”Deliddad” Core i9-14900K 10 grader svalare

Permalänk
Melding Plague

”Deliddad” Core i9-14900K 10 grader svalare

Skillnaden mellan Intels nya topprocessor som den lämnar fabriken och efter att kåpan över kretsen har avlägsnats är förvånansvärt stor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte delid sedan tidernas begynnelse (Pentium 4) alltid givit en redig temp reducering?

Permalänk
Medlem

Kan dom inte börja köra utan IHS som jag minns de gamla athlon och även p3orna gjorde om jag inte minns helt fel? Varför slutade man med det?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Men låg temp är inget självändamål förutom när det gäller ljudnivå.

Om processorn inte tar skada av den högre temperaturen gör det ingen skillnad. Om man inte använder det skapade temperaturutrymmet till att höja frekvensen, så är det meningslöst.

Testet gjordes med fast spänning och frekvens, vilket så klart är relevant om det är temperaturskillnaden man vill mäta, men det borde ha kompletterats med ett uttömmande test där man ser hur mycket mer prestanda man kan få ut utan att tempen går över det man toppade på innan man tog bort kåpan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan dom inte börja köra utan IHS som jag minns de gamla athlon och även p3orna gjorde om jag inte minns helt fel? Varför slutade man med det?

"knak"
*ringer support*
-Den var trasig när jag fick den!

Permalänk
Medlem

Dax för lite LN2 (flytande kväve) eller flytande Helium på det..
Så kommer vi få nya FPS rekord i CS2.. ^^

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"knak"
*ringer support*
-Den var trasig när jag fick den!

Såklart är det nog så. Tråkigt för oss som nog skulle ge en slant extra för en deliddad från fabrik.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

För en annan så är det märkligt att dom inte gör en bättre IHS.

MEN.. så tänker jag på att dom flesta som använder datorer inte håller koll på värme alls.
Vare sig på cpu eller gpu.
Så håller cpu en temp som inte är skadlig så bryr sig i detta fallet Intel mer om att tjäna pengar på marginalerna än 10c svalare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av cyklonen:

Men låg temp är inget självändamål förutom när det gäller ljudnivå.

Om processorn inte tar skada av den högre temperaturen gör det ingen skillnad. Om man inte använder det skapade temperaturutrymmet till att höja frekvensen, så är det meningslöst.

Testet gjordes med fast spänning och frekvens, vilket så klart är relevant om det är temperaturskillnaden man vill mäta, men det borde ha kompletterats med ett uttömmande test där man ser hur mycket mer prestanda man kan få ut utan att tempen går över det man toppade på innan man tog bort kåpan.

Du har inte fel i sak men samtidigt så kan vi anta att en sänkning med tio grader garanterat kommer leda till bättre prestanda, hur mycket bättre är en annan fråga och väldigt applikationsberoende. Applikationer som belastar alla kärnor och kräver maximal frekvens kommer givetvis att prestera bättre då processorn kan bibehålla sina frekvenser under längre perioder och vi högre värde.

Med dagens moderna processorer som har "boost"-logiker så kommer CPU:n alltid att försöka bibehålla så höga klockfrekvenser som den kan givet att den inte blir begränsad av antingen energiförbrukning eller värme. Om du förbättrar förutsättningarna för en av dessa faktorer så kommer du garanterat att få bättre prestanda i tunga laster.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Att delida en cpu är hur enkelt som helst, långt ifrån invecklat.
vad händer med sweclockers asså?
gått från entusiast sida till Aftonbladet/ljudåbild typ 😕

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Nästan så man borde kunna köpa processorer delidade redan.
Slipper man göra det själv

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Har väl alltid varit 10c som hämtas in av att delidda Intel CPUer som använder STIM och 15-20c med tandkräms TIM på föregående generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Nästan så man borde kunna köpa processorer delidade redan.
Slipper man göra det själv

indeed, dock lätt gjort på 10-15min annars 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du har inte fel i sak men samtidigt så kan vi anta att en sänkning med tio grader garanterat kommer leda till bättre prestanda, hur mycket bättre är en annan fråga och väldigt applikationsberoende. Applikationer som belastar alla kärnor och kräver maximal frekvens kommer givetvis att prestera bättre då processorn kan bibehålla sina frekvenser under längre perioder och vi högre värde.

Med dagens moderna processorer som har "boost"-logiker så kommer CPU:n alltid att försöka bibehålla så höga klockfrekvenser som den kan givet att den inte blir begränsad av antingen energiförbrukning eller värme. Om du förbättrar förutsättningarna för en av dessa faktorer så kommer du garanterat att få bättre prestanda i tunga laster.

