Hur fixa man gröna linjer på 3070 Gigabyte 8gb?

Permalänk
Medlem

Hur fixa man gröna linjer på 3070 Gigabyte 8gb?

Hej, jag undrar om jag kan fixa en glitch med gröna linjer som visas med mitt 3070 Gigabytte 8gb.

Permalänk
Medlem

Har du nån garanti kvar på kortet så rekommenderar jag att få det utbytt.
Annars, testa med annan kabel osv. för att utesluta eventuella "lätta" fel.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ominstallera grafikdrivrutinerna.
Se till så att grafikkortet är sitter korrekt i sin socket på moderkortet.
Se till så att DisplayPort/HDMI kabel sitter korrekt både i skärm och grafikkort..
Testa sätta in DisplayPort/HDMI kabel i en annan port på grafikkortet.
Testa koppla in en annan skärm till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Kabel kan absolut vara ett problem om den är gammal. Fick byta en DP-kabel som glappade och höll på. Iofs var det nog pga sonen som dragit i den fram och tillbaka.. Annars hade jag börjat med en DDU och även avaktiverat Windows automatiska uppdateringar av drivrutiner. Den har jag haft strul med på sistone. Lägger in sin egna drivrutin direkt efter man DDU:at och bootat om. Orsakat problem för mig iaf. Men sen in med nya drivrutiner och övervaka temperaturer och sånt. Se om problemet kvarstår.

Det är rätt vanligt att minnet är ett problem på dom nya korten. De är tunga så dom hänger ner sig så PCB:n böjs och lödningarna under minneskretsarna släpper. Så kan vara bra att ha ett stöd under kortet så det sitter rakt i datorn. En antisag bracket.

Som @KrillZo säger är en extra dator alltid bra att testa i. Det har hjälpt mig en del genom åren.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q