AMD väntas lansera nya Threadripper 19 oktober

Permalänk
Melding Plague

AMD väntas lansera nya Threadripper 19 oktober

Bara ett par dagar efter Intels förväntade lansering av Raptor Lake-S Refresh den 17 oktober kommer AMD enligt WCCF Tech släppa Threadripper 7000-familjen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag tror Threadripper kommer sälja dåligt av flera anledningar.
1: Mainstream cpuerna har blivit bättre och dyrare, väldigt ofta räcker ej budgeten till att välja de delar man ens vill till dem.
2: Threadripper plattformen blir dyr, pratar vi om 10 000kr enbart för moderkortet?
3: Företag köper ofta Xeons som de alltid har gjort. Argumentet några få kronor billigare väger ej alltid emot de nya riskerna.
4: Folk inklusive utvecklare har mindre lokalt. Man blir ofta förvånad vilken kass hårdvara som många utvecklare tycker är tillräckligt. Och man undrar hur tusan kan de köra all cadmjukvara etc samtidigt som de utvecklar?

För min egen del så vill jag även slippa problem, jag vill ha en dator som fungerar. Jag tänker då köper jag en Ryzen + moderkort som säljs i hur många exemplar som helst, så lär hur många som helst testa av denna och rapportera in fel, tillverkaren lägger då förhoppningsvis mycket tid på att åtgärda felen.
Väljer man Threadripper så är är det betydligt mindre som testar, det blir dyrare för moderkorttillverkare att uppdatera dessa moderkort och sprida kostnaden per såld enhet.

Fast samtidigt så alla dessa Ryzen körs med mest med svenssonhård och mjukvara och blir inte så bra avtestade i t.e.x Vmware Esxi. Och stöder inte senaste Ryzen endast 128GB ram, detta i tider då man kan få 192GB RGB ram för endast 9150kr på inet. Visst ram-minerna går i endast 5200MHz, men den fina RGB belysningen kompenserar för detta.

*edit*
Jag påstår att det nästan finns ett linjärt samband mellan hur dyr dator man köper och hur dyrt det är om den krånglar. En speldator för ungdomar som krånglar inte roligt att datorn krånglar för dem. En dator åt utvecklare som krånglar, så ligger felsöknings/krångeltiden på långt över 1000kr/h, ibland är det flera personer som felsöker och man får ta 1000kr/h gånger X och kostnaden bara rusar iväg.
Frågan är då vad som är stabilast för större laster, Ryzen eller Threadripper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror Threadripper kommer sälja dåligt av flera anledningar.
1: Mainstream cpuerna har blivit bättre och dyrare, väldigt ofta räcker ej budgeten till att välja de delar man ens vill till dem.
2: Threadripper plattformen blir dyr, pratar vi om 10 000kr enbart för moderkortet?
3: Företag köper ofta Xeons som de alltid har gjort. Argumentet några få kronor billigare väger ej alltid emot de nya riskerna.
4: Folk inklusive utvecklare har mindre lokalt. Man blir ofta förvånad vilken kass hårdvara som många utvecklare tycker är tillräckligt. Och man undrar hur tusan kan de köra all cadmjukvara etc samtidigt som de utvecklar?

För min egen del så vill jag även slippa problem, jag vill ha en dator som fungerar. Jag tänker då köper jag en Ryzen + moderkort som säljs i hur många exemplar som helst, så lär hur många som helst testa av denna och rapportera in fel, tillverkaren lägger då förhoppningsvis mycket tid på att åtgärda felen.
Väljer man Threadripper så är är det betydligt mindre som testar, det blir dyrare för moderkorttillverkare att uppdatera dessa moderkort och sprida kostnaden per såld enhet.

Fast samtidigt så alla dessa Ryzen körs med mest med svenssonhård och mjukvara och blir inte så bra avtestade i t.e.x Vmware Esxi. Och stöder inte senaste Ryzen endast 128GB ram, detta i tider då man kan få 192GB RGB ram för endast 9150kr på inet. Visst ram-minerna går i endast 5200MHz, men den fina RGB belysningen kompenserar för detta.

