Ica börjar konkurrera med Postnord med egen pakettjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

ICA Mat
ICA Bank
ICA Försäkring
ICA Logistik?

Konkurens är viktigt, men ibland bör man hålla sig till vissa saker och kanske inte allt.. Kvalitet istället för kvantitet. MEN det kan ju bli as bra

Du glömde ICA Apotek (som fö är en av pilotkunderna).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag gillar alternativet. Konkurrerar det inte bort Postnord och kanske möjliggör paketleverans även på helgen är det något jag kommer vilja prova. Är ju redan ICA det mesta jag köper ändå hämtas ut idag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vänta bara tills de öppnar en egen frisörkedja… 😉

Slutar med att de startar ett eget barnprogram och SVT stämmer dem ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag gillar alternativet. Konkurrerar det inte bort Postnord och kanske möjliggör paketleverans även på helgen är det något jag kommer vilja prova. Är ju redan ICA det mesta jag köper ändå hämtas ut idag.

Ja helger skulle vara roligt om de kunde börja med det

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde få leveranser på lördagar som dom har det i england

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tänk om man kunde få leveranser på lördagar som dom har det i england

Jag får leveranser både på lördagar och söndagar som det är idag Jag bor i Malmö

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneb:

Inte ens det, dom spårar redqn alla pall och rullconrtainers idag så det finns redan mjukvara

Yes men sen ska avisering ut till kund och kund information in också, vilket förmodligen gör det enklare och säkrare att göra ett nytt system istället för riskera att fucka upp det gamla.

Samt tror även att man inte direkt vill blanda paket och varor, blir inte roligt när Greta ska hämta ut sitt garn men får ett paket blandfärs istället.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Tänk om man kunde få leveranser på lördagar som dom har det i england

Inte omöjligt. Icas logistik rullar lördag och söndag

trött typo-.-
Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

PostNord blöder till stor del för att de hanterar hela landet, oavsett vad det kostar.

Jag har delat post åt annat bolag ute på landet. Ibland hade jag paket till ställen jag inte direkt körde förbi, så lite omväg (läs minst 1h körtid) mm.
Det gjorde att jag ibland kostade företaget ~1500kr för att leverera ett litet Apotea paket på 100g.

Men samtidigt hade jag kollegor i stan som delade ut 500 brev/paket i timmen. i Vissa områden passera buden tusentals hushåll i timmen.

ICA mm kan handplocka de bästa ställena med bäst marginaler.

När man redan har all infrastruktur för att köra hem saker är det ingen större kostnad att blanda in några paket i det.
Det gör också att man kan erbjuda lägre priser än andra eftersom man redan hade marginaler från sin andra verksamhet.

Detta är även varför i den nyliberala drömmen USA många företag m.fl har velat slakta USPS hur länge som helst. När allmännyttan tas bort och vinstintresset är det enda som ska beaktas så behålls endast de lönsammaste rutterna, ingen är intresserad att köra ut posten till alla 50 personer i Lovikka. Tänk vilken önskedröm att få ta över alla Postnords mest lukrativa rutter och kunder

Permalänk
Avstängd

Kul, men det kommer nog inte vara länge tills PostNord inte håller måttet med dessa.

Då lär PostNord köpa upp dom och sen blir det lika dåligt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

Inte omöjligt. Icas logistik rullar lördag och söndag

Eller hur, i många fall handlar det ju bara om att ha någon som står bakom disken och ger ut paketen till folk... För lastbilarna rullar väl som du säger, varje dag?

Skrivet av roo:

Jag får leveranser både på lördagar och söndagar som det är idag Jag bor i Malmö

Shit, för mig i götet-området så stannar allt på helgerna.

Permalänk
Medlem

När man läser detta får man genast två funderingar. Postnord har haft svårt att få affärer att bli paketombud för de har inte plats för paketen. Har affärerna plötsligt fått större utrymmen?
Om inte ICA har kört med halvtomma bilar tidigare lär de behöva fler eller större transporter. Kom ihåg att paket tar plats. Ett alternativ är att bara vissa avsändare kan utnyttja ICA men då kan ju kunderna få hämta paket på flera ställen.
Jag tycker det saknas en helhetssyn i artikeln.

Permalänk
Inaktiv

Som sagt förut, Postnord är de enda som har krav dela ut saker över hela landet, det har inte Bring,DHL,Schenker med flera, så det kommer gå konkurrera ner Postnord i städer samt relativt tätbebyggda områden, det görs redan helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

En bra ide ur flera synvinklar om de lyckas utföra den på korrekt vis.

1. minskade transportutsläpp då transporterna ej går halvfulla i en större ustträckning.

2. minskad slitage på vägarna.

3. förhoppningsvis en morot till konkurrenter att skärpa sig.

Jag tror inte att många av ICAs egna leveranser, till sina egna butiker, i regel går halvtomma. Dels är det ett slutet system så dom själva kan planera rutter och varor dit det behövs, när det behövs och dels så är det varor med hög omsättning och/eller lång hållbarhet så det är inte värre än att slänga med en pall coca-cola till valfri Ica maxi om det är det enda alternativet.

Men jag kan såklart ha fel, dom kanske ofta går halvtomma?

Det jag funderar över är om ica tänkt att dom ska åka ut till ex Inets lager med en ica-lastbil för att hämta paket när den är fylld med tidigare nämnda coca-cola, eller om inet behöver frakta det till en Ica butik / ICAs lager.. där tycker jag det känns som effektivitetens sko klämmer, någon kommer behöva vara 'ineffektiv' i mina ögon

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vart paketen kommer från? Vaddå samma bilar?
T ex Kyl o frysexpressen som levererar mat till ICA kör från sina lager till ICA butiker o fyller på med mat.
Ska han då ta omvägar med lastbil o släp till alla företag som är anslutna o samla deras paket oxå?
ICA har väl inte egna lastbilar. det är massa transportföretag som kör för dom väl?

Nåt va dåligt förklarat i artikeln eller är jag trög?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag fattar inte vart paketen kommer från? Vaddå samma bilar?
T ex Kyl o frysexpressen som levererar mat till ICA kör från sina lager till ICA butiker o fyller på med mat.
Ska han då ta omvägar med lastbil o släp till alla företag som är anslutna o samla deras paket oxå?
ICA har väl inte egna lastbilar. det är massa transportföretag som kör för dom väl?

Nåt va dåligt förklarat i artikeln eller är jag trög?

Ica har egna bilar som kör deras varor. Även andra bilar levererar till ICA-butiker men dom har definitivt en egen logistikkedja.

Det här kan väl bli bra på sikt men i det korta perspektivet så lär ju ICA kasta ut instabox och liknande tjänster och innan e-handlarna har stöd för ICA blir nog konsumenten lidande ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Ica har egna bilar som kör deras varor. Även andra bilar levererar till ICA-butiker men dom har definitivt en egen logistikkedja.

Ja, det låter ju i artiklar om det här som att det specifikt handlar om att slänga med dessa paket i befintliga transporter från ICAs centrallager till butikerna.

Hur paketen kommer till ICAs centrallager verkar lämnas osagt, men det är ju säkert betydligt lättare att ordna förre större transporter från kunderna till centrallagret.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Eller hur, i många fall handlar det ju bara om att ha någon som står bakom disken och ger ut paketen till folk... För lastbilarna rullar väl som du säger, varje dag?

Shit, för mig i götet-området så stannar allt på helgerna.

PostNord kör ut på helgerna i Göteborg.

Lika så många andra bolag.

Tog emot 10 paket i lördags

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Shit, för mig i götet-området så stannar allt på helgerna.

Även instabox och diverse hemleveranser? Postnord har ju haft i götet sedan en bra tid tillbaka ..

https://www.postnord.se/om-oss/nyheter-press-och-artiklar/e-h...

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Om nu ICA hämtar paket hos Inet. Vad har de för organisation för att sortera och transportera de paket som ska till andra delar av landet?

Permalänk
Medlem

Jag har ganska god insikt i icas varutransporter och hur lagren åtminstone tidigare hanterats. Det här är för mig ett riktigt bra påhitt från icas sida. De har ju redan postterminal i nästan(?) alla butiker, åtminstone där jag bor, så den enda stora skillnaden för butikerna är att paketen anländer på en annan lastkaj, och att de måste införa nåt nytt sätt för kunderna att identifiera sig (och budet) vid paketuthämtning. De kan troligen inte använda postens utrustning för detta.

Det som skiljer ica från andra paketleverantörer är att varubilarna inte kommer varje dag, det beror helt på hur mycket butiken säljer. I glesbygd kan de kanske komma bara en dag i veckan eller t.o.m varannan vecka om det finns några små lanthandlare kvar.

