Microsoft uppgraderar Paint – får lager och genomskinlig bakgrund

Permalänk
Melding Plague

Microsoft uppgraderar Paint – får lager och genomskinlig bakgrund

Det inbyggda gratisprogrammet Paint får ett ansiktslyft när Microsoft introducerar lager och möjlighet att spara bilder med transparent bakgrund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta har varit efterfrågat bland gamers sedan 2006 när man kunde göra en custom spray i CS med genomskinlig bakgrund
En välkommen uppdatering!!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Detta är fan det bästa sen skivat smör!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är så HIMLA nyfiken alltså!

Någon har rätt nyligen internt öppnat upp för det här. 2023 - det är året för lagerhantering!
Det hade kunnat komma för över 20 år sedan till paint. Men något hände nyligen inom MS som avgjort att NU är tiden mogen!

Det hade varit såååå spännande att höra vad det är som avgjort att nu är det dags

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Paint mitt nummer 1 verktyg när jag ritar egna ritningar.
Jag vet att det finns bättre program men på nått sätt känns det enklare att bara starta paint.
Man har ju en linjal/skala så man kan rita rätt proportioner

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Snart kanske man klarar sig utan det Paint.NET tillför.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Söderbäck:

Jag är så HIMLA nyfiken alltså!

Någon har rätt nyligen internt öppnat upp för det här. 2023 - det är året för lagerhantering!
Det hade kunnat komma för över 20 år sedan till paint. Men något hände nyligen inom MS som avgjort att NU är tiden mogen!

Det hade varit såååå spännande att höra vad det är som avgjort att nu är det dags

Ja, man undrar ju hur länge de haft den här idén på lager. Hö hö.
Men bättre sent än aldrig!

Permalänk
Medlem

Enda jag inte gillar med nya Paint som är nu är att zoom är väldigt långsamt, zoomar bara 25% per klick man får ju klicka ihjäl sig när man inte orkar hålla in ctrl och scrolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ja, man undrar ju hur länge de haft den här idén på lager. Hö hö.

Göööööööööteborg... men ändå inte.

Paint är ju ett givet "slänga upp och fixa en grej lite snabbt" verktyg för att slippa dra igång GIMP eller motsv. Skönt med lite mer kraft i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

när man inte orkar hålla in ctrl och scrolla.

När är det jobbigare än att byta till zoom-verktyg och klicka?

Sen är feedbacken att zoomen har för många steg relevant, tyckte bara det var en rolig kommentar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landmarks:

Ja, man undrar ju hur länge de haft den här idén på lager. Hö hö.
Men bättre sent än aldrig!

Det här lagerskämtet haha!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

När är det jobbigare än att byta till zoom-verktyg och klicka?

Sen är feedbacken att zoomen har för många steg relevant, tyckte bara det var en rolig kommentar.

Kan man ju göra med 1 hand :/

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av thadriem:

Göööööööööteborg... men ändå inte.

Paint är ju ett givet "slänga upp och fixa en grej lite snabbt" verktyg för att slippa dra igång GIMP eller motsv. Skönt med lite mer kraft i det.

Skrivet av Söderbäck:

Det här lagerskämtet haha!

Sorry not sorry för skämtet

Jag använder faktiskt Paint förvånansvärt mycket för typ snabba skärmdumpar, men främst om det bara är någon enstaka. Ska jag ha flera grejer, exempelvis till bildspel här på SweC, föredrar jag Photoshop där jag kan sätta ett fast bildförhållande.

Permalänk
Medlem

Väldigt efterlängtat funktionalitet. Förstår inte varför de aldrig la till sånt innan.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man klippa ihop bilder utan att behöva ha en vit fyrkant bakom.
Nu behöver det inte ta 2 minuter att veva igång photoshop.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Microsoft åtgärdar definitivt helt rätt saker i Windows...
Precis vad alla behövde

</sarkasm>

Permalänk
Medlem

Först anteckningar med flikar och grejer och nu paint med lager, dom verkar städa upp i gamla kodbaser som säkert, likt explorer, har en hel del mörker i sig. Mörker som garanterat sätter spår i resten av systemet, så tar det som ett gott tecken att de tacklar problemet! Nu återstår bara att reducera antalet "settings" platser. Tror dom äntligen lyckats plocka bort den gamla kontrollpanelen nu i elvan vilket verkligen var på tiden.