*edit*
Jag påstår att det nästan finns ett linjärt samband mellan hur dyr dator man köper och hur dyrt det är om den krånglar. En speldator för ungdomar som krånglar inte roligt att datorn krånglar för dem. En dator åt utvecklare som krånglar, så ligger felsöknings/krångeltiden på långt över 1000kr/h, ibland är det flera personer som felsöker och man får ta 1000kr/h gånger X och kostnaden bara rusar iväg.
Frågan är då vad som är stabilast för större laster, Ryzen eller Threadripper?

Ryzen saknar ECC support för minnet. Tror det faller där för vissa användningsområden.

Men håller med dig, threadripper är en konstig produkt. Vill jag ha ECC o köra tunga flertrådade laster så finns ju Epyc istället t.ex.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Threadripper Pro är inte till för serverhallar (olikt Epyc) tror jag. (På den sidan har AMD och arm tagit marknadsandelar från Intel och Xeon på senare år.) Threadripper Pro är för tyngre arbetsmaskiner kanske?

AMD såg uppenbarligen en potentiell marknad. Ingen Threadripper (inte pro) än. Edit. Och jag vet inte vad Intel har som motsvarar f.n., om något.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror Threadripper kommer sälja dåligt av flera anledningar.
1: Mainstream cpuerna har blivit bättre och dyrare, väldigt ofta räcker ej budgeten till att välja de delar man ens vill till dem.
2: Threadripper plattformen blir dyr, pratar vi om 10 000kr enbart för moderkortet?
3: Företag köper ofta Xeons som de alltid har gjort. Argumentet några få kronor billigare väger ej alltid emot de nya riskerna.
4: Folk inklusive utvecklare har mindre lokalt. Man blir ofta förvånad vilken kass hårdvara som många utvecklare tycker är tillräckligt. Och man undrar hur tusan kan de köra all cadmjukvara etc samtidigt som de utvecklar?

För min egen del så vill jag även slippa problem, jag vill ha en dator som fungerar. Jag tänker då köper jag en Ryzen + moderkort som säljs i hur många exemplar som helst, så lär hur många som helst testa av denna och rapportera in fel, tillverkaren lägger då förhoppningsvis mycket tid på att åtgärda felen.
Väljer man Threadripper så är är det betydligt mindre som testar, det blir dyrare för moderkorttillverkare att uppdatera dessa moderkort och sprida kostnaden per såld enhet.

Fast samtidigt så alla dessa Ryzen körs med mest med svenssonhård och mjukvara och blir inte så bra avtestade i t.e.x Vmware Esxi. Och stöder inte senaste Ryzen endast 128GB ram, detta i tider då man kan få 192GB RGB ram för endast 9150kr på inet. Visst ram-minerna går i endast 5200MHz, men den fina RGB belysningen kompenserar för detta.

*edit*
Jag påstår att det nästan finns ett linjärt samband mellan hur dyr dator man köper och hur dyrt det är om den krånglar. En speldator för ungdomar som krånglar inte roligt att datorn krånglar för dem. En dator åt utvecklare som krånglar, så ligger felsöknings/krångeltiden på långt över 1000kr/h, ibland är det flera personer som felsöker och man får ta 1000kr/h gånger X och kostnaden bara rusar iväg.
Frågan är då vad som är stabilast för större laster, Ryzen eller Threadripper?

Uppenbarligen säljer de ju inte allt för dåligt tänker jag, med tanke på att de släpper nya generationer till marknaden fortfarande istället för att lägga ner det någonstans på vägen.

Större delen av kostanden för utveckling ligger väl på Epyc så Threadripper får de väl lite halvt på köpet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ryzen saknar ECC support för minnet. Tror det faller där för vissa användningsområden.

Men håller med dig, threadripper är en konstig produkt. Vill jag ha ECC o köra tunga flertrådade laster så finns ju Epyc istället t.ex.

Om det inte ändrats med senaste generationen så tror jag du har fel. ECC finns även på konsumentplattformen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om det inte ändrats med senaste generationen så tror jag du har fel. ECC finns även på konsumentplattformen

Exakt, ECC är nu en del av DDR5 specen. Finns en del gamer minnen som är snabbare och valt skippa ECC.

