Microsoft kan vara skyldiga amerikanska skatteverket 316 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Microsoft kan vara skyldiga amerikanska skatteverket 316 miljarder kronor

Amerikanska skatteverket har granskat teknikjätten och vill ha stora summor för fel som ska ha gjorts mellan åren 2004 och 2013.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen dålig summa 😅

💸💸💸

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kanske kan räcka till ett högkostnadsskydd för medicin eller liknande

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Nästan i klass med då man själv får kvarskatt på en femhundring

Permalänk

Från 29 till 316 miljarder som straff & ränta.. allvarligt? För en gångs skull står jag på MS sida.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

316 miljarder SEK känns billigt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Från 29 till 316 miljarder som straff & ränta.. allvarligt? För en gångs skull står jag på MS sida.

Dom blandar dollar och kronor i artikeln... Lite tråkigt men är inte så knasigt som det ser ut.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket de faktiskt kom undan med om det är de där siffrorna som IRS hittade.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Dom blandar dollar och kronor i artikeln... Lite tråkigt men är inte så knasigt som det ser ut.

Ja, jag har ordat det lite knasigt. Det är ursprungligen 316 miljarder SEK och sedan kommer det läggas på mer pengar pga ränta, dock är det oklart hur mycket det totalt kommer kunna bli.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lugnt Bill är god för över 1000 miljarder bara han.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Det är väl kaffepengar för Microsoft?

Permalänk
Medlem

Rättvisans kvarnar maler långsamt, men grundligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Det är väl kaffepengar för Microsoft?

Fast det är ju kaffepengar som tas från aktieutdelningar vilket inte brukar vara populärt oavsett hur lite eller mycket det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Det är väl kaffepengar för Microsoft?

2022 Operating Income $83,383 (millions)
En rejäl bit av deras av deras årliga vinst, men inget de inte klarar av att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

2022 Operating Income $83,383 (millions)
En rejäl bit av deras av deras årliga vinst, men inget de inte klarar av att betala.

Det där är väl dock inte vinsten?

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Det där är väl dock inte vinsten?

Japp, det blev lite snabbt där. Den är lite lägre, men det jag sa stämmer fortfarande.
Adjusted net income (non-GAAP) $ 69,447

Permalänk
Medlem

Jag tror att den siffran vi vill ha som jämförelse är deras EBIT. Den är $88.523B för 12-månadersperioden som slutar 30 juni 2023. Det här är således rejäla pengar, men inget de inte klarar av.

Amerikanarna är ute på krigsstigen mot sina storbolag nu, stämde ju Amazon nyligen. Inte en dag för tidigt. Hoppas att Facebook/Meta inte kommer undan den här gången - de har en tendens att göra det i EU, av någon anledning.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ja ... det är fan bra. Det är så många superstorföretag som kommer undan med så mycket när det gäller skatter.

De skapar ett företag på Irland, sen får deras andra företag i andra länder betala licensavgifter till det Irländska företaget så att de får skatta mycket lägre. I slutändan blir länderna lurade på massor av skatteintäckter som kunde gått till vård, skola, pensionärer, etc...

https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/nov/12/ireland...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Detta kallas för "aggressivt skatteplanering" och är inget nytt. Till och med svenska politiker gör så. Har ni redan glömt historien om panamafonder?

Permalänk
Avstängd

Jösses vilken summa.

Permalänk
Medlem

Alla länder jagar skattepengar från de stora techbolagen.
Och med tanke på att MS verkar ha 1500+ som jobbar på deras legala avdelning så tror jag knappast att det här är nånting dom oroar sig över.

Permalänk
Medlem

Det låter mycket men de kommer bara behöva betala en bråkdel av det här och så är alla parter nöjda

Permalänk
Medlem

Internationell skattelagstiftning är bland det mest krångliga som finns, det finns en anledning varför Irland är världens rikaste land per invånare enligt många listor (jag undantar då stadsländer som t.ex. Luxemburg och Monaco). I stort sett alla tech bolag har flyttat immateriella tillgångar och obeskattade vinster till ett Irländskt dotterbolag, i väntan på lägre bolagsskatter i USA då man kan flytta hem vinsterna utan att skatta så mycket.

Politico.eu - Multinationals make Ireland’s GDP growth ‘clearly misleading’

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Kanske kan räcka till ett högkostnadsskydd för medicin eller liknande

Det motsvarar en knapp tusenlapp per USA-medborgare. Inga enorma summor i det perspektivet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Underbart, det drabbar ju ingen fattig precis.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det motsvarar en knapp tusenlapp per USA-medborgare. Inga enorma summor i det perspektivet.

En tusenlapp extra per invånare i sjukvård vore nog oerhört uppskattade pengar. Jättesnabb googling medan jag sitter på djurakuten och väntar med hunden säger att vi i Sverige 2022 la ~35,7k per invånare i hälsa- och sjukvård. En tusenlapp mer hade ändå nästan varit en 3% ökning av budgeten.

Men som alltid så lär dom ju inte behövs betala detta i slutändan och när det väl betalas in så har ytterligare 2 decennier av inflation hjälpt till att beta av den summan.
Bra signaler ändå, jag har länge förespråkat att vi borde bli betydligt mycket hårdare mot de stora bolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

En tusenlapp extra per invånare i sjukvård vore nog oerhört uppskattade pengar. Jättesnabb googling medan jag sitter på djurakuten och väntar med hunden säger att vi i Sverige 2022 la ~35,7k per invånare i hälsa- och sjukvård. En tusenlapp mer hade ändå nästan varit en 3% ökning av budgeten.

Vård är mycket dyrare i USA, så man får mindre för pengarna. Sen är det ju ett engångsbelopp, om det ens kommer in. Så man kan inte riktigt använda det som en budgetpost på det viset.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Haziza:

Lugnt Bill är god för över 1000 miljarder bara han.

Han har inte så mycket med MS att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Han har inte så mycket med MS att göra?

Han äger fortfarande 103 miljoner aktier i bolaget.

Visa signatur

5900X | 6700XT