte använder mobiltelefon om du inte vill ha något "diktaturtillverkat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Märkligt att man kan vara emot lite hård konkurrens som gynnar oss konsumenter och på sikt miljön ifall omställningen till elbilar går snabbare.

Antar att du inte använder mobiltelefon om du inte vill ha något "diktaturtillverkat".

Visst är det bra för miljön om alla kör elbilar, problemet är bara att man måste också tänka på andra aspekter.

Kinas grej här är ju inte en miljö asspekt, utan en ekonomisk aspekt.
Kina har gjort samma grej innan, att kinesiska staten går in med pengar, för att sänka priserna på gods tills de konkurrerat ut alla andra bolag som inte har statliga subventioner.
Efter det så äger de kinesiska bolagen marknaden och kan själv sätta de priser de vill.

T.ex. solpanels industrin i Europa blev utkonkurrerad på detta vis.

Om vi vill ha kvar bilindustrin i Europa så är det ju viktigt att alla konkurrerar på samma villkor, annars är risken stor att om 20 år är den industrin inte längre kvar i Europa.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Det är inte "hård konkurrens", det är statligt subvention för att ta marknadsandelar och om möjligt slå ut icke statligt subventionerade verksamheter i europa och runt om i världen.

Jag har massor av saker tillverkade i Kina, det har de flesta, skillnaden är att de är tillverkade i Kina av bolag som inte är styrda av kinesiska staten.
Även företaget jag jobbar för, har tillverkning i kina, men vi är inte ett kinesiskt bolag bara för det.

Det är skillnad på hård sund konkurrens och maktmissbruk, statlig subventionering, monopol, oligopol osv, det finns massvis med lagar för att förhindra sådant inom EU och USA, av en god anledning.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

EV6-specifikt dillande

Skrivet av MP-Jan:
  • Hexis Bodyfence PPF Matt monterat på huv och stötfångare. Klar PPF på glasdel tak. Fick en elmoped på köpet av bilen. Denna såldes i juli och finansierade köpet av PPF med pengar över.
    Har även monterat stänkskärmar fram och bak. Lackade ytor i hjulhuset var exponerade och hade redan hunnit bli lite blästrade. Borde ha suttit på från fabrik.

• Däck och fälgar beställda. Continental WinterContact TS 870 P - dessa skulle ha suttit på originalfälgarna som kunde köpas från Kia. Hade förhandlat ett pris på 30tkr för en sådan uppsättning. Nu blev det Fondmetal Atena 20" med Conti-däcken för 25tkr med TPMS, monterade och balanserade. Går alltså från 21" som sommaruppsättning till 20" vinteruppsättning. Fälgarna är redan provmonterade. Det fanns gott om marginal. Tror att det blir riktigt bra. Så som det borde vara, Kia(!).

• Behandlade lack (och plast + glas) som inte är skyddat av PPF med Meguiars Hybrid Ceramic Wax. Tre timmar i tvätthallen. Förtvätt, huvudtvätt, torkning, applicering, polering. Kostade strax under 300kr för tiden. Produkten kostade runt 300kr. Dukarna för applicering och polering kostade ca. 100kr, och starka förtvättmedlet kostade 150kr. Alltså totalt under 900kr + tid för detta. Räknar inte med övriga produkter. Dom används till vardags också och köptes inte särskilt för detta tillfälle. Motsvarande jobb hos rekondare landar på ca. 4000-6000kr. Inom 9-12 månader lär jag förnya skyddet, däremot behövs inte en lika tidskrävande applicering efter att baslagret har applicerats.

• Kommer att montera skydd för pianolackad yta, mittkonsol, imorgon. Glansig kolfiber. Det spegelblanka är svårt att hålla repfritt och rent. Med ett mönster och ett offerlager kommer detta förlänga (och förbättra?) nybilsutseendet, tänker jag. Bilder kommer.

Nedanstående kan tas som svammel från en bilnörd, eller något inspirerande för en EV6-förare.

• Vinterdäck och fälgar till GT: n har varit knepig historia. Stödet och svaren/direktiven från ÅF/verkstad har varit styrt från Kia centralt. Det är 21" som gäller. Året runt. På originalfälg. Utan prutat pris: väl över 30tkr.
    Strunt!, tänkte jag. Det har alltid gått att köra åtminstone en tum mindre på vinterdäcken. Det är ju sedan gammalt!

