Blizzard tävlar ut dator med blod i kylarsystemet

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av hakro807:

Alla vi som byggde datorer innan år 2000 har väl redan offrat en hel del blod till våra byggen? Sylvass stansad plåt i chassina var väl standard på den tiden.

Sant! Och en bra bit in på 00-talet, egentligen. Oavsett har det ju ändå offrats en skvätt blod eller två till datorgudarna.

Permalänk
Medlem

Hade varit coolt om det var ett hjärta som pumpade runt blodet med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Kombinera skiten med dialys så har du en framgångsrik affärsidé!

Investera i gamer pacemakers med inbyggda LED lampor, aktierna kommer gå i taket!

Permalänk
Medlem

Verkar vara många kallblodiga typer här...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Varför har vi inte sådant här i Sverige. Där jag donerar blod får man 50kr cash alternativt att ge en nalle till barnavdelningen. Nallen ges såklart varje gång men att få vara med i lite lotterier osv hade varit kul.
Jag har dock fått 1 mössa och sambon en t-shirt under tiden också.

Oftast finns det mer att välja på fasta blodcentraler. Där jag ger finns det allt från Iittala glas lyckor (5 olika), mummin muggar (6 olika), ryggsäck, t-shirt, handduk, Swedish grace by Rörstrand kaffekopp och desertskål.
Själv har jag 12 st muggar och desertskålar från Rörstrand, några handdukar, 1 Mumin mugg, och en o annan glas lykta.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Alla vi som byggde datorer innan år 2000 har väl redan offrat en hel del blod till våra byggen? Sylvass stansad plåt i chassina var väl standard på den tiden.

Räcker att fulmodda ett modernt chassie, jag kan knappt hålla i ett verktyg utan att offra blod…
(”tyvärr” är det sällan datorer som är skyldiga nu för tiden)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Oftast finns det mer att välja på fasta blodcentraler. Där jag ger finns det allt från Iittala glas lyckor (5 olika), mummin muggar (6 olika), ryggsäck, t-shirt, handduk, Swedish grace by Rörstrand kaffekopp och desertskål.
Själv har jag 12 st muggar och desertskålar från Rörstrand, några handdukar, 1 Mumin mugg, och en o annan glas lykta.

Jag donerar på växjö sjukhus. Ett central-lassarett så det får man hoppas är en fast blodcentral.
Nej i kronoberg (iaf växjö kommun) har vi inte mer än detta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag donerar på växjö sjukhus. Ett central-lassarett så det får man hoppas är en fast blodcentral.
Nej i kronoberg (iaf växjö kommun) har vi inte mer än detta.

Jag donerar på Sergels torg i Stockholm. Dock så finns det en massa ställen för blodbussen mellan där jag jobbar/ bor istället för att jag tar mig till Sergels torg. Den främsta anledningen är att när jag har varit på blodbussen så missar dom mina vener vilket gör att jag måste vänta ytterligare en månad innan jag får "donera", vilket är ej bra när jag tar medicin som gör att blodet blir tjockare genom att antalet blodplättar ökar så pass mycket att jag får en ökad risk för blodpropp. Och på Sergels torg så utför dom även åderlåtning om man ej vill donera sitt blod men vill bli tappad.

Glömde en "liten" detalj.
Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Varför har vi inte sådant här i Sverige. Där jag donerar blod får man 50kr cash alternativt att ge en nalle till barnavdelningen. Nallen ges såklart varje gång men att få vara med i lite lotterier osv hade varit kul.
Jag har dock fått 1 mössa och sambon en t-shirt under tiden också.

Vi kan välja tex proslin , mumin muggar (lätt å sälja) osv

Alt kombinera med donera plasma , de får du göra varannan vecka. Och här i stan betalar dom 90kr per gång.
Dvs 180kr per mån för gott syfte

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Finns det hälsofördelar med att ge blod?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

när det inte är tillräckligt bissart att folk sitter och leker krig medans riktiga sodater stupar i närområden så går man ett steg längre och blodar ner datorn med fysiskt blod.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Finns det hälsofördelar med att ge blod?

Enligt 1600-tals medicin så finns det massor!
Nu för tiden så räddar du någon annans liv.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Varför har vi inte sådant här i Sverige. Där jag donerar blod får man 50kr cash alternativt att ge en nalle till barnavdelningen. Nallen ges såklart varje gång men att få vara med i lite lotterier osv hade varit kul.
Jag har dock fått 1 mössa och sambon en t-shirt under tiden också.

Det är för att inte incitamenten att ge blod ska bli så starka att man väljer att ljuga om eventuella smittorisker. Det finns också ett WHO-direktiv som säger att all blodgivning ska vara helt altruistisk.

Man kommer aldrig kunna ha helt hundraprocentiga tester (och det kan ju också finnas blodsmittor som vi ännu inte känner till och därför inte kan testa för), så att blodgivarna är helt ärliga är avgörande för blodsäkerheten.

Visa signatur

CMO @inet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Varför har vi inte sådant här i Sverige. Där jag donerar blod får man 50kr cash alternativt att ge en nalle till barnavdelningen. Nallen ges såklart varje gång men att få vara med i lite lotterier osv hade varit kul.
Jag har dock fått 1 mössa och sambon en t-shirt under tiden också.

När jag lämnade blod i göteborg så erbjöds faktiskt lotter som alternativ ;). Triss och tian (kanske minns namnen fel).
Har inte sett det alternativet i malmö.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mibsweden:

Finns det hälsofördelar med att ge blod?

Ja. För en del finns det fördelar ;). Men generellt är det väl inte några fördelar. Motsägelsefullt va?

Man får en analys av blodet. Som en kontroll kan man väl säga. Kanske kan ses som en fördel. Men ja, det är ju inte direkt en hälsokontroll som fångar allt direkt ;). Inget att förlita sig på.

Själv hade jag ganska höga järnvärden över tid utan att ta extra järnpiller så de kollade om jag hade hemokromatos (vilket jag inte hade - im all good).
Hemokromatos gör att kroppen inte kan avyttra överskott av järn ordentligt.
Gör man inget åt detta så kan det leda till organsvikt i diverse organ när man blir äldre (och kanske annat men det är vad jag känner till). Det kan alltså vara dödligt.
Behandlingen för den här sjukdomen är vanligen att tappa ut blod med intervall. Kan man donera blod så är det win win.
Har man någon sjukdom som gör det olämpligt att donera blodet så är det väl återlåtning som gäller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Faaast, för att komma åt de där belöningarna så skulle jag ju behöva installera skiten på min dator igen, och det skulle vara värt att dränera en liter blod bara för att slippa.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB