Permalänk
Medlem

Helt död Lenovo Legion 5 15ACH6H

Kan i princip inget om datorer och vet inte ifall jag ens placerat tråden rätt, men ger det ett försök.

Köpte en Lenovo Legion 5 15ACH6H för snart två år sen. En dag slutade den funka från ingenstans. Tänkte att det var batteriet eller laddaren, men datorn funkar inte även om jag tar ut batteriet och laddaren funkar bra på en annan dator. Men ändå lyser inte lampan när jag stoppar i laddaren i datorn.

I samband med att datorn slutade funka började det lukta bränt.

Försökte reklamera datorn på Netonnet, men de skrämde iväg mig med en kostnad på 800 kr/h för felsök/reparation.

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Har du fortfarande reklamationstid på enheten så kan de inte ta betalt för reparation. Det är bara om reklamationen nekas som de kan ta ut eventuella felsökningskostnader. Däremot är det viktigt att du hävdar att det är en reklamation.

Hur gammal är datorn?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Datorn är 1 år och 10 månader. Är det värt 800 kr/h?

Tjejen i kundservicen påpekade dessutom att datorn har repor/bucklor på utsidan, vilket gör att det är stor chans att jag får stå för kostnaden vid en reklamation, av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Svärfars ASUS laptop betedde sig likadant. Bytte batteriet och då gick den igång. Har själv kört laptops med trasiga batterier men aldrig utan däremot så vet inte om det borde fungera. Anyways, hans gick igång efter batteribyte.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mami:

Datorn är 1 år och 10 månader. Är det värt 800 kr/h?

Tjejen i kundservicen påpekade dessutom att datorn har repor/bucklor på utsidan, vilket gör att det är stor chans att jag får stå för kostnaden vid en reklamation, av någon anledning.

https://www.netonnet.se/content/customerservice/garantiservic...

2års garanti gäller. De ska reparera varan kostnadsfritt om du inte har hällt läsk i den t.ex.

samt du kan reklamera varan upp till 3år
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

"Du ansvarar för ursprungliga fel på varan i minst tre år från inköpstillfället. Ursprungsfel kan till exempel vara fabrikationsfel. För varor med digitala delar, till exempel en gps, är tiden tre år eller den längre tid som avtalet löper." (Med "Du" avser de säljaren)

"Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en sorts garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera varan i tre år."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mami:

Datorn är 1 år och 10 månader. Är det värt 800 kr/h?

Tjejen i kundservicen påpekade dessutom att datorn har repor/bucklor på utsidan, vilket gör att det är stor chans att jag får stå för kostnaden vid en reklamation, av någon anledning.

Hur ser skadan ut? Kan du bifoga bilder? Är det bara kosmetiska skador så ska fortfarande garanti gälla.

Skrivet av D34D_L33T:

https://www.netonnet.se/content/customerservice/garantiservic...

2års garanti gäller. De ska reparera varan kostnadsfritt om du inte har hällt läsk i den t.ex.

samt du kan reklamera varan upp till 3år
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

"Du ansvarar för ursprungliga fel på varan i minst tre år från inköpstillfället. Ursprungsfel kan till exempel vara fabrikationsfel. För varor med digitala delar, till exempel en gps, är tiden tre år eller den längre tid som avtalet löper." (Med "Du" avser de säljaren)

"Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en sorts garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera varan i tre år."

Som nämnt ovan så påstår OP att datorn har skador så det finns risk att reklamation eller garantiärende blir nekat p.g.a. fysisk åverkan. Är datorn så pass ny så hade jag trots allt chansat för att få det löst. En helt död dator gör ingen nytta trots allt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Hur ser skadan ut? Kan du bifoga bilder? Är det bara kosmetiska skador så ska fortfarande garanti gälla.

Som nämnt ovan så påstår OP att datorn har skador så det finns risk att reklamation eller garantiärende blir nekat p.g.a. fysisk åverkan. Är datorn så pass ny så hade jag trots allt chansat för att få det löst. En helt död dator gör ingen nytta trots allt.

