X kan bli helt prenumerationsbaserat

Permalänk
Melding Plague

X kan bli helt prenumerationsbaserat

Under ett samtal med Israels premiärminister om risker och lagstiftning kring AI passade Elon Musk på att meddela att gratiskonton kan försvinna från X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det kommer vara dödsstöten för Twitter. Folk kommer leta sig till gratisalternativen istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

De borde självklart ta betalt av alla som läser med, jag är fullkomligt övertygad att alla är villiga att göra det…

Permalänk
Medlem

Då kommer X dö helt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kör på, radera eller stäng mitt gratiskonto!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det kommer vara dödsstöten för Twitter. Folk kommer leta sig till gratisalternativen istället.

Suuuure.

Deaaaath.

Å andra sidan betalar folk hundratals kronor för kabel-tv så jag ser ingen anledningen varför man inte vill betala för content på X. Jag menar... mrbeast hintar om att ha det som som sin plattform för content. Tucker Carlson har väl redan en hyfsad audience på X så att säga.

Det är svårt för människor som inte ser möjligheter att inse att bara för att man ändrar betalningsalternativ behöver det inte betyda att allt annat kommer förbli som det är.

Permalänk
Medlem

Känner mer och mer att jag gjorde rätt som inaktiverade kontot när Elon tog över.

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Ännu en spik i kistan.

Permalänk
Medlem

Avaktiverade mitt konto efter att Elon Musk började spöka sig. Kommer nog aldrig använda Twitter igen, känns inte som jag förlorade något heller.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man använder Twitter/X överhuvudtaget. Verkar vara typ internets sämsta och mest toxic forum.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Förstår inte varför man använder Twitter/X överhuvudtaget. Verkar vara typ internets sämsta och mest toxic forum.

Om man väljer att följa sån skit, säkert. Men jag följer sånt jag är intresserad av och slipper då se all annan skit. Framför allt OSINT, forskare inom astronomi/kosmologi/fysik, komiker/roliga människor och några bekanta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Keeper of Traditions

Man kan väl hoppas att det åtminstone är bara för att kunna skriva på Twitter, men om det verkligen gäller alla konton låter det helt galet... Kommer ju ta död helt på hela poängen med Twitter.

Väldigt tråkigt att Musk tog över...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Förstår inte varför man använder Twitter/X överhuvudtaget. Verkar vara typ internets sämsta och mest toxic forum.

Du bor i Sverige? Användningen i Sverige är nästan obefintlig jämfört med övriga världen. Kan vara därför. Sen är din content beroende av vem du följer. Borde kanske rensa ut lite

Permalänk
Avstängd

"kan försvinna..." och alla här inne går igång på alla cylindrar haha
Sedan haglar alla negativa kommentarer mot X, låt folk använda vad dom vill, var kommer all denna ilska ifrån?

Permalänk
Medlem

Här är det obegripligt att de bakom Bluesky inte öppnar och börjar släppa in vanliga personer, när X/Twitter går under. Perfekt tillfälle att få över massa folk som letar efter en ersättare. Men nej, de fortsätter med att låta det vara en liten stängd herrklubb för kändisar och elit.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Good bort med skiten och mjölka ur skaparna av alla bottar så mycket som möjligt innan dom stänger ner ^^

Tycker det låter som en grym plan!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Suuuure.

Deaaaath.

Å andra sidan betalar folk hundratals kronor för kabel-tv så jag ser ingen anledningen varför man inte vill betala för content på X. Jag menar... mrbeast hintar om att ha det som som sin plattform för content. Tucker Carlson har väl redan en hyfsad audience på X så att säga.

Det är svårt för människor som inte ser möjligheter att inse att bara för att man ändrar betalningsalternativ behöver det inte betyda att allt annat kommer förbli som det är.

För att en tjänst som tidigare varit gratis ska vara värd något för kunden när det blir en betaltjänst så måste de ge något utöver det vanliga som andra gratistjänster inte har. Att bara ta betalt för att de ska få använda det kommer aldrig hålla.
Hur många tror du inte skulle lämna t.ex. Facebook om de fick för sig att ha månadskostnad på det?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Man kan väl hoppas att det åtminstone är bara för att kunna skriva på Twitter, men om det verkligen gäller alla konton låter det helt galet... Kommer ju ta död helt på hela poängen med Twitter.

Väldigt tråkigt att Musk tog över...

Tror inte folk fattar att Twitters ekonomi var fruktansvärd innan Elon köpte, det fanns en anledning till att de sålde. De har aldrig sett röken av vinst - hur kan de göra det, när de nästan inte har några intäkter alls? Elon tog utmaningen att försöka få Twitter att bli hållbart, vilket är det enda sättet att se till att Twitter finns kvar. Man kan säga vad man vill om Elon som person, eller de åtgärder han har tagit, men grundförutsättningarna förblir. Ska Twitter finnas behöver de gå åtminstone +/- 0. Det jag vill säga är att en del av effekten "åh nej Elon tog över" är att Elon började försöka driva Twitter som ett bolag, inte bara som ett miljardärs pet-projekt. Igen, jag utvärderar här inte förändringar han genomfört eller inte, utan pekar bara på omständigheten att deras servrar, tekniker, support, ledning, utveckling, etc, till slut måste finansieras. Och vem ska finansiera det, om inte de som använder tjänsten?