"Unlike DDR4, all DDR5 chips have on-die ECC". - https://en.wikipedia.org/wiki/DDR5_SDRAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Exakt, ECC är nu en del av DDR5 specen. Finns en del gamer minnen som är snabbare och valt skippa ECC.

"Unlike DDR4, all DDR5 chips have on-die ECC". - https://en.wikipedia.org/wiki/DDR5_SDRAM

Ja, och de tidigare generationerna av Ryzen hade ECC även på DDR4

Permalänk
Medlem

Brukar hänga med i svängarna men jag hade ingen aning om att ECC va del av DDR5 standarden. Kan det här vara anledningen till att non-pro threadripper är borta? Ingen fördel för Pro längre.

Jag är en person som skulle ha nytta av en threadripper. Sysslar med redigering, 2d, 3d, mocap men jag kan verkligen inte försvara Pro-priset. Non pro är vad jag väntat på. Kanske köper en beggad 3990 eller 5995x framöver.... Och holy hell, när jag skrev allt det där kolla jag amazon och de har dumpat 5995wx priset till 3919 euro.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dyluck:

Exakt, ECC är nu en del av DDR5 specen. Finns en del gamer minnen som är snabbare och valt skippa ECC.

"Unlike DDR4, all DDR5 chips have on-die ECC". - https://en.wikipedia.org/wiki/DDR5_SDRAM

Fortsättningen på det du länkar är

"This, however, is not the same as true ECC memory with extra data correction chips on the memory module. DDR5's on-die error correction is to improve reliability and to allow denser RAM chips which lowers the per-chip defect rate. There still exist non-ECC and ECC DDR5 DIMM variants; the ECC variants have extra data lines to the CPU to send error-detection data, letting the CPU detect and correct errors occurring in transit."

Sen ovanpå det finns det två klasser av "ECC" stöd på CPU-nivå: "validerat stöd" och "vi ha dragit alla ledningar, men finns inga tester/garantier att det fungerar korrekt".

Alla plattformar som nämner ECC-stöd har i praktiken "validerat stöd", det är rätt ovanligt på konsumentplattformar men finns ett par fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ryzen saknar ECC support för minnet. Tror det faller där för vissa användningsområden.

Varför tror du att de skulle ta bort fullt ECC-stöd från Threadripper PRO 7000? Alla tidigare inkarnationer av Thredripper PRO har ju haft stöd för ECC. Jag använde t.o.m. ECC-minnen på min gamla icke-PRO orginal-Threadripper 1950X. Problemet då var att certifieringen av ECC-minnen för plattformen inte var på topp (även om mina minnen funkade perfekt), vet inte hur det ser ut nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Exakt, ECC är nu en del av DDR5 specen. Finns en del gamer minnen som är snabbare och valt skippa ECC.

"Unlike DDR4, all DDR5 chips have on-die ECC". - https://en.wikipedia.org/wiki/DDR5_SDRAM

On-Die ECC som finns på DDR5 är inte samma sak som ECC vi är vana vid från servermarknaden. Den typ av ECC sker på alla nivåer vilket inte är fallet med den "ECC" som finns på konsumentminnen i DDR5 familjen. Sedan har konsumentplattformar från AMD kunnat ha stöd för "riktig" ECC. Tex en del AM4- och Threadripper-system. Hur det ser ut där för DDR5 är jag osäker kring.

Förklaring från pcworld.com.

DDR5 does indeed include ECC (or error correction control) that can detect multi-bit errors and correct single-bit errors. It is, however, not what you’re expecting if your workload already requires the technology. With traditional ECC, error detection and control is performed at all levels, including the data that is transferred to the CPU. With DDR5, ECC is integrated into each actual RAM chip but once it leaves the chip and begins its journey along that long narrow wire to the CPU, there is no ECC performed, meaning errors induced along the way aren’t its problem. So why do this at all? It’s mostly being done because you can’t really quadruple the density of the chip without additional safety layers. Today, you’ll mostly only find ECC used in servers and workstations, because it’s done for mission critical reasons. The on-die ECC in DDR5 is just something had to be done to make the high speed and high density a possibility.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fortsättningen på det du länkar är

"This, however, is not the same as true ECC memory with extra data correction chips on the memory module. DDR5's on-die error correction is to improve reliability and to allow denser RAM chips which lowers the per-chip defect rate. There still exist non-ECC and ECC DDR5 DIMM variants; the ECC variants have extra data lines to the CPU to send error-detection data, letting the CPU detect and correct errors occurring in transit."

Sen ovanpå det finns det två klasser av "ECC" stöd på CPU-nivå: "validerat stöd" och "vi ha dragit alla ledningar, men finns inga tester/garantier att det fungerar korrekt".

Alla plattformar som nämner ECC-stöd har i praktiken "validerat stöd", det är rätt ovanligt på konsumentplattformar men finns ett par fall.

Hur kan man kolla detta - om det är "validerat stöd"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Varför tror du att de skulle ta bort fullt ECC-stöd från Threadripper PRO 7000? Alla tidigare inkarnationer av Thredripper PRO har ju haft stöd för ECC. Jag använde t.o.m. ECC-minnen på min gamla icke-PRO orginal-Threadripper 1950X. Problemet då var att certifieringen av ECC-minnen för plattformen inte var på topp (även om mina minnen funkade perfekt), vet inte hur det ser ut nuförtiden.

Syftade på Ryzen 3 - 9. Inte threadripper

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Hur kan man kolla detta - om det är "validerat stöd"?

Du måste kolla att CPU:n har stöd, räcker inte med moderkort eller minne.
Jag hade jättegärna haft ECC stöd hela vägen, men är rätt nöjd med felkorrigerande minnen då jag personligen aldrig haft problem med mer än enstaka celler. Vad jag vet fungerar inte rowhammer attacker längre på DDR5.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av NutCracker:

Hur kan man kolla detta - om det är "validerat stöd"?

I praktiken: om tillverkaren skriver att ECC stöds så är det "validerat". Exemplet är Ryzen Pro där AMD nämner ECC, det är validerat, medan de inte säger något om det på övriga Ryzen, finns ändå vissa moderkort där ECC minnen "fungerar" med.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intressant angående ECC i DDR5. Men varför sker det "internt" i modulen/chippet? Man skulle ju kunna tro att det dyra med ECC är att öka minnesmängden med 12.5 % (9 bitar/byte istället för 8) och/eller logiken för korrigering, men nu har man ökat minnesmängden och duplicerat korrigeringen till varje minnesmodul/chip istället för på CPUn, men har sparat in på en ledning. Är överföringen det dyra? Eller är det bara ett sätt att segmentera marknaden, dvs ta mer betalt för server/workstation-grejer, nu "sanktionerat" av standardiseringsorganisationen? Eller har man minskat overheaden (<12.5 % bitar för korrigering) på något sätt som skulle vara svårt att åstadkomma om korrigeringen skedde på CPUn (hur/varför isf?)?

Permalänk
Medlem

Threadrippers marknad känns nishad, men finns antagligen mellan Ryzen och Epyc. Innan 12 och 16 kärnsmodellerna av Ryzen kändes de mer aktuella.
Tror många "hemanvändare" klarar sig med 12 eller 16 kärniga ryzens.

Jag satte t.om. upp en Yoctobyggserver på en Ryzen 5950x och den dög rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Intressant angående ECC i DDR5. Men varför sker det "internt" i modulen/chippet? Man skulle ju kunna tro att det dyra med ECC är att öka minnesmängden med 12.5 % (9 bitar/byte istället för 8) och/eller logiken för korrigering, men nu har man ökat minnesmängden och duplicerat korrigeringen till varje minnesmodul/chip istället för på CPUn, men har sparat in på en ledning. Är överföringen det dyra? Eller är det bara ett sätt att segmentera marknaden, dvs ta mer betalt för server/workstation-grejer, nu "sanktionerat" av standardiseringsorganisationen? Eller har man minskat overheaden (<12.5 % bitar för korrigering) på något sätt som skulle vara svårt att åstadkomma om korrigeringen skedde på CPUn (hur/varför isf?)?

