Ikea släpper sensorer för smarta hemmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Själv tänkte jag tvärtom, gå från wifi till zigbee. (blir en himla massa ip adresser att indirekt hålla reda på)
Men men får se hur det artar sig när/om mattar kommer igång också.

Håller med, tycker zigbee är riktigt bra. Särskilt att nätdrivna noder agerar forwarders.

Permalänk
Medlem

Med den prislappen så blir vartenda fönster och dörr utrustad med en sensor.

Permalänk

@Enviro hade varit trevligt om ni kunde ge en liten prisjämförelse för motsvarande produkter när ni börjar prata pris i artikeln. 🖖

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Man behöver köpa en ny hubb för att använda dessa? Den gamle hubben funkar inte med dom?

Ikea lär ju fortsätta använda nya hubben Dirigera i några år till.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Ikea lär ju fortsätta använda nya hubben Dirigera i några år till.

Den gamla hubben är den innan Dirigera. Gissar att de inte kommer att fungera med den.

Edit: Fast nu börjar jag undra om det senare.

Helt möjligt att de kommer att fungera. Skulle tänka mig ett par fuktsensorer, men tänker inte uppgradera hubben till den nyare modellen, så vi får se.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av StuntmanMike:

@Enviro hade varit trevligt om ni kunde ge en liten prisjämförelse för motsvarande produkter när ni börjar prata pris i artikeln. 🖖

Dagens sanning. Ge mig några minuter!

Edit: Done

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Den har hårdvara för och löfte om att få Matter, men har inte stöd för det idag.

Gäller även wifi. Både anslutning av hubben och sedan kontroll av wifi-prylar.
Det leder till fantastiska krumbukter som denna instruktion:
<Uppladdad bildlänk>

"Du ansluter till ditt wifi med den medföljande kabeln"

Så står det ju inte.

Permalänk
Medlem

Dessa skall tillverkas i samarbete med Leedarson, ett kinesiskt IoT företag. Så om jag fattar det hela rätt från kommentarer i andra trådar så kommer <redacted> veta om det läcker i ditt badrum, någon rör sig i ditt hem eller inte, och om du glömt bort att stänga en dörr eller ett fönster.

....

Mer allvarligt så hoppas jag på ordentlig säkerhet för att inte utomstående skall kunna ta del av att du inte stängt dörren och att du inte varit hemma på en timme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Så står det ju inte.

Nej, det som uttryckligen står är ju nästan dummare
Sen har de pratat om att kunna köra den helt på wifi utan kabel så det känns som att det där är en placeholder i väntan på uppdatering..

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Själv tänkte jag tvärtom, gå från wifi till zigbee. (blir en himla massa ip adresser att indirekt hålla reda på)
Men men får se hur det artar sig när/om mattar kommer igång också.

Jag kör med Unifi för Wifi o tänker ändra och lägga upp eget VLAN för smarta hemprylar, på eget subnät. Och när Wifi o bluetooth smarta hemprylar kostar samma eller mindre än Zigbee, så känner jag att Zigbee blir lite onödigt. Det tillför inget , kan kräva oiika hubbar för o göra firmwareuppdateringar, och när t.ex Hue försvinner från affärerna o ersätts med Wiz. (clas ohlsson, jemofix, ica maxi)

Men alla kan vi satsa olika, man får se. Har vän som satt med X10, samt några som sitter med Telldus, och minns ända tillbaka till Red Box tiden på ZX Spectrum/C64 tiden.

Jag går dock mot Homekit, mkt för att då kan de andra i familjen lätt ändra saker o ting, och då är det intressant även med Matter (Som Philips Zigbee hub stödjer, jag vet, men Matter stödjer även deras Wiz så....)

Annars tycker jag både Homey varit kul o testa, och det är kul att de öppnare lösningarna som t.ex Home Assistant tar andelar av smartah hem, känns tryggt för framtiden.

Bättrande på en förklarling
Permalänk
Medlem

Matter:

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Kablat wifi är ju ändå snabbare än trådlöst!

Är det bättre än mobilt fiber tror du? 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Dessa skall tillverkas i samarbete med Leedarson, ett kinesiskt IoT företag. Så om jag fattar det hela rätt från kommentarer i andra trådar så kommer <redacted> veta om det läcker i ditt badrum, någon rör sig i ditt hem eller inte, och om du glömt bort att stänga en dörr eller ett fönster.

....

Mer allvarligt så hoppas jag på ordentlig säkerhet för att inte utomstående skall kunna ta del av att du inte stängt dörren och att du inte varit hemma på en timme...

