Permalänk
Medlem

Bahnhofproblem

Tjena, en gång i tiden valde man bahnhof som ISP pga hur centralt det var för dem att stå upp för kunden, det var värt att betala lite extra för principen liksom.

Däremot är det ett beslut man ångrat på sistone, mer och mer problem, hela tiden nya knasiga problem. Bahnhofs ip adresser är bannade från flertalet sidor, antar det finns en del icke-trevliga kunder bland kunderna helt enkelt, ett exempel på detta är till exempel omegle, där bahnhof är bannat, detta verkar vara rikstäckande då vänner med bahnhof i olika delar av sverige rapporterar samma problem.

Idag däremot dök det upp ett nytt problem, aningen mer irriterande än de vanliga, nu är min bahnhof uppkoppling bannad från discord. Har tidigare kontaktat BHof när sådana här störmoment dyker upp men de kan inte manuellt fixa ny IP till dig utan man måste helt enkelt vänta 24-48h, vilket inte direkt är supernajs så här inpå helgen.

För att komma åt discord måste jag gå på mobilens 4g. Skoj.

Har såklart testat med uppenbara felsökningslösningar men det gav ingen lycka, försökte till och med kontakta discord supporten men ironiskt nog så när jag skrev klart min ticket och skulle skicka in den så visade det sig att servern som skulle behandla det även den hade blockerat ip'n jag hade, så gick det med den saken alltså.

Har egentligen inga frågor till mina trevliga forumvänner, har haft detta problem med olika tjänster titt som tätt och vet vad som gäller, ville bara skriva en tråd så alla som funderar på att byta ISP direkt väljer bort Bhof som alternativ, dom är usla helt enkelt. Man betalar extra för att få det sämre. Ska äntligen sluta vara en lat svensson och byta ISP så dessa problem äntligen försvinner. Bu för bahnhof. Bu!

CGNAT parat med bahnhofs mängder av kunder som går och blir bannade överallt är verkligen inte bra. Har testat med publikip från dem men haft andra strul då, som var ännu mer irriterande att hålla på med. Aldrig mer bahnhof. Värdelöst.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Hedersmedlem

Bör inte detta gälla alla ISPer med CGNAT? Har svårt att tro att snitt-Bahnhofkunden är så mycket hemskare än hos alla andra ISPer.

Jag har inte stött på något av detta med Bahnhof själv (har inte CGNAT dock). En kompis hade också problem med att vara blockad från Discord en stund i morse, men det verkar ha löst sig självt, långt snabbare än 24-48 timmar.

På Omegle verkar jag inte heller vara blockerad, men jag har inte testat att starta en chatt. Är blocken på hela sidan eller bara senare?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Märkte också precis att jag blivit blockad från Discord. "Skönt" att veta varför i alla fall. Med VPN så kommer jag in utan problem

Skrivet av Thomas:

På Omegle verkar jag inte heller vara blockerad, men jag har inte testat att starta en chatt. Är blocken på hela sidan eller bara senare?

Du behöver starta en chatt

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Bör inte detta gälla alla ISPer med CGNAT? Har svårt att tro att snitt-Bahnhofkunden är så mycket hemskare än hos alla andra ISPer.

Jag har inte stött på något av detta med Bahnhof själv (har inte CGNAT dock). En kompis hade också problem med att vara blockad från Discord en stund i morse, men det verkar ha löst sig självt, långt snabbare än 24-48 timmar.

På Omegle verkar jag inte heller vara blockerad, men jag har inte testat att starta en chatt. Är blocken på hela sidan eller bara senare?

bara när du startar en chatt. tryck på start så bör du direkt få upp ett meddelande om att du är blockerad. jag tror att eftersom bahnhof har rykte att skydda kunden så söker sig fler problem-personer till bahnhof vilket resulterar i att de har betydligt mer problem när de använder CGNAT.

F.ö. har inte discordproblemet löst sig på min sida. Tvivlar på att det kommer ske under dagen heller om jag utgår från tidigare erfarenheter med sveriges sämsta nätleverantör.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Jag kör Bahnhof med publik ipv4, så får bästa av båda världarna

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Omegle är inte CGNAT i alla fall, utan även med publik IP, jag har inte kollat med bahnhof men jag har misttänkt att det eventuellt är en block från deras sida då sidan ger ett anslutningsfel mot servern snarare än "BAN"-meddelandet som t.ex TOR-browser ger.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Jag kör Bahnhof med publik ipv4, så får bästa av båda världarna

Testat Omegle?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kan det vara något strul hos Discord/Cloudflare? Är också bannad fast sitter på jobbet, inte bahnhof och inte cgnat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fryk:

Dåså, då var ju alltså Bahnhof helt oskyldiga i fallet Discord. (Och även Discord, för den delen, Cloudflare strular.)

Omegle däremot verkar vara något. Jag får inget meddelande om att jag är blockerad, men däremot "Error connecting to server. Please try again." direkt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200