Playstation 5 får stöd för Dolby Atmos och större lagring

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 får stöd för Dolby Atmos och större lagring

Efter en tids betatestande har Sony nu släppt en ny version av Playstation 5:s operativsystem med stöd för Dolby Atmos och dubbelt så stora SSD:er.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Betala mer för lagring än hela konsolen känns ju inte så intressant, 2TB räcker nog för de flesta

Permalänk
Medlem

Blir att testa streaming till TVn ikväll, sambon blir nog glad om man kan flytta ut ps5an från vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

PS5 får inte stöd för Atmos i spel.
Den får stöd för Tempest 3D AudioTech i Atmos-container.

3D Audio powered by Tempest 3D AudioTech can now be enjoyed by those who own compatible Dolby Atmos-enabled HDMI devices such as soundbars, TVs or home theater systems. Tempest 3D AudioTech specifically renders to the Dolby Atmos audio device in use – including overhead channels – allowing for even greater levels of immersion in the audioscapes of PS5 games. ****

To turn on Dolby Atmos, go to [Settings] > [Sound] > [Audio Output] > [Audio Format (Priority)], and then select [Dolby Atmos].
https://blog.playstation.com/2023/09/13/ps5-update-rolls-out-...

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

PS5 får inte stöd för Atmos i spel.
Den får stöd för Tempest 3D AudioTech i Atmos-container.

3D Audio powered by Tempest 3D AudioTech can now be enjoyed by those who own compatible Dolby Atmos-enabled HDMI devices such as soundbars, TVs or home theater systems. Tempest 3D AudioTech specifically renders to the Dolby Atmos audio device in use – including overhead channels – allowing for even greater levels of immersion in the audioscapes of PS5 games. ****

To turn on Dolby Atmos, go to [Settings] > [Sound] > [Audio Output] > [Audio Format (Priority)], and then select [Dolby Atmos].
https://blog.playstation.com/2023/09/13/ps5-update-rolls-out-...

Innebär det någon praktisk skillnad i vad det är man hör från sina högtalare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av unpronounceable:

Innebär det någon praktisk skillnad i vad det är man hör från sina högtalare?

På min Lenovo laptop med Atmos hör man en stor skillnad mot det bättre om man har Dolby Atmos aktiverat.

Hur det är med större högtalare vet jag ej.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Det bör också nämnas att de billigaste M.2 stickorna inte är kompatibla med PS5. Läs beskrivning innan köp, förmodligen så kan man lita på"PS5 Ready" stämpeln eller tillverkarens egna beskrivning. Köp alltså inte random M.2 enhet som är billig bara för att den passar gränssnittet.

Tycker också att det är missvisande när man pratar om billig lagring för SSD, man kanske också ska kolla på kvalité och hastighet.
De är helt klart billigare idag, men jag skulle aldrig få för mig att köpa M.2 för 600Kr nu.

Permalänk
Medlem

Har en bluesound pulse soundbar med atmos-stöd så det där måste ju testas. Inte för att ljudet på något vis har varit dåligt men nice om den får utnyttjat potentialen

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

https://youtu.be/Rf1sI79wgF8?si=0r8pybbnGtfMMftv

Det bör också nämnas att de billigaste M.2 stickorna inte är kompatibla med PS5. Läs beskrivning innan köp, förmodligen så kan man lita på"PS5 Ready" stämpeln eller tillverkarens egna beskrivning. Köp alltså inte random M.2 enhet som är billig bara för att den passar gränssnittet.

Tycker också att det är missvisande när man pratar om billig lagring för SSD, man kanske också ska kolla på kvalité och hastighet.
De är helt klart billigare idag, men jag skulle aldrig få för mig att köpa M.2 för 600Kr nu.

Just DF gick igenom detta ett tag sedan. Även stickor märkta PS5-kompatibla är ibland inte det. Konstiga krascher som försvann när man flyttade spelet till interna driven.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

8 TB SSD som klarar hastighetskraven för PS5 lär inte bli billigt. Får vällja mellan att kunna installera fler spel eller att resa på semester till Thailand.

Permalänk
Medlem

Är det även denna uppdatering som gjorde att man kan stänga av pipet när man startar ps5?

Om man streamar till tex chromecast 4k. Ansluter man då dual sens kontrollen till chromecasten antar jag?