Permalänk

När Paint trots denna uppdatering (hehe) inte räcker till så är detta inte så dumt (framförallt inte prismässigt) som alternativ till Photoshop:

https://affinity.serif.com/en-us/photo/

Känns som det klarar av vad majoriteten av användare skulle göra med Photoshop.

För de som kör MacOS rekommenderas detta starkt – också en liten peng jämfört med Photoshop:

https://www.pixelmator.com/pro/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Äntligen kan man klippa ihop bilder utan att behöva ha en vit fyrkant bakom.
Nu behöver det inte ta 2 minuter att veva igång photoshop.

Det har väl alltid gått i Paint genom att välja "Transparent selection"?

Hemligheten är att "Color 2" är färgen som blir genomskinlig.

Själv hatar jag hur Microsoft nu ändrar om i appar som fungerat perfekt i 10-tals år.

Behöver man mer, så finns Paint.Net, NotePad++ etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Paint mitt nummer 1 verktyg när jag ritar egna ritningar.
Jag vet att det finns bättre program men på nått sätt känns det enklare att bara starta paint.
Man har ju en linjal/skala så man kan rita rätt proportioner

Använder paint själv för att göra ritningar vist den är lite begränsad men den är gratis.
Har gjort el-ritningar i paint med det går med lite bök .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

"spara bilder med transparent bakgrund."

haha det tog bara 20+ år

Minns när jag var barn och störde mig på det, blev trubbel med allt. Senare t.ex när jag skulla skapa minecraft texture-packs också

Fick bli gimp istället

Permalänk
Medlem

Frågan är varför inte Microsoft win redan har ett fullgott alternativ till PhShop. Hur mycket hade de.. 2.5 biljoner kr?
(Adobe inc har bara futtiga 0.2 bkr (240 miljarder)... pffts.
Helt ologiskt. (och när kommer standarden för 10bit i hela OS:et? .. patetiskt).

Permalänk
Medlem

Körde Paint Shop Pro 7.04 ett bra tag tills jag för nåt år sedan äntligen fick tummen ur att ta ner Paint.net och lära känna bättre 😅

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Akternativ rubrik: MS Paint får grundläggande funktionalitet efter 38 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Akternativ rubrik: MS Paint får grundläggande funktionalitet efter 38 år.

Eller "Microsoft lägger återigen tid och pengar på onödig utveckling istället för att förbättra operativsystemet".
Hade varit något enklare att bara lagt in paint.net som optional

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Eller "Microsoft lägger återigen tid och pengar på onödig utveckling istället för att förbättra operativsystemet".
Hade varit något enklare att bara lagt in paint.net som optional

Svårt att tro att det är exakt samma team som utvecklar Paint och Windows - eller om det är det att vidareutveckling av ena direkt inverkar på tidplanen för utveckling av det andra såsom du antyder. Jag tror snarare de tagit tid från utveckling av andra "kringverktyg" för att lägga in lite efterfrågade funktioner i Paint.

Permalänk
Medlem

Kanske så skulle jag testa Paint. Använder Photoshop Elements 2019 och det räcker väl. Slår man ut kostnaden på 4 år så är årskostnaden ganska liten. Det krävs mer av Paint innan det blir lika attraktivt som Photoshop. Det går att hitta riktigt billiga "giltiga" licenser av Photoshop om man letar ivrigt på nätet.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett denna funktion sedan typ 20 år bakåt. Men bättre sent än aldrig som de säger.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Svårt att tro att det är exakt samma team som utvecklar Paint och Windows - eller om det är det att vidareutveckling av ena direkt inverkar på tidplanen för utveckling av det andra såsom du antyder. Jag tror snarare de tagit tid från utveckling av andra "kringverktyg" för att lägga in lite efterfrågade funktioner i Paint.

Spelar ingen roll vilket team de tillhör - de kostar fortfarande lön. Pengar man hade kunnat lägga på att fixa betydligt viktigare funktionalitet - i synnerhet när det finns gratisalternativ som redan löser paint funktionaliteten

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Det går att hitta riktigt billiga "giltiga" licenser av Photoshop om man letar ivrigt på nätet.

Photoshop CS2 är "gratis" och slår fortfarande alla konkurrenter på fingrarna om man bortser från Pixelmator och Affinity Photo.