Igår kom min beställda uppsättning däck/fälg, i 20". Dessa är redan provmonterade, så ingen fara med det. Kliar nästan i fingrarna att montera dessa nu.

• Stänkskärmar borde sitta på från fabrik, åtminstone på bilar till de nordiska regionerna. Vill man istället inte ha dom, kan den enskilda enkelt ta bort dom. Det tar kanske 20-30 min på sin höjd. På i synnerhet bilar med GT-line eller GT där lackade delar annars utsätts för allsköns vägsprut bör man göra sig besväret att montera dessa. Det tog, som sagt, ingen tid och kostade under 1000-lappen för fyra stycken.

Utseendet kan man heller inte säga förtar från former eller färger, tycker jag. Dom lär heller aldrig släpa i backen, som på andra bilar med originalstänkskärmar.

• Området kring växelväljare, mugghållare, mobilhållare/laddare etc. är särskilt utsatt för pill, klet och potentiella repor. Således kändes det extra dumt att ha denna yta omgiven av sköra blanksvarta ytor. Efter att PPF-killen noterat svårigheter med att täcka alla vinklar och krökta ytor, och i princip rekommenderat köpa en färdig lösning från Amazon, så fick det bli så. Resultat ser ni här:

Var lite osäker i början men nu gillar jag det verkligen. Högglansen finns där fortfarande men på grund av mönstret syns inte eventuella repor, smuts och flott.

• Bonus:
    Som många kanske vet har man inte trådlös Android Auto i aktuella bilar från Hyundai/Kia/Genesis. Men allting går att lösa. Jag köpte denna.

Kan varmt rekommendera den. Klassledande smidig konfiguration. Märker ingen skillnad mellan trådad och trådlös koppling avseende latens, ljud eller stabilitet. Placeringen av USB-porten och där denna monteras gör att den varken är i vägen eller syns, om man inte aktivt letar efter den. Och gillar man inte tanken av att behöva köpa en extra pryl för att få tillgång till en såpass basal sak som trådlös AA. Ja, då får man se det som ett tillval på en annars väldigt välutrustad bil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

[li]Området kring växelväljare, mugghållare, mobilhållare/laddare etc. är särskilt utsatt för pill, klet och potentiella repor. Således kändes det extra dumt att ha denna yta omgiven av sköra blanksvarta ytor. Efter att PPF-killen noterat svårigheter med att täcka alla vinklar och krökta ytor, och i princip rekommenderat köpa en färdig lösning från Amazon, så fick det bli så. Resultat ser ni här:
<Uppladdad bildlänk>
Var lite osäker i början men nu gillar jag det verkligen. Högglansen finns där fortfarande men på grund av mönstret syns inte eventuella repor, smuts och flott.[/li]

Hur var passformen från det du beställde?
Monterade du filmen själv?
I så fall, var det svårt att få det jämnt?

Har en del ytor i min Q4 som jag vill täcka på samma sätt för att få bort pianolacken, fått ett pris kring 3000 kr om jag lämnar in den och då skulle inte mittkonsolen monteras bort utan täckas med en printad film som dom printar.
Men om passformen är bra från Amazon och det är hyffsat lätt att få jämnt så kanske man skall ge sig på det själv.

Permalänk
Medlem

https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/articles/its-official-cars-are-the-worst-product-category-we-have-ever-reviewed-for-privacy/

Rätt intressant rapport om vad moderna bilar (inte nödvändigtvis elbilar) samlar in för data och hanterar den.
Spännande att det är ungefär lika illa hos alla tillverkare, Tesla verkar ju dock leda ligan av dom värsta vilken är spännande då dom hävdar att dom värnar om integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/articles/its-official-cars-are-the-worst-product-category-we-have-ever-reviewed-for-privacy/

Rätt intressant rapport om vad moderna bilar (inte nödvändigtvis elbilar) samlar in för data och hanterar den.
Spännande att det är ungefär lika illa hos alla tillverkare, Tesla verkar ju dock leda ligan av dom värsta vilken är spännande då dom hävdar att dom värnar om integritet.

