Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Som sagt, macpatric kontot har ju verifierat för dig att hans YouTube konto blev bannat men hans övriga Google tjänster inte blev bannat på samma Google konto. Det är nog först om hela Google konto blir bannat som det påverkar alla tjänster, men bryter du bara mot YouTubes regler så bannlys inte hela kontot, något som macpatric inlägget bekräftar

Anekdotisk bevisföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har 270st utskrivna på A4.
Naturligtvis i alfabetisk ordning.

Eller: https://en.wikipedia.org/wiki/Rolodex

Permalänk
Medlem

Är detta normalt efter en ren installation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mancool:

Är detta normalt efter en ren installation?

<Uppladdad bildlänk>

Enda skillnaden mot min är att jag inte har defaultuser kontot. Hur gjorde du installationen?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kontot påminner om de konton som skapas om man klickar på att man glömt sitt lösenord vid inloggning.
Låter det bekant?

Om så är fallet är det bara att ta bort kontot om du vill städa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Enda skillnaden mot min är att jag inte har defaultuser kontot. Hur gjorde du installationen?

Ren

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Kontot påminner om de konton som skapas om man klickar på att man glömt sitt lösenord vid inloggning.
Låter det bekant?

Om så är fallet är det bara att ta bort kontot om du vill städa lite.

Tog bort det utan problem. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Lösenord sparar jag alltid på det gamla hederliga sätttet. I en liten bok

Ett av de absolut sämsta sätten alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mancool:

Tänkte mer via Windows inbyggda eller via USB, men låter som om du försöker säga USB i så fall?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tänkte mer via Windows inbyggda eller via USB, men låter som om du försöker säga USB i så fall?

USB ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej, jag hade med en lösenordshanterare..tills jag blev hackad. Då insåg jag att det säkraste är helt enkelt att ha det analogt.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ett av de i särklass bästa sätten för de flesta av oss om man står ut med att det är ganska styltigt när man har ett unikt konto per tjänst man använder.

Få människor har en hotbild där ett fysiskt angrepp på ens digitala liv är sannolikt, och de flesta normala människor är mycket bättre på att hemlighålla och hantera viktiga fysiska objekt än viktiga digitala dito.

Permalänk
Medlem

Börjar med att säga att det så klart är tråkigt när sånt här händer. Men det är säkert många som läser tråden så jag vill klargöra några saker

TS körde en fil lokalt på datorn som potentiellt fick tillgång till allt som finns på den. Och kunna skicka hem utvalda filer eller hela disken till ägaren.

Skrivet av Mancool:

Har nu ett masterlösen till firefox, vilket ja inte hade tidigare.

Detta är troligen en stor källa till att anfallaren kunnat komma över inloggning till massa tjänster. Men även samtliga sessionskakor som är lagrade på datorn. Tänk på alla tjänster där man är inloggat hela tiden, de har en sessions kaka på din dator som gör det möjligt. Eftersom de haft full tillgång till din dator kan de klona i stort sett alla unika kollar för att komma åt konton, de kan tom köra proxy via din dator så att de kommer från samma IP så inget verkar suspect.

Skrivet av Mancool:

Det jag gjort är: Säkrat alla konton jag har. Satt 2 stegs ver. på samtliga.

Detta är bra, men tänk på vad jag just skrev om sessions kakor. Om man kör ett program på datorn så kan de sno allt sånt och kringgå 2FA. Då är det upp till tjänsten vad man kan göra utan lösenord och/eller 2FA. Tex Facebook har vi sett många som fått sitt konto helt övertaget genom att de bytts mail och telefonnummer helt utan att man verkar behöva ha lösenord, 2FA eller access till de befintliga mail/telenummren. Nu kan man tycka att detta är helt fel tänk från Metas sida men man är utsatt till hur tjänsterna funkar.

Skrivet av Playboy_1338:

Jag väljer nog att ha mina lösenord i webbläsaren, Lastpass kanske låter bekant? De blev ju hackade och massa användaruppgifter läckte ut.

Du har inte fel, men du glömmer nämna vad som faktiskt läckte. Det var folks krypterade valv, som är krypterade med användarens egna lösenfras. Plus massa metadata som inte var krypterad. Så det är illa, men inte så illa som folk kan tolka det som. Detta är också en risk med google chrome, apple safari, ms edge om man vill ha sina lösenord synkade.

Skrivet av julgranen:

Lösenord sparar jag alltid på det gamla hederliga sätttet. I en liten bok

Skrivet av SUMITOMO:

Har 270st utskrivna på A4.
Naturligtvis i alfabetisk ordning.

Jag ser att en del gör sig roliga över er. Men jag vill bara instämma att hotbilden att nån kommer hem till en och fysiskt snor lösenordsböcker är långt i från verklighet för många. På internet är man ett mål så länge man har en enhet uppkopplad. Dock kan det vara knepigt när man själv inte är hemma och behöver logga in på tjänster.

PS hur sparar ni alla andra era backup koder för MFA? Jag har dem på papper hemma. Lika så har jag en backup yubikey hemma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av varget:

Jag ser att en del gör sig roliga över er. Men jag vill bara instämma att hotbilden att nån kommer hem till en och fysiskt snor lösenordsböcker är långt i från verklighet för många. På internet är man ett mål så länge man har en enhet uppkopplad. Dock kan det vara knepigt när man själv inte är hemma och behöver logga in på tjänster.

PS hur sparar ni alla andra era backup koder för MFA? Jag har dem på papper hemma. Lika så har jag en backup yubikey hemma.

Jo, jag håller med. Så länge som man har bra lösenord (som är tråkiga att skriva med tangentbord) på papprena tror jag det är det potentiellt säkraste för många, såvida man inte går ifrån lösenord helt och hållet då.

Jag kör själv Bitwarden, med recoverykoderna på papper. Har dock svårt att tro att Bitwarden är säkrare än att ha även lösenorden på papper då det aldrig är några okända i min lägenhet, enda risken är vid inbrott -- och att någon bryter sig in och tar mina lösenord känns inte direkt troligt!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, jag håller med. Så länge som man har bra lösenord (som är tråkiga att skriva med tangentbord) på papprena tror jag det är det potentiellt säkraste för många, såvida man inte går ifrån lösenord helt och hållet då.

Jag kör själv Bitwarden, med recoverykoderna på papper. Har dock svårt att tro att Bitwarden är säkrare än att ha även lösenorden på papper då det aldrig är några okända i min lägenhet, enda risken är vid inbrott -- och att någon bryter sig in och tar mina lösenord känns inte direkt troligt!

Jag kör Bitwarden också nu. Hur genererar man recoverykoder i programmet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mancool:

Jag kör Bitwarden också nu. Hur genererar man recoverykoder i programmet?

Recoverykoderna vi pratar om här är sådana som olika sidor/tjänster med 2FA använder i nödfall -- utifall att man tappar tillgång till sin andra faktor, t ex blir av med mobilen, så de skapas inte i Bitwarden.

Om man använder 2FA för att logga in till Bitwarden självt (vilket i mina ögon är en väldigt bra idé, eftersom det vore extremt illa om någon tar sig in där) så kan man generera recoverykod för att komma in i Bitwarden utan 2FA:
https://bitwarden.com/help/two-step-recovery-code/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Recoverykoderna vi pratar om här är sådana som olika sidor/tjänster med 2FA använder i nödfall -- utifall att man tappar tillgång till sin andra faktor, t ex blir av med mobilen, så de skapas inte i Bitwarden.

Om man använder 2FA för att logga in till Bitwarden självt (vilket i mina ögon är en väldigt bra idé, eftersom det vore extremt illa om någon tar sig in där) så kan man generera recoverykod för att komma in i Bitwarden utan 2FA:
https://bitwarden.com/help/two-step-recovery-code/

Tack, ordnat nu.

Permalänk
Medlem

En fråga relaterat till TS:
Hur säker är det egentligen med att betala med ett vanligt debitkort från Swedbank på nätet? När man ex. har en prenumeration på Google One (som jag har) är jag ju tvungen ha mitt kort och därmed samtliga kortuppgifter online. Det känns jäkligt osäkert med tanke på alla darknet läckor som varit.

Min fråga är: Hur gör ni vid ex. prenumerationer online? Några tips rörande betallösningar online?

Någon som vet om man kan ha två debitkort från ex. Swedbank där det ena är knutet till ett e-sparkonto. På så sätt kan man ju bara överföra det som behövs till det varje månad utan att riskera att bli av med hela lönen.

Jag vet fortfarande inte hur mina kortuppg. har hamnat i fel händer. Har nu bytt kort iaf och är ju nu tvungen ha det på Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mancool:

Min fråga är: Hur gör ni vid ex. prenumerationer online? Några tips rörande betallösningar online?

Jag brukar i den mån som går använda mig av PayPal. Går inte det så tar jag faktura. I de flesta mån går det hur bra som helst och då har jag såklart sett till att ha ett bra lösenord och tvåstegsverifiering på PP-kontot.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Representant

Man kan skaffa något som N26 eller Revolut, de har virtuella kort som man kan sätta betal-gränser på, smidigt att använda till prenumerationer där man vet hur mycket som dras varje månad. Sen har du också Curve.

Visa signatur

 Macpatric AB - Macbook service & reparation på komponentnivå - A lá Louis Rossmann ;)
https://macpatric.se Karlsviksgatan 19, 112 41 Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mancool:

Min fråga är: Har jag rensat viiruset genom ren installation samt formaterat den andra disken?

Finns andra tips på vad jag kan göra?

Förlåt, jag vet att jag inte tillför nått, men jag var tvungen!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

<Uppladdad bildlänk>

Förlåt, jag vet att jag inte tillför nått, men jag var tvungen!

Så är det ju. Man garvar tills man blir drabbad själv. Men som nån sa: "man måste få skratta åt eländet också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mancool:

En fråga relaterat till TS:
Hur säker är det egentligen med att betala med ett vanligt debitkort från Swedbank på nätet? När man ex. har en prenumeration på Google One (som jag har) är jag ju tvungen ha mitt kort och därmed samtliga kortuppgifter online. Det känns jäkligt osäkert med tanke på alla darknet läckor som varit.

Någon som vet om man kan ha två debitkort från ex. Swedbank där det ena är knutet till ett e-sparkonto. På så sätt kan man ju bara överföra det som behövs till det varje månad utan att riskera att bli av med hela lönen.

Jag vet fortfarande inte hur mina kortuppg. har hamnat i fel händer. Har nu bytt kort iaf och är ju nu tvungen ha det på Google.

Om du är nyckelkund får du en debit och en kredit. Jag lyckades fixa så jag har två debit som nyckelkund, så försök med att fixa det. Har ett av korten till ett e-sparkonto där jag för över pengar när det behövs. det andra kortet är spärrat för internet.

Edit: Går ju skaffa ett debit till om det inte funkar annars men det kostar lite till.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är en av de absolut bästa sätten. Speciellt om man har ett bra gömställe att ha det på. Då måste den som vill ha dina koder FYSISKT komma åt dom. Jag själv skriver även väldigt kryptiskt så om de skulle komma åt dom så vet dom inte riktigt vad som menas.
Mina är perfekt gömda där ingen någonsin skulle få för sig att kolla men ändå lätta att ta fram.

Motivera gärna varför du tycker att det är det sämsta sättet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Om du är nyckelkund får du en debit och en kredit. Jag lyckades fixa så jag har två debit som nyckelkund, så försök med att fixa det. Har ett av korten till ett e-sparkonto där jag för över pengar när det behövs. det andra kortet är spärrat för internet.

Edit: Går ju skaffa ett debit till om det inte funkar annars men det kostar lite till.

Stort tack för tipset. Är nu nyckelkund till ett billigare pris/år än tidigare. Kommer använda det nya till allt som rör nätbet.