NAS Qnap TS-228 för högljudd

Permalänk

NAS Qnap TS-228 för högljudd

Hur fa£$n får jag tyst på helvetet. Den står och tuggar diskarna hela tiden oavsett om jag stänger alla tjänster och drar ur nätkabelen på denna helvetsmaskin.

Kör bara 2 st 4 Gb IronWolf på denna "#!"#¤! https://www.qnap.com/sv-se/product/ts-228a.

Min gammla 210 är helt tyst.

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Titta vad det är för processer/program som snurrar i bakgrunden till och börja med - om det är resynkning av diskar för att NAS:en stängs av titt och tätt eller har strömavbrott för ofta så måste du lösa det först då det i slutändan kan ge dig en RAID-haveri om dessa kommer för nära inpå varandra...

anda saker som kan ge disklast är torrent-hanterare som laddar ned och upp filer, indexering, kanske också backuphantering om det synkas mot annan lagring eller molntjänst.

också att titta efter att du inte fått NAS:en kidnappad och någon annan använder den...

Eller att du har någon inkopplad dator som hela tiden läser och skriver som windows indexuppdatering på nätverks-enheterna och kan pågå i timmar var dag...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Titta vad det är för processer/program som snurrar i bakgrunden till och börja med - om det är resynkning av diskar för att NAS:en stängs av titt och tätt eller har strömavbrott för ofta så måste du lösa det först då det i slutändan kan ge dig en RAID-haveri om dessa kommer för nära inpå varandra...

anda saker som kan ge disklast är torrent-hanterare som laddar ned och upp filer, indexering, kanske också backuphantering om det synkas mot annan lagring eller molntjänst.

också att titta efter att du inte fått NAS:en kidnappad och någon annan använder den...

Eller att du har någon inkopplad dator som hela tiden läser och skriver som windows indexuppdatering på nätverks-enheterna och kan pågå i timmar var dag...

Kollat alla guides på nätet vissa älde kunde man släcka ner vissa processer. Och kollar jag min så ligger den på 0.5 % oavsett men den tuggar sänder diskarna. Som sagt drar ur nätverket på den men spelar ingen rol.

Och den kör ingen repair/build på diskarna bara står och tuggar sönder dom.

Båda diskarna är ok via S.m.a.rt....etc den bara tuggar på kört 2 veckor utan nät inkopplad-

Permalänk

Ironwolf diskarna skulle kunna vara en pusselbit, jag har för mig att de inte är speciellt tysta. Jag kör WD RED PLUS och det är en jäkla skillnad i ljudnivå mot andra märken (har testat ett par andra modeller). Har dock minimal erfarenhet av QNAP.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Kan du komma in terminal/konsol, eventuellt via ssh så är det väldigt lite du inte kan göra - men går du via en webb-GUI så kan du inte pilla på mer än vad de saker de vill visa.

själv skulle jag ladda in 'atop' (om det går att göra via 'apt install atop') i konsol och starta den med 'atop -Ff 1' på en rejält förstorad terminalfönster och studera noga om och hur mycket diskarna accessas och eventuellt vilka program eller daemoner som är skuld till detta.

Vad jag vet så använder inte qsnap 'btrfs' som filsystem av historiska skäl utan det är ext4 för mindre system eller zfs för sina (mycket) större system.

Sedan är det också frågan vilka RAID-hanterare de använder - om det är mdadm-RAID eller LVM(2) och jag skulle kolla noga att de inte håller på med några hyss som snapshot-hantering (gäller främst LVM(2) då mdadm-RAID har inte alls dom funktionerna) - då ext4 inte han några möjligheter till snapshot så kanske man försöker något med LVM på RAID-sidan för att ha något likvärdigt att erbjuda när det gäller (dolda) snapshot och bakgrundsbackupper i jämförelse med konkurrenter som Synology med BTRFS som filsystem med inbyggd snapshothantering. - ser du 'snapper' - flimra förbi så är den högst misstänkt vara involverad i dolda bakgrundsbackupper tillsammans med LVM(2) om det är ext4 som filsystem då snapper hanterar BTRFS och ext4 ovanpå LVM(2) som RAID-hanterare för sina snapshot.

Sedan kan diskarna också hålla på att rota med sin egna house-keeping i mellantider men detta brukar inte vara så omfattande eller under någon lägre tid - utan till 99% är det förfrågningar till disken från OS som får den att arbeta.

Permalänk

Tack ska läsa på och testa ssh men har lite tid nu. Allt har bara eskalerat med alla uppdateringar, nu gnäller den hela tiden att jag ska slå på aveceringscenter och detta verkar inte gå slå av.

Startade en S.M.A.R.T scann av diskarna som ska ta 4 timmar och då blir den tyst som en mus, hör bara ett svagt ljud att diskarna arbetar.

Går jag in på systemövervakning på diskarna så visar dom =

0 Volym aktivitet
0 Pool aktivitet
0 raid aktivitet
0 disk aktivitet

Cpu aktivitet 2.5 % men beror ju på webbgui jag loggar in på, minne 600 Mb ledigt av 1 Gb.

Däremot har jag detta

Bild

83 processer som är blanka

Varför kan man inte stänga av skiten i "viloläge" ala windows?

Permalänk
Medlem

Du har säkert redan sett denna och den kanske inte ger så mycket mer än vad du redan vet.

Men jag har lite samma"bekymmer" som dig i att den värkar inte vilja "vila" diskarna. Har kommit fram till att fläkten kommer i alla fall aldrig att stanna tyvärr. Men men...
Kolla om det är någon media app som körs som han nämner i videon eller sätt nasen på att stänga av under natten om du kan.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

En dumtest är att rycka ut nätverkssladden ur NAS och se om det blir skillnad i aktivitet - om ja och det minskar när nätverkssladden är urdragen så är förmodligen en av många orsaker att någon klientdator hela tiden gör förfrågar mot NAS:en och tom kanske kör indexering över nätverket etc. Har man mediaservrar, docker och annat igång för olika servicar och tex. en storbilds-tv hela tiden pollar mot mediaservern så kan det vara orsak till att NAS inte kan gå ned i sleep/hibernate-läge.