Jag kan tänka mig polisen vill vara riktig intresserat av hur snabbt en förare kör.
Sen är det försäkringsbolagen som vill veta hur "säker" en förare är för att lättare bedöma hur benägen en bilägare är att köra för fort, förbi korning i onödan etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Nedanstående kan tas som svammel från en bilnörd, eller något inspirerande för en EV6-förare.

• Vinterdäck och fälgar till GT: n har varit knepig historia. Stödet och svaren/direktiven från ÅF/verkstad har varit styrt från Kia centralt. Det är 21" som gäller. Året runt. På originalfälg. Utan prutat pris: väl över 30tkr.
    Strunt!, tänkte jag. Det har alltid gått att köra åtminstone en tum mindre på vinterdäcken. Det är ju sedan gammalt!
    <Uppladdad bildlänk>
    Igår kom min beställda uppsättning däck/fälg, i 20". Dessa är redan provmonterade, så ingen fara med det. Kliar nästan i fingrarna att montera dessa nu.

• Stänkskärmar borde sitta på från fabrik, åtminstone på bilar till de nordiska regionerna. Vill man istället inte ha dom, kan den enskilda enkelt ta bort dom. Det tar kanske 20-30 min på sin höjd. På i synnerhet bilar med GT-line eller GT där lackade delar annars utsätts för allsköns vägsprut bör man göra sig besväret att montera dessa. Det tog, som sagt, ingen tid och kostade under 1000-lappen för fyra stycken.
    <Uppladdad bildlänk>Utseendet kan man heller inte säga förtar från former eller färger, tycker jag. Dom lär heller aldrig släpa i backen, som på andra bilar med originalstänkskärmar.

• Området kring växelväljare, mugghållare, mobilhållare/laddare etc. är särskilt utsatt för pill, klet och potentiella repor. Således kändes det extra dumt att ha denna yta omgiven av sköra blanksvarta ytor. Efter att PPF-killen noterat svårigheter med att täcka alla vinklar och krökta ytor, och i princip rekommenderat köpa en färdig lösning från Amazon, så fick det bli så. Resultat ser ni här:
    <Uppladdad bildlänk>
    Var lite osäker i början men nu gillar jag det verkligen. Högglansen finns där fortfarande men på grund av mönstret syns inte eventuella repor, smuts och flott.

• Bonus:
    Som många kanske vet har man inte trådlös Android Auto i aktuella bilar från Hyundai/Kia/Genesis. Men allting går att lösa. Jag köpte denna.<Uppladdad bildlänk>
    Kan varmt rekommendera den. Klassledande smidig konfiguration. Märker ingen skillnad mellan trådad och trådlös koppling avseende latens, ljud eller stabilitet. Placeringen av USB-porten och där denna monteras gör att den varken är i vägen eller syns, om man inte aktivt letar efter den. Och gillar man inte tanken av att behöva köpa en extra pryl för att få tillgång till en såpass basal sak som trådlös AA. Ja, då får man se det som ett tillval på en annars väldigt välutrustad bil.

Har du några länkar till var du handlade dessa produkter. Är främst intresserad av Android Auto trådlöst (hittade den på Power, men ej i lager), och skyddsplasten på interiören.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av reverend benny:

Njae- läser man rapporten så får de ju nedslag på samtliga kategorier. Av diverse anledningar. Men deras nedslag på t.ex. personlig integritet är ju betydligt mildare än de flesta andra märkena. De får ju bland annat beröm för att de (till skillnad från Honda, Nissan, BMW, VW, Audi m.fl.) inte säljer din information vidare till tredje part/marknadsföring.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hur var passformen från det du beställde?
Monterade du filmen själv?
I så fall, var det svårt att få det jämnt?

Har en del ytor i min Q4 som jag vill täcka på samma sätt för att få bort pianolacken, fått ett pris kring 3000 kr om jag lämnar in den och då skulle inte mittkonsolen monteras bort utan täckas med en printad film som dom printar.
Men om passformen är bra från Amazon och det är hyffsat lätt att få jämnt så kanske man skall ge sig på det själv.

Passformen var jättebra och installationen är, i princip, idiotsäker. Däremot är det ingen skyddsfilm, utan en fast del av plast.