Precis, bilder behövs. Små repor och bucklor är bara kosmetiskt. Har den åkt i golvet och har sprickor i plasten så är det en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Svärfars ASUS laptop betedde sig likadant. Bytte batteriet och då gick den igång. Har själv kört laptops med trasiga batterier men aldrig utan däremot så vet inte om det borde fungera. Anyways, hans gick igång efter batteribyte.

Funderar på att köpa hem ett nytt batteri, men känner mig lite tveksam eftersom det ska gå att köra den här datorn utan batteri (och när jag gör det så funkar den ändå inte).

Ska jag testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mami:

Kan i princip inget om datorer och vet inte ifall jag ens placerat tråden rätt, men ger det ett försök.

Köpte en Lenovo Legion 5 15ACH6H för snart två år sen. En dag slutade den funka från ingenstans. Tänkte att det var batteriet eller laddaren, men datorn funkar inte även om jag tar ut batteriet och laddaren funkar bra på en annan dator. Men ändå lyser inte lampan när jag stoppar i laddaren i datorn.

I samband med att datorn slutade funka började det lukta bränt.

Försökte reklamera datorn på Netonnet, men de skrämde iväg mig med en kostnad på 800 kr/h för felsök/reparation.

Någon som kan hjälpa mig?

Nu vet jag ju inte hur dina bucklor ser ut så det gör det lite svårbedömt om hon sett dessa och kanske känner att det är ide att varna dig för dessa.
Annars brukar det ofta vara så att supporten varnar en förr kostnader för att skämma bort folk folk från att lämna in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

https://www.netonnet.se/content/customerservice/garantiservic...

2års garanti gäller. De ska reparera varan kostnadsfritt om du inte har hällt läsk i den t.ex.

samt du kan reklamera varan upp till 3år
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

"Du ansvarar för ursprungliga fel på varan i minst tre år från inköpstillfället. Ursprungsfel kan till exempel vara fabrikationsfel. För varor med digitala delar, till exempel en gps, är tiden tre år eller den längre tid som avtalet löper." (Med "Du" avser de säljaren)

"Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en sorts garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera varan i tre år."

På kvittot står det dessvärre 1 års garanti på datorprodukter, men reklamationsrätten verkar ju gälla.

https://imageupload.io/19CgI7wxGuXklJE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu vet jag ju inte hur dina bucklor ser ut så det gör det lite svårbedömt om hon sett dessa och kanske känner att det är ide att varna dig för dessa.
Annars brukar det ofta vara så att supporten varnar en förr kostnader för att skämma bort folk folk från att lämna in.

Här kommer lite bilder på det värsta, finns även repor på datorn:
https://imageupload.io/tauHpj1CmI7Sq2k
https://imageupload.io/EufFck7FJNKbKIT
https://imageupload.io/cBHu27hWZaSxbbO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mami:

På kvittot står det dessvärre 1 års garanti på datorprodukter, men reklamationsrätten verkar ju gälla.

https://imageupload.io/19CgI7wxGuXklJE

Det är nog ett års garanti hos ÅF men två år hos Lenovo. Så kanske måste kontakta dom direkt istället? Är kass på allt vad har med garantier att göra men ett år känns kort!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Det är nog ett års garanti hos ÅF men två år hos Lenovo. Så kanske måste kontakta dom direkt istället? Är kass på allt vad har med garantier att göra men ett år känns kort!

Tack, ska kika!

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå att du använder imgur för uppladdningen av bilder. den där sidan trycker ut massa fake varningar om att man är drabbad av virus och skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Det är nog ett års garanti hos ÅF men två år hos Lenovo. Så kanske måste kontakta dom direkt istället? Är kass på allt vad har med garantier att göra men ett år känns kort!

Du hade helt rätt! Fan, vad kul. Tack!
https://imgur.com/a/dlJDKkV

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Skulle föreslå att du använder imgur för uppladdningen av bilder. den där sidan trycker ut massa fake varningar om att man är drabbad av virus och skit.

