Windows 12 kan bli prenumerationstjänst

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att detta prenumerations tjänst kommer att vara riktat mot privata personer. Denna tjänst kommer väl bli riktad mot företag eller offentlig sektorn typ skolor, där MS ser aggresiva marknadsföring från Google med "billiga datorer" med crome OS. MS vill kunna erbjuda liknande lösningar därför att om ungdomarna vänjer sig med Chrome OS under typ 5-10 år i skolan, kommer majoriteten av de försätta att använda samma OS. Och då är det en hel generation vi snackar om. Det kan bli ett riktigt "kund-bas-tapp".

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilken riktning Microsoft har haft på senaste, så kan jag rekommendera sweclockare att sakta men säkert kika runt på Linux, köp en liten SSD, dualboota, prova runt, distro-hoppa lite. Se hur olika Linux distributioner fungerar. Jag har praktiskt tagit skiftat helt om det inte vore för min HP Reverg G2 och Windows Mixed Reality. Det enda som saknas för mig är ett nytt attraktivt headset av Valve. Därefter skippar jag dualboot och går över till Linux för gott. Det är helt sjukt vad mycket bättre det är än Windows. För första gången sedan Amiga-tiden har jag genuin kontroll över min egen datorupplevelse igen.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Kan såklart betala för Windows 12. Kräver inte att ett OS till datorn som jag använder varje dag och är nöjd med ska vara gratis med full support och uppdateringar.

Men prenumerationstjänst, det är ett nej från min sida. Betalar hellre 1000-2000kr en gång och sen inget mer. Jag försöker bli av med månadskostnader, inte lägga till fler.

Permalänk
Medlem

Hejdå Windows, hej GNU/Linux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag tror inte att detta prenumerations tjänst kommer att vara riktat mot privata personer. Denna tjänst kommer väl bli riktad mot företag eller offentlig sektorn typ skolor

Exakt där de marknadsförs, företag och industrier. Det kommer vara del av Windows 365, vilket gör hela artikeln helt jävla dum för detta är inte för privatpersoner men ändå vinklas det som de.

Windows 365 och Windows 11 har exakt samma kodbas

Windows 365 är lixom riktat mot bolag som tex har mycket konsulter med egen dator, istället för köpa in nyhårdvara så kan de bara starta in instans åt dem å låta med använda sin egna men ändå ha all data inom deras tenant

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jaa du.. ägandets tid är förbi. De rika är de enda som får ha tillgångar, och med lägre skatt… rimligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det lär bli 2031 som blir slutåret för W11, MS har 10 års uppdateringar till varje OS

2031 - The year of Linux Desktop 👍

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Surpuppa:

Känns som att W11 kom typ precis? Är det inte lite tidigt för 12 redan?

Windows har ju haft stora releaser riktade till privatpersoner (dvs jag ignorerar Windows 2000, Windows 2003 och liknande) dessa år: 1995, 1998, 2000 (Windows Me), 2001 (XP), 2007 (Vista), 2009 (Windows 7), 2012 (Windows 8), 2015 (Windows 10) och 2021 (Windows 11).

Ganska spridda skurar, men om Windows 12 skulle släppas mot slutet av 2024 eller under 2025 så är det inte så ovanligt kort intervall.
Det är väl mer att Windows 10 påstods vara det "sista Windows", och intervallet mellan Windows 10 och när de gav upp och släppte Windows 11 blev längre än vanligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ja då blir det garanterat Linux. Jag är emot att inte äga nått och det kommer jag försöka hålla sålänge det går inom allt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet! Blir snarare pushen jag behöver för att gå över till Linux.

Samtidigt så är det ju svårt att se hur Microsoft skulle realisera detta, lär ju bli enorm pushback, inte bara från kunder men från mjukvaru, spelindustrin, och säkerligen på EU-nivå också.

Det skulle ju i princip betyda att man måste betala Microsoft för rätten att använda sin egen dator, snacka om gisslansituation.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

Kan såklart betala för Windows 12. Kräver inte att ett OS till datorn som jag använder varje dag och är nöjd med ska vara gratis med full support och uppdateringar.

Men prenumerationstjänst, det är ett nej från min sida. Betalar hellre 1000-2000kr en gång och sen inget mer. Jag försöker bli av med månadskostnader, inte lägga till fler.

Brukar du Windows support ofta? Själv har jag inte gjort de under de 20-25 år jag haft hemdator.

Permalänk
Medlem

Hoppas det för guds skulle inte går över till ett delvis molnbaserat Windows utan att det bara ska krävas licens.
För om det inte längre går att köra lokala program fullt ut utan att vissa saker ligger i molnet så är det ju kört för tex DAW:s, musikproduktionsprogram som kräver att man kör lokalt för att få absolut lägsta latency och inga oväntade CPU-spikar.

Om det går via vanlig log-in så är frågan vad kostnaden blir utslaget på månader jämfört med kostnaden för livstiden av ett normalt Windows.
Varför inte låta oss välja antingen totalkostnad direkt eller en prenumeration där "extra allt Windows ingår" , typ Office 364 och allt annat bladder som i alla fall jag inte kör.
Ett "Core-Windows" och ett med extra "Microsoft Lull-Lull". Ni vet allt sånt där Microsoft sk-t som dyker upp innan inloggningen efter en uppdatering på en skärm där man måste välja typ "påminn mig senare"
Kanske blir det så?
Vissa kör med en sån modell, tex Reason STudios (En DAW) där man antingen betalar fullt precis vid varje uppdatering ELLER kör en månadsprenumeration där extra nyproducerade plug-ins, ljudbankar mm som släpps varje månad ingår.

Permalänk
Medlem

Det känns som måttet borde vara rågat snart.

Allt ska vara prenumerations tjänster / månadskostnader idag.
Betala 109kr här, 129kr där.

Äganderätt, värna om sina prylar, värdesätta det man har, allt det försvinner med att hyra saker.
Jag vill helst äga min mjukvara jag köpt, kunna köra den hur jag vill, ge den till vem jag vill, sälja vidare. Precis som allt annat jag köper.

Detta var nog det värsta jag hört, näst efter prenumerationer / abonnemang på t.ex. sätesvärmare i bilar.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Skulle nog gå över till Linux om det inte fanns något annat alternativ för windows att gå prenumeration och streamat.
Tänk att ha all sin data på låst till molnet, usch.

Permalänk
Medlem

"Windows 12 ingår i nya game Pass Windows"

Permalänk
Medlem

Ingen överraskning direkt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Snart får man prenumerera på allting....... Inte nog med att BMW kom på den idiotiska ideen för rattvärme etc. Riktigt tråkiga tider vi är på väg in till.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag tror inte att detta prenumerations tjänst kommer att vara riktat mot privata personer. Denna tjänst kommer väl bli riktad mot företag eller offentlig sektorn typ skolor, där MS ser aggresiva marknadsföring från Google med "billiga datorer" med crome OS. MS vill kunna erbjuda liknande lösningar därför att om ungdomarna vänjer sig med Chrome OS under typ 5-10 år i skolan, kommer majoriteten av de försätta att använda samma OS. Och då är det en hel generation vi snackar om. Det kan bli ett riktigt "kund-bas-tapp".

Jasså? De flesta jag känner till som körde Chrome OS i skolan fortsatte inte med det, rök ganska snabbt i samband med högre studier/ut i arbetslivet. Kanske google har någon mer långtgående satsning i proffesionellt sammanhang som jag inte sett röken av ännu….

Mer OT, som flera andra är inne på, troligen en alternativ licensmodell (av flera) som passar bra i vissa typer av sammanhang. Endast prenumerationsalternativ, bye bye Windows och gaming👋

Apropå Adobe, för mig som kanske har ett par perioder per år där jag har behov av verktygen och då kör ganska intensivt 5-7 veckor så passar prenumeration som handen i handsken, sitter alltid på senaste version och slipper de hutlösa priserna för uppgraderingar. Trist för dom som måste ”äga” licensen själva av olika anledningar, alternativ är alltid trevligt.

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad om Windows blev en cloud-tjänst också.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Det förefaller högst osannolikt att det skulle bli en ren prenumerationstjänst.

Permalänk
Medlem

Linux har blivit rätt bra de senaste åren va?

*retorisk fråga*

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Det kommer solklart bli följande 2 alternativ.

Betala för prenumerationslicens, alltså inte som nu utan löpande månadskostnad.

Eller betala genom att tvingas acceptera övervakning och insamlande av "användardata" som MS tillåts nyttja på alla sätt de kommer på, samt reklam lite överallt i skrivbordsmiljön.

NÄR I HEL*ETE SKA FOLK VAKNA UPP OCH ORKA BRY SIG OM DENNA UTVECKLING??!!?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nej bara Nej

Du får klarlägga exakt vad du menar med nej

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Du får klarlägga exakt vad du menar med nej

Hmm Nvm, Läste Office men du skrev faktiskt Windows ,fine Inget nej.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Suck, blir detta verklighet blir det byte till Linux dag 1 alltså, ser fan nästan fram emot det så man slipper schiten en gång för alla.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Suck, blir detta verklighet blir det byte till Linux dag 1 alltså, ser fan nästan fram emot det så man slipper schiten en gång för alla.

Vad hindrar dig att byta redan nu?

Jobbig mental tröskel att ta sig över, tro mig, jag vet.
Men jag kan garantera att det absolut är värt mödan, det enda man ångrar i efterhand är att man väntade så länge som man gjorde.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodali:

De flesta jag känner till som körde Chrome OS i skolan fortsatte inte med det...
...
Kanske google har någon mer långtgående satsning i proffesionellt sammanhang som jag inte sett röken av ännu….

"Man ser inte skogen bakom träden"

Så att du känner tillräckligt många, som hade fått prova på Crome OS. - detta är Googles satsning.
Och om en av hundra kommer att fortsätta med Chrome OS resten av livet, då hade Google lyckats med sin satsning. Man kan inte erövra världen på en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

2031 - The year of Linux Desktop 👍

2131 kanske

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Linux är absolut ett alternativ när det väl börjat att fungera.
Att behöva köra ett script varje omstart och ett annat script varje gång ny kernel installeras för att få 4G att fungera.
Eller när ljudet helt mystiskt slutar fungera och mina linux kollegor inte ens förstår varför det bara slutar funger eller när det helt mystiskt börjar fungera igen.

Nej, linux var inte redo för desktop/laptop för 10 år sen och det kommer inte vara redo om 10 år heller.

Jag har gett det så många försök och det är alltid så jävöa mycket krångel att få det att fungera, om man ens får det att fungera

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd

Då kommer jag i så fall aldrig mer använda Windows. Får hoppas på att Mac och Linux är om Windows när det gäller spel vid det tillfället. Eller ja, i så fall kommer jag iofs inte använda Windows ändå.

Visa signatur

Ny här