Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Har C3-apparaterna stöd för hårdvarukalibrering och vad är lämplig utrustning för att kalibrera OLED?

LG:s OLED har långt gående stöd för hårdvarukalibrering med bland annat uppladdning av LUT:ar om man vill gå den vägen. Annars åstadkommer man tillräcklig med precision via de vanliga menyernas reglage också.

Är mer mjukvaran som är frågeställningen samt förstås tiden och energin det tar att bemästra ämnet. Har inte använt HCFR på säkert tio år, men det är i alla fall ett alternativ som inte kostar pengar i sig.

Som hårdvara räcker i1 Display Pro eller OEM-versionen ID3 väldigt långt. Brukar vara runt 300 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LG:s OLED har långt gående stöd för hårdvarukalibrering med bland annat uppladdning av LUT:ar om man vill gå den vägen. Annars åstadkommer man tillräcklig med precision via de vanliga menyernas reglage också.

Är mer mjukvaran som är frågeställningen samt förstås tiden och energin det tar att bemästra ämnet. Har inte använt HCFR på säkert tio år, men det är i alla fall ett alternativ som inte kostar pengar i sig.

Som hårdvara räcker i1 Display Pro eller OEM-versionen ID3 väldigt långt. Brukar vara runt 300 dollar.

Låter bra, samtidigt som man blir lite förbannad att datorskärmar är så jäkla dåliga på sånt här.

Vad jag lyckats hitta har inte HCFR stöd för att ladda upp 3DLUT;ar, så verkar vara CalMan eller Colourspace som gäller (med Colourspace det mycket bättre och mycket dyrare alternativet).

Klarar i1 Display Pro av OLED-svärta och korrektion för panelerna? Det är ju perfekt om det funkar utan spectrophotometer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Låter bra, samtidigt som man blir lite förbannad att datorskärmar är så jäkla dåliga på sånt här.

Vad jag lyckats hitta har inte HCFR stöd för att ladda upp 3DLUT;ar, så verkar vara CalMan eller Colourspace som gäller (med Colourspace det mycket bättre och mycket dyrare alternativet).

Klarar i1 Display Pro av OLED-svärta och korrektion för panelerna? Det är ju perfekt om det funkar utan spectrophotometer.

Om du vill spara pengar men istället labba själv går det säkert att lösa gratis via HCFR/AgryllCMS och https://github.com/bendavid/aiopylgtv
Via AIOpylgtv bör du även kunna kalibrera HDR10 och Dolby Vision.

En i1 Display Pro gör jobbet kanonbra och det finns korrektionsmatriser för WRGB OLED som du kan nyttja om du inte har tillgång till en spectro.

Själv kör jag med en i1 Display Pro, i1 Pro2 och ColourSpace LTE och det blir verkligen kanonbra.

1000 punkters verifiering på min LG C9:

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Jag har använt Calman för LUT:ar och det är tid för evigt bortkastad och fakturor jag aldrig kunde skicka eftersom resultaten uteblev. Då använde jag den dyra Ultimate-versionen av programmet som Portrait vill ha $1800+ för att jag skulle få fortsätta använda den: med en årlig licenskostnad om $900 för framtida uppdateringar, likt att kunna köra mot nästa generation LG-modeller.

Så Calman är både det sämre och dyrare alternativet. I alla fall för mig och hur jag använder programvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Om du vill spara pengar men istället labba själv går det säkert att lösa gratis via HCFR/AgryllCMS och https://github.com/bendavid/aiopylgtv
Via AIOpylgtv bör du även kunna kalibrera HDR10 och Dolby Vision.

En i1 Display Pro gör jobbet kanonbra och det finns korrektionsmatriser för WRGB OLED som du kan nyttja om du inte har tillgång till en spectro.

Själv kör jag med en i1 Display Pro, i1 Pro2 och ColourSpace LTE och det blir verkligen kanonbra.

1000 punkters verifiering på min LG C9:
https://i.imgur.com/JhyLKUK.jpg

Ser mycket lovande ut! Får börja panta burkar och spara lite till en token däringa LG OLED tror jag.