Absolut, men min poäng var att testet var halvfärdigt. Utan att veta vad det extra temperaturutrymmet ger i prestandaökning är det inte så värst intressant information.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Nästan så man borde kunna köpa processorer delidade redan.
Slipper man göra det själv

https://der8auer.com/der8auer-cpus/ bara att handla 😄

Permalänk
Medlem

Jag trodde delids inte längre skulle behövas och att allt var lött nu för tiden O_O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag trodde delids inte längre skulle behövas och att allt var lött nu för tiden O_O

Detta är inte samma typ av delid som för 4-5 år sen och tidigare, när man kunde plocka av kåpan, byta värmeledande material och återmontera kåpan (jag gjorde det själv med en 8600K och fick strålande resultat). Här handlar det om att helt ta bort kåpan, som anses vara för tjock, och köra med kylaren rakt mot kislet. Lite mer riskabelt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Absolut, men min poäng var att testet var halvfärdigt. Utan att veta vad det extra temperaturutrymmet ger i prestandaökning är det inte så värst intressant information.

Kanske är ute och cyklar men artiklar som dessa resulterar i gratisreklam. Om de släpper informationen uppdelad i en tvåstegsraket så kommer de få gratisreklam en gång till senare

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kanske är ute och cyklar men artiklar som dessa resulterar i gratisreklam. Om de släpper informationen uppdelad i en tvåstegsraket så kommer de få gratisreklam en gång till senare

Hehe, jo, så kan det vara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Detta är inte samma typ av delid som för 4-5 år sen och tidigare, när man kunde plocka av kåpan, byta värmeledande material och återmontera kåpan (jag gjorde det själv med en 8600K och fick strålande resultat). Här handlar det om att helt ta bort kåpan, som anses vara för tjock, och köra med kylaren rakt mot kislet. Lite mer riskabelt...

Nej, det här är inte direct die. Det är en vanlig delid med värmespridaren på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Detta är inte samma typ av delid som för 4-5 år sen och tidigare, när man kunde plocka av kåpan, byta värmeledande material och återmontera kåpan (jag gjorde det själv med en 8600K och fick strålande resultat). Här handlar det om att helt ta bort kåpan, som anses vara för tjock, och köra med kylaren rakt mot kislet. Lite mer riskabelt...

Oh shit! Det låter galet med tanke på hur lätt kislet spricker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det här är inte direct die. Det är en vanlig delid med värmespridaren på plats.

Aha, då missförstod jag artikeltexten. I den framstår det som om kåpan var borta för testerna. Men jag ser nu i videon att den faktiskt är på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av cyklonen:

Absolut, men min poäng var att testet var halvfärdigt. Utan att veta vad det extra temperaturutrymmet ger i prestandaökning är det inte så värst intressant information.

Du har höga förväntningar. Att anklaga der8aur för att göra halvfärdiga tester är att stretcha det rejält.

Syftet med videon var att se vad det gav att använda deras produkter istället för original, tempen sjunker dramatiskt. Det kommer säkert uppföljning.

Att göra överklockningstester tar ju också en hel del tid och ja, han vill tjäna pengar och dessutom pusha för sina egna produkter såklart, plus att frågan säkert har kommit från både höger och vänster.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan dom inte börja köra utan IHS som jag minns de gamla athlon och även p3orna gjorde om jag inte minns helt fel? Varför slutade man med det?

Folk hade sönder sina cpus, så tyvärr är det till del en failsafe. Det är även lättare att leda bort värmen från en större yta så kräver lite mindre av kylarna rent designmässigt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men låg temp är inget självändamål förutom när det gäller ljudnivå.

Läckaget ökar vid högre temps, vilket faktiskt gör att man drar nån/några procent mer vid identiska inställningar.

Permalänk

Smygreklam för thermal grizzly?

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Folk hade sönder sina cpus, så tyvärr är det till del en failsafe. Det är även lättare att leda bort värmen från en större yta så kräver lite mindre av kylarna rent designmässigt.

Får se om det kommer special varianter i framtiden utan. Kylarna borde bli desamma efter som all värme kommer från samma lilla yta oavsett IHS eller ej. Ju mindre "skräp emellan ju bättre.
En IHS som ligger runt kärnan som en gigantisk tätt sittande bricka bör lösa problemet med trasiga kärnor.
Men som med allt är det en kostnad

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Med dagens moderna processorer som har "boost"-logiker så kommer CPU:n alltid att försöka bibehålla så höga klockfrekvenser som den kan givet att den inte blir begränsad av antingen energiförbrukning eller värme. Om du förbättrar förutsättningarna för en av dessa faktorer så kommer du garanterat att få bättre prestanda i tunga laster.

Det är nästan så enkelt, men inte riktigt. Precis som du säger så har du ofta två begränsande faktorer (värmetak och effekttak) - men det betyder ju att om du tar bort en av de faktorerna så kan det vara så att det inte gör någon skillnad i klockfrekvens, om det andra taket redan var din flaskhals.

Min 7800X3D har ett effekttak och ett värmetak, och faktiskt ett klocktak (5100 MHz tror jag), utöver diverse spänningstak osv. Under singeltrådad belastning slår den alltid i klocktaket, men om du belastar alla trådar så gör den det inte - i mitt fall på grund av effekttak, inte värmetak. Så om jag deliddade den så skulle det gissningsvis inte göra mycket av en skillnad.
(Jag tänker mig att den enda förbättringen skulle komma av att processorn blir lite lite mer effektiv vid lägre temperaturer, och därmed skulle kunna höja klockfrekvensen lite grand vid ett givet effektuttag?)

Edit: Jag är såklart väl medveten om att dessa Intel-prollar är väldigt annorlunda från AMD:s X3D-processorer, men frågan kändes generell nog att svara på.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av zetruz:

Det är nästan så enkelt, men inte riktigt. Precis som du säger så har du ofta två begränsande faktorer (värmetak och effekttak) - men det betyder ju att om du tar bort en av de faktorerna så kan det vara så att det inte gör någon skillnad i klockfrekvens, om det andra taket redan var din flaskhals.

Min 7800X3D har ett effekttak och ett värmetak, och faktiskt ett klocktak (5100 MHz tror jag), utöver diverse spänningstak osv. Under singeltrådad belastning slår den alltid i klocktaket, men om du belastar alla trådar så gör den det inte - i mitt fall på grund av effekttak, inte värmetak. Så om jag deliddade den så skulle det gissningsvis inte göra mycket av en skillnad.
(Jag tänker mig att den enda förbättringen skulle komma av att processorn blir lite lite mer effektiv vid lägre temperaturer, och därmed skulle kunna höja klockfrekvensen lite grand vid ett givet effektuttag?)

Edit: Jag är såklart väl medveten om att dessa Intel-prollar är väldigt annorlunda från AMD:s X3D-processorer, men frågan kändes generell nog att svara på.

Jag förenklade, absolut.

Effekt är, som du påpekar, en stor faktor till begränsning av klockfrekvens i dagens processorer, iaf de som ligger i toppskiktet. Vi får dock inte glömma en annan faktor som spelar in när du sänker temperaturerna, det är att läckage i kislet också sjunker. Alltså, ju varmare kislet är, desto mer strömläckage vilket leder till mer värmeutveckling. Så skulle vi titta på en frekvenskurva så är den inte linjär med energiåtgången, utan exponentiell. En faktor i det är just läckage som genrerar värme.

Hade kisel varit en supraledare så hade hela värmediskussionen varit helt meningslös, då ingen värme hade genererats. Kisel har dock ett motstånd i sig som gör att en del av effekten som leds in i kislet kommer gå ut som läckage och värme.

Kyler du kislet så blir strömöverförningen effektiverare, vilket innebär att det går att uppnå samma frekvenser vid lägre effektuttag på grund av mindre läckage.

Så temperaturen är alltid en faktor, däremot så kan det vara som du säger, att när man är långt under en effektbudget, t.ex. vid enkeltrådat, låt säga enbart två kärnor är maxbelastade och resten tar en fika. Ja då spelar temperaturen ingen roll för läckage är försumbart ställt mot effektbudgeten. Processorn kanske fortfarande läcker enorma mängder energi men eftersom det varken leder till för höga temperaturer eller effektuttag så gör en sänkning av en av faktorerna ingen skillnad.

Slutligen, och inte riktat till vad du skrev utan ursprungsinlägget. Om man ska ge sig in och klaga på en sådan extremt duktig techtuber som der8auer så bör man förstå fysiken bakom det för enbart det faktum att hans delidd leder till tio graders delta borde få vem som helst att förstå att det kommer göra stor skillnad i vissa laster. Man borde också förstå vilket enormt jävla jobb det är att dels göra tester och dels spela in, redigera och publicera det högkvalitativa innehåll som han gör. Jag är lite irriterad på hur arroganta vissa personer är, och otacksamma.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Effekt är, som du påpekar, en stor faktor till begränsning av klockfrekvens i dagens processorer, iaf de som ligger i toppskiktet. Vi får dock inte glömma en annan faktor som spelar in när du sänker temperaturerna, det är att läckage i kislet också sjunker. Alltså, ju varmare kislet är, desto mer strömläckage vilket leder till mer värmeutveckling. Så skulle vi titta på en frekvenskurva så är den inte linjär med energiåtgången, utan exponentiell. En faktor i det är just läckage som genrerar värme.

Yes, jag rörde vid den punkten. Men i mitt huvud är den temperaturbaserade effektiviseringen rätt försumbar om vi håller oss under 95 grader på en konsumentprocessor? Men jag kanske har fel där?

Säg om man låser klockhastighet väldigt högt, och låser spänningen, har vi något hum om just hur mycket/lite man kan sänka effekten om man sänker temperaturen från 95 grader till så lite som 75 grader?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB