Permalänk

C till c++ (2011 >)

Hej! Plockat upp c++ igen.. och håller på med ett project.

(Knappt börjat läasa på om json(ink java) eller xml. Vart lite avskräckt att få till med biblitek osv exmplevis boost three?
Då mina kunskaper inte är så pass bra ännu, fortfarande grön på c++ och miljö)

Men så snubblade jag över denna video:
(Känns som det är den bästa & komplettaste tutorial filmen jag har sett faktiskt )
https://www.youtube.com/watch?v=QrKpqdBiFRI

Har jobbat på att få till, ja exakt detta fast i c++. (En egen parser för "mitt program")
Men denna video var så bra, han visade till och med hur man gjorde för att göra den kompatibel med json(java).
Jag har inte kommit långt alls, satt och funderade på om man skulle/måste göra någon typ utav overload..
Men, aldrig hållt på i C. Men denna video var sjukt bra, så det här med scanf osv gör ju det jag vill haha

Som jag har tänk nu eller funderat att spinna vidare på:
<user><fnamn> </fnamn><enamn> </enamn><datum>** ** ****</datum><kön> </kön></user>
Vilket kanske påminner välldigt mycket om xml?

Men ja, vad tycker ni. Ska jag bara ladda hem tex boost, eller är det någon kan, vill visa hur man gör eller sitter på någon tråd eller youtube video, hur man gör det han gjorde, fast med "c++".

Mvh

ps överkursen. kan man typ jobba med filen direkt ur minnet?

Permalänk
Medlem

Tja!
När jag läser din trådstart är det 3 saker som slår mig

  1. Jag förstår inte vad du vill uppnå eller vad du vill ha hjälp med. Fundera igenom din fråga igen och förtydliga. Visa din kod. Visa exakt var du har problem.

  2. Du pratar om XML, JSON och intern representation. Även om det är luddigt skrivet kan jag ge dig ett råd som alltid gäller, i alla situationer, i så väl programmering som livet i allmänhet. UPPFINN INTE HJULET PÅ NYTT. Dvs finns det ett bibliotek som löser ett specifikt problem; använd det!

  3. Slutligen. C++ (som jag inte kan särskilt väl), är ett språk som tar tid att lära sig. Jag uppfattar det som att du inte riktigt har lärt dig grunderna i programmering än. Börja lära dig grunden innan du fortsätter till mer avancerade problem.

Fattar att det är ett tråkigt svar, men skrivet i all välmening.

Permalänk

Hej! Nejdå, förstår vad du menar och håller med delvis.

Alltså, för det första , det han gör är det jag vill kunna göra fast inte med fprintf. Utan med c++.
Detta för att kunna lägga till nya användare och på något sett spara dessa när programmet stängs av.
För att sedan kunan läsa in, ändra, ta bort & göra andra saker utan att använda mig utav bibliotek eller bibliotek för att kunna andvända sig utav en databas.. så jag hade kunant komma vidare nu. Då han "löste" mitt problem så att säga.
(Han gör ju dettta lätt, och visar att man inte behöver hålla på med bibliotek osv, fast dock i C)

Så det är det som är lite kul, att jag hade kunnat köra på det han gjorde.. Det jag undrar är om någon kan peka/visa mig i rätt riktning. Alternativt om någon vet om det finns en video som denna, men där man enbart kör c++.

Sen är det ju det här som är problemet med c++ om du frågar mig. När man känner sig bekväm med grunderna, så tar det fort stop.
Iaf för mig, har det vart så varje gång. Går all in, sen kommer man inte vidare. FInns hur mycket som helst att läsa tex på
https://www.learncpp.com/ (grunderna)
Men sen är det stopp. Nästa steg efter det här, blir ju som sagt isåfall "bibliotek eller bibliotek för att kunna andvända sig utav en databas..
Att läsa in eller skriva till fil är ju grunderna. Som jag har gjort("kan").
Nästa steg är ju att formatera/struktuera text i tex <> osv, och sen läsa igenom texten och bara plocka det jag som står mellan <> </> tex. För att sedan skapa tex ett objekt för varje person, som sen kan stoppas i tex en vector osv..

Ajja tacksam för din input! mvh