Sårbarheter i WinRar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Att ”packa” en fil innebär att man tar bort all data som inte bär information. Hela poängen med processen är att det inte ska finnas någon redundans att återställa förlorad information från, ifall målet är att packa optimalt. Jag hade därför frågat mig vad det var för något som packades upp.

Det är intressant att försöka mena på att det är en bra sak att 7zip inte klarade av att packa upp arkivet.

Mitt mål var att förvandla ett rar-arkiv till en användbar fil. Det kan omöjligt kännas som ett speciellt exotiskt användningsområde för en komprimeringsmjukvara.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Känner stundvis det samma, å andra sidan så finns det enormt mycket linux mjukvara som funkar på macos. Så det jämnar oftast ut sig i längden!

Undrar lite vad det är som saknas för er på MacOS?
Finns mer mjukvara än man förs kanske tror.

Själv tycker jag nog inte direkt något saknas, förutom som någon nämnde, bristen på många spel som bara finns till och/eller rullar bättre i Windows.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Bara jag som använder sådana här program för att arkivera mappar, filer, etc, för att få lite mer städat på den (alltid för röriga) hårddisken? Arkivet går sedan ofta snabbare att hantera än en bunt separata filer och mappar, inte minst när man gör säkerhetskopia. Jag vet att inte fildatum blir helt koko för att man kopierar filer mellan olika enheter, filsystem, nätverk, etc.

WinRARs solida arkiv är kanske inte lika nödvändigt idag som förr, på diskett-tiden, när varje procent packning kunde spela roll (LZX var ett stort lyft när det kom till Amigan) (jaja, alla Unix-rävar, ni körde såklart tar och arc sedan länge), men solida arkiv med recovery data är inte så dumt om man ska bränna ut på optisk skiva tycker jag. Eller när man kopierar många arkiv från en hårddisk till en annan, pga exempelvis RAM-fel har jag (på en dator jag trodde var ok) varit med om att det vid några hundra GBs kopiering har blivit ett par fel eller två.

Kollar nu på Peazip, Maczip, Betterzip, etc, för att kanske bli lite mer bekväm med arkivprogram på MacOS; såväl 7zip som WinRAR är ju dock smidigare ännu under Windows (som jag ofta kör virtuellt).

Att RAR nu är/ska bli, integrerat i Windows kommer ju att öka användningen av RAR igen antar jag. Jag är egentligen förvånad att Microsoft tar detta steget, nu. Anses Zip för dåligt?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Ser inte riktigt poängen med winrar längre, 7zip är bättre men nu finns ju stöd för .rar i windows så behovet är ju ganska litet för ett dedikerat program

Finns PKZip, WinZip, WinRAR. Känns smidigare att öppna i WinZip än Windows, gammal vana kanske.
Eller så bara gillar jag dedikerade verktyg som gör en sak istället för allt i ett.

Men det är ju program man inte uppdaterar om det ej behövs, oftast när det kommer någon ny variant på zip eller rar.. vilket känns som inte speciellt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Att RAR nu är/ska bli, integrerat i Windows kommer ju att öka användningen av RAR igen antar jag. Jag är egentligen förvånad att Microsoft tar detta steget, nu. Anses Zip för dåligt?

Det är libarchive som Microsoft ska använda sig av och det råkar ha stöd för bland annat RAR, men även exempelvis 7zip. Libarchive kan bara läsa, men inte skriva, rar-filer eftersom det är ett proprietärt format.

Så förhoppningsvis leder det till mer användning av öppna format.

Permalänk
Sötast
Skrivet av star-affinity:

Undrar lite vad det är som saknas för er på MacOS?
Finns mer mjukvara än man förs kanske tror.

Själv tycker jag nog inte direkt något saknas, förutom som någon nämnde, bristen på många spel som bara finns till och/eller rullar bättre i Windows.

Okay! Bra att du motfrågade för mitt svar nog mest en inlärd respons egentligen.

Jag är i den stora skalan en ny mac-användare så för att förtydliga så var det nog inte en avsaknad av mjukvara och eller alternativ till den...

Det handlade nog mer om att man var i tränad med vissa specifika namn som man sedan först inte visste hur man skulle ersätta dem.

Jag saknar ingen day to day mjukvara och vid numera casual gaming så har jag en dedikerad pc för det.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Okay! Bra att du motfrågade för mitt svar nog mest en inlärd respons egentligen.

Jag är i den stora skalan en ny mac-användare så för att förtydliga så var det nog inte en avsaknad av mjukvara och eller alternativ till den...

Det handlade nog mer om att man var i tränad med vissa specifika namn som man sedan först inte visste hur man skulle ersätta dem.

Jag saknar ingen day to day mjukvara och vid numera casual gaming så har jag en dedikerad pc för det.

Okej.
Ligger lite i att ”mindre” mjukvaror inte alltid finns med motsvarande namn i MacOS-version. Men går att söka på exempelvis MacUpdate.com eller på webben efter det man är ute efter och lägga till ”macos” så brukar det gå att hitta mycket.

En sak att nörda ned sig i om du orkar är denna rätt geekig:a ”launcher” som klarar en hel del.

https://www.raycast.com/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

7-Zip vägrar implementera nya Windows 11 menyn så gick över till WinRAR igen.

Det implementerar, är bara att w11 gömmer det ett steg extra.
Man får gå ner till "Visa fler alternativ" så har man funktionaliteten, men kan hålla med att det är lite dumt av M$ att lägga in en alternativ meny.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det implementerar, är bara att w11 gömmer det ett steg extra.
Man får gå ner till "Visa fler alternativ" så har man funktionaliteten, men kan hålla med att det är lite dumt av M$ att lägga in en alternativ meny.