Sökte lite snabbt på Amazon och hittade något i stil med det du syftar på. Det såg ganska enkelt ut att installera. Amazons smidiga och generösa returpolicy gör att sånt här inte innebär någon ekonomisk risk åtminstone.

Skrivet av Snudge_B:

Har du några länkar till var du handlade dessa produkter. Är främst intresserad av Android Auto trådlöst (hittade den på Power, men ej i lager), och skyddsplasten på interiören.

Har väntat på att Power ska få in den där i lager men ledsnade och beställde från Staterna via Amazon. Happ, verkar ha 17% rea nu också. Haha...kul...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man anar lite avundsjuka hos VW vd med detta uttalande men också ett bevis på att man hellre får sin försäljning att rasa och säga upp anställda än att sänka sina priser? Tycker det är lite märkligt. Följer begagnatmarknaden och det är lika stendött där på den fronten. Inte ens begagnade Id4 från 2021 med max tillval för 450 000 kr säljer. Enligt mig är den värderad till 400k och då skulle jag kunna tänka mig slå till.
Bilhandlare är lika envisa som vanligt och de ligger samtliga på samma prispunkt. Helt otroligt.

Annars så lockar Juniper av Model Y, när den nu väl kommer. Ser Model Y som en mer komplett elbil än Id4, särskilt med den uppgradering som Model 3 fick nyligen.

Citat:

Något som imponerar den tyska vd:n desto mindre är emellertid Teslas priskrig.

”Tesla hjälper ingen genom att höja och sänka priser”, anser Schäfer.

Det drabbar inte bara slutkonsumenten som påverkas av kraftig värdeminskning, det gör det även svettigt för branschen i det stora hela.

“Måste levla upp”
Om Tesla ska fortsätta sin resa mot att bli en tvättäkta volymtillverkare ”måste de levla upp” tycker Schäfer.

https://www.dagensps.se/motor/volkswagen-tesla-hjalper-ingen/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Passformen var jättebra och installationen är, i princip, idiotsäker. Däremot är det ingen skyddsfilm, utan en fast del av plast.

Har du möjligtvis länk till vilken du köpte? Har vart inne på att beställa via Amazon till min EV6:a men såg några skräckexempel på passformen så jag valde att avvakta.

Permalänk
Medlem

Efter många månaders fundering kan jag inte bestämma mig för vilken ny förmånsbil jag ska beställa.

Enyaq har länge legat högst på listan men det verkar vara väldigt mycket klagomål på mjukvaran. Ni som kör enyaq, hur stort problem är det?

Bland de bilar som ryms i företagets policy blir tesla MY mer och mer intressant med lågt förmånsvärde och mycket utrustning men lastkapaciteten avskräcker.

Vilken fyrhjulsdriven elbil ska man välja idag med inköpspris på runt 630.000? Jag räknar med ca 10% rabatt på nettopriset på "allt" utom tesla.

Vilken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Efter många månaders fundering kan jag inte bestämma mig för vilken ny förmånsbil jag ska beställa.

Enyaq har länge legat högst på listan men det verkar vara väldigt mycket klagomål på mjukvaran. Ni som kör enyaq, hur stort problem är det?

Bland de bilar som ryms i företagets policy blir tesla MY mer och mer intressant med lågt förmånsvärde och mycket utrustning men lastkapaciteten avskräcker.

Vilken fyrhjulsdriven elbil ska man välja idag med inköpspris på runt 630.000? Jag räknar med ca 10% rabatt på nettopriset på "allt" utom tesla.

Vilken

Är det gsmla lastkapaciteten du tänker då eller även nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Vilken

Lastkapaciteten på Tesla MY har ju blivit bättre. Däremot är det inte lika enkelt med takbox om du behöver det.

Har själv en Enyaq sen en månad tillbaka, och mjukvaruversion 3.5 funkar rätt bra. Inte stött på några buggar, men UX är inte heller jättegenomtänkt. Vid uppstart måste man bekräfta vilken användare man är, även om man är ensam med bilen t.ex. Lane Assist är rätt aggressiv på smala vägar och måste stängas av vid varje uppstart om man vill det, vilket går lägga som en genväg i botten. Android Auto är lite söligt men det är nog lika mycket Googles fel. Tar lite tid för systemet att starta upp och så.

