Permalänk
Medlem

Hur lång kabel?

Hej.
Ska sätta solceller på ladugården.
Den ligger ca 150 meter från min router i huset.
Funkar det att dra det direkt eller behöver man sätta någon router på halva vägen typ?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

100m är max för CAT kabel.
Så antingen får du sätta en switch på mitten eller dra en fiber.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Max längd för en ethernet kabel är 100m, så att dra en sådan direkt lär inte fungera.
Att skarva med en switch på mitten kommer att fungera, men då behöver du någonstans att sätta den, och få ström till den.

Fiber borde fungera, men då behöver du ju skaffa utrustning för sådant.

Är det fri sikt kan du köra en wifi-brygga med riktade antenner.

Permalänk
Medlem

Det är som jag misstänkte.
70 meter från huset finns en liten bod som inrymmer vattenpump där finns ström att tillgå.
Tips på lämplig switch?

Permalänk
Medlem

Standarden garanterar 1Gbit på en CAT6 vid 100 meter om den är kontakterad korrekt, det kommer inte magiskt sluta funka på 101 meter. Har du kabel på rulle? Kontaktera och testa, i värsta fall så funkar det inte och du får sätta en switch på mitten, billigaste switchen du kan hitta på kjell/clas ohlson eller valfri annan butik kommer klara ditt jobb galant.

Permalänk
Medlem

Om ett åskväder drar förbi kan det inducera skadligt hög spänning i en lång kabel. Men inte i en optisk fiber!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ganska säker på att liknande ämnen diskuterats här förut

Jag tycker du ska avstå kabel av flera skäl, potentialskillnad och risk för åsknedslag (behöver inte slå ner i kabeln för att göra skada, räcker att det är nära) är två goda skäl!

Fixa fiber om du måste ha fysisk koppling med bra fart men det låter som du skulle klara dig med trådlös länk. Finns bla här https://www.lohelectronics.se/kommunikation/tradlosa-bryggor

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Ganska säker på att liknande ämnen diskuterats här förut

Några få gånger
Man får en fiberlänk för under 2500 (150 m förkontakterad fiber + 2 sfp + 2 converters). Sen skulle jag ju rekommendera ett markrör att lägga fibern i

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Med tanke på åska och ström som kryper, jordning osv. så ska man inte dra kabel även om det på olika sätt går att förstärka signalen. Då 100m är gränsen.

Så du har alternativet med fiber, en trådlös länk typ nanostation eller powerline adapters. Det sistnämnda är lite hit or miss om de fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el-guran:

Det är som jag misstänkte.
70 meter från huset finns en liten bod som inrymmer vattenpump där finns ström att tillgå.
Tips på lämplig switch?

Om det är olika byggnader så rekommenderar jag fiber, eftersom det finns risk för potentialskillnad mellan husen.

Permalänk
Medlem

Om man nu vill bygga en lång kabel så har Ubiquiti: Long-Range Ethernet Repeater
Det är PoE driven sak och det går att koppla 10 på raken så man får 1km.
Har "10kA+ surge protection" så verkar tåla en del.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det går ju att använda en WiFi länk, om det inte är mycket höga krav på överföringshastigheter så kostar två stycken 2.4Ghz länkar inte mycket pengar. Man slipper kabeldragning och andra problem med potentialskillnader etc.

Nu har jag en lite dyrare variant av Ubiquiti som går på 5Ghz men den har använts i många år nu, stabilt och tappar nästan aldrig kontakten. Otroligt bra och har funkat mycket bättre än jag trodde det skulle göra när jag monterade upp det för många år sedan.