Asså, njae. Visst kan man väl klassa det som att det implementerar men är ju bara legacy menyn, inte direkt meningen att man ska använda den längre. Gamla borde tas bort helt så folk börjar använda den nya snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Att RAR nu är/ska bli, integrerat i Windows kommer ju att öka användningen av RAR igen antar jag. Jag är egentligen förvånad att Microsoft tar detta steget, nu. Anses Zip för dåligt?

Är skeptisk till att det kommer förändra användningen nämnvärt, men vem vet.

Och jag tror ju snarare att de bara ville göra Windows inbyggda arkivstöd något mer användbart, detta då genom börjat använda opensourcebiblioteket libarchive som stöder en massa olika format.

Dvs, tror inte de bryr sig specifikt om zip eller rar eller något av de andra formaten är bättre, utan bara att Windows inbyggda stöd varit så begränsat att folk behöver tredjepartsverktyg även för att bara packa upp de vanligaste formaten.
Det konstiga är väl om något att de inte gjorde detta för länge sedan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för tips Noelia & Sweclockers!

Permalänk
Medlem

folk kanske skulle betalat för sina versioner så de kunde implementerat en automatisk updaterings-funktion

Permalänk
Medlem

Jag använde WinRar sist bara för att någon annan ville ha rar filer istället för .zip eller .7z.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför använder folk Winrar fortfarande, när 7zip finns?

För att om man använder det till att både komprimera och att packa upp så är Winrar i överlag den bättre lösningen, om man är ute efter hastighet och att göra det detta i .rar.
Om man endast packar upp filer så är 7zip snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Den klara bara inte zip-arkiv med lösenord.

ZIP är inte godkänd när man skickar känsligare data mot myndigheter mm. via mail - bara 7zip av en enda anledning (förutom inspekterbar open source-code) är att den också krypterar filkatalogen med ingående filer i arkivet vilket ZIP inte gör även om innehållet på filerna är krypterade med numera idag stark kryptoalgoritm som AES (och här fins det en lång lista av olika missar i ZIP-formatets historia i avseende kryptering i och därmed var möjliga att attackera och i många fall knäcka krypteringen och få ut innehållet i klartext).

om inte RAR-volymen växer markant i storlek när man har recovery-funktionen aktiv så har man förmodligen oberoende startpunkter utan beroende av blocken innan i komprimering.

gzip har reparations-verktyg med olika framgångar men den har också optionen '--rsyncable' vid komprimering vilket också gör att att den får blockuppdelning tillräcklig tydligt för att 'rsync' bara behöver plocka över partiella delar om gzip-fil har körts om med tex. en TAR:ad filträd med mindre förändringar i, vilket förmodligen underlättar en recovery ganska mycket.

99% av fallen med hämtade korrupta komprimerade filer från tex. FTP beror på att överföringen har gjort i ASCII-mode och inte i binary-mode. Hämtar man över filer med FTP eller SFTP så måste man noga ha kollat att det sker i binary-mode - och idag numera är det för det mesta default-satt i binary-mode men inte självklar förr i olika FTP-klienter.

---

Skall det kunna reparera för bit och byte-fel efter arkivets längd så innebär det att paritetsinformation måste läggas till och det tar plats, mycket mer än enstaka procent gentemot en oskyddad komprimerad fil.

Ofta använder man erase-kodning (dvs. man vet vilka och antal bitar som förväntas och som saknas i ett block och därmed betraktas som frågetecken) med blockkodare som reed-solomo.

Reed-solomo är en felrättningsalgoritm där den kan ersätta hela block med en eller flera fel i sig (inklusive att hela blocket saknas) till sin hela paritetsmängd och rätta slumpmässiga fel spridd över blockmängden den är kalkylerad på till halva sin paritetsmängd.

På typ tapestreamers liknande QIC80 så hade man 3 RS-block per 32 block - dvs. 29 block med data och 3 block med paritet, vilket gjorde att man kunde tolerera 3 korrupta eller oläsliga block per 32 block oavsett vilken block som hade fel i sig inklusive sin egna paritetsdata, mao. kunde man klara en bandsallat som efter uttrassling och utslätning (och eventuell klipp och klistra) med upp till 3 oläsabara block (eller saknad helt) och ändå få ut datat komplett och korrekt.

Var det spridda bit/bytefel över flera block än 3 block så var reparationskapacitet motsvarande 1.5 block i mängd data totalt över 32-blocks spannet och då inkluderar det att det finns fel även i paritetsblocken.

CD/DVD/BR-skivor har liknande metodik med RS-kodning eller annan BCH-kodning i olika ortogonala mönster samt spridning (interleaving) av data så att en sammanhängande 'repa' längs efter spåret spreds ut till spridda fel på betydligt större antal block som pariteten sedan enkelt kunde rätta.

Permalänk
Medlem

Har använt winrar sedan barnsben, kommer alltid använda winrar

Permalänk
Medlem

Jag kör med RAR bl a, men bara i terminaler då* .. inget GUIRAR för min del.
Köpte en licens för många herrans år sedan.

Edit:
* inkl Win, Mac, Lin

Lade till info
Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Det där är ju en trialversion. Du kan väl inte mena på fullt allvar att du inte äger din egen kopia av WinRAR?

Jag ska utvärdera det nya WinRAR först.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand