Iphone 15 Pro-kunder klagar på inbränningar

Permalänk
Medlem

Har jag missat något eller har Sweclockers döpt om siten till Macrumors?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Är inne på min 5:e androidlur på ca 13år. Första var htc legend. Samtliga har haft OLED skärm. Aldrig sett inbränning på någon av dom...

Finns en tydlig skugga på skärmen på min gamla Ativ S (WP, men delar en hel del med Galaxy S3) efter adressfältet etc.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Mm just nu är det spekulationer och det är endast spekulationer som eldar på diskussionen. 132 av flera miljoner är ingenting. Vad som sägs på Reddit/X är det ju ingen som vet.
Detta blir ju intressant om man man till slut skulle få reda på att felmarginalen är 0,1% eller högre, först då tycker jag det hade vart oroväckande.
Denna artikeln är bara värd en notis tycker jag tills lösryckta ”fakta” har fått mer kött på benen.

Jag försvarar ingenting men rykten är rykten tills det finns tillräckligt med fakta, eller hur?

Visst är det så.
Siffan '132' är ju i sig en spekulation från din sida. Det är den siffran man er på ett ställe på internet.
Den är långt ifrån rättvis eller användbar i denna situation då, som jag skrev tidigare, den inte säger något om hur
många som faktiskt sett forum inlägget, är inloggade där och därmed kan rösta, samt som har rapporterat samma fel via andra kanaler.
Du säger att du inte försvarar något, men du ältar ändå om dessa '132' som att det är inget.
Om jag hittar 10 mynt i en tuggummiautomat, så betyder det inte att det bara finns 10 personer som tycker om tuggummi..

Det jag istället ser, är att där trillar in rapporter om inbränningar på enheter som funnit på marknaden i mindre än en månad,
medans alla andra enheter som använder samma skärmteknik inte har några nämnvärda rapporter (inte ens andra Apple enheter) över mycket längre tidsperiod.
Även tidiga AMOLED i t.ex Galaxy S2 osv, fick inte inbränningar förrän efter många månaders användning, med vad som idag är ca 12år gammal teknik. I det perspektivet som man börjar misstänkta att där är något mer bakom.

Det som jag anser är viktigare än faktiskt antalet rapporter, är hur tidigt i produktens livscykel som dom kommer.
Det är en större indikator på problem än hur många som klickat på "jag också" på en forums tråd..

Men vi får väl se hur det utvecklar sig inom dom närmsta månaderna.
Jag har skrivit min gissning på vad dom kommer göra för att 'åtgärda' det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Störst fel är det onekligen på alla som älskar att hata Apple, och förlorar all förmåga till rationellt tänkande så fort de först på tal.

Vi har ett fåtal rapporter om defekta skärmar på en produkt som redan sålt åtskilliga miljoner. Skulle man ha oturen att drabbas är det bara gå till återförsäljaren och få en ny telefon.

Apple själva har väl inte sagt något själva m detta ön, men de behöver ju inte när de har massor av användare som redan kör med "You're holding it wrong!"-manuskriptet.

Oavsett Apple eller andra tillverkare är det första gången i hela mitt liv jag hör om en OLED-skärm till mobiler med inbränningsproblem. Så att det blivit en nyhet alls handlar nog snarare om att företeelsen är ganska unik snarare än Apple-hat.. Men som sagt.. En el Apple-användare väljer att känna sig kränkta när det uppdagas problem med Apple's produkter.

Skrivet av Zargoz:

Ja, det räcker att man tar en titt på https://www.youtube.com/watch?v=GuWUUTNg9r4&ab_channel=LouisR...
så ser man att Apples grejer är inte så bra gjorda. Jag har inget mot apple per se. Är själv Samsung användare men skulle aldrig försvara samsung bara för att jag användert dem.

Det "rooliga" när man hänvisar till LR är ju att folk är snabba med att säga att jamen det är klart han tycker si och så när han jobbat med att laga fel". Men det går ju avfärda ganska snabbt då en stor del av det han lagar som inte är vattenskador handlar om bristfällig design som gör att produkten är dömd att få felet förr eller senare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple själva har väl inte sagt något själva m detta ön, men de behöver ju inte när de har massor av användare som redan kör med "You're holding it wrong!"-manuskriptet.

Oavsett Apple eller andra tillverkare är det första gången i hela mitt liv jag hör om en OLED-skärm med inbränningsproblem. Så att det blivit en nyhet alls handlar nog snarare om att företeelsen är ganska unik snarare än Apple-hat.. Men som sagt.. En el Apple-användare väljer att känna sig kränkta när det uppdagas problem med Apple's produkter.

Om du aldrig hört talas om inbränningar på OLED-skärmar måste du vara ny på det här med internet. Prova bildgoogla på "Samsung Galaxy OLED burn in". Och nej, det handlar inte om "you're holding it wrong". Problemet är att det dras åt helvete för stora växlar, framförallt från Apple-hatare, innan det ens är bekräftat att det handlar om mer än enstaka fall. Har du problem med din Iphone 15 är det ett enkelt garantiärende. Inom EU kan du dessutom reklamera inom 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du aldrig hört talas om inbränningar på OLED-skärmar måste du vara ny på det här med internet. Prova bildgoogla på "Samsung Galaxy OLED burn in". Och nej, det handlar inte om "you're holding it wrong". Problemet är att det dras åt helvete för stora växlar, framförallt från Apple-hatare, innan det ens är bekräftat att det handlar om mer än enstaka fall. Har du problem med din Iphone 15 är det ett enkelt garantiärende. Inom EU kan du dessutom reklamera inom 2 år.

Jag förtydligade i en Edit att det handlade om skärmar ämnade för telefoner. Men du verkar ändå korrekt ha tolkat det så så det är lugnt.

Vem är det som drar stora växlar? Än sålänge är problemet inte särskilt känt och de som verkar yrast är de som vill förminska eller tysta ner. Jag förhåller mig neutral. Visst kan det vara så att det är storm i ett vattenglas. Men Apple ska självklart granskas kritiskt precis som andra företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oavsett Apple eller andra tillverkare är det första gången i hela mitt liv jag hör om en OLED-skärm till mobiler med inbränningsproblem.

Jag har själv fått inbränning på en telefon. Blev en tydlig färgskiftning uppe där notifikationsfältet var (det man tar tag i för att dra ner det) på min gamla Huawei mate 9pro. Och vet en vän som fick liknande problem på en samsung windows phone 7 telefon. Inga större problem enligt mig men problemen har funnits och finns säkert kvar. De ihpones jag haft med oled har jag inte hunnit upptäcka något sånt på än. (12 mini och nu 15 plus)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Apple verkar ha sparat in massor på sämre kvalitet i Iphone 15 modellerna, sämre kvalitet på batteri, inbränningar, går att knäcka på mitten väldigt lätt. Ser ingen anledning att uppgradera från min Iphone 13 pro max, iaf inte på ett par år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Apple verkar ha sparat in massor på sämre kvalitet i Iphone 15 modellerna, sämre kvalitet på batteri, inbränningar, går att knäcka på mitten väldigt lätt. Ser ingen anledning att uppgradera från min Iphone 13 pro max, iaf inte på ett par år till.

Kanske det som krävs när den höga vinsten till varje pris måste behållas men omsättningen sjunker pga. sämre efterfrågan?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte helt säkert, men upplever att min iPhone X har tappat markant i ljusstyrka på skärmen, tror det har med sådant att göra

Summan av de flesta inbrännings-mitigeringar är väl att sänka ljusstyrkan på övriga pixlar till den nivån som den svagaste orkar (så man inte får massa mörkare fläckar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Apple verkar ha sparat in massor på sämre kvalitet i Iphone 15 modellerna, sämre kvalitet på batteri, inbränningar, går att knäcka på mitten väldigt lätt. Ser ingen anledning att uppgradera från min Iphone 13 pro max, iaf inte på ett par år till.

Apple snålar inte på skärmar. De har alltid varit extremt anala med sina skärmar och ingen annan tillverkare håller så tighta toleranser. Vad gäller batterierna är det någon random på Twitter som påstår att. Knäckandet på mitten är helt enkelt inte sant. Bara kolla Jerryrigs video. Glaset spricker, vilket troligen är en effekt av att ramen och sidorna är separata - för att Apple "sparat in massor" genom att använda titan. Han lyckas inte knäcka telefonen på mitten, precis som med tidigare modeller.

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Ja, det räcker att man tar en titt på https://www.youtube.com/watch?v=GuWUUTNg9r4&ab_channel=LouisR...
så ser man att Apples grejer är inte så bra gjorda. Jag har inget mot apple per se. Är själv Samsung användare men skulle aldrig försvara samsung bara för att jag användert dem.

Gå inte till Rossman om du vill ha en nyanserad bild av hur väl Apples grejer håller.

Skrivet av Ozzed:

Vem är det som drar stora växlar? Än sålänge är problemet inte särskilt känt och de som verkar yrast är de som vill förminska eller tysta ner. Jag förhåller mig neutral. Visst kan det vara så att det är storm i ett vattenglas. Men Apple ska självklart granskas kritiskt precis som andra företag.

Brukar inte du hänvisa till Rossmann och konstaterar att alla produkter från Apple har rätt kass kvalité fastän du själv inte verkar ha mycket erfarehet av dem?
Lyssnar man enbart på honom låter det som att man ska vara glad att ens Apple-produkt fungerar alls och troligen kommer gå sönder i morgon. Så är fallet generellt inte alls, utan snarare tvärt om är det överlag produkter med god hålbarhet och livslängd.

Jag håller med om att Apple ska kritiseras och granskas som alla andra, men många gånger är folk väl snabba på att hacka och dra slutsatser. Sen finns det absolut många som försvarar Apple onyanserat också. Känner inte sällan att jag hamnar mittemellan dessa båda läger.

Två personer med Iphone 15 Pro här på jobbet hittils. Inga problem rapporterade. Har Apple gjort några större designmissar är det så klart dåligt, men vet inte om saker tyder på det än.

Det är förresten Samsung som tillverkat alla OLED-skärmnarna som sitter i iPhone 15, både Pro och icke-Pro:

https://www.macrumors.com/2023/08/01/iphone-15-oled-displays-...
https://www.macrumors.com/2023/09/12/iphone-15-oled-display-o...

Visst, det kan ju vara något Apple gjort fel ändå, men kanske bäst att lugna sig lite innan domen om vem som felat kommer?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det är förresten Samsung som tillverkat alla OLED-skärmnarna som sitter i iPhone 15, både Pro och icke-Pro:

https://www.macrumors.com/2023/08/01/iphone-15-oled-displays-...
https://www.macrumors.com/2023/09/12/iphone-15-oled-display-o...

Visst, det kan ju vara något Apple gjort fel ändå, men kanske bäst att lugna sig lite innan domen om vem som felat kommer?

Samsung tillverkar skärmarna enligt Apples specifikationer, typ på samma vis som TSMC tillverkar Apples SoC's. Skulle dock gissa att det inte är panelerna i sig det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Gå inte till Rossman om du vill ha en nyanserad bild av hur väl Apples grejer håller.

Brukar inte du hänvisa till Rossmann och konstaterar att alla produkter från Apple har rätt kass kvalité fastän du själv inte verkar ha mycket erfarehet av dem?
Lyssnar man enbart på honom låter det som att man ska vara glad att ens Apple-produkt fungerar alls och troligen kommer gå sönder i morgon. Så är fallet generellt inte alls, utan snarare tvärt om är det överlag produkter med god hålbarhet och livslängd.

Jag håller med om att Apple ska kritiseras och granskas som alla andra, men många gånger är folk väl snabba på att hacka och dra slutsatser. Sen finns det absolut många som försvarar Apple onyanserat också. Känner inte sällan att jag hamnar mittemellan dessa båda läger.

Två personer med Iphone 15 Pro här på jobbet hittils. Inga problem rapporterade. Har Apple gjort några större designmissar är det så klart dåligt, men vet inte om saker tyder på det än.

Det är förresten Samsung som tillverkat alla OLED-skärmnarna som sitter i iPhone 15, både Pro och icke-Pro:

https://www.macrumors.com/2023/08/01/iphone-15-oled-displays-...
https://www.macrumors.com/2023/09/12/iphone-15-oled-display-o...

Visst, det kan ju vara något Apple gjort fel ändå, men kanske bäst att lugna sig lite innan domen om vem som felat kommer?

Jag brukar hänvisa till LR, ja. Men då just gällande det jag nämnde om design som är undermålig, inte för statistik om hur väl Apples produkter håller över lag.

Jag förhåller mig som sagt neutral men var väl "snabb att konstatera att vissa verkar ha som reflex att "försvara" Apple när de inte blivit attackerade.