Permalänk

Men ingen app för discord.... haha asså det funkar att flytta över via mobilen men hallå! Hur svårt ska det va

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Skrivet av SvenskEnkrona:

På min Lenovo laptop med Atmos hör man en stor skillnad mot det bättre om man har Dolby Atmos aktiverat.

Hur det är med större högtalare vet jag ej.

Menade alltså om det är nån skillnad på "Atmos" eller "Tempest 3D i en Atmos container" så som posten jag citerade insisterade på att rätta artikeln angående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

PS5 får inte stöd för Atmos i spel.
Den får stöd för Tempest 3D AudioTech i Atmos-container.

3D Audio powered by Tempest 3D AudioTech can now be enjoyed by those who own compatible Dolby Atmos-enabled HDMI devices such as soundbars, TVs or home theater systems. Tempest 3D AudioTech specifically renders to the Dolby Atmos audio device in use – including overhead channels – allowing for even greater levels of immersion in the audioscapes of PS5 games. ****

To turn on Dolby Atmos, go to [Settings] > [Sound] > [Audio Output] > [Audio Format (Priority)], and then select [Dolby Atmos].
https://blog.playstation.com/2023/09/13/ps5-update-rolls-out-...

Det är Dolby Atmos. Mark Cerny skrev en teknisk beskrivning. Bild och ljud renderas i realtid för spel. Det är en motor som sköter denna ljudrendering. Sonys motor heter Tempest. Formatet de använder är Dolby Atmos, första klass stöd.

It's probably easiest to talk about Tempest-based 3D Audio and the Dolby device support in terms of Ambisonic audio, which is increasingly popular these days (note there are other strategies for 3D Audio, including ones that use discrete 3D audio objects, but situation is rather similar).

Ambisonic audio can be viewed as a pretty radical extension of stereo audio. With stereo audio, the game's audio engine (or the middleware being used) will add a sound source into one or both channels based on its location - if the source is to the right of the listener it's primarily added into the right channel, and so on. With Ambisonic audio, there are a lot more channels - fifth order is very common and uses 36 channels, so it allows pretty good locality to the audio. A sound source is then added into those 36 channels based on location; the math is a bit more complex than when using stereo but not overwhelmingly so. Because the audio processing is channel based (albeit at 36 channels rather than 2 channels), the audio designer keeps very good control of mixing, filters, etc., and strategies like dynamic range compression (where audibility of certain important audio such as player character voice is ensured) can be used as usual.

The Ambisonic audio channels are then handed off to the Tempest 3D AudioTech engine for rendering, which is to say that the Tempest engine uses the player's HRTF and the speaker locations to create an appropriate audio stream for each speaker. The Ambisonic audio channels encode all directions, including above the player; even if rendering for headphones, this is very important, because it allows a sound "above" the player to be processed in such a way to sound as if it is truly coming from above - this is of course where the HRTF with its encoding of head and ear shape comes in.

Up until the most recent update, the Tempest engine would render the information in the Ambisonic channels into headphones, stereo TV speakers, and 5.1 and 7.1 audio setups. Now 7.1.4 has been introduced, with its four overhead speakers, but really nothing changes in the overall Tempest rendering strategy - the 36 Ambisonic channels already include audio coming from all directions, including above the player. To put that differently, the support of the four overhead speakers is "first class" support, they are handled just like any other speakers. Also note the rendering latency for these new speaker setups is identical to what it has been in the past for stereo, 5.1 and 7.1.

As a result, the 7.1.4 experience for existing games should be quite good. It is true that the game teams could not test with these speaker setups but support should be pretty automatic, the necessary game audio data is already there in Ambisonic form. Going forward, there's an opportunity for improvement as the sound designers can verify the highest quality of audio on 7.1.4 speaker setups as well.

- Mark Cerny, Lead System Architect of the PS5

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag ju bara på 5.1.2, men det blir till att testa ändå. Hittils har jag haft det inställt på "AV Amplifier", 5.1 och lite justering av virtuell högtalarposition, vilket har fungerat okej.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Det är Dolby Atmos. Mark Cerny skrev en teknisk beskrivning. Bild och ljud renderas i realtid för spel. Det är en motor som sköter denna ljudrendering. Sonys motor heter Tempest. Formatet de använder är Dolby Atmos, första klass stöd.

