Hur länge kan en AIO ligga innan den blir dålig?

Permalänk
Medlem

Hur länge kan en AIO ligga innan den blir dålig?

Jag har en Celsius S24 som blev över när jag gick till SFF för några år sen.
Den har legat i sin kartong nu under 3-4 år och jag är sugen på att plocka fram den igen då nästa chassi kommer ha plats till både AIO och nya biffiga grafikkort.

Finns det några risker med att ta fram en "så gammal" AIO som bara legat still? Sätts dom igen, avdunstar vätskan?

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för slangar och vad dom har för tillsatser, men ingen direkt skada som kan ske så är väll bara att testa? en av grabbarnas datorer har en gammal H60 i sin dator som har säkert 7-13 år på nacken och den funkar fortfarande felfritt.

Värsta som kan hända är att du får onormalt höga temps men värsta som kan ske är att cpun kommer börja trottla.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Beror på vad det är för slangar och vad dom har för tillsatser, men ingen direkt skada som kan ske så är väll bara att testa? en av grabbarnas datorer har en gammal H60 i sin dator som har säkert 7-13 år på nacken och den funkar fortfarande felfritt.

Värsta som kan hända är att du får onormalt höga temps men värsta som kan ske är att cpun kommer börja trottla.

Low-permability rubber tubes enligt deras hemsida.
Har det kanske varit ett bekymmer förr på de första AIO som kom? Jag har bara för mig har hört historier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Low-permability rubber tubes enligt deras hemsida.
Har det kanske varit ett bekymmer förr på de första AIO som kom? Jag har bara för mig har hört historier.

asså all form av slangar kommer "svettas" till olika grad mer eller mindre, men just den delen är enkel att testa, bara att peta i kabeln till pumpen och starta upp den vid sidan av datorn och gurglar den och har sig så är det luft i systemet (kommer säkert göra det till en början) Har för mig den grabben har gör det om datorn varit avstängd några dagar så gurglar den i 10-15 sekunder vid uppstart. Men den håller fortfarande hand 3770k kyld utan problem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Som ovan skriver så är det väl om för mycket vätska dunstat ut genom slangväggarna.

Eller om det bildats gunk i slingan som satt igen kylblocket alternativt pumpen tagit fast.

Du kan ju som sagt testa den utan att äns montera den på en cpu genom att bara plugga in den så den får ström och se hur den låter och även se om pumpen går öht om den har en rpm pinne så du kan se rpm rapporterat i datorn du anslutit den till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:
Skrivet av Rouge of Darkness:

Bra idé. Det ska jag nog testa. Har även ett par sprillans nya fläktar jag tänkte ha till. Så kan jag hör skillnaden mellan ljudprofilerna.