Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Ta regnr och ring en Tesla verkstad och fråga vad som är utfört på bilen, gällande servicar och andra ären. Det borde finnas historik hos en auktoriserad verkstad.

Tack för tips!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Ta regnr och ring en Tesla verkstad och fråga vad som är utfört på bilen, gällande servicar och andra ären. Det borde finnas historik hos en auktoriserad verkstad.

Skrivet av Ninotramp:

Tack för tips!

Detta bör inte gå om man inte är ägare av bilen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Detta bör inte gå om man inte är ägare av bilen.

Man får inte lämna ut exakt information, men man kan informa om att saker är skötta som dom ska.

När jag arbetade i verkstad och folk hade frågor om en bil som dom var intresserade utav så kunde man säga att den är servad enligt intervall, men inte lämna ut specifik information.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk

Läser man tidningen så märker man att eet börjar bli väldigt många kinesiska märken som börjar annonsera. En del som man hört någon gång och vissa aldrig.

Ni som funderar att lägga sisådär 600-800kkr på ett helt nytt och obeprövat märke. Hur tänker ni kring service, reservdelstillgång etc?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ninotramp:

Ska köpa en Tesla 3 LR genom Carla. Allt verkar bra med Carla men enligt säljaren vet han inte om bilen genomgått någon service eller fått något nytt på garanti. Är inte detta lite dåligt? Verkar vara bra företag annars men borde man inte ta reda på det när köper bilen?

Finns det kanske med i nån historik när jag köper Teslan? Någon mer som handlat genom Carla hur fungerade det?

Tesla ger inga fysiska kvitton på reparationer eller liknande. Du får en ärende-logg på allt som gjorts på bilen i appen och på hemsidan. Dessa kan visserligen exporteras som PDF. Jag vet inte om de följer med till nästa ägare och dyker upp även för dig när du loggat in bilen på ditt användarkonto.

Med allt det sagt finns inget krav på service på Tesla Model 3 för att garantierna ska gälla.

De rekommenderar att man kontrollerar och smörjer bromsok varje år om bilen används i vinterklimat samt ett byte av bromsvätska och klimatanläggningsservice var 4:e år (tror jag det var). Luftfiltret till kupén bytte jag själv efter 2 år på min, det är bra att göra, men är något man kan fixa själv på en kvart.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Ninotramp:

Ska köpa en Tesla 3 LR genom Carla. Allt verkar bra med Carla men enligt säljaren vet han inte om bilen genomgått någon service eller fått något nytt på garanti. Är inte detta lite dåligt? Verkar vara bra företag annars men borde man inte ta reda på det när köper bilen?

Finns det kanske med i nån historik när jag köper Teslan? Någon mer som handlat genom Carla hur fungerade det?

Vilken årsmodell är det? Görs ju ingen service om inte bilen börjar klaga på nått. Antar att den kan känna av när nått behöver bytas.

https://www.tesla.com/sv_se/support/vehicle-maintenance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Vilken årsmodell är det? Görs ju ingen service om inte bilen börjar klaga på nått. Antar att den kan känna av när nått behöver bytas.

https://www.tesla.com/sv_se/support/vehicle-maintenance

Tack för alla svar. Bilen är betald nu. 👍 Känns lite konstigt aldrig haft en "fin" bil innan utan mest kört små "budget" bilar. Känns både bra och dåligt. Hoppas det blir lyckat.

En -21a

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tack för alla svar. Bilen är betald nu. 👍 Känns lite konstigt aldrig haft en "fin" bil innan utan mest kört små "budget" bilar. Känns både bra och dåligt. Hoppas det blir lyckat.

En -21a

Grattis till fin bil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Så har man beställt sin första elbil…

Blev en Tesla Model Y LR framförallt PGA räckvidden ,utrymmet samt att förmånsvärdet är rimligt men även att förbrukningen verkar vara bra.

Har en fråga men börjar med like bakgrundsfakta
Jag är resande säljare och avverkar ca 6-7000 mil i tjänsten per år samt ca 1000-1500 privatmil.
Området som jag reser i är framförallt i Norrlands inland men även en del längs E4 mellan Gävle och Haparanda.

Ni som kör mycket och framförallt landsväg och norrlandsmotorväg (80-100km/h) vad brukar er snittförbrukning ligga på med en TMY?

Jag kommer betala elen själv men får milersättning 9,5kr skattefritt samt 6kr som jag får skatta på, så bör landa på ca 12,3kr per mil totalt.

Jag uppskattar att jag kommer ladda ca 30% hemma och 70% på hotell samt snabbladdare.

Hemma är i elområde 2 så det borde inte bli så blodig kostnad för hemmaladdning.

Nu till min fråga.
Kommer ersättningen räcka till eller bör jag räkna med att gå back ?