En annan lite udda grej för "post" är att icas bilar kan ta med frys- och kylvaror. Vill man ha sin.. dator? levererad djupfryst så går det nog ordna.

Det kan möjligen finnas lite motstånd från enskilda ica-handlare då de redan har tjorvigt med lagren, lagerytan har ofta krymt och blivit butiksyta eller personalutrymme, man litar istället mer än någonsin förr på att transporterna kommer fram i rätt tid som planerat så inte hyllor står tomma, så var ska de förvara paketen utan att blanda ihop det till en enda röra med postens? Behövs också avsättas personal att ta hand om ytterligare en pakettjänst.

De som tror paketen kommer dofta fisk eller nåt sånt, nej, det är sällsynt. Det är bara om nåt gått sönder på en varuvagn och runnit ner, men varuvagnarna är ganska väl ordnade. Tar de med paket kommer de högst troligt stå på en egen vagn eller i vagnskåp bredvid de andra varorna. Om nån doft sätter sig i emballaget är det mest troligt tvål eller tvättmedel. Den här risken finns ju även med den vanliga posten att ett paket skadar ett annat på nåt sätt.

Att det inte skulle finnas plats i bilarna? Nja, det brukar inte vara nåt större problem. Det ska en väldig "otur" till om en butiks varubeställning fyller precis hela flaket och hela släpet, och inte en enda kartong till, men visst.. skulle det hända så får de kanske sätta in en bil till eller slänga med det på nästa bil som då knappast går med 100% last.

Drabbas glesbygden? Någon hemleverans kan man väl inte räkna med, om inte de lokala butikerna redan erbjuder hemkörning av varor och då kan det t.o.m bli en förbättring då de bilarna inte tar med postens paket, men kanske icas egna? De flesta i glesbygd åker ju ändå på ica minst en gång per vecka, som samtidigt är postens utlämningsställe, så det är väl detsamma i det avseendet.

Permalänk
Medlem

Elon har dessutom tecknat avtal med ICA om att föra in stor del av sitt sortiment in till ICA. Ser man på en maxibutik så är det mer än bara mat, vilket det var för 15 år sen. I vår lokala ICA maxi så finns även hemtex shop in shop. Man vill nog bli lite som Wallmart och Carrefour där man går för precis allt man behöver. Det enda som kommer fattas tillslut är alkohol men på nåt sätt har de lyckats se till att systembolaget ändå alltid etablerar bredvid en ICA - butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

En annan lite udda grej för "post" är att icas bilar kan ta med frys- och kylvaror. Vill man ha sin.. dator? levererad djupfryst så går det nog ordna.

Tänk vilken fördel ICA får när kvantdatorerna och/eller DNA/protein-datorerna kommer och alla vill beställa såna!

Permalänk
Medlem

Ja varför inte tänker jag eller snarare varför inte redan för 8 år sedan?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

PostNord kör ut på helgerna i Göteborg.

Lika så många andra bolag.

Tog emot 10 paket i lördags

Men vad trist, jag bor i Edet och så fort det är helg så får man aldrig några notiser att man kan hämta ut sitt paket.
Hemleverans har jag dock inte testat

Permalänk

Försiktigt positiv. Min Icabutik är mitt favoritpostombud ändå.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag fattar inte vart paketen kommer från? Vaddå samma bilar?
T ex Kyl o frysexpressen som levererar mat till ICA kör från sina lager till ICA butiker o fyller på med mat.
Ska han då ta omvägar med lastbil o släp till alla företag som är anslutna o samla deras paket oxå?
ICA har väl inte egna lastbilar. det är massa transportföretag som kör för dom väl?

Nåt va dåligt förklarat i artikeln eller är jag trög?

Ica har egna bilar i Västerås och Linköping en så länge annars är det andra företag som kör åt dom.

Jämtland är det Sandberg och Jonsson åkeri och bilarna går fulla.

Men om Ica nu ska utöka med flera egna bilar så lär deras strategi fungera och blir som sagt flera lastbilar istället.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

NAJS

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Snusfri

Skulle inte bli förvånad om Axfood med Hemköp, Willys, Citygross, Tempo mfl hoppar på och börjar med något liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Hade varit ett spännande upplägg, man vet aldrig om ma ska leta efter sitt paket i brödhyllan, charken eller mejeriavdelningen

Alltså precis exakt samma som idag då, när paket kommer bort.