It's probably easiest to talk about Tempest-based 3D Audio and the Dolby device support in terms of Ambisonic audio, which is increasingly popular these days (note there are other strategies for 3D Audio, including ones that use discrete 3D audio objects, but situation is rather similar).

Nja. Jag tolkar det i alla fall som att man nu visserligen får stöd att rendera ut höjdkanaler till en receiver/soundbar, men alla kanaler är statiskt positionerade och det finns inget stöd för objekt-baserat ljud. Och det är nog det senare som de flesta förknippar med "riktig" Atmos.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Det är Dolby Atmos. Mark Cerny skrev en teknisk beskrivning. Bild och ljud renderas i realtid för spel. Det är en motor som sköter denna ljudrendering. Sonys motor heter Tempest. Formatet de använder är Dolby Atmos, första klass stöd.

Nej, det är det inte... jag har lyssnat noggrant på hans genomgång det är helt klart Tempest-based 3D Audio och inte Atmos.
Det är två helt skilda saker och mixningar.
Spelen på Sony har inte mixning i Dolby Atmos Production Suite och native Dolby Atmos Master File utan du får bara 36 kanaler i en Atmos container.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Nja. Jag tolkar det i alla fall som att man nu visserligen får stöd att rendera ut höjdkanaler till en receiver/soundbar, men alla kanaler är statiskt positionerade och det finns inget stöd för objekt-baserat ljud. Och det är nog det senare som de flesta förknippar med "riktig" Atmos.

Det äldre formatet Dolby Ditigal ändrar endast volymen mellan högtalare. Dolby Atmos använder HRTF för att skifta frekvens och amplitud. Det gör det objekt baserat och inte kanalstyrt. Sony använder också HRTF som du ser i beskrivningen ovanför. Du får även välja mellan olika HRTF profiler som passar dig bäst.
Det är ett rätt komplicerat ämne eftersom DTS, Dolby och Sony inte delar den bakomliggande tekniken, så jag är ingen expert.

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

8 TB SSD som klarar hastighetskraven för PS5 lär inte bli billigt. Får vällja mellan att kunna installera fler spel eller att resa på semester till Thailand.

12 149 kr. Säg 7000-7500 kr för konsolen. En extra handkontroll känns givet. Jag skulle kunna nöja mig med 4 GB men det kostar närmre 4500 kr. Även med 2 TB kostar konsol, lagring och handkontroll 10 000 kr.

Kan man betala det, ska man även ha tid att spela på den.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Sitter man på fiber idag så ser jag faktiskt knappt någon anledning att ha mer extra lagring än 1-2 TB.

Permalänk

Kanske en dum fråga, men kommer 3d ljud till oss med 5.1 system?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Inaktiv

Ahh... Äntligen 3D-ljud för soundbar till PS5! Jobbigt dock att Sonos Era 300 kostar typ 6500kr styck... Ugh uck uck ugh!

Känns som att denna galopperande prisökningen vi ser inom teknikindustrin (senaste ipån pro max: 17+ papp lixom... För en jävla mobilnalle!) verkar ganska ohållbar. Folk har inte råd helt enkelt. Vem ska köpa alla dessa superdyra grejer???

Permalänk
Medlem
Skrivet av unpronounceable:

Innebär det någon praktisk skillnad i vad det är man hör från sina högtalare?

Ja, rejäl fördröjning av ljudet jämfört med LPCM så att det inte längre är synkroniserat med handkontrollens högtalare. Testade några spel igår och det blir samma fördröjning som när man väljer Dolby eller DTS. Ljudet från högtalarna hörs efter ljudet från handkontrollen vilket resulterar i att alla dessa ljud hörs dubbelt.

Jag har förstås bara testat med min LG CS och Samsungs soundbar HW-Q960A med PS5 kopplat till TVn. eARC används för att få ljudet till soundbaren.

Digital Foundry påstod en gång att det inte skulle öka latens men det stämmer verkligen inte i mitt fall. Eventuellt blir fördröjningen kortare om man ansluter PS5 direkt till soundbaren men jag har inga planer på att bli av med stöd för 4K120 eller VRR, vilket min soundbar inte klarar av.

Edit: Såg nu att du egentligen undrade över skillnaden mellan detta och "riktig" Dolby Atmos. Jag låter det ändå stå kvar som information för andra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Är det även denna uppdatering som gjorde att man kan stänga av pipet när man startar ps5?

Om man streamar till tex chromecast 4k. Ansluter man då dual sens kontrollen till chromecasten antar jag?

Japp, jag har ställt ner mitt på "low" nu. Mycket mer behagligt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Edit: Såg nu att du egentligen undrade över skillnaden mellan detta och "riktig" Dolby Atmos. Jag låter det ändå stå kvar som information för andra.

John Linneman sa att han inte tyckte det lät särskilt bra jämfört med riktig Atmos (som på Xbox).

Det blir ju "simulerad" hight channels från vanlig DD5.1.
Många som inte verkar förstå vad Tempest är och tror det är en Atmos mixning.

Det är också en grej med latency på xbox
https://twitter.com/dark1x/status/1690972597310140416

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=4n_bPDzKGro

John Linneman sa att han inte tyckte det lät särskilt bra jämfört med riktig Atmos (som på Xbox).

Det blir ju "simulerad" hight channels från vanlig DD5.1.
Många som inte verkar förstå vad Tempest är och tror det är en Atmos mixning.

Det är också en grej med latency på xbox
https://twitter.com/dark1x/status/1690972597310140416

Mm, jag kan tänka mig att det inte blir lika bra. Å andra sidan så finns ju informationen om höjd redan där från Tempest, så det borde ju gå att göra det ganska bra.

Mitt största problem är ändå fördröjningen av ljudet så jag kommer fortsätta använda LPCM och 7.1. Samma problem med fördröjningen finns, som du säger, på Xbox också men jag tycker det blir extra tydligt på PS5 eftersom många spel använder handkontrollens högtalare så att man hör ljudet dubbelt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=4n_bPDzKGro

John Linneman sa att han inte tyckte det lät särskilt bra jämfört med riktig Atmos (som på Xbox).

Det blir ju "simulerad" hight channels från vanlig DD5.1.
Många som inte verkar förstå vad Tempest är och tror det är en Atmos mixning.

Det är också en grej med latency på xbox
https://twitter.com/dark1x/status/1690972597310140416

Brevet jag inkluderade i tidigare kommentar är skrivet av Mark Cerny till John Linneman. Cerny skrev det för att Linneman inte visste vad han pratade om. Vad som sägs i ditt länkade Digital Foundry video stämmer inte och det du säger stämmer inte heller. Sony har riktig Atmos, det är ingen "simulering" av takhögtalare. Sony har inte heller någon fördröjning av ljudet som Xbox har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Brevet jag inkluderade i tidigare kommentar är skrivet av Mark Cerny till John Linneman. Cerny skrev det för att Linneman inte visste vad han pratade om. Vad som sägs i ditt länkade Digital Foundry video stämmer inte och det du säger stämmer inte heller. Sony har riktig Atmos, det är ingen "simulering" av takhögtalare. Sony har inte heller någon fördröjning av ljudet som Xbox har.

Jag har fördröjning av ljudet med Dolby Audio, Dolby Atmos och DTS men inte med LPCM. Spel som t.ex. Horizon Forbidden West är extra tydliga i och med att alla attacker hörs genom kontrollen också. Med fördröjningen så hörs varje attack två gånger - en gång från kontrollen och sedan lite senare från högtalarna. Detta uppstår inte med LPCM och både högtalare samt kontroll är helt i synk med varandra. "Woosh-ljudet" hörs tydligt två gånger med Dolby Atmos (även Dolby Audio och DTS).

Edit:

Med fördröjning:

Utan fördröjning:

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kul uppdatering. Jag har ett Sonossystem med Arc, ones o sub så detta var välkommet. Var rädd att jag skulle drabbas av "buggen" med Sonos o Dolby Atmos där det smäller till HÖGT och sen startas systemet om, men peppar peppar än så länge har jag klarat mig.
Sen är frågan i vilken utsträckning mitt system klarar att leverera Atmos såklart.. inte speciellt raffinerat jämfört med separata Atmoshögtalare eller Sonos era300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Sony har riktig Atmos

Cerny har aldrig påstått att det är Atmos utan tjatar om Ambisonic audio.
(note there are other strategies for 3D Audio, including ones that use discrete 3D audio objects, but situation is rather similar).
Tempest är alltså kanalbaserat och inte objektbaserat.
Det du kallar Atmos, kallar han Dolby device support.
Atmos är proprietär teknik.
Att ljudet behandlas i Tempest 3D beräkningsenheten gör det inte till Atmos.