D-RGB Fråga, Hur får man det att funka utan en 5/12v kontakt på moderkortet?

Permalänk

D-RGB Fråga, Hur får man det att funka utan en 5/12v kontakt på moderkortet?

Jag har ett "Phanteks Eclipse G300" som kom med 3 stycken D-RGB fläktar, jag har ett för gammalt moderkort specifikt ett "ASUS Z170 PRO GAMING"

Jag söker en schysst och enkel lösning som gör att jag får liv i fläktarna samt gör att jag får möjligheten att styra färger via ett program lokat på datorn ex "corsair icue" och inte ha någon kontroll eller liknande man behöver använda...

Eftersom jag levt under en sten under tiden som RGB hypen drog igång och gjorde sig hemmastad i världen så har jag nära till noll koll på hur eller vad jag söker efter, men en fördel vore om det var drivet via sata? samt kontrollerat via program skett via en usb port direkt på moderkortet? eller är jag helt ute och cyklar?

Vad jag fattat det som så är visst Phanteks fläktar lite udda med att dem har visst 3 Pins vad det nu innebär?

Jag kommer köpa dubbel uppsättning då sambon har samma chassi men med än äldre delar och vill mer än gärna ha lite "Bling" enligt henne.

Jag har kikat på denna eftersom det är samma tillverkar som chassi samt fläktar D-RGB Hub

Chassi i fråga Phanteks Eclipse G300

Moderkort i fråga ASUS Z170 PRO GAMING

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Ser ut som att denna skulle kunna lösa mitt problem? Men jag är osäker 🤔

https://www.komplett.se/product/1178082/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Phantek-paketet har inte samma typ av kontakt som i länken i kommentaren, om det är det du undrar över.

Exakt vilka Phantek-fläktar är det du har?

Det är lite av en djungel, men den Razer-hubben är ARGB, medans paketet du länkar till är DRGB.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Phantek-paketet har inte samma typ av kontakt som i länken i kommentaren, om det är det du undrar över.

Exakt vilka Phantek-fläktar är det du har?

Det är lite av en djungel, men den Razer-hubben är ARGB, medans paketet du länkar till är DRGB.

Bilden nedanför verkar vara den fläkt modell jag har iaf enligt bilder på komplett som finns under bilderna på chassit

Visa signatur