Din milersättning är ju egentligen urdålig. Jag hade förhandlat med arbetsgivaren. Räkna med milkostnad 30-40 kr/mil för en ny bil som du behåller 3-5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Din milersättning är ju egentligen urdålig. Jag hade förhandlat med arbetsgivaren. Räkna med milkostnad 30-40 kr/mil för en ny bil som du behåller 3-5 år.

Det är vad han kan få enligt skatteverket för elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är en bil som arbetsgivaren erbjuder som förmånsbil av det jag har lyckats läsa mig till, dvs den enda kostnaden för Lilla Tiger är laddningen. Då ska du inte ha 30-40 kr/mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Han får inte milersättning, han får bränsleersättning ... tror det nämns här och där i tråden.
9,5kr skattefritt, plus 6kr till som skattas på, bra ersättning skulle jag säga efter vad jag får och vad jag har hört andra får i ersättning.

Visa signatur

/O

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Ninotramp:

En -21a

Samma årsmodell som jag har då. Är ingen service som kommer göras på den förrens jag ska byta ut den i maj.
Skönt med värmepumpen osv på vinter på 21 modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Han får inte milersättning, han får bränsleersättning ... tror det nämns här och där i tråden.
9,5kr skattefritt, plus 6kr till som skattas på, bra ersättning skulle jag säga efter vad jag får och vad jag har hört andra får i ersättning.

Stämmer

Företaget äger bilen och tar hand om alla kostnader förutom laddning som jag står för och sedan erhåller jag 9,5sek skattefritt samt 6 sek som jag får skatta på per körd mil

Jag får betala förmånsvärde ca 2300sek netto / månad

Permalänk
Medlem

Jag läste precis att EU ska granska Kinas statsstöd till elbilar för att hålla ner priserna, det ska bli intressant att följa det. Kan ju eventuellt ha väldigt stor påverkan på utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag läste precis att EU ska granska Kinas statsstöd till elbilar för att hålla ner priserna, det ska bli intressant att följa det. Kan ju eventuellt ha väldigt stor påverkan på utbudet.

Lobbyverksamhet från biltillverkare i Europa som vill behålla sina feta marginaler och inte tvingas gå ner i pris av kinesiska konkurrenter.

Id4 Sverige 600000, kina 200000..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Lobbyverksamhet från biltillverkare i Europa som vill behålla sina feta marginaler och inte tvingas gå ner i pris av kinesiska konkurrenter.

ID.4 i Kina är en kinesisk variant tillverkad i Kina av JV:n med statliga SAIC och FAW. Du kan väl fundera på vad det tyder på och inget säger att det är företagsekonomiskt hållbart. Sedan är 20 % av priset i Sverige moms, dvs 120 000 kr av ditt påstådda pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Konkurrens ska vara rättvis, inte ska EU ge stöd åt länder utanför när inhemska bolag inte får samma stöd.
Kinesiska bolag får ju redan massiva stöd från sin regering.

Permalänk
Medlem

BYD eller vad dom heter är på riktigt stark frammarsch överallt. samtidigt framkommer rapporter(på YT ska tilläggas) att deras bilar brinner friskt.
Har en kollega som köpt en BYD och är hittills nöjd. Han har haft den i ca 2 månader.

Om inte annat kanske dom kan pressa priserna lite.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Européer får betala för VWs rea borta i Kina när bilarna reas ut för 200 000 kr. Vidrigt.

Permalänk
Avstängd

Någon som är duktig på hur man räknar bilförmån?

Om jag har ett förmånsvärde på 5800 kr/mån och ett brutto löneavdrag på 800kr/mån hur mycket mindre blir det ut i plånboken?

Permalänk
Medlem

Det beror på var du bort och hur mycket du tjänar.

Enkelt räknat så minskar lönen med 50% av förmånsvärdet. Samma sak med avdraget, ett bruttoavdrag på 800:- ger cirka 400:- mindre i plånboken.

Så, i detta fall, cirka 3300:- mindre efter skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Någon som är duktig på hur man räknar bilförmån?

Om jag har ett förmånsvärde på 5800 kr/mån och ett brutto löneavdrag på 800kr/mån hur mycket mindre blir det ut i plånboken?

Skrivet av SnabelostSWE:

Enkelt räknat så minskar lönen med 50% av förmånsvärdet. Samma sak med avdraget, ett bruttoavdrag på 800:- ger cirka 400:- mindre i plånboken.