Är det wifi så finns risken, är det Zigbee så är det upp till dig att säkra ditt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Jag kör med Unifi för Wifi o tänker ändra och lägga upp eget VLAN för smarta hemprylar, på eget subnät. Och när Wifi o bluetooth smarta hemprylar kostar samma eller mindre än Zigbee, så känner jag att Zigbee blir lite onödigt. Det tillför inget , kan kräva oiika hubbar för o göra firmwareuppdateringar, och när t.ex Hue försvinner från affärerna o ersätts med Wiz. (clas ohlsson, jemofix, ica maxi)

Men alla kan vi satsa olika, man får se. Har vän som satt med X10, samt några som sitter med Telldus, och minns ända tillbaka till Red Box tiden på ZX Spectrum/C64 tiden.

Jag går dock mot Homekit, mkt för att då kan de andra i familjen lätt ändra saker o ting, och då är det intressant även med Matter (Som Philips Zigbee hub stödjer, jag vet, men Matter stödjer även deras Wiz så....)

Annars tycker jag både Homey varit kul o testa, och det är kul att de öppnare lösningarna som t.ex Home Assistant tar andelar av smartah hem, känns tryggt för framtiden.

Håller inte med dig alls i det du säger. zigbee kräver INTE olika hubbar, det räcker med valfri Zigbee sticka när man kör med Home assistant tex. Jag uppdaterar mina via Deconz i HA utan problem. Ser ett mycket större problem med WiFi enheter som aldrig kommer några mjukvaruuppdateringar till. Min absolut sämsta lampa hemma är en WiZ (philips). Jag kör Unifi sedan några år med och många av lågpris wifi IoT prylarna bråkar ofta med Unifi enligt min upplevelse.

Permalänk
Medlem

Ser inte helt dumt ut, priset är ju bra, annars måste jag ju säga att IKEAS priser har generellt stuckit iväg ganska mycket på många andra områden för att inte prata om deras restauranger som har blivit riktigt undermåliga.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

IKEA borde även lansera en trådfri rektal termometer. Namnet är självskrivet: - *borta /mod*.
Det beskriver även hur många känner efter att satt ihop deras möbler. Dessa överpriser de tar för ihop limmat sågspån...

Vårda språket, tack. /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja de har varit lite dyra. Tvivlar på att de kostar mer än 2kr att tillverka. Jag kör 10 st och tycker de funkar bra.

Ja mina har fungerar väldigt bra.
Faktiskt den enhet som fungerat bäst med min gamla och nya hp23

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Dessa skall tillverkas i samarbete med Leedarson, ett kinesiskt IoT företag. Så om jag fattar det hela rätt från kommentarer i andra trådar så kommer <redacted> veta om det läcker i ditt badrum, någon rör sig i ditt hem eller inte, och om du glömt bort att stänga en dörr eller ett fönster.

....

Mer allvarligt så hoppas jag på ordentlig säkerhet för att inte utomstående skall kunna ta del av att du inte stängt dörren och att du inte varit hemma på en timme...

Zigbee går ju inte ut på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ser inte helt dumt ut, priset är ju bra, annars måste jag ju säga att IKEAS priser har generellt stuckit iväg ganska mycket på många andra områden för att inte prata om deras restauranger som har blivit riktigt undermåliga.

Måste ändå säga att Jag är imponerad av Ikeas smarta hem grejer, helt okej gör som det dom ska för en billig peng.

Skrivet av Baxtex:

Zigbee går ju inte ut på nätet.

Med Ikeas nya hub går det, eller om man kör via Google Home.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Måste ändå säga att Jag är imponerad av Ikeas smarta hem grejer, helt okej gör som det dom ska för en billig peng.

Med Ikeas nya hub går det, eller om man kör via Google Home.

Jojo men man kör ju egen HA server hemma ju. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Måste ändå säga att Jag är imponerad av Ikeas smarta hem grejer, helt okej gör som det dom ska för en billig peng.

Med Ikeas nya hub går det, eller om man kör via Google Home.

Kommer aldrig köpa teknik på IKEA igen.
Köte en elcykel där för några år sedan och nu när det var dax att köpa ett nytt batteri efter några år hade de lagt ner hela satsningen och bara sa, "sorry, inget vi är intresserade av att hjälpa till med."

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jojo men man kör ju egen HA server hemma ju. 😆

Förstår din tanke...men nu besitter inte alla den kunskapen, tanken med ikea är att vanliga svensson också kan kunna hantera det.

Skrivet av ZecretW:

Kommer aldrig köpa teknik på IKEA igen.
Köte en elcykel där för några år sedan och nu när det var dax att köpa ett nytt batteri efter några år hade de lagt ner hela satsningen och bara sa, "sorry, inget vi är intresserade av att hjälpa till med."

Samma sak hände mig på biltema, hade köpt ett gäng decklight och ville köpa ett par till men då hade de slutat med dem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hehe, tycker jag känner igen samma med streaming tjänsterna.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med både zwave och Zigbee. Jag har lite utmanande hus mer tre våningsplan etc så det är lite mer komplicerat men efter jag gick över till Shelly och wifi så har jag haft noll problem

Shelly uppdaterar sina prylar rätt ofta. Allt är 100% lokalt som jag kör det. Kör alla enheter på 2.4ghz wifi. Iot nätverk där allt är nedlåst så mycket som möjligt. Jag tycker det är rätt störigt med dålig wifi och jag kör inget förutom iot på 2.4ghz så då ställs rätt höga krav om det ska vara 5ghz täckning precis överallt och jag löste det med 5st Unifi 6 Pro.

Det är liksom mindre komplicerade grejer i denna setup känner jag. Strular det är det antagligen wifi tävlingen som suger och det är ett mycket viktigare problem. Jag är trött på konstiga Zigbee buggar med min gamla conbee sticka. Det kommer inga uppdateringar för den längre.

Det enda som är lite tråkigt är att wifi drar mer ström och små sensorer som magnetsensorer blir lite större med wifi så batteriet ska få plats men det är jag ändå okej med. Det känns som äntligen har jag något som funkar i större antal utan konstigheter.

Jag märker ingen skillnad i prestanda på mitt nätverk. Man får bara ha lite fler APs så inte en AP behöver hantera över 100 enheter. Det känns som man ändå måste ha flera APs då man antagligen inte har behov för 100+ enheter inom vad en AP har i räckvidd ändå i ett gammalt stenhus.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Hoppas dom drivs av någon vettig batterisort som faktisk kan laddas upp igen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Kommer aldrig köpa teknik på IKEA igen.
Köte en elcykel där för några år sedan och nu när det var dax att köpa ett nytt batteri efter några år hade de lagt ner hela satsningen och bara sa, "sorry, inget vi är intresserade av att hjälpa till med."

De är väl enligt lag tvungna att ha reservdelar ett visst antal år har jag mig?
Inget jag tar gift på men men.

Hur som är detta tyvärr ganska vanligt så med det som huvudresonemang blir det snabbt tunt att handla för dig även om jag helt förstår din känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja de har varit lite dyra. Tvivlar på att de kostar mer än 2kr att tillverka. Jag kör 10 st och tycker de funkar bra.

De billigaste rf chippen på marknaden som är någolunda vettiga kostar typ 10kr styck....och ha ett som klarar zigbee så är man uppe i ca 25-40kr styck. Möjligt esp är nere i lägre kostnader. Sen ska du har en PIR sensor, de kostar x kr, om det är 2 eller 5 vet jag inte, sen ska plast till och tillverning. Det börjar med en BOM på 40kr sen går den ut ur dörren för 80kr sen ska man börja tjäna pengar på grejerna också och den utveckling man lagt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hoppas dom drivs av någon vettig batterisort som faktisk kan laddas upp igen.

AAA, single för dörrsensorerna och 2st för rörelse sensorn, så du kan nog ersätta med ikea ladda batterier om du vill.
Kommer gissningsvis ha 8års (claimed) batteritid jämfört med förra varianten på 2 sett till nya totala batterikapaciteten

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

AAA, single för dörrsensorerna och 2st för rörelse sensorn, så du kan nog ersätta med ikea ladda batterier om du vill.
Kommer gissningsvis ha 8års (claimed) batteritid jämfört med förra varianten på 2 sett till nya totala batterikapaciteten

Åh äntligen! Har så länge hatat faktumet att alla kör knappcellbatterier. Tänkte t.om. lödda fast en batterihållare till mina sensorer ett par gånger. Förstår verkligen inte hur tillverkarna tänkte när de designade smart hem produkter utan stöd för uppladdningsbara AA/AAA batterier.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Ikeas gamla rörelsesensor är riktigt dålig. Det är den enda Zigbee produkt som jag hittills testat som jag inte lyckas lägga till i HA och få konsekvent resultat med.

Fick ett ganska dåligt smak av att använda den sensorn. Man kan vinka till den ibland och den vägrar reagera, riktigt störande. Jag hoppas verkligen att dessa är bättre för att billigare + AAA batterier (enligt en annan kommentar) skulle göra dem till mitt första val framöver.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |