Permalänk
Medlem

Wifi poblem!

Hej!

Mitt wifi slutade fungera för en stund sen. Alla lampor lyser vitt förutom just internet som lyser rött!?
Det är en asus tuf gaming ax3000 v2 router det gäller

Jag har provat att "starta om den "
fabriksåterställa den
Bytt nätverkskabel
Bytt nätverksuttag i fibern
inget av det fungerar.

Hittade en d-link router men exakt samma problem med den.
Men internetet till datorn fungerar. (Kopplat direkt till fiberuttaget)

Permalänk
Rekordmedlem

Förtydliga vad som inte fungerar, kan du inte se rätt ssid?
Kan du se några ssid ?
Kan du inte logga in i routern via wifi, ethernet eller båda ?
Kan du inte logga in i D-linkroutern heller ?
Har du startat om datorn ?
Använder du vpn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du se några ssid ?
Använder du vpn ?

Tar jag nätverkskabel mellan fiber uttaget och datorn så har jag internet. Men kopplar jag in en wifi router så fungerar inte wifi. Router lyser rött och jag kommer inte åt wifi. Så mellan fiberuttaget till routern fungerar inte wifi. Men från fiberuttaget direkt till datorn så funkar det. Använder inte vpn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Turtle-X:

Tar jag nätverkskabel mellan fiber uttaget och datorn så har jag internet. Men kopplar jag in en wifi router så fungerar inte wifi. Router lyser rött och jag kommer inte åt wifi. Så mellan fiberuttaget till routern fungerar inte wifi. Men från fiberuttaget direkt till datorn så funkar det. Använder inte vpn

Nu svarade du inte på alla frågor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Turtle-X:

Svara på hans frågor istället.
Du har säkert ett MAC-lås som är låst på din dator just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Svara på hans frågor istället.
Du har säkert ett MAC-lås som är låst på din dator just nu.

- jo jag ser det. Men det står inget internet.
Kan du se några ssid ?
Ja jag ser rätt ssid
Nej, wifi fungerar inte. Ethernet har jag inte provat från datorn till routern.
Nej, då wifi inte finns.
Ja, datorn funkar när jag kör sladd direkt till fibern och inte via routern.
Använder du vpn ?
Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turtle-X:

Kan du se några ssid ?
Ja jag ser rätt ssid
Nej, wifi fungerar inte. Ethernet har jag inte provat från datorn till routern.
Nej, då wifi inte finns.

Blandar du ihop WiFi med något annat? Du skriver att du kan ansluta till ditt WiFi men att det står "inget internet", alltså fungerar WiFi?
Du har blivit ombedd att logga in på routern men verkar inte ha gjort det?

Om datorn fungerar när du ansluter med kabel direkt till tjänstefördelaren så låter det som att det är ett MAC-lås mot din dator. Anslut routern till tjänstefördelaren - endast routern, inget annat - och vänta. Det kan ta upp till 24 timmar innan låset släpps. Man brukar också kunna höra av sig till sin operatör och be om att släppa låset tidigare.

Observera att datorn (eller något annat utöver möjligtvis IPTV) aldrig ska vara ansluten direkt till tjänstefördelaren förutom i syfte att felsöka uppkopplingen. Datorn ska vara ansluten till routern, inte tjänstefördelaren!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Blandar du ihop WiFi med något annat? Du skriver att du kan ansluta till ditt WiFi men att det står "inget internet", alltså fungerar WiFi?
Du har blivit ombedd att logga in på routern men verkar inte ha gjort det?

Om datorn fungerar när du ansluter med kabel direkt till tjänstefördelaren så låter det som att det är ett MAC-lås mot din dator. Anslut routern till tjänstefördelaren - endast routern, inget annat - och vänta. Det kan ta upp till 24 timmar innan låset släpps. Man brukar också kunna höra av sig till sin operatör och be om att släppa låset tidigare.

Observera att datorn (eller något annat utöver möjligtvis IPTV) aldrig ska vara ansluten direkt till tjänstefördelaren förutom i syfte att felsöka uppkopplingen. Datorn ska vara ansluten till routern, inte tjänstefördelaren!

Alltså från tjänstefördelaren till min asus router går en nätverksladd. Men på routern så lyser allt vitt förutom internetikonen, den lyser rött. ( jag får inte internet från tjänstefördelaren till routern.) Tar jag min mobil som jag gärna vill ha uppkopplad på ett wifi. Så står det "asus router" unddr den står det internet ej tillgängligt. Vilket gör att jag inte kan koppla upp min telefon,tv,surfplattor till min wifi router. Men för att jag ska kunna spela på min dator så måste jag ha nätverkskabel direkt in i tjänstefördelaren för att komma åt internet.

Mitt problem är att från tjänstefördelaren till min asus router så funkar inte mitt wifi. Men från tjänstefördelaren till min dator så funkar det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Turtle-X:

Alltså från tjänstefördelaren till min asus router går en nätverksladd. Men på routern så lyser allt vitt förutom internetikonen, den lyser rött. ( jag får inte internet från tjänstefördelaren till routern.) Tar jag min mobil som jag gärna vill ha uppkopplad på ett wifi. Så står det "asus router" unddr den står det internet ej tillgängligt. Vilket gör att jag inte kan koppla upp min telefon,tv,surfplattor till min wifi router. Men för att jag ska kunna spela på min dator så måste jag ha nätverkskabel direkt in i tjänstefördelaren för att komma åt internet.

Mitt problem är att från tjänstefördelaren till min asus router så funkar inte mitt wifi. Men från tjänstefördelaren till min dator så funkar det.

Du har inget wifi mellan din tjänstefördelare och router, däremot har du kabel.
Du har ett fungerande trådlöst nätverk men du kommer inte åt internet.
Vi har redan skrivit att det högst troligaste är ett MAC-lås och dessa kan sitta i upp till 24hr. Använd ipconfig /release i kommandotolken och se om det fungerar, om inte så är det bara vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turtle-X:

Ifall din internetleverantör delar ut exakt en publik IP-adress (vilket är ett vanligt upplägg) så är det ett förväntat resultat.

Datorn tilldelas en IP-adress, Wi-Fi-routern får ingen. En IP-adress som operatören delat ut är en förutsättning för att routern ska fungera. Utan fungerande router får du inget Wi-Fi.

Att det fungerade förut säger inget om något. Operatören kan helt enkelt ha bytt upplägg, det är inte mycket du kan göra något åt.

För att testa den ovanstående hypotesen:
- Kör "ipconfig /release" på Windows-maskinens kommandorad för att släppa IP-adressen som den maskinen har tagit. Koppla sedan ur den.
- Starta om routern och låt den stå tills i morgon bitti eller ändå hellre tills på måndag (för att eventuella MAC-adress-lås ska släppa).
- Koppla sedan in PC:n på LAN-sidan av routern, inte i fiberomvandlaren.

Om ovanstående inte fungerar, låna en annan router från en kompis och testa, eller köp en på öppet köp. Koppla inte in två enheter i fiberomvandlaren. Internet fungerar, det är känt och behöver inte felsökas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har inget wifi mellan din tjänstefördelare och router, däremot har du kabel.
Du har ett fungerande trådlöst nätverk men du kommer inte åt internet.
Vi har redan skrivit att det högst troligaste är ett MAC-lås och dessa kan sitta i upp till 24hr. Använd ipconfig /release i kommandotolken och se om det fungerar, om inte så är det bara vänta.

Ja precis mellan tjänstefördelaren och routern går en nätverksladd. Men den ger inget internet till min router och routern ger mig inget wifi.

Varför får man en MAC- LÅSNING? det har ju fungerat i flera månader?
Ska prova komandotolken

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Turtle-X:

Ja precis mellan tjänstefördelaren och routern går en nätverksladd. Men den ger inget internet till min router och routern ger mig inget wifi.

Ska prova komandotolken

Hänvisar till KAD's inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turtle-X:

Ska prova komandotolken

Det är omöjligt för oss att svara på varför det är ett MAC-lås, men det känns verkligen som att det är precis det som är felet. Du skriver att du har provat att fabriksåterställa routern och testat med annan router. Det enda som fungerar är när datorn ansluts direkt till tjänstefördelaren -- precis så fungerar det om man får en IP-adress och ansluter datorn direkt till tjänstefördelaren - då är det endast datorn som kommer fungera i fortsättningen också.

Har du haft datorn ansluten direkt till tjänstefördelaren hela tiden så kan det helt enkelt vara så att du har fått flera IP-adresser men numera inte får det. Har man datorn ansluten direkt till tjänstefördelaren så har man konfigurerat sitt nätverk fel och får problem förr eller senare. I ditt fall kanske det är "senare".

Alltså:

1. Anslut routern till tjänstefördelaren. Inget annat ska vara anslutet till tjänstefördelaren!
2. Anslut din dator och alla andra enheter som använder kabel till routern.
3. Vänta upp till 24 timmar så att MAC-låset försvinner och låses till din router istället (eller ring kundtjänst).
4. Återkom om 24 timmar och berätta hur det har gått så att vi kan felsöka vidare om det behövs.

Edit: För övrigt så har du fortfarande WiFi när du ansluter till routerns SSID, även om du inte har internetåtkomst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är omöjligt för oss att svara på varför det är ett MAC-lås, men det känns verkligen som att det är precis det som är felet. Du skriver att du har provat att fabriksåterställa routern och testat med annan router. Det enda som fungerar är när datorn ansluts direkt till tjänstefördelaren -- precis så fungerar det om man får en IP-adress och ansluter datorn direkt till tjänstefördelaren - då är det endast datorn som kommer fungera i fortsättningen också.

Har du haft datorn ansluten direkt till tjänstefördelaren hela tiden så kan det helt enkelt vara så att du har fått flera IP-adresser men numera inte får det. Har man datorn ansluten direkt till tjänstefördelaren så har man konfigurerat sitt nätverk fel och får problem förr eller senare. I ditt fall kanske det är "senare".

Alltså:

1. Anslut routern till tjänstefördelaren. Inget annat ska vara anslutet till tjänstefördelaren!
2. Anslut din dator och alla andra enheter som använder kabel till routern.
3. Vänta upp till 24 timmar så att MAC-låset försvinner och låses till din router istället (eller ring kundtjänst).
4. Återkom om 24 timmar och berätta hur det har gått så att vi kan felsöka vidare om det behövs.

Edit: För övrigt så har du fortfarande WiFi när du ansluter till routerns SSID, även om du inte har internetåtkomst.

Ska prova detta !
Ska datorn vara i gång dom 24 timmarna ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Turtle-X:

Ska prova detta !
Ska datorn vara i gång dom 24 timmarna ?

Det spelar ingen roll för maclåset ska låsa mot routern så det viktiga är att endast routern är kopplat mot tjänstefördelaren.
Du kan däremot ha datorn kopplad i routern och på så är det enklare att kolla vad som händer, logga in i routern och spana på wanportens status.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har provat nu. (I 24tim) utan resultat.

Vad ska jag göra?🤣
Ska jag ringa min internet leverantör?🤔

Ingen som behöver tjäna en extra slant och komma förbi småland🤣

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Turtle-X:

Har provat nu. (I 24tim) utan resultat.

Vad ska jag göra?🤣
Ska jag ringa min internet leverantör?🤔

Ingen som behöver tjäna en extra slant och komma förbi småland🤣

Vad visas det för info om statusen på wanporten om du loggar in i routern och kollar vad som händer ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad visas det för info om statusen på wanporten om du loggar in i routern och kollar vad som händer ?

Står bara wan-typ :okänd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Turtle-X:

Står bara wan-typ :okänd

Ok, om allt är rätt inkopplat så är det ett fel hos operatören i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu funkar det, fick tag på en annan router. Dm två jag hade funkade inte...