Permalänk

Köpråd pc, budget ca 15-20k

Hej!

Min gamla burk håller på att ge upp så jag behöver skaffa en ny och då det hänt lite sen jag köpte min (ca 8-9 år sen tror jag) så tar jag gärna emot lite hjälp om vad som ger mig mest för pengarna och mitt behov.

Det jag tänkt mig är en burk som klarar 1440p hyggligt och som går relativt tyst, behöver inte vara maxade inställningar utan medel och inget laggande duger bra åt mig men om nån tusenlapp mer på en bättre cpu eller gpu ger mig bättre "value" så kan jag lägga det även om inte det direkta behovet finns där just nu (sitter i dagsläget på ett radeon r7 370 som jag klarat mig med )

Efter lite snabb efterforskning så plockade jag ihop det här paketet på inet, brukar bygga själv men nu vill jag få det färdigbyggt så det är ett krav jag har men jag tar gärna emot åsikter om det finns något jag borde byta ut.

https://www.inet.se/datorbygge/b1425648/bra-grejer

Permalänk
Medlem

Vet inte om du hade valt chassit av någon speciell anledning men kändes onödigt dyrt (och enligt mig osnyggt 😅).
Annars valt bättre RAM, mycket bättre SSDer (och du behöver 4 TB?) och sen rimligare kylare och PSU för pengarna.
https://www.inet.se/datorbygge/b1425668/malathlon

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 6800 XT Merc, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti Strix, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk

Tack för svaret och det var vettiga synpunkter, behöver nog inte 4TB utan nöjer mig med 2TB till att börja med så är det bara köpa en till sen om man behöver det.
Chassit är pga att det är ljuddämpat och solitt, vill inte se några fläktar eller rgbs lysa då den står på skrivbordet för att komma undan djur och barn och det var det billigaste som även hade en usb-c kontakt men det kan jag nog vara utan inser jag så då fanns det ett som var ca en tusenlapp billigare tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malathlon:

Tack för svaret och det var vettiga synpunkter, behöver nog inte 4TB utan nöjer mig med 2TB till att börja med så är det bara köpa en till sen om man behöver det.
Chassit är pga att det är ljuddämpat och solitt, vill inte se några fläktar eller rgbs lysa då den står på skrivbordet för att komma undan djur och barn och det var det billigaste som även hade en usb-c kontakt men det kan jag nog vara utan inser jag så då fanns det ett som var ca en tusenlapp billigare tror jag

Okej!
Ja tycker nog 2TB kan räcka och mer läggas till senare. Lagring blir billigare och enkelt att installera i efterhand.
Min egen erfarenhet av "ljuddämpade" chassin är att de i längden låter mer än luftflöde chassi. Fläktarna får gå på högre rpm för att hålla temperaturer i schack och ljudet genom de öppningar som ändå ska få in luft låter mer. Ett meshat chassi med "silent" fläktkurva är väldigt tyst. Att du vill slippa fönster och rgb är jag med på.
Här är då; utan en SSD, ett solitt chassi med grymt luftflöde och USB-C, samt en luftkylare som är i lager (och tyst, samma som du hade från början).
https://www.inet.se/datorbygge/b1425952/malathlon

Så skillnaden mot ditt originalbygge är objektivt bättre RAM och SSD. Sen chassi och PSU är subjektivt bättre/mer prisvärt.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 6800 XT Merc, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti Strix, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

PCIE 5.0 certifierat MoBo & PSU.
7600X eftersom det ändå är en separat kylare för tysthet.
CL30 på RAM med EXPO-profil för enkelhetens skull.
https://www.inet.se/datorbygge/b1425984/malathon-15-20k

SSD'n är inte den snabbaste men nästa disk går ju att välja en snabbare så får denna vara sekundär då.

Du kan nästan klämma in ett 7800XT grafikkort om så önskas för runt 20k.

Edit: vill du inte lägga så mkt på RAM finns det 16GB för 799 med visserligen kass tajmings, men det skulle nog funka ett tag tills dom byts ut helt senare ändå.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.