Skrivet av Laxpudding:

Jag har använt Calman för LUT:ar och det är tid för evigt bortkastad och fakturor jag aldrig kunde skicka eftersom resultaten uteblev. Då använde jag den dyra Ultimate-versionen av programmet som Portrait vill ha $1800+ för att jag skulle få fortsätta använda den: med en årlig licenskostnad om $900 för framtida uppdateringar, likt att kunna köra mot nästa generation LG-modeller.

Så Calman är både det sämre och dyrare alternativet. I alla fall för mig och hur jag använder programvaran.

Så, skulle du rekommendera Calman?

Trodde det var bättre än så, men tydligen kan även dyra program vara dåliga. Lite googling ger också att Calman fått en del kritik för att det genererar skit-LUT;ar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Trodde det var bättre än så, men tydligen kan även dyra program vara dåliga. Lite googling ger också att Calman fått en del kritik för att det genererar skit-LUT;ar.

Nästan offtopic men...

Inte bara det, det är så långsamt att jag fick låta Calman stå och tugga över nätterna 3–5 timmar för 3000 mätpunkter. Kommer tillbaka på morgonen och en mätning som ser perfekt ut i graferna. Kontrollmäter direkt och då är det något annat än vad programmet kom fram till under natten. Dubbelkollar skärmen: ja, det är en ny LUT där.

Genererar LUT:ar till Resolve. Rulla en tärning:
(1–3) Inget händer, fast det är ännu mer posterisering än tidigare
(4) Något händer, oklart vad
(5) Något ändras, likt vitbalansen eller EOTF/gamma. Men inte båda.
(6) Det blir ungefär det jag vill, fast det är ännu mer posterisering än tidigare

Hrrm, jag måste skapa en ny LUT. Då måste programmet starta om mätningen. Bara att ställa över natten. Igen.

Colourspace: Svep igenom färgrymden på 3000 mätpunkter, ca 45 minuter. Använd den mätningen som bas för att generera valfri mängd LUT:ar beroende på syftet. Ladda in LUT:ar, jämför resultaten och se vad som kommer närmast målet.

Så ja, när någon kör en Calman-autokalibrering på en LG OLED då vet jag att resultatet i bästa fall inte är optimalt. Bara väldigt snygga grafer.

Permalänk
Medlem

Är det Calman-autokalibrering som Elgiganten använder sig av?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av byan:

Är det Calman-autokalibrering som Elgiganten använder sig av?

Ja, tyvärr. De har däremot börjat köra manuella kalibreringar enligt info. Rätt utfört slipper man problemen som Calmans autokalibrering skapar.

Kalibrering rätt utfört handlar om att arbeta med ett målresultatet för bildens kvalitet. Till exempel att förstå vilka kompromisser ska man ta till för att behålla bildkvaliteten på en konsument-TV som inte är 100% rätt.

Ett typexempel kan vara att en TV överdriver starka nyanser av rött, likt röda rosor etc. Reglagen finns som kan åtgärda just detta men reglagen är för endimensionella. Då kan man dämpa det extremt röda men det kan uppstå försämrande effekt på svagare toner av rött, likt att hudtoner tappar färg. Då gäller det att förstå bilden så att man kan bedöma vilka åtgärder som ger minst skada. Att röda rosor i filmen är extra röda är ett betydligt mindre problem än att ansikten blir bleka och livlösa.

LG:s TV har för övrigt reglage för att påverka färgrymd som har just sådana effekter när man blint stirrar på mätresultaten och samtidigt glömmer bort att faktiskt titta på bilden.

Fel utfört är att arbeta mot mätresultatet. Autokalibrering är endast enkla algoritmer baserade på just mätresultat. Så en autokalibrering kan aldrig förstå vad den gör med bilden. Den anställde som pysslar med autokalibrering kan bara trycka på en knapp som heter "start" och vänta 30–60 minuter. Även om personen har kunskap och insikt om bild (kanske är fotograf på fritiden eller liknande) kan de inte påverka något.

Att betala för en autokalibrering är att betala för en snygg mätgraf och hoppas på ett sammanträffande med bildkvalitet. Vilket också kan sammanträffa med sämre bildkvalitet.