Kolink Satellite - 3.5" diskar passar inte

Permalänk
Medlem

Kolink Satellite - 3.5" diskar passar inte

Fick hem ett Kolink Satellite idag och glad i vågen så skulle jag installera mina Seagate Ironwolf Kolink Satellite diskar (ska användas som NAS). Döm till min förvåning dock när skruvhålen inte passar alls.

Hittade lite bilder på nätet där andra monterat och där är hålen (på undersidan) helt annorlunda.
Och i det här chassit så hänger diskarna upp och ner, så vågar inte ha det monterat med bara två skruvar.

Vad ska man göra? Kasta chassit genom fönstret (så länge man öppnar först), försöka träffa rätt och borra nya hål (svårt med dämpningen då kanske)? Köpa nytt chassi?

Ville ha ett Fractal Design Node 304 först men snålade in, vilket jag nu kanske får ångra.
Samtidigt så verkar de vaggorna ha ungefär samma design.

Vad ska man göra?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dhanjel:

Fick hem ett Kolink Satellite idag och glad i vågen så skulle jag installera mina Seagate Ironwolf Kolink Satellite diskar (ska användas som NAS). Döm till min förvåning dock när skruvhålen inte passar alls.

Hittade lite bilder på nätet där andra monterat och där är hålen (på undersidan) helt annorlunda.
Och i det här chassit så hänger diskarna upp och ner, så vågar inte ha det monterat med bara två skruvar.

Vad ska man göra? Kasta chassit genom fönstret (så länge man öppnar först), försöka träffa rätt och borra nya hål (svårt med dämpningen då kanske)? Köpa nytt chassi?

Ville ha ett Fractal Design Node 304 först men snålade in, vilket jag nu kanske får ångra.
Samtidigt så verkar de vaggorna ha ungefär samma design.

Vad ska man göra?

Det finns två olika skruvfattningar för undersidan på hårddiskar. Större diskar och server diskar har en större hålbild. Dessa passar inte heller i Node 304 tyvärr, säkert det du blivit drabbad av men en blid hade sagt massor!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Aj snacka om misslyckat projekt

Har alla delar liggandes, men kan inte använda det med andra ord.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dhanjel:

Aj snacka om misslyckat projekt

Har alla delar liggandes, men kan inte använda det med andra ord.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ja disken har ju den stora hålbilden men inte helt hundra på din montageplatta, det ser ju inte ut som att de två hålen med märkning "HDD" ska användas ihop iom skruvarna ska skjutas diagonalt ifrån varandra?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skruvhålen är nog så stora/sneda för att kunna montera dämpnings-ringen.

Inte bästa bilden, men så här ser ett "fungerade" bygge ut:
https://forum.rockstor.com/uploads/default/original/2X/3/3b66...

Vad har man för alternativ då? Nu har jag lagt mer än jag vill för delar för ett ITX bygge som man inte kan använda och behöva köpa ett vanligt ATX-chassi för att få vanliga horisontella vaggor känns helt fel.

Kan inte hitta några små billiga itx-chassin med horisontell montering.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag supernöjd med detta chassi. ALLT får plats! Du kan även modda fast en HDD bakom frontpanelen i plast. Har gjort detta på mina Satellite (har tre) tills dess att jag istället gick ner till 2.5mm och öppnade upp större hål i framkant för längre grafikkort.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Känns rätt trevligt i övrigt, framförallt väldigt prisvärt.

Får nog försöka ghetto-modda fast dom med lite dubbelhäftande tejp, gummiband och eltejp
Verkar inte finnas så mycket alternativ.