Hahah, du har rätt. Tack, ska göra det i fortsättningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mami:

Skulle säga att det där ska täckas av garantin. För min del ser det bara ut som ytliga skador som inte bör påverka varken garanti eller reklamationsrätten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Eftersom tillverkaren bara lämnar ett års garanti på batteriet så tycker jag ärligt talat att du bara ska lämna in den och klaga på att den inte startar överhuvudtaget, varken med eller utan batteriet.
Lenovo ska ha två års garanti för inlämning till butiken med så om butiken bråkar så kan du alltid hävda reklamationsrätten istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

En bekant skulle reklamera en bärbar som var 1 år och 4 mån gammal pga att det inbyggda batteriet har svällt och förstört delar av datorn.
Han fick till svar av NetOnNet att det är 6 mån garanti på batterier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

En bekant skulle reklamera en bärbar som var 1 år och 4 mån gammal pga att det inbyggda batteriet har svällt och förstört delar av datorn.
Han fick till svar av NetOnNet att det är 6 mån garanti på batterier

Låter fel eftersom garanti inte är samma sak som reklamation. Är du säker på att det lämnades in som reklamation och inte som garantiärende?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Låter fel eftersom garanti inte är samma sak som reklamation. Är du säker på att det lämnades in som reklamation och inte som garantiärende?

Du har rätt att den lämnades in på garanti.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Skulle säga att det där ska täckas av garantin. För min del ser det bara ut som ytliga skador som inte bör påverka varken garanti eller reklamationsrätten.

Håller med om detta. Det enda som ser ut som en skada är bild 3. men det ser ut som om plasten runt skärmen ska ha tagit mest stryk. Så om skärmen inte hade funkat, men att datorn hade startat så hade det varit surt. Men nu startar inget, och då känns det som om att detta ska täckas av garantin.
Tycker absolut att du ska lämna in den för att få den lagad. Ta däremot mer bilder på datorn innan du lämnar in den. Då vet du säkert vilka repor som är dina och inte har dykt upp under frakt och dylikt. För har det redan blivit tjafs om att du ska betala vid ett sånt här ärende så kan du ge dig på att det kommer att fortsätta.

Permalänk
Medlem

Hörde av mig till Lenovo där garantin fortfarande gäller och fick en fraktsedel. Nu skickar jag in datorn och håller tummarna 🤞

Enkelt med Lenovo till skillnad från Netonnet, där jag köpte datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mami:

Datorn är 1 år och 10 månader. Är det värt 800 kr/h?

Tjejen i kundservicen påpekade dessutom att datorn har repor/bucklor på utsidan, vilket gör att det är stor chans att jag får stå för kostnaden vid en reklamation, av någon anledning.

usch, netonnet gör allt de kan för att neka dig garanti..

flera gånger har jag som kund fått engagera mig alldeles för mycket för att få utnyttja mina garantier hos NoN.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mami:

Hörde av mig till Lenovo där garantin fortfarande gäller och fick en fraktsedel. Nu skickar jag in datorn och håller tummarna 🤞

Enkelt med Lenovo till skillnad från Netonnet, där jag köpte datorn.

Fan vad gött! Hoppas det går bra. Tyckte skadorna var rätt milda, men vem vet vad dom tänker. Det går nog bra!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Löst

Ville bara uppdatera och tacka er! Har precis hämtat min dator som nu funkar hur bra som helst. Lenovo bytte ut moderkortet gratis (och helt utan krångel!).

Tack alla!

https://imgur.com/a/zxW9h8x

Permalänk
Medlem
Skrivet av mami:

Ville bara uppdatera och tacka er! Har precis hämtat min dator som nu funkar hur bra som helst. Lenovo bytte ut moderkortet gratis (och helt utan krångel!).

Tack alla!

https://imgur.com/a/zxW9h8x

Härligt! 🍻

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q