Det beror i och för sig på vilket upplägg som körs. Inlägget går att tolka på två sätt, beroende på om arbetsgivaren sponsrar nästan hela bilen (endast 800 kr i bruttoavdrag), vilket är väldigt förmånligt och såklart trevligt, eller om de kör ett "brunetto-avdrag" där bilen är kostnadsneutral för arbetsgivaren, för då brukar man göra nettoavdrag på hela förmånsvärdet, och resterande belopp som krävs för att täcka leasingkostnaden görs med bruttoavdrag. Så det hade då alltså blivit 5800:- i nettoavdrag + 800:- i bruttoavdrag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnabelostSWE:

Skrivet av Blomman90:

Det beror i och för sig på vilket upplägg som körs. Inlägget går att tolka på två sätt, beroende på om arbetsgivaren sponsrar nästan hela bilen (endast 800 kr i bruttoavdrag), vilket är väldigt förmånligt och såklart trevligt, eller om de kör ett "brunetto-avdrag" där bilen är kostnadsneutral för arbetsgivaren, för då brukar man göra nettoavdrag på hela förmånsvärdet, och resterande belopp som krävs för att täcka leasingkostnaden görs med bruttoavdrag. Så det hade då alltså blivit 5800:- i nettoavdrag + 800:- i bruttoavdrag.

Hmm okej, vi har inget netto löneavdrag utan endast brutto löneavdrag och förmånsvärde. Är det bra / dåligt?
Om man räknar lön 36 000kr/mån, förmånsvärde 5800kr/mån och brutto löneavdrag 800kr/mån hur mycket kostar då bilen mig netto?

Har precis fått möjligheten att välja att ha bil så sitter och funderar på om det är värt det.

Permalänk
Medlem

Det låter som ett förmånligt upplägg. Ja, så klart beroende på vad det är för bil det handlar om med dessa siffror.

Edit: Med 36k så kommer mina siffror stämma ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Hmm okej, vi har inget netto löneavdrag utan endast brutto löneavdrag och förmånsvärde. Är det bra / dåligt?
Om man räknar lön 36 000kr/mån, förmånsvärde 5800kr/mån och brutto löneavdrag 800kr/mån hur mycket kostar då bilen mig netto?

Har precis fått möjligheten att välja att ha bil så sitter och funderar på om det är värt det.

Ditt upplägg är ju väldigt förmånligt, då arbetsgivaren står för merparten av bilkostnaden. Det är ju i stort sett bara förmånsskatten du får betala, och den kommer man aldrig undan (staten ska alltid ha sitt).

Det du får avgöra är om du tycker bilen är värd vad den kostar för dig. Men jag antar att det är en hel del resor i tjänsten, om din arbetsgivare ger så pass förmånliga förmånsbilar?

Då bruttoavdraget är relativt litet så kommer det inte påverka din pensionsgrundande inkomst särskilt mycket (även om detta bortfall på 800:- påverkar (det blir som att du hade tjänat 35.200:- istället för 36.000:- ur det hänseendet), annars är bruttoavdrag en sak man bör se upp med om man inte ligger över brytpunkten för statlig inkomstskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

I detta exemplet blir det att du betalar skatt för 41.000kr (lön - bruttoavdrag + förmånsvärde), skatten dras från lönen 35.200kr (lön - bruttoavdrag).
Nettokostnaden får du själv räkna ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

I detta exemplet blir det att du betalar skatt för 41.000kr (lön - bruttoavdrag + förmånsvärde), skatten dras från lönen 35.200kr (lön - bruttoavdrag).
Nettokostnaden får du själv räkna ut

Är det inte skatt för 41800 (bruttolön + förmån) och skatten dras från 35200 (bruttolön - bruttolöneavdrag)?
Skatt 10 063kr (min kommun, utan kyrkoskatt) dras från 35200 = 25 137kr netto

Men enklast borde vara att fråga HR eller ekonomi på företaget, de kan ge dig ett 100% svar

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Jag betalar hellre europeiska tillverkare "feta" (kan du ge några siffror på hur feta?) marginaler, än tar hit diktaturtillverkade lågkvalitetsbilar (med tvivelaktig positiv miljöpåverkan?).

Lite samma som att jag hellre köper "dyrt" svenskt kött (har de feta marginaler eller är det bara att svenska/europeiska medborgare, även bönder, förtjänar en rimlig avkastning på sitt slit?) än att köpa brasilianskt kött.

Visst lobbyverksamhet finns, men har du inte hellre tillverkning i demokratiska länder?
Istället för att köpa kinesiska bilar, tillverkade av kinesiska statens bolag, kan man väl lika gärna trycka in pengarna i subventioner till europeiska tillverkare och behålla industrin här.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Är det inte skatt för 41800 (bruttolön + förmån) och skatten dras från 35200 (bruttolön - bruttolöneavdrag)?
Skatt 10 063kr (min kommun, utan kyrkoskatt) dras från 35200 = 25 137kr netto

Men enklast borde vara att fråga HR eller ekonomi på företaget, de kan ge dig ett 100% svar

Nej man skattar inte för ett bruttolöneavdrag.

Edit: I ditt exempel blir det ett nettoavdrag.