Generellt stör jag mig inte så mycket på mjukvaran. Den finns där, jag kan göra det mesta jag vill (förutom att förvärma batteriet), och Android Auto tar hand om resten. Bilen i sig är dock MYCKET trevlig att köra. Väldigt tyst, bekvämt chassi, sköna stolar, bra sikt. Led Matrix-funktionen fungerar helt fenomenalt, regnsensor, filhållning och annat är bra. 360-kameran är trevlig som tusan osv.

En liknelse jag skulle kunna dra är min gamla smart-TV från 2013. Smart-funktionerna är så pass tröga att jag inte använder dom, men som TV funkar den riktigt bra. Jag slår på TV:n på HDMI och låter receivern välja input, och sen spelar jag spel eller tittar på chromecast. I min bil sätter jag mig i stolen, trycker OK, lägger in backen och kör.

En Tesla ger en hel del mer på smarta funktioner-fronten men har då sina brister (regnsensor, helljusautomatik, helt förstörd parkeringsassistent, stötig och bullrig) men har då även bättre räckvidd och effektivitet.

Så det beror nog på vad du vill ha och förväntar dig av en bil.

Beställer du en Enyaq idag är chansen enorm att du får en årsmodell 24, som får samma uppgraderingar som ID4 kommer få (ny, kraftigare och mer effektiv motor, ny infotainment-hårdvara som är betydligt snabbare, förvärmning av batteri och lite annat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Det kan jag visst göra!

Har bara kört kanske 7 mil med den än så länge och den är väldigt trevlig faktiskt.
Blir mycket jämförelser med vår ev6 awd gt-line.

Fördelar:

• Bra kvalitetskänsla. Lite sämre än ev6 men bättre än id3 skulle jag säga.

• Infotainment från Google ❤️

• Sköna stolar.

• Går ganska tyst, inte lika tyst som vår ev6 men nästan!

• Bra med plats i framsätet.

• Väldigt lugn och fin på vägen.

Nackdelar:

• Man ser knappt någonting i backspegeln pga att nackstöden i baksätet täcker bakrutan(som är sjukt liten). Detta har de dock försökt fixa lite med en kamera man kan starta och visa istället för spegel. Funkar sådär.

• Tre spakar på höger sida ratten (styra media, torkare och växelväljare) gör det lätt att råka ta fel.

• Halvkasst med utrymme i baksätet.

• De där plastiga jävla golvmattorna... Samma som i zoe = fruktansvärda

• bältesfästena sitter lite tokigt till och gör att man ibland nästan lär in med handen bakom ryggstödet för att få i bältet

Jag kommer brumma med den på jobb ungefär 50-60 mil i veckan från och med nästa vecka. Så jag kommer med ett inlägg till om någon vecka när jag testat ännu mer.

Jag var dum och beställde en ny Equilibre istället för att ta en fullutrustad demobil, sen saknar jag väl egentligen bara 360-kamera, massagestolar, den större displayen med Google och bättre ljudsystem... sånt som egentligen inte behövs. Det kan man förstås säga om mycket, man vill ju ändå ha det!

Jag fick åtminstone parkeringssensorer fram och dragkrok extra som plåster på såret.
Golvmattorna jag fick var inte alls likt de styva hemska från Zoe. Det KAN ha att göra med att de som hade förberett bilen inte hade lagt i några mattor, så säljaren tog mattor från en annan Megané.
Oavsett borde din ju haft samma "normala" mattor om det var med högre utrustningspaket?

Den lilla infotainment-skärmen har Android 10, men däremot inga appar... vilket ju känns som lite bullshit eftersom t.ex. engelska bilar endast säljs med den lilla displayen där de dock har Google Maps och övriga appar. Så det är ju inte som att det är något tekniskt hinder. Men de ska väl ha någon morot att sälja utrustningspaket antar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Har du möjligtvis länk till vilken du köpte? Har vart inne på att beställa via Amazon till min EV6:a men såg några skräckexempel på passformen så jag valde att avvakta.

Javisst, det är denna:

https://amzn.eu/d/8B0f8Tg

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robiban:

Haft min Enyaw nu i 1 år och 1 månad och är supernöjd. jag har egentligen väldigt få klagomål på mjukvaran. Eftersom vi är 2 i bilen så stör det mig inte att klicka "Ok" vid start. Ska vara ärlig jag inte riktigt förstår gnället på det men jag är väl lite mer förlåtande :).

