Postnord: "Tydliga leveransdatum är viktigt för konsumenter"

Permalänk
Medlem

Små saker vill jag ha direkt i brevlådan, inte till Willy's en halvmil bort där jag måste köa en halvtimme bakom spel- och nikotinberoende gubbar i förbutiken!

Permalänk
Medlem

Vi har Airmee, Budbee och Best att tacka för om man nu uppskattar Postnords lyft senaste åren, innan så var det inte sällan man behövde betala 200:- för en hemleverans som tog upp till 4 dagar.
Men om de företag jag inte skulle bli ledsen över om de konkade är UPS, för nån anledning dock väljer företag som Apple och andra jättar att anlita dom.

Permalänk
Medlem

Post nords boxar har iallafall här hos oss varit totalt värdelösa, åker in till lidl 15minuter bort med bil, sen står man där som ett fån och appen funkar inte... aldrig haft problem med någon av dom andra boxarna där man bara knappar in ett nummer men hela tanken att man ska klicka på öppna i mobilen så öppnas lådan är helt idiotisk!

Annars så tycker jag Postnord funkar grymt, får mer eller mindre alltid det jag beställer dagen efter att post nord tagit emot varan och extremt sällan det varit något strul (förutom deras paketboxar som jag unviker nästan lika mycket som UPS)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för mig är att paketet kommer fram ÖHT, efter det så är det viktigaste att paketet är helt, först därefter är leveranstid relevant och då är jag med på att tydlighet är viktigare än hastighet.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

fett avis på folk som får leverans dagen efter beställningen. här får vi vänta i 3 dagar

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk

åker helst till fysiska butiker när det alternativet finns. men vissa saker måste jag dessvärre beställa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Paket som lämnas vid dörren och utomhus (enda realistiska hemleveransen, vem fan sitter hemma på en vardag?) är ju helt oförsäkrad och ospårbar efter att det lämnats just där. Om man då förväntar sig att butiken ska skicka nytt när grannen snott ditt paket så får man ju också förvänta sig att allt blir typ 3 gånger så dyrt.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

fett avis på folk som får leverans dagen efter beställningen. här får vi vänta i 3 dagar

Var är här?
Leverans dagen efter fick man alltid förr, nu för tiden är det betydligt sämre, endast Inet håller måttet än!

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag att jag kan lita på att det kommer fram för det är bannemig inte självklart idag

Helt sjukt att det ens skall vara en fråga idag men PostNord briljerar fortfarande...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Enligt min upplevelse med postnord på senaste åren så förstår jag varför utlämningsställe är vanligast. I Umeå, iaf där jag bor, så är det störst chans att de inte äns försöker köra ut paketet och man får hämta det på utlämningsställe dagen efter bestämt datum. Då det ändå hamnar på utlämningsställe så blir det att man väljer det, om man endast har portnord som val.

Har inte haft problem med försvunna eller skadade paket med postnord eller annan firma. Men andra firmor som jag använt kör iaf ut paketen om det är det som ska göras.

Permalänk

Så länge som dom inte spelar basket eller vollyboll med mina paket (eller våldar med dom på annat sätt) så spelar det egentligen ingen roll om det levereras till ombud eller box. Hemleverans brukar alltid strula men senaste gångerna så har speditören hört av sig ca. 30min före planerad ankomst så då kan man antingen ragga hem och möta upp eller ha någon som åker och tar emot.

Visa signatur

mvh // Jonas

Permalänk
Medlem

Det enda jag stör mig på med Postnord är att mitt förvalda ombud om butiken inte ändrar ligger 1,6 km bort, trots att det finns två stycken närmare (350 och 500 meter bort). Nu dör jag väl inte av en promenad på 3,2 km men lite drygt om man ska hämta något väldigt tungt.

Annars är appen väldigt bra och hemleveranser fungerar mycket bättre än för några år sedan. Tidigare kunde ibland chaufförer säga att de "försökt" leverera utan att man ens såg någon bil, men det har inte hänt på några år nu.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Box eller ombud helt klart.
Hatar att behöva vara hemma ett par timmar under dagen utan att veta när de kommer.
Kvällstid är det mindre problem för då är man hemma i större utsträckning.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

fett avis på folk som får leverans dagen efter beställningen. här får vi vänta i 3 dagar

Bor du norrut?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Postnord bäst helt klart, fick Paket med UPS sist... vilket jävla strul!

Med Postnord kan jag alltid välja att hämta på terminalen även hur stort paketet är.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Boxskåp is the shit efter skivat bröd.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har inget som helst problem med Postnord, sällan dom krånglar får jag säga.

Samma här.

UPS däremot, gud bevare mig. ALDRIG IGEN!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Små saker vill jag ha direkt i brevlådan, inte till Willy's en halvmil bort där jag måste köa en halvtimme bakom spel- och nikotinberoende gubbar i förbutiken!

Kanske en klen tröst men när de står där och skakar i sin nikotinabstinens så är de nog inte så imponerade av någon som vaskar sin chans att handla rök-tjära och istället bara hämtar ut ett paket

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

vi har en iboxen utanför oss. den finns dock inte i något system tydligen så omöjlig att använda. nä postnords egna box 1 km bort får det bli.

dom är "OK" när det är spårbart paket, annars inte.
väntade på grej från tradera som skickades som vanligt brev. då -måste- dom ju såklart prova brevlåda innan ombud, och eftersom det inte har ett spårnings ID förrän då så kan man inte känna till dess ID förrän lappen dimper ner i brevlådan... veckan efter! 1,5 vecka för ett "brev"... wee...!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

PostNord fungerar bra för mig, i regel alltid de jag vill ha som transporterar det som ska till eller från mig.

Det jag gärna sett är leverans i skåp även på helgdagar. För mig personligen fungerar det bättre än alternativet i form av hemleverans och att hämta hos postombud. Nu gillar jag i regel det sistnämnda men paketbox kan vara smidigare.

Varannandagsleveransen av post i brevlådan fungerar inte bra när man har tät kontakt med vården har jag märkt, men är nog mer regionens fel då de inte kommit igång digitalt helt. Kan inte lasta PostNord för det, eller de som jobbar i sjukvården. Men det uppstår en del logistiska bekymmer ibland.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

vi har en iboxen utanför oss. den finns dock inte i något system tydligen så omöjlig att använda. nä postnords egna box 1 km bort får det bli.

dom är "OK" när det är spårbart paket, annars inte.
väntade på grej från tradera som skickades som vanligt brev. då -måste- dom ju såklart prova brevlåda innan ombud. och vi har post leverans varannan dag.

och eftersom det inte har ett spårnings ID förrän då så kan man inte känna till dess ID förrän lappen dimper ner i brevlådan... veckan efter! 1,5 vecka för ett "brev"... wee...!

också fortfanade många gånger jag får "påminnelse" i brevlådan om paket jag redan hämtat ut ibland till och med före helgen.
typ hämtade på torsdag men tisdag för jag "hej du har paket som kan hämtas!"... nej, inte alls! LMAO.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Inte haft mer problem med Postnord än att det varit inom intervallet för det acceptabla. I stort funkar det bra.

Paketboxarna rör jag dock inte med radiostyrd tång igen innan de tar bort apptvånget, trots att jag har en i princip utanför dörren. Vad är det för fel på pinkod via SMS som alla andra kör med? Bara att man inte kan datamina kundernas telefoner om man inte trycker ner en app i halsen på dem?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Samma här.

UPS däremot, gud bevare mig. ALDRIG IGEN!

Jag får tyvärr och gå emot och säga samma. Aldrig haft strul med dom, alltid ringt upp och kunnat dirigera om leveranser till jobbet med hjälp av handskrivna lappar.
Vet att dee finns en dedikerad tråd för dom här, men jag kanske har haft tur?
Nu var senaste gången förvisso 3-4 år sen, så kanske är på sista tiden saker har eskalerat till det sämre? Läste den där artikeln som länkades i tråden också...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Gallerikonnässör

Personligen tycker jag PostNord alltid har funkat bäst! Både nu när jag bor i norra Upplands skogar och på Gotland, där jag dessutom jobbade i butik där vi hade paketutlämning för PostNord, DHL och Schenker och även där var PostNord det som fungerade bäst för oss som jobbade där.

