Program som kontrollerar korrupta winzip winrar filer?

Permalänk
Medlem

Program som kontrollerar korrupta winzip winrar filer?

Har filer som är i winzip winrar format

Vissa går att öppna, men när man ska extrakta filen så kommer meddelande upp filen är korrupt

Finns det program som kontrollerar sådana filer utan att man själv manuellt måste öppna filen?

Tack

Permalänk
Medlem

Sökte på det och svaret här kanske hjälper: https://superuser.com/questions/359245/how-do-i-check-many-ra...

Citat:

Using 7-Zip, you can select multiple RAR or other archives and select Test in the 7-Zip File Manager to test the integrity of all of them.

Alternatively, you can enable 7-Zip's shell integration feature1, use Windows Search to find all of the RAR archives (in Windows 7, use the search string type:rar), then select all of the results of the search, right-click on the results, and under 7-Zip, select Test archive.

[...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Ska gå igenom 2000 filer

Vissa filer är korrupta så man inte kan öppna filen

Andra filer är korrupta, fast man kan öppna, men får korrupt under upppackning?

Lite drygt om man ska gå igenom filerna manuellt

Tack för länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Ska gå igenom 2000 filer

Vissa filer är korrupta så man inte kan öppna filen

Andra filer är korrupta, fast man kan öppna, men får korrupt under upppackning?

Lite drygt om man ska gå igenom filerna manuellt

Tack för länk

Borde inte winrar kunna ordna det, då jag har för mig använt det för länge sen att just laga trasiga filer/arkiv.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Borde inte winrar kunna ordna det, då jag har för mig använt det för länge sen att just laga trasiga filer/arkiv.

Får inte upp några kontrollera arkiv alternativ med winrar som jag får med 7-zip

7-zip verkar fungerar på de filer den upptäckt vara korrupta

Blev fel när jag försökte packa upp dom

Permalänk
Medlem

Första träffen på google, sökord 7-zip check integrity command line. Bara att scripta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Första träffen på google, sökord 7-zip check integrity command line. Bara att scripta på.

Jag fick länken tidigare... svårt veta vad söka på och vilken länk av alla

Permalänk
Medlem

Därför man från början måste skapa en checksumma för varje fil
https://en.wikipedia.org/wiki/Simple_file_verification

Permalänk
Medlem

Det fins testflagga (typ '-t') för att kolla integriteten av arkiv för dom flesta av de olika komprimerings och arkivtyperna - kanske inte nödvändigtvis lättanvänt i olika GUI utan man får använda sig av CLI-kommandorader för komprimeringsprogrammet och kanske också skripta för att processa igenom alla filer och eventuellt skapa en loggfil vilka filer som var korrekta och vilka som inte var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Därför man från början måste skapa en checksumma för varje fil
https://en.wikipedia.org/wiki/Simple_file_verification

Tack för tips

Men checksum gäller väl oftast om det är flera filer? Alla filer jag ska kontorllera är bara en, alltså oberoende av någon annan fil

Tex om det är

1.zip
2.zip
3.zip

OSV

Men här det bara 1.zip, 2.zip, 3.zip

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det fins testflagga (typ '-t') för att kolla integriteten av arkiv för dom flesta av de olika komprimerings och arkivtyperna - kanske inte nödvändigtvis lättanvänt i olika GUI utan man får använda sig av CLI-kommandorader för komprimeringsprogrammet och kanske också skripta för att processa igenom alla filer och eventuellt skapa en loggfil vilka filer som var korrekta och vilka som inte var det.

7-zip fungerar för syftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Tack för tips

Men checksum gäller väl oftast om det är flera filer? Alla filer jag ska kontorllera är bara en, alltså oberoende av någon annan fil

Tex om det är

1.zip
2.zip
3.zip

OSV

Men här det bara 1.zip, 2.zip, 3.zip

Det spelar ingen roll, men det går som sagt inte att göra i efterhand om du nu inte har en korrekt källa någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det spelar ingen roll, men det går som sagt inte att göra i efterhand om du nu inte har en korrekt källa någon annanstans.

De flesta komprimeringsformat såsom zip, rar, 7zip osv innehåller redan checksummor på innehållet, och det är dem som smäller för trådstartaren såvitt jag förstår. Vet inte riktigt vad SFV-filer som du pratar om har med saken att göra.

Iaf till trådstartaren så säger ChatGPT att följande kanske funkar:

for file in *.zip; do 7z t "$file" &>/dev/null if [ $? -ne 0 ]; then echo "Broken: $file" fi done

Permalänk
Medlem

Ett problem med 7-zip är jag har inte hårddisk tillräckligt kontrollear storleken på filerna, om det inte finns bättre alternativ? Eller är lösningen bara större hårddisk då?

Eller så får jag manuellt packa upp varje fil då

Permalänk
Hedersmedlem

Fungerar inte åtminstone det första svaret (markera alla i 7-zip och testa integritet) eller sista scriptet? Det förstnämnda är väl lättast, det senare svaret kräver att du kör Linux/liknande eller Windows med WSL installerat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

for /r C:\ %a in (*.zip) do ( 7z.exe t "%a" & if errorlevel 1 echo Broken file "%a" >> C:\ziperror.txt )

Permalänk
Medlem

Detta går enkelt att göra i både 7-zip och winrars GUI.
Enklast är att öppna en zip/etc fil i en mapp du vill kontrollera och sen "backa" en gång.
Dvs i winrar så har du .. över alla mappar/filer heller en uppåtpil till vänster om adressraden.
I 7-zip så har du uppåtpilen på en mappikon brevid adress raden.

Om du går bakåt en gång så ser du alla mappar/filer i den mappen där du zip/etc filen du öppnade finns du kan sedan välja filer som i explorer, dvs markera en/flera/alla.
Sedan väljer du TEST och alla markerade filer kontrolleras.

Du kan även markera en heller flera mappar och alla komprimerade filer i den mappen kommer att kontrolleras, och en kombo av mappar/filer kan markeras och kontrolleras på samma gång med.

Backar du en gång till så kan du enkelt markera mappen och "testa" istället för att markera alla filer manuellt i den mappen.

Två tips!
Om du ska kolla filer i flera olika mappar så kan det vid fler errors bli svårare att hitta rätt filer så när jag gjorde detta för år sedan så gjorde jag om det och körde en mapp åt gången.
Om många filer är skadade så kan det vara bättre att inte testa alla på en gång då error infon bara kommer upp som en ruta som stängs med en OK knapp.
Det går dock att använda kopiera/klistra in med CTRL+C och sen klistra in infon i en txt fil med CTRL+V.
Vet ej om all text även om den ej visas i resultats rutan kommer med vid en klipp/klistra dvs om det är så många filer med errors att all txt ej får plats i rutan (därav kan va bra o ej köra allt på en gång).
Ser då ut så här om det ej finns errors! Har inga filer med errors så kan ej visa det!

7-zip
---------------------------
Testing
---------------------------
Archives: 2
Packed Size: 452711467 bytes (431 MB)
Folders: 5
Files: 422
Size: 464794788 bytes (443 MB)

There are no errors
---------------------------
OK
---------------------------

Winrar

---------------------------
Test finished
---------------------------
No errors found during test operation
---------------------------
OK
---------------------------

Det går ju även att köra genom CMD/powershell som justnu visade.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!