Men om det är Samsung som slarvat med QC bara för att de levererar till Apple så lär det ju bli en stor skandal. Jag tror ju inte att det är något Apple gör som är konstigt utan de skärmar som nu är dåliga var det förmodligen från fabrik. Och jag tycker ju att det ska ingå att som underleverantör se till att ens produkter håller god kvalitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Bildexpert 📺

Associationen OLED<->inbränning så pass stark att alla fel och skavanker på en OLED-panel alltid kallas "inbränningar"

Det finns ingen med en iPhone 15 som har någon inbränning. Däremot har de garanterat sett retention, eller kvardröjande spökbilder om vi ska alludera på annan tråd i ungefär samma ämne: #20224674

Jag hade gott om retention på min iPhone 6 (googla om ni undrar hur mycket OLED den har) och alla displaytekniker drabbas av kvardröjande spökbilder i någon form. En faktiskt inbränning med en permanent skada tar tusentals timmar att skapa. Så fullt möjligt. Men inte på sprillans nya telefoner.

Skillnaden är hur medveten man är om fenomenet med kvardröjande spökbilder. Så i detta fall är det förmodligen 132 personer som för första gången blir medvetna om kvardröjande spökbilder. Det är väldigt vanligt att man lägger märke till "nya fenomen" när man köper något nytt. Även sådant som alltid funnits där. Så hjärnan fungerar.

Högst mänskligt att förväxla samband med sammanträffande. Man har hört att OLED får inbränningar. Man ser något man inte sett förut (plus att man letade extra noga) och boom! Half-Life 3 confirmed!

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har själv fått inbränning på en telefon. Blev en tydlig färgskiftning uppe där notifikationsfältet var (det man tar tag i för att dra ner det) på min gamla Huawei mate 9pro. Och vet en vän som fick liknande problem på en samsung windows phone 7 telefon. Inga större problem enligt mig men problemen har funnits och finns säkert kvar. De ihpones jag haft med oled har jag inte hunnit upptäcka något sånt på än. (12 mini och nu 15 plus)

Färgskiftningar efter en tid är en plåga som kan drabba alla displaytekniker.

Hur vet man då att det är en inbränning? Eller kanske enklare: när det inte är en inbränning? Jo, för att få en faktiskt inbränning, ett faktiskt slitage där enskilda pixlar inte längre ger tillräcklig mängd ljus, blir inversen av det som skapade inbränningen. Ifall det som gav en färgskiftning "där uppe" skulle vara en inbränning måste det bero på att du kört tusentals timmar med statisk grafik som såg ut ungefär som just den färgskiftningen.

Det rimliga är att det du såg inte hade särskilt mycket med inbränning att göra utan att panelen helt enkelt degraderas. Låg kvalitetskontroll och bristande livslängd generellt i kombination med exempelvis stark värmeutveckling från batteri eller kretsar i närheten och under skärmen – sådant kan orsaka och skynda på degraderingen.

Din polares telefon med likadant problem? Rimligen likadan orsak, dvs panelen led av en likadan typ av kvalitetsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Samsung tillverkar skärmarna enligt Apples specifikationer, typ på samma vis som TSMC tillverkar Apples SoC's. Skulle dock gissa att det inte är panelerna i sig det är fel på.

Det är by design!?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag brukar hänvisa till LR, ja. Men då just gällande det jag nämnde om design som är undermålig, inte för statistik om hur väl Apples produkter håller över lag.

Bra. Det ska absolut belysas.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Defekt skärm, byt på garantin?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är by design!?

Nej, men mer troligt att det är någon bug i mjukvaran, exempelvis att pixelskiftning eller vad man nu använder för teknik inte fungerat som den ska. Skulle också kunna vara att det matats för hög spänning. Eller något helt annat.

Bilderna är skumma i det att de visar element som inte borde visas särskilt länge på skärmen, vid normal användning. Hur länge kollar man på app-dockan eller ikonerna på hemskärmen, exempelvis? Och hur länge brukar man ha tangentbordet uppe om man inte är tonåring?

Det ska alltså ha blivit spökbilder på skärmen efter att statiska element visats en kort tid. Vad det än handlar om förefaller det högst osannolikt att det skulle vara panelen i sig det är fel på.

Permalänk

Vissa tv-apparater har ju en funktionen för återställning av inbränningar. Ser ut som det klassiska ”myrornas krig”. Kanske något Apple skulle testa.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Har jag missat något eller har Sweclockers döpt om siten till Macrumors?

Känns så ibland xD jag är inte här för att läsa om iphones...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Känns så ibland xD jag är inte här för att läsa om iphones...

Du måste inte läsa allt på nyhetssidan. Jag läser gärna om Iphones och andra Apple-produkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt att det här händer på nya OLED paneler...
När jag hade Samsung-mobiler kring 2011-2018 så hade alla dom någon typ av hysteriska inbränningar och gulnad skärm efter ett tag. (S2, Note3 & Note4.)
Dock efter bytet till OnePlus 6 och såhär 5 år senare så visar den fortfarande korrekta färger och har svaga inbränningar efter statusfältet som bara visar sig när man tittar på en enfärgad bild som täcker hela skärmen.

Så att det sker inbränningar kort efter att den ny mobil släppts känns ju bara unket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Känns så ibland xD jag är inte här för att läsa om iphones...

Fast ändå går du in i en tråd som handlar om just ipones?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterbr:

Det här är förmodligen sant för alla telefoner med Oled panel som någonsin gjorts, för ett litet antal användare. Jag vet att det är poppis att klaga på Apple men hade det här problemet varit stort så hade du inte behövt läsa om det på något forum.

Apple har mycket tvivelaktiga affärsmetoder för sig men deras produkter brukar, dock inte alltid, hålla bra kvalitet och göra vad dom ska.

Samsung har haft bekymmer med inbränningar förut men det brukar då vara efter minst 1 års användning, Nu har det ju bara gått några veckor för denna modell

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Något blev fel i designen, det här var ju planerat att inte inträffat förrän tidigast två år efter köp.

Permalänk
Medlem

Låter som det kommer lite tidigt. Annan panel eller kanske någon inställning som gör att det lättare blir inbränningar. Själv aldrig varit med om det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

it's a feature not a burn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Associationen OLED<->inbränning så pass stark att alla fel och skavanker på en OLED-panel alltid kallas "inbränningar"

Det finns ingen med en iPhone 15 som har någon inbränning. Däremot har de garanterat sett retention, eller kvardröjande spökbilder om vi ska alludera på annan tråd i ungefär samma ämne: #20224674

Jag hade gott om retention på min iPhone 6 (googla om ni undrar hur mycket OLED den har) och alla displaytekniker drabbas av kvardröjande spökbilder i någon form. En faktiskt inbränning med en permanent skada tar tusentals timmar att skapa. Så fullt möjligt. Men inte på sprillans nya telefoner.

Skillnaden är hur medveten man är om fenomenet med kvardröjande spökbilder. Så i detta fall är det förmodligen 132 personer som för första gången blir medvetna om kvardröjande spökbilder. Det är väldigt vanligt att man lägger märke till "nya fenomen" när man köper något nytt. Även sådant som alltid funnits där. Så hjärnan fungerar.

Högst mänskligt att förväxla samband med sammanträffande. Man har hört att OLED får inbränningar. Man ser något man inte sett förut (plus att man letade extra noga) och boom! Half-Life 3 confirmed!

Färgskiftningar efter en tid är en plåga som kan drabba alla displaytekniker.

Hur vet man då att det är en inbränning? Eller kanske enklare: när det inte är en inbränning? Jo, för att få en faktiskt inbränning, ett faktiskt slitage där enskilda pixlar inte längre ger tillräcklig mängd ljus, blir inversen av det som skapade inbränningen. Ifall det som gav en färgskiftning "där uppe" skulle vara en inbränning måste det bero på att du kört tusentals timmar med statisk grafik som såg ut ungefär som just den färgskiftningen.

Det rimliga är att det du såg inte hade särskilt mycket med inbränning att göra utan att panelen helt enkelt degraderas. Låg kvalitetskontroll och bristande livslängd generellt i kombination med exempelvis stark värmeutveckling från batteri eller kretsar i närheten och under skärmen – sådant kan orsaka och skynda på degraderingen.

Din polares telefon med likadant problem? Rimligen likadan orsak, dvs panelen led av en likadan typ av kvalitetsbrist.

Citerar detta inlägg bara för att det förtjänar läsas. Alltid intressant med inlägg som bidrar med kunskap/insikter snarare än åsikter i denna typ av tråd! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Samsung display på nästan alla telefoner idag. Undantag är väl Sony

Oj!
Då måste Sony ha en helt enorm marknadsandel

Källa: https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/global-smartphone-display-panel-market

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!