Gen Z mer lättlurade på nätet än ”boomers”

Permalänk
Melding Plague

Gen Z mer lättlurade på nätet än ”boomers”

En undersökning från Deloitte visar att ungdomar mot förmodan går på fler nätbluffar än sina far- och morföräldrar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Inte förvånad.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

På min tid, när internet lät(!) då fick man todigt lära sig att mycket var dåligt, och farligt

Nu presenterar man ju sig vid namn på flera ställen, pengar är siffror i en app, och främlingar är något bra?!

Försöker låta gammal här men misslyckas nog

Permalänk
Medlem

Ja, många av dagens ungdomar och unga vuxna verkar ju endast ha luft innanför pannbenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

På min tid, när internet lät(!) då fick man todigt lära sig att mycket var dåligt, och farligt

Nu presenterar man ju sig vid namn på flera ställen, pengar är siffror i en app, och främlingar är något bra?!

Försöker låta gammal här men misslyckas nog

Har man levt på tiden innan pop-up-blockerare har man lärt sig ett och annat.

Permalänk
Avstängd

Pratar man för snabbt till en ungdom idag så börjar den att dansa. Inte mycket till konsekvenstänk eller kritiskt tänkande.

Permalänk
Medlem

Unga är ju i regel mer risktaggande så det är nog en stor bidragande faktor. "Verkar något för bra för att vara sant...?" Äldre har det bättre ställt rent ekonomiskt. Dvs gjort vinster på att äga fastigheter etc. Något som knappast några unga alls har råd med. Det gör säkerligen unga mer benägna att haka på "ponzi schemes" och vara mer opportunistiska rent generellt.

När jag själv var ung tilläta man att tänka kritiskt och självständigt. Idag har du ett helt pöbelvälvde emot dig om du inte ställer dig i konsensusledet. Det fanns inte när jag var ung. Drev av de proportioner vi ser idag som människan inte är byggd för att kunna hantera. Så risken är stor att unga som gör allt för att passa in, också lätt blir nyttiga idioter utan någon integritet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Livserfarenhet får man genom livet.. innan dess kan man enkelt bli lurad.

Lev efter ''låter det för bra för att vara sant? Då är det, det..''

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
99:e percentilen

Men vänta nu …

Gen Z mer lättlurade på nätet än ”boomers”

Har inte läst undersökningen, men vad är den rubriken grundad på egentligen?

Hela 16 procent av respondenterna i Gen Z svarade att de har gått på ett nätbedrägeri, medan samma siffra för ”boomers” var 5 procent. 17 procent av ungdomarna svarade också att något av deras sociala medier-konton har hackats, medan bara 8 procent av de äldre hade hackats.

Steg 1 här måste väl vara att misstänka att en typisk ungdom har betydligt fler konton på sociala medier och använder Internet betydligt mer än en typisk äldre. Och mycket riktigt:

Undersökningen visade också att bland 20–29-åringar hade 44 procent utsatts för bedrägerier, något som bara drabbat 23 procent av respondenter i åldrarna 70–79 år.

[…]

Tanneasha Gordon som ledde Deloitte-studien säger till Vox att en orsak till att Gen Z luras oftare är att de helt enkelt lever en så stor del av sina liv online. De handlar till exempel väldigt mycket på nätet och är därmed mer utsatta för bedrägeriförsök än äldre generationer.

Men rubriken kan knappt läsas på annat sätt än att det för varje givet bedrägeriförsök är större chans att det gås på om det riktas mot en ungdom jämfört med mot en äldre. Finns det stöd för det? För inte kan man väl mena att en person som går på 2 av 1 000 bedrägeriförsök är mer ”lättlurad” än en som går på 1 av 5?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av ZamSha:

Ja, många av dagens ungdomar och unga vuxna verkar ju endast ha luft innanför pannbenet.

Håller helt med! Jag kopplar oftast ihop denna grupp med att ta elsparkcykel överallt. Och de som kör runt i a-traktorer. Ingen av dessa har konsekventtänk eller använder hjärnan. De finns extremt få ungdomar som kan göra det.

Permalänk
Medlem

To the surprise of no one!

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Många äldre är ute sjukt mycket på nätet. Jag ser bara på mina arbetskamrater där de är ute i princip så fort de får en stund över och då pratar vi 50+, nu har vi inte så många pensionärer på jobbet (bara 2 svjv) men båda brinner för jobbet på en nivå som är ofattbar så där surfas det inga sociala medier.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag har läst att generationen har dålig koll på filer och mappar så detta förvånar inte jättemycket. Men samtidigt gör @Alling en mycket bra poäng i sitt inlägg ovan.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Ja, många av dagens ungdomar och unga vuxna verkar ju endast ha luft innanför pannbenet.

"Det var bättre förr.."

Men seriöst.. Tror nog detta är mer en produkt av att internet nått ut till en bredare befolkning och att yngre använder sig av mer social media än de flesta "boomers".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Jag tvivlar på hur undersökningen är utförd. Ungdomar handlar mer på nätet än äldre, ungdomar köper mer struntsaker på nätet som man likaväl kunde köpa i en butik.
Inte konstigt att ungdomar då råkar ut för fler bedrägerier.
Jag tror även ungdomar åker ut för fler cykelolyckor då de cyklar mer.

Något jag har lagt märke till att jag har blivit fegare ju äldre jag blir. Jag var en av de första som handlade från datorbutiken.com etc, jag sökte fram en datorbutik och typ beställde. Ingen av mina bekanta visste vad det var för butik. Jag gjorde hur många som helst köp när jag var yngre, böcker från olika sidor som idag är superstora osv, medans alla studiekamrater köpte lokalt i bokhandeln.