Mjukvaran gör det den ska. Jag använder den främst för radio och navigering och tycker det funkat utmärkt. Ibland så segar den till vid start men det är sällan. Använder sällan Apple CarPlay (trots att den har trådlöst Apple CarPlay-stöd så enkelt att dra igång) men när jag gjort det har det funkat utmärkt. Gillar att om man använder Apple Maps så visas köranvisningar på främre skärmen. Och naturligtvis visas Spotify/etc i bilens hemskärm även om man kör via Apple CarPlay.

jag gillar att allt inte sköts via skärmen så jag vet inte riktigt vad jag saknar med mjukvaran ... för mig personligen så är det viktigaste att den gör det den ska utan att jag tänker på det. Vilket i mitt fall just är att hantera navigering och musik. jag har inte så mkt större behov av mjukvaran antar jag. Fördelen med tesla etc är väl att det finns massor appar inbyggda men där gillar jag att kunna köra CarPlay för att få de appar jag är intresserade in (Podcaster, ABRP etc).

Skulle rekommendera att köra lite olika bilar och känna vad som passar dig. För mig är Tesla alldeles för avskalad och för mkt flyttat till skärm. Men smaken är som baken (delad).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Lastkapaciteten på Tesla MY har ju blivit bättre. Däremot är det inte lika enkelt med takbox om du behöver det.

Har själv en Enyaq sen en månad tillbaka, och mjukvaruversion 3.5 funkar rätt bra. Inte stött på några buggar, men UX är inte heller jättegenomtänkt. Vid uppstart måste man bekräfta vilken användare man är, även om man är ensam med bilen t.ex. Lane Assist är rätt aggressiv på smala vägar och måste stängas av vid varje uppstart om man vill det, vilket går lägga som en genväg i botten. Android Auto är lite söligt men det är nog lika mycket Googles fel. Tar lite tid för systemet att starta upp och så.

Generellt stör jag mig inte så mycket på mjukvaran. Den finns där, jag kan göra det mesta jag vill (förutom att förvärma batteriet), och Android Auto tar hand om resten. Bilen i sig är dock MYCKET trevlig att köra. Väldigt tyst, bekvämt chassi, sköna stolar, bra sikt. Led Matrix-funktionen fungerar helt fenomenalt, regnsensor, filhållning och annat är bra. 360-kameran är trevlig som tusan osv.

En liknelse jag skulle kunna dra är min gamla smart-TV från 2013. Smart-funktionerna är så pass tröga att jag inte använder dom, men som TV funkar den riktigt bra. Jag slår på TV:n på HDMI och låter receivern välja input, och sen spelar jag spel eller tittar på chromecast. I min bil sätter jag mig i stolen, trycker OK, lägger in backen och kör.

En Tesla ger en hel del mer på smarta funktioner-fronten men har då sina brister (regnsensor, helljusautomatik, helt förstörd parkeringsassistent, stötig och bullrig) men har då även bättre räckvidd och effektivitet.

Så det beror nog på vad du vill ha och förväntar dig av en bil.

Beställer du en Enyaq idag är chansen enorm att du får en årsmodell 24, som får samma uppgraderingar som ID4 kommer få (ny, kraftigare och mer effektiv motor, ny infotainment-hårdvara som är betydligt snabbare, förvärmning av batteri och lite annat).

Skrivet av Björn Endre:

Haft min Enyaw nu i 1 år och 1 månad och är supernöjd. jag har egentligen väldigt få klagomål på mjukvaran. Eftersom vi är 2 i bilen så stör det mig inte att klicka "Ok" vid start. Ska vara ärlig jag inte riktigt förstår gnället på det men jag är väl lite mer förlåtande :).

