Hälften av alla svenskar sparar sin gamla teknik

Permalänk
Melding Plague

Hälften av alla svenskar sparar sin gamla teknik

En ny studie visar att hälften av alla svenskar inte gör sig av med sina avlagda teknikprylar. Fyra av tio vet inte heller hur man återvinner dem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den som spar han har.

har kvar min gamla Athlon 64 x2 6000 och jag har till och från behövt den tillsammans med min gamla Dell D610 för att kunna lommunicera med Bilar och maskiner.

Sedan att jag har kvar en Ericsson SH888 är väl mer nostalgi.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Jag samlar på TV-spel och dess konsoler så jag slänger inte sånt. Är det riktigt gammal teknik så skänker jag ofta bort den eller säljer för en billigare peng.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

En blandning beroende på vad för pryl det handlar om. Spara gamla konsoler, säljer gamla mobiler och ger bort vissa komponenter m.m.
Vad svara man då?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Har endast en stationär dator med 166 Mhz MMX med en Nokia CRT skärm samt en mobiltelefon (Nokia 3310) som jag sparat. Övrig elektronik har jag skrotat eller gett bort/sålt.

Permalänk
Medlem

Sparar och/eller återvinner.
Att det är så många som "fyra av tio svenskar som inte vet hur man gör sig av med sina gamla digitala enheter på ett klimatsmart sätt." dvs. inte vet vad en återvinningsstation är, verkar nästan skrämmande.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Var på återvinningscentralen förra veckan och slängde en stor svart sopsäck full med diverse elskrot(mest olika kablar). En stor flyttkartong full med diverse grunkor också, inkl gamla mobiltelefoner(typ 15 år gamla Androider och liknande).
Det som går att sälja lägger jag på blocket.

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är, datordelar=spara trasigt skit som är nyare än 1999=återvinning utom mac ppc stuff eller amiga grejor.
tekniksaker kan vara llt från lamport till en lödkolv varav jag slängt massor i återvinnigen.

Den som slänger ett 3dfx kort i återvinningen får med mig att göra, jag har i dagsläget 1100VSA chips på bräder och lösa. Jag har hundratals banshee och voodoo/voodoo2 chips och samlar på amiga saker, och då menar jag inte muggar.

Jag kan byta i bra ratio mot nån som har en BeBOX 133/2 eller BeBOX133/4 mot hela min 3dfx samling utom en av varje, kan även slänga in ett par amigor.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag orkar aldrig sälja när jag köper nytt. Brukar oftast ge bort.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Sparar till stor del. Kan vara bra att ha ungefär. Som reservdelar. Så länge delarna fungerar i alla fall. Och en del ges bort eller säljs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Det handlar om att göra sig av med saker i rätt tid. Det är inte enkelt och jag vet personer som både slänger för tidigt och för sent.

Dessa som slänger för tidigt stör jag mig mycket på. De ska byta ut något, innan de ens har installerat den nya korrekt så har de självklart slängt den gamla. Då hamnar de ibland i situationen att den nya inte fungerar. Ja, roligt för dem. Blanda dock inte in mig i ditt problem är min åsikt till dessa.

Sedan att veta när saker ska slängas är svårt.

Jag själv har rensat bort mycket som är bra att ha men som jag ej kommer använda, problemet är dock orka rensa tillräckligt ofta.
i rätt tid.

Permalänk
Medlem

Sparar allt som fungerar, och det är alltid bra att kunna ha en backup mobile eller något när olyckan är framme. Trasiga hårddiskar däremot är jag lite för paranoid för att kassera.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Sålde min gamla dator från 2012 år 2018 för 2000kr (i7 3770k, GTX680, 240GB SSD, 8GB ram). Vet inte om det va bra eller dåligt pris, ville bara ha bort den o kanske få en slant påt. Haft totalt 8st WD RED 4TB hdds varav jag skänkt 7st till nära vänner som gett de nytt liv, jag har blitt otroligt petig med ljud senaste åren och ser fram emot dan jag gör mig av med min sista HDD.

Slängde mina gamla cd-skivor som jag ångrar lite men jag lyssnar ju aldrig på dem men hade varit värt att ta kort på dem o track listan utifall man vill ta sig en nostalgi tripp. På tal om fysisk media som skivor hade det vart värt o lära sig få det överfört till datorn då jag inte längre innehar en läsare för det och jag har en del collectors edition skivor jag hade velat ha tillgång till, man vet ju heller aldrig om de skivorna tar skada efter årtionden har gott.

Fungerar sakerna så ska man inte slänga de har jag lärt mig sedan jag va barn. Skänka, sälja eller spara, allt bättre än o slänga.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Svensken är lite unik tycker jag, nu är jag född i Norge, bott där i ca. 20+ år. sen 15 år i Danmark, och nu här i Sverige i 10+ år. Det har givit mig et unikt perspektiv på hur olika vi är, och eftersom jag har varit lite av en samlare på elektronikprylar så vet jag en hel del om folks vanor kring detta, har bytt, såld och köpt begagnade prylar i rejält många år, numera samlar jag inte länge, efter covid ändrades min livsstil för evigt, jag behåller det jag använder inom ett år, om inte - så ges det bort, säljs eller slängs.

Vi börjar med Norrbaggarna:

Norsken tenderar att sälja sina prylar, och dom älskar pruta o byta grejer. Att byta är bra då man ofta får nåt nytt även om det är begagnat och så slipper man att använda pengar. Norrmän är enkla att övertala till att byta till nytt, dom är ofta stenrika på lite lyxigare prylar och man kan ofta göra några rejäla kap om man kikar på begagnat marknaden, dom bästa fynden gör du om du direkt frågar en norrmän om vad hen har i garaget, du kommer att bli förvånat, är du en typ som dom gillar kan du ofta få det gratis, dom är inte sena om att ge det bort till dom som gillas - behöver inte ens fråga, men dom gillar stärkt att göra planerade byten dvs. du ger ett antal prylar för att få en nyare pryl, detta har jag gjort jättemycket i Norge.

Dansken är lite speciell, dom går att pruta med men är livrädd för att det dom säljer eller byter bort är defekt eller att det finns något att klaga över, då slår dom gärna ner priset eller nästan ger det bort för att du ska vara nöjd. Dom ogillar stärkt att slänga saker, och går gärna på stadsloppisar och köper elektronikprylar. Dom ger gärna grejer bort gratis om det ska vara, det är dock lite skillnad på dom som bor i staden och dom som bor på landsbygden. Elektronikprylar tenderar att vara dyra i staden, och lite billigare på bygden, det är inte ovänlig med såkallade "swap meets" var folk säljer backlucka loppis, dvs. arrangerar lite korv o gött, och en bräda med prylar dom vill av med, vill du göra det bästa kap, så erbjuda direktbetalning från starten, och vänta till slut när ingen vill ha det till priset och slå till för ett rejält kap.

Svensken är typiska samlare "hoarders", dom har flera begagnat prylar än någon jag har upplevd, i dom 10+ år jag har bott här kan jag lugnt säga att Svensken hatar att sälja begagnat, det finns bil fenomenet "däcksparkare, prutare, nya vänner, säljer till vem jag vill etc. " som Svensken ogillar stärkt. Svensken är också ganska lojal, lite rädd för att pruta så det är ofta priset som gäller, om dom inte får vad dom vill ha så ligger det kvar i evigheter. När det gäller verktyg så använder Svensken gärna prylarna tills dom knappt går att använda längre, och är inte blek för att sälja det först när det är reparerat 100+ ggr. och är på sista livet, gärna till halv pris av nypris. Svensken slänger det gärna framför att ge det bort eller sälja till en "däcksparkare", dom ogillar att diskutera priset och är livrädd för att nåt ska gå snett, då slänger dom det istället för "blocket prutare". Jag har helt slutat köpa begagnat i Sverige då 50 procent har nåt fel (orsaken till det säljs) eller säljs till överpris och det finns inte prutmån.

Dock ska det sägs att Svensken slänger så många bra prylar, att du kan ofta hitta bättre prylar på återvinningen än du hittar på blocket eller i en second-hand butik. Det är inte ovanligt att hitta storskärmar och bra laptops på återvinningen, jag har även sett Nvidia G-sync skärmar i toppskick bara för att folk vill ha nåt nyare, fina HiFi grejer slänger dom med, och även retro-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

... nya vänner ...

Detta har jag inte hört innan. Vad syftar det på? Övervänliga köpare eller någon annan nyans av det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hälften låter rimligt, ungefär hälften av befolkningen är ju män som lägger saker i bra-att-ha-lådan.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Säljer alltid det som går att sälja, resten går till återvinning. Att samla på massa gammal skit låter lite sjukligt. Tror det finns speciella TV-program om det beteendet.

Permalänk
Medlem

Sålt som alternativ?
Bästa sättet att både få lite pengar, någon annan får användning och man blir av med de

Permalänk
Medlem

Så länge det ligger i en låda hemma hos mig ligger det garanterat inte i naturen. Man har ju ett ansvar att se till att någon skojare inte gör sig av med prylar på ett inkorrekt sätt som att slänga prylar i naturen. Illegal avfallshantering är ett problem. Det släpps redan ut alldeles för mycket plast och annan skit i naturen som det är.

Citat:

Brottslighet i samband med avfallshantering är ett växande problem och innefattar bland annat ekonomisk brottslighet, smugglingsbrott och brottslighet som är kriminaliserad enligt miljöbalken.

Illegal avfallshantering är en fråga som flera myndigheter redan arbetar med och regeringen avsätter sedan 2018 bland annat särskilda medel varje år till
länsstyrelserna för tillsyn över gränsöverskridande avfallstransporter.

Bara för att en pryl inte har ett högt utbytesvärde betyder inte nödvändigtvis att det inte har något bruksvärde.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Det mesta av mitt sparas nog, en del slängs. Sällsynta fall säljs men tycker ofta det tar för lång tid att få till något bra för att vara värt det, speciellt när jag inte behöver pengar. Nästan enklare att ge bort saker.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Sparar och/eller återvinner.
Att det är så många som "fyra av tio svenskar som inte vet hur man gör sig av med sina gamla digitala enheter på ett klimatsmart sätt." dvs. inte vet vad en återvinningsstation är, verkar nästan skrämmande.

Återvinningsstation som tar emot elektronik? Var då? I Göteborg måste vi släpa iväg skiten till en ÅVC och då är det ju enklare att lämna det hemma...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det brukar ju vara bra att ha en backup, så då sparar man ju sin gamla om den fortfarande funkade. Om det inte gäller något stort o skrymmande.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Sparar först för att det "kan vara bra att ha", sedan blir sakerna för gamla och värdelösa för att det ska vara värt att orka annonsera ut dem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Telefoner som inte är värt att sälja går ju att lämna in på Elgiganten, när det gäller andra elektriska produkter så har vår brf samarbete med sophämtare som tar allt man lägger i soprummet. Frågan är väl vad den firman gör med sakerna sen.

Permalänk
Medlem

Har en hel låda med gamla mobiler från begynnelsen...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag har blivit bättre på att sälja iväg grejer. Helt onödigt att de bara ska ligga för att "det kan va bra att ha". Blir väldigt sällan att det kommer någon tidpunkt då det kunde vara "bra att ha".

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Mycket blir kvar för länge men till slut destruerar jag gamla hårddiskar som inte längre kan användas, ger bort gamla datorer efter att ha rensat dem från information och installerat någon enkel Linux (oftast Mint) på dem. Datordelar skänker jag till folk som bygger åt behövande. Men en hel del blir som sagt liggande för länge.

Permalänk
Medlem

Att åka med grejer till återvinning är ju bara att glömma om man bor i stan utan bil. Det är ett jätteprojekt, som möjligen är genomförbart nån gång varannat år kanske. Så det blir ju att saker man inte använder åker in i förrådet mest.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har en hel del liggande som jag egentligen skulle vilja sälja, men jag är alldeles för rädd för att drabbas av en idiotköpare, sån där som själv pajar nåt och sen kommer och bråkar eller kanske till och med tar till våld eller hot. Jag hade önskat att det fanns nån form av tjänst där man kunde sälja ok saker, till lite sämre pris än om man sålde direkt till nån annan, och som agerade mellanhand och då blev en begagnatbutik, eller marknadsplats. Ett lager mellan mig och köparen. Som det är nu får nog grafikkorten, systemkameran och processorn ligga och samla damm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Elektronik som är sönder och inte värdefullt på något sätt för jag till återvinning. Sen allt som fungerar blir oftast sparat som bra att ha. Har t.ex använt en gammal athlon x2 4200+ som unraid server några år.