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag aldrig betalat en prenumeration för sociala medier men tiderna har helt klart förändrats...

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow | Intel Core i9 12900K | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF | ASUS ROG STRIX Z690-F | Corsair Dominator 32GB DDR5 5600MHz CL36 | Samsung 980 PRO 2TB | RM1000x

Permalänk
Medlem

Tydligen populärt bland företag i år att vidta åtgärder som i bästa fall skadar förtroendet allvarligt och i sämsta fall gör att bolaget blir helt irrelevant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

För att en tjänst som tidigare varit gratis ska vara värd något för kunden när det blir en betaltjänst så måste de ge något utöver det vanliga som andra gratistjänster inte har. Att bara ta betalt för att de ska få använda det kommer aldrig hålla.
Hur många tror du inte skulle lämna t.ex. Facebook om de fick för sig att ha månadskostnad på det?

Är du medveten om att Twitter/X betalar ut 97% av ALL revenue till sina content creators?
Alltså, betalar du för X kommer du att få pengar tillbaka varje månad beroende på räckvidden på dina inlägg.

Att sedan skapa incentive för content creators att uteslutande finnas på Twitter får sedan följare att vilja betala för att få ta del av deras content.

Twitch
Onlyfans
Osv

Givetvis finns det folk som bara kollar och gnäller, men det är samtidigt samma människor som tycker att allt ska vara gratis och som säljer gärna sin själ mot reklam.

Twitter, som tidigare inlägg ovan har nämnt har varit en total förlustaffär utan någon som helst tanke på att tjäna pengar utöver att bara nå ut till folk och skapa något slags företagsvärde.

Någon gång måste företag börja gå +/- noll för att vara hållbara och jag kan lova dig:

Att Börja Ta Betalt För Sin Produkt Är Ganska Viktigt För Att Tjäna Pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tydligen populärt bland företag i år att vidta åtgärder som i bästa fall skadar förtroendet allvarligt och i sämsta fall gör att bolaget blir helt irrelevant.

Ser inte längre än nästa kvartal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Är du medveten om att Twitter/X betalar ut 97% av ALL revenue till sina content creators?
Alltså, betalar du för X kommer du att få pengar tillbaka varje månad beroende på räckvidden på dina inlägg.

Och 99.99999 % av alla användare är inga "content creators". Så det där är helt irrelevant för en vanlig användare. Jag har i princip inga följare, och de som följer mig är folk i bekantskapskretsen. Är man inte kändis får man inga följare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Död åt sociala medieplattformar! Länge leve internetforumen!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Att Börja Ta Betalt För Sin Produkt Är Ganska Viktigt För Att Tjäna Pengar

Så hur gör Facebook om det nu är så omöjligt att göra pengar på en gratistjänst?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fesoj:

Tror inte folk fattar att Twitters ekonomi var fruktansvärd innan Elon köpte, det fanns en anledning till att de sålde. De har aldrig sett röken av vinst - hur kan de göra det, när de nästan inte har några intäkter alls? Elon tog utmaningen att försöka få Twitter att bli hållbart, vilket är det enda sättet att se till att Twitter finns kvar. Man kan säga vad man vill om Elon som person, eller de åtgärder han har tagit, men grundförutsättningarna förblir. Ska Twitter finnas behöver de gå åtminstone +/- 0. Det jag vill säga är att en del av effekten "åh nej Elon tog över" är att Elon började försöka driva Twitter som ett bolag, inte bara som ett miljardärs pet-projekt. Igen, jag utvärderar här inte förändringar han genomfört eller inte, utan pekar bara på omständigheten att deras servrar, tekniker, support, ledning, utveckling, etc, till slut måste finansieras. Och vem ska finansiera det, om inte de som använder tjänsten?

Vet inte hur det är ett svar på det jag skrev. Finns bättre lösningar för att gå med vinst än att ta död på plattformen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Det jag vill säga är att en del av effekten "åh nej Elon tog över" är att Elon började försöka driva Twitter som ett bolag, inte bara som ett miljardärs pet-projekt.

Som ägare av ett bolag så kanske man ska vara försiktigare om sina grejer om man inte vill betala flera miljoner för nya servrar:
https://futurism.com/elon-musk-moved-twitter-servers-himself

Han är alldeles för spontan för att det här ska vara en genomtänkt idé. Han skjuter från höften och hoppas att alla tech-bros bara ska nicka och klappa händerna åt allt han gör.
En dag kommer allt krascha för honom och då kommer han beklaga sig över att allt är "cancel cultures" fel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Visa gärna videon där han faktiskt säger det.

Permalänk
Medlem

Tack säger jag bara! Kanske får folk att inte stirra på sin telefon hela tiden. Tiktok alla de andra borde göra samma sak! Ser det som en samhällstjänst!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Jag tror Musk gör helt rätt. Folk kommer betala, av den enkla anledningen att Twitter har flest användare. Även om det finns bättre och billigare alternativ, så har de inte användarna. De med många följare kommer garanterat att betala, för de vill inte riskera att tappa en massa följare genom att byta plattform.

Och gäller betaltjänsten enbart för möjligheten att skriva, så är det ju ett effektivt sätt för att sätta stopp för alla SPAM-botar, eller åtminstone tjäna pengar på skiten

Själv har jag aldrig förstått grejen med Twitter, så för min del får det gärna försvinna.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"