Mjukvaran gör det den ska. Jag använder den främst för radio och navigering och tycker det funkat utmärkt. Ibland så segar den till vid start men det är sällan. Använder sällan Apple CarPlay (trots att den har trådlöst Apple CarPlay-stöd så enkelt att dra igång) men när jag gjort det har det funkat utmärkt. Gillar att om man använder Apple Maps så visas köranvisningar på främre skärmen. Och naturligtvis visas Spotify/etc i bilens hemskärm även om man kör via Apple CarPlay.

jag gillar att allt inte sköts via skärmen så jag vet inte riktigt vad jag saknar med mjukvaran ... för mig personligen så är det viktigaste att den gör det den ska utan att jag tänker på det. Vilket i mitt fall just är att hantera navigering och musik. jag har inte så mkt större behov av mjukvaran antar jag. Fördelen med tesla etc är väl att det finns massor appar inbyggda men där gillar jag att kunna köra CarPlay för att få de appar jag är intresserade in (Podcaster, ABRP etc).

Skulle rekommendera att köra lite olika bilar och känna vad som passar dig. För mig är Tesla alldeles för avskalad och för mkt flyttat till skärm. Men smaken är som baken (delad).

Okej det låter bättre än förfarat. Tycker mig ha sett på exempelvis reddit att inställningar kan återställas och andra konstigheter. Det är just lovorden om de bra egenskapera en enyaq har som gör att den ligger högst men att ha en mjukvara som är irriterande när stor del av bilens funktioner styrs via den kommer gå mig på nerverna. Den blir också rätt dyr med mycket utrustning jämfört med teslan.

Det blir helt klart 2024 modellen om något för enyaq. Känns dumt att inte invänta den nu. Enligt min kontakt på skoda ska den komma in i deras system den här veckan.

Karusellen fortsätter snurra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Okej det låter bättre än förfarat. Tycker mig ha sett på exempelvis reddit att inställningar kan återställas och andra konstigheter. Det är just lovorden om de bra egenskapera en enyaq har som gör att den ligger högst men att ha en mjukvara som är irriterande när stor del av bilens funktioner styrs via den kommer gå mig på nerverna. Den blir också rätt dyr med mycket utrustning jämfört med teslan.

Det blir helt klart 2024 modellen om något för enyaq. Känns dumt att inte invänta den nu. Enligt min kontakt på skoda ska den komma in i deras system den här veckan.

Karusellen fortsätter snurra

Lane assist återställs ju, och vissa hävdar att andra inställningar ibland återställs. Kanske stämmer, inte varit med om så här långt. Tycker inte jätteofta jag läser såna rapporter, förmodligen äldre mjukvara.

Men ja, det är ingen Tesla. Det gör det den måste, och inte så mycket mer. Har inte på någon av mina resor hittills känt att den hade varit bättre om den kunde göra nåt mer, utan när jag kör har jag ögonen på vägen och interagerar mest med rattens knappar, lite spakar, och ratten själv. Förväntar du dig mer av en teknikpryl så kommer du bli besviken, annars är bilen fantastisk.

Provkör den och Model Y så känner du nog rätt fort. Helt olika bilar för olika människor.

Permalänk
Medlem

Läser ofta inlägg om MEB-bilarna (ffa. Enyaq och iD4) och MY som tre olika alternativ beroende på vad man prioriterar. Men lite yxigt förenklat:

- Antingen bekväm körning med schysst interiör i Enyaq och iD4, men med substandard mjukvara.

eller

- Model Y med spartansk interiör med världsledande mjukvara.

Alla tre lastar mycket och således rimliga som en vardagsbil.

Inte sett någon nämna gamla familjelastaren Renault Scenic som nu kommer i elutförande.

Gällande mjukvara är det Android Automotive som gäller. Verkar lovande om man vill ha något praktiskt och inte bryr sig särskilt mycket om drivlinan (framhjulsdrivet och lite dåligt med pulver) - en vettig vardagsbil! Att glastaket går att elektrokromatiskt justera känns riktigt najs, har ju hittills varit reserverat för skrytigare bilar. Måhända att denna lastar lite mindre men inne i kupén verkar den ganska ombonad och väldigt rymlig.

En annan modell som verkar ha passerat nyhetsflödena utan att diskuteras här är Smart #3. Eller som många valt påpeka: en snyggare elbil från Mercedes med Geely-teknik.

(OBS: detta är Brabus-versionen)

Jag gillar den! Helt klart värt att åtminstone ha som jämförelse jämte populära XC40.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Händer det något med teslas parkeringsfunktioner?

Efter att ha provat BMW där det är next level på just den delen så undrar man ju vad de sysslar med. Funderar på Model Y juniper om de löser parkeringsbiten.