Vanlig DDR5 har inte extra minne för ECC utan det är en enklare form av felkorrigering som används, se t.ex. Corsair. DDR5 pressar helt enkelt gränserna till den grad att någon form av felkorrigering behövs på minnena, men det handlar inte om traditionell ECC.

Permalänk
Medlem

Threadripper var spännande när det begav sig och tävlade mot Intel x299.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vanlig DDR5 har inte extra minne för ECC utan det är en enklare form av felkorrigering som används, se t.ex. Corsair. DDR5 pressar helt enkelt gränserna till den grad att någon form av felkorrigering behövs på minnena, men det handlar inte om traditionell ECC.

Den där länken sade mig ingenting, de hänvisar bara vidare till någon annan sida som inte verkar nämna något alls om felkorrigering.

Vad är det för felkorrigering då om det inte är ECC? Är det typ en paritet, t ex en bit extra per 128 bitar, och att man provar att läsa igen om den inte stämmer? På flash och hårddiskar gör man ju flera läsningar för att försöka få ut data om den inte stämmer (men båda har ECC också).

Får kanske ta att googla upp det här själv. Har andra brådskande men tråkiga grejer att göra så naturligt att man hittar någon intressant frågeställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Vad är det för felkorrigering då om det inte är ECC? Är det typ en paritet, t ex en bit extra per 128 bitar, och att man provar att läsa igen om den inte stämmer? På flash och hårddiskar gör man ju flera läsningar för att försöka få ut data om den inte stämmer (men båda har ECC också).

Får kanske ta att googla upp det här själv. Har andra brådskande men tråkiga grejer att göra så naturligt att man hittar någon intressant frågeställning

Här finns en beskrivning: https://www.micron.com/-/media/client/global/documents/produc...

Det är tydligen 1 bit ECC per 16 bitar "synligt" minne på DDR5, eller iaf Micron's implementation av DDR5. Hälften så mycket overhead jämfört med DDR4 mao (som har 1 bit ECC per 8 bitar).

Det verkar också vara så att man ändrat så att istället för en 64-bitars bred minneskanal per modul (eller 72 bitar med ECC) som man haft sedan man utökade från 32-bitars minnen, har man i DDR5 delat upp så att man istället har två oberoende 32-bitars breda minneskanaler per modul. Med ECC blir de 40 bitar breda istället, fast viss information jag såg tyder på att en del minnesmoduler kan ha 36 och andra 40.

Så jag är fortfarande inte helt på det klara med varför man inte överför ECCn till CPUn/minneskontrollern istället, men kanske är något med att man behöver läsa ganska många 32-bitars (eller 34 som det hade varit om ECC-bitarna överförts) värden innan man kan göra feldetektering då eller något åt det hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Här finns en beskrivning: https://www.micron.com/-/media/client/global/documents/produc...

Det är tydligen 1 bit ECC per 16 bitar "synligt" minne på DDR5, eller iaf Micron's implementation av DDR5. Hälften så mycket overhead jämfört med DDR4 mao (som har 1 bit ECC per 8 bitar).

Det verkar också vara så att man ändrat så att istället för en 64-bitars bred minneskanal per modul (eller 72 bitar med ECC) som man haft sedan man utökade från 32-bitars minnen, har man i DDR5 delat upp så att man istället har två oberoende 32-bitars breda minneskanaler per modul. Med ECC blir de 40 bitar breda istället, fast viss information jag såg tyder på att en del minnesmoduler kan ha 36 och andra 40.

Så jag är fortfarande inte helt på det klara med varför man inte överför ECCn till CPUn/minneskontrollern istället, men kanske är något med att man behöver läsa ganska många 32-bitars (eller 34 som det hade varit om ECC-bitarna överförts) värden innan man kan göra feldetektering då eller något åt det hållet?