Idag har det blivit raka motsatsen. Det finns så mycket som jag vill köpa men jag har ej tid med strul, extra jobbigt är det när säljaren kanske inte pratar bra engelska.
Jag pratar om helt vanliga saker på amazon etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Håller helt med! Jag kopplar oftast ihop denna grupp med att ta elsparkcykel överallt. Och de som kör runt i a-traktorer. Ingen av dessa har konsekventtänk eller använder hjärnan. De finns extremt få ungdomar som kan göra det.

Konsekvenstänket är färdigutvecklat först i 25-årsåldern. Ungdomar tar fler risker i snitt än äldre på grund av bland annat detta och det har sannolikt gällt i hela mänsklighetens historia.

Permalänk

Precis som många ovan skriver så är det ju blir ju undersökningen lite skev iom graden av närvaro på nätet i de olika åldersgrupperna. krasst sett är det ju "bättre" att åka dit på 1 av 1000 bedrägeriförsök än 1 av 100. sen kan man ju också ställa frågan vad för sorts bedrägerier man råkat ut för. Vissa är ju som bekant värre än andra. Sen ska sägas att phishing och dylikt har blivit grymt bättre gjorda idag än för till exempel 5 år sen, och det gör ju att man måste vara ännu vaksammare numera.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

I princip vem som helst kan bli lurad om det görs på rätt sätt för den personen.

Ett gigantiskt problem är att folk som blir lurade blir hånade och förminskade, vilket leder till att de inte vågar polisanmäla och varna andra.

Permalänk
Medlem

Vad är det för nymodigt trams och skriva gen z och gen y. inget man håller reda på vad det handlar om för åldrar.
Skriv åldrarna ist ☝️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta hur många av er som ondgör er över "dagens ungdom" själv har känt sig provocerad av att äldre generationen drar alla över en kam.

Permalänk
Medlem

Hm. En generation som är uppfödd med någonting, gentemot någon som fick bekanta sig med någonting med viss skepsis senare i livet. Trots dessa exakt lika förutsättningar finns det alltså skillnader? Kors. Gör nu samma undersökning om telefon- eller dörrknackningsbedrägerier..

Nä, men.
Utan att försöka kasta skit eller kasta någon under bussen, trots grova generaliseringar..
Det jag blivit mest överraskad av i min kontakt med yngre generationer som använt någonting hela livet är att de i mångt och mycket följer "det bara funkar"-skolan, utan förståelse för hur eller vad det är som gör att det fungerar, eller hur du löser när det inte fungerar.

Absolut att saker och ting blir bättre med tiden, och att nya generationer får möjligheter vi äldre aldrig fick. Men just uppväxten så nära teknologin trodde jag skulle ge förståelse för hela kontexten.

...men jag antar att det inte var helt meningslöst att växa upp och gå i "det funkar fan aldrig"-skolan, när det kommer till att lösa problem. Tack Windows XP (före SP2) för att du aldrig fungerade.

Permalänk
Medlem

"...
Vox påpekar att en tidigare undersökning från 2017 visade att amerikanska ungdomar under 20 år det året förlorade runt 90 miljoner kronor i bedrägerier, men 2022 var summan uppe i 2,3 miljarder kronor
..."

Jag tror en så stor skillnad mellan 2017 och 2022 beror på kryptovalutor. Bara Kardashjan-fallet med hennes fake Ethereum är värd att minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Vore intressant att veta hur många av er som ondgör er över "dagens ungdom" själv har känt sig provocerad av att äldre generationen drar alla över en kam.

Förr, när jag var ung, störde jag mig på alla äldre som alltid trodde sig veta bättre. Nu vet jag bättre...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Unga människor nu för tiden är verkligen lättlurade. Samt sämre på att använda teknik, är otränade, och allmänt lata och bortskämda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Unga människor nu för tiden är verkligen lättlurade. Samt sämre på att använda teknik, är otränade, och allmänt lata och bortskämda.

Passar perfekt. Deras syfte är att växa upp till konsumenter utan vett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

På min tid, när internet lät(!) då fick man todigt lära sig att mycket var dåligt, och farligt

Nu presenterar man ju sig vid namn på flera ställen, pengar är siffror i en app, och främlingar är något bra?!

Försöker låta gammal här men misslyckas nog

Skrivet av DasIch:

Har man levt på tiden innan pop-up-blockerare har man lärt sig ett och annat.

Helt apropå... Verklig kommentar ang. telefonräkningens storlek med uppringt Internet:

"Har du ringt till Australien och lyssnat på musik, eller vad???!!!"

Permalänk
Medlem

Nice try boomer

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Många äldre är ute sjukt mycket på nätet. Jag ser bara på mina arbetskamrater där de är ute i princip så fort de får en stund över och då pratar vi 50+, nu har vi inte så många pensionärer på jobbet (bara 2 svjv) men båda brinner för jobbet på en nivå som är ofattbar så där surfas det inga sociala medier.

Det är 27 år sedan som Internetpaketet var årets julklapp, så den där 50+ var då i huvudsak någon i 20-årsåldern. Kan ju vara värt att tänka på i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Visst finns det lättlurade ungdomar, och detta inklude ju barn ända ner 11 års åldern. Men det finns en mycket enklare förklaring till dessa siffor, att yngre helt enkelt spenderar mer tid på nätet överlag och gör mycket fler saker

Äldre brukar hålla sig till färre saker skulle jag vilja påstå, om de ens alls

Samtidigt är det också en poäng i att hålla sig borta från det man inte förstår tillräckligt mycket om

Permalänk
Medlem

Shhhh, Gen-z får inte bli kränkta 🫶

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!