Men det kan ju vara annorlunda på andra ställen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Föredrar hemleverans och faktiskt postnord om det går välja, av alla som levererat så har faktiskt postnord 100 procent lyckad ratio såhär långt , på rätt dag osv , det lyckas ingen annan hit dit jag bor ens kunnat komma nära till, förseningar och kommer inte utalad dag osv , lite minus postnord bara erbjuder hemkörning dagtid (de kör ut paket med vanliga posten ) men går ju planera med en dag man jobbar hemma ,

Ska det till ombud föredrar jag även då postnord , samma sak här övriga lyckas inte , speciellt inte Instabox mfl det har 100 procent failure vad gäller leveranstid, förseningar eller lyckas inte leverera till boxen pga fullt osv , dhl och Schenker fungerar men utlämningen är sämre

Permalänk
Medlem

Något som är sjukt dysfunktionellt är kombinationen av att:
1. Mottagaren förvägras att avböja hemleverans för att det ingår i tjänstepaketet som avsändaren har valt, något som kanske också är enda möjliga valet för den speditören.
2. Vid sagda hemleverans fejkas ändå ett "leveransförsök" genom att budet kör förbi och blippar in "Mottagaren ej anträffbar" trots att det är lögn som ibland tom fångas på bar gärning med foto/filmbevis. Detta för att buden måste göra så för att klara sin arbetsdag pga orimlig arbetsbelastning.

Detta gör att tjänster där man kan välja leveransönskemål redan när trackingen påbörjas är mycket välkomna.

Värst av alla är nog UPS. De har ett system där man faktiskt som mottagare KAN välja leveransalternativ (UPS MyChoice). Tyvärr är hela deras IT-system uppbyggt på 7-bitars ASCII (känns som att det är COBOL och nån gammal stordator el dyl) vilket kanske fungerar bra i USA, men är helt oanvändbart i Sverige. För att få välja leveransalternativ måste din postadress nämligen vara inmatad i deras databas på byte-nivå exakt likadant som avsändaren har skrivit på försändelsen. Detta händer i princip aldrig för mig som har många svenska tecken och specialtecken i både namn och postadress. Är det inte felskrivet så är det en teckenkonvertering som pajar matchningen.
Edit: Vid närmare eftertanke så har den nog mappat paket mot e-post/telefonnummer de senaste gångerna i appen. Men teckenkodningen för möjliga inmatningar är fortfarande från stenåldern.

Därför är det nästan välkommet när UPS-chaufförerna fuskar och kör till utlämningsställe direkt, för det är ändå det jag hade valt om jag fått valet. Men jag förstår att den som bor lite mer avsides blir rejält besviken på detta beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Post nords boxar har iallafall här hos oss varit totalt värdelösa, åker in till lidl 15minuter bort med bil, sen står man där som ett fån och appen funkar inte... aldrig haft problem med någon av dom andra boxarna där man bara knappar in ett nummer men hela tanken att man ska klicka på öppna i mobilen så öppnas lådan är helt idiotisk!

Annars så tycker jag Postnord funkar grymt, får mer eller mindre alltid det jag beställer dagen efter att post nord tagit emot varan och extremt sällan det varit något strul (förutom deras paketboxar som jag unviker nästan lika mycket som UPS)

Har matat paket kanske 15-20ggr hos min lokala box och har aldrig haft problem med boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag får tyvärr och gå emot och säga samma. Aldrig haft strul med dom, alltid ringt upp och kunnat dirigera om leveranser till jobbet med hjälp av handskrivna lappar.
Vet att dee finns en dedikerad tråd för dom här, men jag kanske har haft tur?
Nu var senaste gången förvisso 3-4 år sen, så kanske är på sista tiden saker har eskalerat till det sämre? Läste den där artikeln som länkades i tråden också...

Trevligt. För mig ljög de flera gånger att jag inte varit hemma, kundtjänst pratade inte svenska, helt oförmögna att ge mig en faktura, hemsidan helt horribel med redirects överallt med mera. Bara att spana in UPS tråden här på swec.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Viktigast för mig är att paketet är helt och rent, inte skadat.

Då får det gärna dröja lite extra.

Permalänk
Medlem

Frakten här på landet går betydligt mycket fortare till utlämningsställe än paketbox. Ändå finns de på samma väg. Troligen därför att det är olika bilar som kör ut?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]