Veckans fråga: Vilken speditör tycker du fungerar bäst?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken speditör tycker du fungerar bäst?

Numera är Postnord långt från ensamma på marknaden om att leverera brev och paket. Vilken speditör tycker du är bäst?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trots att jag av de alla hatar postmord mest så är postnord ändå min favorit... Skumt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Postnord om jag får välja ombud och DHL om jag inte får det

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Postnord helt klart bäst
FedEx, UPS och Bring är bottenskrap. Det enda som räddar FedEx och UPS är företaget här på orten (Lastbilsstation) som kör ut själva paketen, dom är bra att ha att göra med.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

För mig beror det helt på om jag jobbar eller inte

Jobbar jag så föredrar jag Instabox eftesom dom har en låda precis utanför min arbetsplats. (Sover när ombuden är öppna)
Är jag ledig så föredrar jag Postnords hemleverans, detta eftersom dom alltid tar ett ombud man måste åka till när jag har ett inom gångavstånd.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

på nuvarande adress har jag inte direkt haft problem med någon av dom utöver UPS.

Men verkar vara ett problem med just UPS kontoret i Västerås och allt som utgår därifrån.

Fina betyg på google

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte minnas några direkta problem med Postnord (ombud), Instabox (box) eller Early Bird (hem). Inte Schenker heller, men där är erfarenheterna så få att jag inte vet.

Fedex har jag fått paket med extremt sällan (2-3 år mellan) men har haft bra erfarenheter då. Sannolikt deras dyrare varianter dock då jag köpt elektronikprylar och fått fri frakt; annars kostar frakten några hundra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Föredrar DHL, men kan inte säga att jag haft problem med Postnord.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Schenker har aldrig gjort mig besviken. 👍

Glad att ingen röstat på Bring, usch, ibland har jag inte ens blivit meddelad att paketet finns att hämta. De har även "försökt" leverera till dörren utan att ens ringa på, jag såg till och med bilen som föraren ej klev ur, klart sämst. 👎

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Postnord har funkat absolut bäst för mig.
Schenker undviker jag faktiskt trots att jag kör för dom.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Absolut störst tillit till Postnord här uppe i Västerbotten.

Bring är tveklöst sämst, undviker aktivt att beställa från butiker som bara erbjuder Bring som leverantsalternativ.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Inte nyttjat alla men många av dem och har aldrig blivit besviken på någon av de jag har använt.

Dagen någon av dem tappar bort ett paket, sabbar det eller blir försenat så har man väl ngn man gillar minst kanske men det beror ju liksom på hur de löser det också. Vet ju att folk bara är människor så vad som helst kan hända.... Och i samma veva är jag nöjd med servicen påverkar det inte min syn på dem negativt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Postnord i längden, men typen Early Bird är kanon för en del mindre saker. Till sist mycket hellre hämta i box än försöka få någon budfirma att matcha leverans inom ett visst tidsfönster.

Permalänk
Medlem

Där jag bor funkar Postnord galant, endast en miss i somras med någon vikarie.

När Bring och Schenkers ska leverera är det konstigt nog aldrig någon hemma, 5 minuter senare har paketet lämnats hos nåt ombud.
DHL, OK om man får välja ombud. Större hemleveranser inga problem.

UPS och fedex funkar fint med de mindre budfirmorna, men när jag bodde i stan där de själva körde ut så var de hopplösa.

Permalänk
Medlem

Airmee är min favorit av de jag har testat.

Permalänk
Medlem

Även om det var en del problem med Instabox när de gick ihop med Budbee så svarade jag det, använde det länge som förstaval om det fanns då Postnord strulade ordentligt på två olika adresser. Instabox kom alltid snabbt som attans. På senare tid har jag nog inte haft några större problem med någon av dem, men Postnord ligger längre bort.

Airmee och Earlybird har jag använt sporadiskt, inte varit några konstigheter. DHL kör ju en del som enda leverantör, funkar väl också men går inte alltid särskilt snabbt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Postnord har jag haft minst strul med! Instabox är en stabil tvåa för min del I botten för mig är iaf early bird. De mäktar inte lägga paketen på trappen eller stoppa det i brevlådan, utan lobbar in paketet på gräsmattan som om de vore tidsningsbud i en amerikansk film

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Rösten föll på Instabox med Postnord som stark tvåa.

UPS och Bring tillhör bottenskrapet och undviks så långt som möjligt.

DHL har chockat mig då de faktiskt ringt på dörren för hemleverans!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag valde annan. Främst för att jag har uteslutande bra erfarenhet från de flesta speditörer eller last-mile leverantör.

Detta kan dock ha att göra med att jag bor på vischan så det mesta tar alltid 1-2 dagar att levereras men allting har alltid kommit fram, helt och rent.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Trots att jag av de alla hatar postmord mest så är postnord ändå min favorit... Skumt.

Samma här. Skillnaden nu är att när jag flyttade till hus, istället för att bo centralt, så fungerar hemleveranserna klockrent.
Men det är ju förmodligen för att premisserna är mycket bättre. Inga köer, inga parkeringsproblem, inga portkoder. Dom cruisar bara runt i sin bil och slänger av paket på folks tomter.

Best/Airmee/Budbee är sämst, ofta kommer dom väldigt sent (~22-23.00) och när dom då inte hinner med blir det "ditt paket kunde inte levereras".

DHL undviker jag till alla pris då dom hade runt 50% trash-rate på paketen, sen ska man reklamera etc.
T ex pajade dom en specialbeställd/handtillverkad möbel då dom kört in en gaffeltruck rakt in i paketet. Att få snickaren att bygga en ny hände inte. Efter månader av bråk fick vi typ 1% av kostnaden i skadestånd. Efter den indicenten har jag inte tagit en enda leverans av DHL igen.

Permalänk
Medlem

Har historiskt haft problem med flera. Såväl postnord, UPS, DHL som Fedex har blåst förbi utan att ens försöka känna på porten eller ringa mig. Dock ska sägas att de senaste åren har postnord levererat utan något att anmärka på. De senaste fyra åren är det bara dem, Best och Budbee jag haft göra med och det har alltid funkat.

Är dock sällsynt att jag väljer hemleverans numer dock, mycket för att jag jobbar sådana tider att jag sällan är hemma när leveranserna sker. I de flesta fall väljer jag utlämningsställe då det ändå bara är några minuters promenad hemifrån. Väljer bara hemleverans om jag vet säkert jag kommer vara hemma.

Att jag hade problem när jag bodde i miljonprogramsförort med stora sociala problem och inte idag när jag bor i en småstad där det är ytterst lite problem kanske kan vara EN del av förklaringen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Även om det kanske är sekundärt så ger DHL mig ett väldigt rörigt intryck om man ser till deras hemsida och olika tjänster. Allt känns lite som 1177: ett virrvarr och hopkok av olika tjänster som delvis överlappar och integrerar hjälpligt med varandra men som skulle kunna braka ihop precis när som helst. Hemsidan blandar engelska och svenska hejvilt och vissa sidor ser ut att inte ha uppdaterats sedan 90-talet.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk

Otippat att ingen lagt sin röst på FedEx.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Postnord solklar etta för mig.
Early bird är bra på det de är bra på, tar alltid någon dag längre tid än önskvärt.
Airmee får årets bajs-pris för absolut sämst skötta leveranser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

När "early bird" finns brukar jag välja det. Direkt i brevlåden, på morgonen. Supersnabbt och brukar vara billigt. För mig tror jag att det brukar hamna i brevlådan typ kl 6 på morgonen, så att jag kan plocka in det innan jag går till jobbet. Riktigt smidigt.

Permalänk
Medlem

Schenker har alltid levererat.

Blir av med vart 3e-4e paket om jag använder Postnord, ibland får man dock inget alternativ i webbutiken så man blir tvingad att använda skiten om man vill ha produkten.

Bring är pålitliga men långsamma.

DHL är kaos men det kommer iallfall fram tillslut.

UPS klarar inte av hemleveranser utan de hamnar alltid på deras hämtningsplats, även om jag betalt för hemleverans.

Permalänk
Medlem

Min bil, jag åker och köper det jag behöver.

Permalänk
Medlem

Föredrar Instabox, men väljer oftast Postnord då ombudet ligger närmare än närmaste Instaboxskåpet.

Permalänk
Medlem

Har ingen egentlig favorit, men UPS är med god marginal den absolut sämsta av dem alla. Vid flera tillfällen, har jag fått en notis flera dagar efter att paketet har anlänt hos det lokala bussgods att paketet finns på NA i NA och kan hämtas mellan NA och NA.

När man sedan har kontaktat UPS så är telefonkön timmar lång, deras webbsida är totalt hopplös och länkar en i cirklar.

En gång så när jag väl fått tag i kundtjänst och fått info om var paketet var så besökte jag det lokala bussgods-kontoret för att få veta att de skickat tillbaka paketet för att jag inte hämtat upp det. För att ytterligare strö salt i såren så skickade UPS en räkning till mig med transportkostnaden.

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Otippat att ingen lagt sin röst på FedEx.

Fedex har varit sämst för min del. Inte så många leveranser med dem dock, bara två de senaste 20 åren, men båda gånger har jag fått åka upp till Arlanda för att hämta paketet själv trots att det skulle levereras hem. Båda gångerna var jag dessutom hemma och kan intyga att föraren inte ens körde upp till området där jag bodde. Båda gångerna var det den som skickade som valde dem, jag hade ingen kontroll över det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2