Det där är ju så jag trodde det fungerade, extra databitar och hammingkod för att avkoda information.

https://cdrdv2-public.intel.com/754991/102021_ECC-Explainer-I... "a very different feature that shouldn’t be confused with traditional ECC", gissar på att den gör någon signalbehandling då den inte har flera bitar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Det där är ju så jag trodde det fungerade, extra databitar och hammingkod för att avkoda information.

https://cdrdv2-public.intel.com/754991/102021_ECC-Explainer-I... "a very different feature that shouldn’t be confused with traditional ECC", gissar på att den gör någon signalbehandling då den inte har flera bitar?

Jag förstår inte ditt inlägg riktigt. Först säger du extra databitar, och sedan säger du "då den inte har fler bitar"?

Jag tror iaf inte det är någon (analog) signalbehandling inblandad, utan man läser bitar digitalt och gör feldetektering och felkorrigering digitalt direkt i minneschippet, som har 8 extra bitar ECC för varje 128 databitar.

Även som konsument behöver man fortfarande skilja på "traditionell ECC", där feldetektering och felkorrigering såvitt jag vet görs av minneskontrollern i CPUn, och det här "internal DDR5 ECC" som inte skyddar själva överföringen till CPUn. Huruvida DDR5 med "traditionell ECC" även har "internal DDR5 ECC" har jag ingen aning om.

Med andra ord, det förvirrande är att ECC har flera olika betydelser. Dels helt enkelt "Error Correcting Codes", dels "tekniken för traditionell Error Correcting Codes i datorer så som man gjort senaste 20 åren". Sedan är det säkert en del av personalen som skriver marknadsföringsmaterial som inte vet vad de skriver, och ibland kanske de inte vill slå undan fötterna för sina dyrare produkter och skriver avsiktligt förvirrande.

Permalänk

DDR5 generationen är knepig när det kommer till ECC finns en sort som passar i samma fysiska slot som vanliga DDR5 och en variant där pinnarna är på olika plats och inte fysiskt passar så det är tungan rätt i munnen när man beställer delar där.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

DDR5 generationen är knepig när det kommer till ECC finns en sort som passar i samma fysiska slot som vanliga DDR5 och en variant där pinnarna är på olika plats och inte fysiskt passar så det är tungan rätt i munnen när man beställer delar där.

Det låter som samma som på DDR4 och tidigare, att det finns "buffered" (kallas också "fully buffered" och "registered") och unbuffered ("unregistered")? Det är egentligen oberoende av ECC, men i praktiken finns det nog inga buffered non-ECC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Threadrippers marknad känns nishad, men finns antagligen mellan Ryzen och Epyc. Innan 12 och 16 kärnsmodellerna av Ryzen kändes de mer aktuella.
Tror många "hemanvändare" klarar sig med 12 eller 16 kärniga ryzens.

Jag satte t.om. upp en Yoctobyggserver på en Ryzen 5950x och den dög rätt bra.

Fast, du sparar väl sstate globalt mellan körningar, så du inte behöver bygga om exakt allt varje gång?
Klart release-byggen rensar sstate, men mellan varje release går det ju fort i pipelinen

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag förstår inte ditt inlägg riktigt. Först säger du extra databitar, och sedan säger du "då den inte har fler bitar"?

Jag tror iaf inte det är någon (analog) signalbehandling inblandad, utan man läser bitar digitalt och gör feldetektering och felkorrigering digitalt direkt i minneschippet, som har 8 extra bitar ECC för varje 128 databitar.

Även som konsument behöver man fortfarande skilja på "traditionell ECC", där feldetektering och felkorrigering såvitt jag vet görs av minneskontrollern i CPUn, och det här "internal DDR5 ECC" som inte skyddar själva överföringen till CPUn. Huruvida DDR5 med "traditionell ECC" även har "internal DDR5 ECC" har jag ingen aning om.

Med andra ord, det förvirrande är att ECC har flera olika betydelser. Dels helt enkelt "Error Correcting Codes", dels "tekniken för traditionell Error Correcting Codes i datorer så som man gjort senaste 20 åren". Sedan är det säkert en del av personalen som skriver marknadsföringsmaterial som inte vet vad de skriver, och ibland kanske de inte vill slå undan fötterna för sina dyrare produkter och skriver avsiktligt förvirrande.

Traditionell ECC har extra databitar, medans On-die-ECC på DDR5 inte verkar ha det (som @perost skrev tidigare).

Kolla intel pdfen jag länka, på ECC bilden visar dom att det är en extra kapsel som innehåller ECC partitetsinformation, medans bildern till höger "Built-in data checking" så är den utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror Threadripper kommer sälja dåligt av flera anledningar.
1: Mainstream cpuerna har blivit bättre och dyrare, väldigt ofta räcker ej budgeten till att välja de delar man ens vill till dem.
2: Threadripper plattformen blir dyr, pratar vi om 10 000kr enbart för moderkortet?
3: Företag köper ofta Xeons som de alltid har gjort. Argumentet några få kronor billigare väger ej alltid emot de nya riskerna.
4: Folk inklusive utvecklare har mindre lokalt. Man blir ofta förvånad vilken kass hårdvara som många utvecklare tycker är tillräckligt. Och man undrar hur tusan kan de köra all cadmjukvara etc samtidigt som de utvecklar?

För min egen del så vill jag även slippa problem, jag vill ha en dator som fungerar. Jag tänker då köper jag en Ryzen + moderkort som säljs i hur många exemplar som helst, så lär hur många som helst testa av denna och rapportera in fel, tillverkaren lägger då förhoppningsvis mycket tid på att åtgärda felen.
Väljer man Threadripper så är är det betydligt mindre som testar, det blir dyrare för moderkorttillverkare att uppdatera dessa moderkort och sprida kostnaden per såld enhet.

Fast samtidigt så alla dessa Ryzen körs med mest med svenssonhård och mjukvara och blir inte så bra avtestade i t.e.x Vmware Esxi. Och stöder inte senaste Ryzen endast 128GB ram, detta i tider då man kan få 192GB RGB ram för endast 9150kr på inet. Visst ram-minerna går i endast 5200MHz, men den fina RGB belysningen kompenserar för detta.

*edit*
Jag påstår att det nästan finns ett linjärt samband mellan hur dyr dator man köper och hur dyrt det är om den krånglar. En speldator för ungdomar som krånglar inte roligt att datorn krånglar för dem. En dator åt utvecklare som krånglar, så ligger felsöknings/krångeltiden på långt över 1000kr/h, ibland är det flera personer som felsöker och man får ta 1000kr/h gånger X och kostnaden bara rusar iväg.
Frågan är då vad som är stabilast för större laster, Ryzen eller Threadripper?

Håller med, för egen del har jag tidigare haft Threadripper, men senaste datorerna har varit utan eftersom mitt behov av t.ex. PCI-lanes har uteblivit. Förut pröjsa jag 8000-10 000 för en Threadripper 1950x, nu fick jag en Ryzen 7950x för samma peng (samma antal kärnor men dubbelt så snabb). Även om dagens threadrippers ger mer prestanda så är det ändå t.ex. mitt grafikkort (RTX 4090) som är flaskhalsen i många system/program jag kör.

Jag kan förstå vissa behöver mer CPU, men "antar" att för t.ex. spelutveckling och 3D-animering så är det GPU:n som flaskhalsar. T.ex. förut så när jag jobba i 3D program så var det CPU:en som körde allt, sen mer och mer GPU, och nu kör jag nästan uteslutande GPU på allt om det inte är att t.ex. GPU:n klarar vissa renderingsmoment (Arnold i Maya kan t.ex. ha problem med vissa saker), så snabbare CPU gör inget rappare för mig direkt. Enda skulle vara kanske mer RAM som en Threadripper i praktiken tillåter, då mitt nuvarande moderkort inte klarar av att köra 128GB i stabila/bra hastigheter, så får nöja mig med 64 :/

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Det låter som samma som på DDR4 och tidigare, att det finns "buffered" (kallas också "fully buffered" och "registered") och unbuffered ("unregistered")? Det är egentligen oberoende av ECC, men i praktiken finns det nog inga buffered non-ECC.

Ja och nej tänkte på att det nu finns RDIMM och LRDIMM som använder 12volt och UDIMM som går på 5 volt vilket gör attt pinnarna är olika för att förhindra skada men det kanske var så på DDR4 också dålig koll på ECC den generationen.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"