Köpråd uppdatera/bygga om datorn inför Black Friday

Permalänk

Köpråd uppdatera/bygga om datorn inför Black Friday

Tjenare allihop! Jag har planerat köpa delar för att uppdatera eller rättare sagt bygga om min nuvarande dator nu när Black Friday närmar sig så jag kan tjäna lite på denna köparnas högtid - så jag tänkte fråga er om ni skulle kunna hjälpa mig välja ut bra delar? Nuvarande datorn har funkat bra i typ tolv år och har för det mesta delar sedan jag byggde den 2011, dock uppgraderade jag grafikkortet 2016, men dock har datorn senaste åren börjat visa sin ålder rejält.

Gamla datorn:
Fractal Design Define XL
Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz
ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC
16 gb ram DDR3
ASUS RAMPAGE IV EXTREME
Noctua NH-D14 CPUkylareS1156/1366/775/AM2/AM3
Corsair AX 850W 80+ GOLD
ASUS Xonar Essence STX

Jag kommer definitivt behöva något för mitt arbete som nu är rätt krävande. Jag arbetar med VR UE4 men jobbet har gått över till UE5. Dessutom använder jag diverse 3D program som Blender, Substance Painter o Designer, Maya, Zbrush etc. Är också illustratör och använder Photoshop, måste använda stooora filer vid målning och detta går inte med nuvarande så bra. Det skulle därtill inte skada att använda datorn till diverse nya spel som kommer.

Budgeten ligger på drygt 20 000 kr, mer eller mindre.

Behöver definitivt Raytracing tror jag. SSD med 2-4 GB, hört jag ska hålla mig borta från Samsung så kanske Western Digital? Multithreaded CPU, möjligt 64GB DDR5 RAM, GPU med 12-16GB. Jag har en Noctua NH-D14 CPU fläkt som jag skulle kunna återanvända då Noctua säljer/ger bort mount för många nya moderkort om man har kvittot kvar. Min nuvarande Corsair AX 850W 80+ GOLD har jag fått höra ska kunna driva vad jag är ute efter, stämmer det? Eller måste jag kanske byta då den är 12 år nu?

Jag fick lite köpråd av några vänner som håller på med samma arbeten som mig och jag länkar här nere till en lista jag sammanställde av deras råd för delar som de gav mig.

https://se.pcpartpicker.com/list/8BNnHG

Jag skulle uppskatta all hjälp när det kommer till detta, stort tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJADERTJADER:

Tjenare allihop! Jag har planerat köpa delar för att uppdatera eller rättare sagt bygga om min nuvarande dator nu när Black Friday närmar sig så jag kan tjäna lite på denna köparnas högtid - så jag tänkte fråga er om ni skulle kunna hjälpa mig välja ut bra delar? Nuvarande datorn har funkat bra i typ tolv år och har för det mesta delar sedan jag byggde den 2011, dock uppgraderade jag grafikkortet 2016, men dock har datorn senaste åren börjat visa sin ålder rejält.

Gamla datorn:
Fractal Design Define XL
Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz
ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC
16 gb ram DDR3
ASUS RAMPAGE IV EXTREME
Noctua NH-D14 CPUkylareS1156/1366/775/AM2/AM3
Corsair AX 850W 80+ GOLD
ASUS Xonar Essence STX

Jag kommer definitivt behöva något för mitt arbete som nu är rätt krävande. Jag arbetar med VR UE4 men jobbet har gått över till UE5. Dessutom använder jag diverse 3D program som Blender, Substance Painter o Designer, Maya, Zbrush etc. Är också illustratör och använder Photoshop, måste använda stooora filer vid målning och detta går inte med nuvarande så bra. Det skulle därtill inte skada att använda datorn till diverse nya spel som kommer.

Budgeten ligger på drygt 20 000 kr, mer eller mindre.

Behöver definitivt Raytracing tror jag. SSD med 2-4 GB, hört jag ska hålla mig borta från Samsung så kanske Western Digital? Multithreaded CPU, möjligt 64GB DDR5 RAM, GPU med 12-16GB. Jag har en Noctua NH-D14 CPU fläkt som jag skulle kunna återanvända då Noctua säljer/ger bort mount för många nya moderkort om man har kvittot kvar. Min nuvarande Corsair AX 850W 80+ GOLD har jag fått höra ska kunna driva vad jag är ute efter, stämmer det? Eller måste jag kanske byta då den är 12 år nu?

Jag fick lite köpråd av några vänner som håller på med samma arbeten som mig och jag länkar här nere till en lista jag sammanställde av deras råd för delar som de gav mig.

https://se.pcpartpicker.com/list/8BNnHG

Jag skulle uppskatta all hjälp när det kommer till detta, stort tack för svar!

Din gamla dator kan ju ge några kronor extra för budgeten. Ett 12 år gammal psu av kvalité kommer hålla MEN är det värt att chansa? Du köper saker för 20k och då kan de vara värt att investera i en ny PSU.

Angående cpu så får du kolla hur bra dessa fungerar i din program. Jag gissar en i7/X3d kommer räcka långt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Bara köpa allt nytt tyvärr.

Och köp https://www.amazon.com/Objective2-ODAC-Headphone-Amplifier-DA... om du kör hörlurar, bättre än ljudkort som kan få problem med drivrutiner osv.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJADERTJADER:

Tjenare allihop! Jag har planerat köpa delar för att uppdatera eller rättare sagt bygga om min nuvarande dator nu när Black Friday närmar sig så jag kan tjäna lite på denna köparnas högtid - så jag tänkte fråga er om ni skulle kunna hjälpa mig välja ut bra delar? Nuvarande datorn har funkat bra i typ tolv år och har för det mesta delar sedan jag byggde den 2011, dock uppgraderade jag grafikkortet 2016, men dock har datorn senaste åren börjat visa sin ålder rejält.

Gamla datorn:
Fractal Design Define XL
Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz
ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC
16 gb ram DDR3
ASUS RAMPAGE IV EXTREME
Noctua NH-D14 CPUkylareS1156/1366/775/AM2/AM3
Corsair AX 850W 80+ GOLD
ASUS Xonar Essence STX

Jag kommer definitivt behöva något för mitt arbete som nu är rätt krävande. Jag arbetar med VR UE4 men jobbet har gått över till UE5. Dessutom använder jag diverse 3D program som Blender, Substance Painter o Designer, Maya, Zbrush etc. Är också illustratör och använder Photoshop, måste använda stooora filer vid målning och detta går inte med nuvarande så bra. Det skulle därtill inte skada att använda datorn till diverse nya spel som kommer.

Budgeten ligger på drygt 20 000 kr, mer eller mindre.

Behöver definitivt Raytracing tror jag. SSD med 2-4 GB, hört jag ska hålla mig borta från Samsung så kanske Western Digital? Multithreaded CPU, möjligt 64GB DDR5 RAM, GPU med 12-16GB. Jag har en Noctua NH-D14 CPU fläkt som jag skulle kunna återanvända då Noctua säljer/ger bort mount för många nya moderkort om man har kvittot kvar. Min nuvarande Corsair AX 850W 80+ GOLD har jag fått höra ska kunna driva vad jag är ute efter, stämmer det? Eller måste jag kanske byta då den är 12 år nu?

Jag fick lite köpråd av några vänner som håller på med samma arbeten som mig och jag länkar här nere till en lista jag sammanställde av deras råd för delar som de gav mig.

https://se.pcpartpicker.com/list/8BNnHG

Jag skulle uppskatta all hjälp när det kommer till detta, stort tack för svar!

Gällande din lista.
Undvik Asus Prime B650 moderkorten (blir orimligt varma på VRM).
Försök hitta RAM på 6000 MHz (gärna cl30 men inte mer än cl36). Borde inte kosta mycket mer.
Finns mer prisvärda SSDs (980 pro inte dålig men brukar vara överpris). Exempel på andra bra (varav någon ofta prissänkt) är; WD Black SN850X, Kingstons Fury Renegade eller KC3000, Seagate Firecuda 530, Crucial P5 Plus, Corsair MP600 Pro m.fl..

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk

Hejsan! Tack för svar alla.

Försöker hjälpa trådskaparen med datorbygget och har lite tankar här för att hitta rätt delar med forumets hjälp!

Obs! Då denna dator ska vara för 3d-/renderings-/grafikarbete är det viktigt med fokus på delar för detta ändamål.

När jag kollat runt på delar och trådar har jag några tankar här:

1) AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2 GHz 8-Core Processor
Är denna cpun den bästa för priset för sådant här arbete?
Am5 är det bra? processorn är en am5, då ska moderkortet också vara det? Hur vet man om den 12 år gamla Noctua nh-d14 passar ett nytt moderskort? Är det bara standard skruvhål/platser som gäller för att den ska passa moderkortet? Vi vet att den passar den valda cpun (finns adapterkit att skicka efter).

2) Grafikkort för 3d/renderingsarbete/grafikarbete?
Här är det en djungel med grafikkort - vad är bäst om alla delar max ska kosta 20k? Värt att satsa på 4k och uppgradera till 4k-skärm? GDDR5 eller GDDR6? Ska vara mycket vram, minst 16gb som jag förstår det? 7800xt 16gb nämns ofta ser jag i trådar, är den bra att satsa på? 16gb bättre att ta än 12gb? Stöder alla moderkort sådana här grafikkort? Trådskaparen vill ha RTX. Ge gärna tips på grymma grafikkort för ändamålet!

3) Moderkort. Fler tips på bra moderkort? ddr4 lr ddr5? ska allt vara ddr4 eller ddr5? om man väljer ddr5 måste ram, moderkort och gpu vara ddr5 då? Kan man ha 1 eller 2 m2 ssds i dem? Ljudkortet Asus xonar essence stx får gärna passa på moderkortet. 3-4 gamla noctua chassifläktar passar för nya moderkort?

4) RAM - Bäst mest prisvärda för trådskaparens arbete 32 lr 64gb? Räcker det att kolla efter 6000mhz och cl30? Hur vet man om dem passar under noctua nh-d14 fläkten, dvs inte är för höga?

5) SSD - bäst prestanda för pengarna inom ramen för 20k kr bygge? Ska vara m2, nvme fortarande antar jag samt höga överföringshastigheter? Ska kolla in tipsen vi fick i tråden mera också!

6) Kylpasta - själv köpte jag Thermal Grizzly Kryonaut 1g, är den fortfarande att rekommendera att köpa för detta bygge?

-Gamla Corsair AX 850W 80+ GOLD räcker för att driva alla nya delar eller måste det vara en starkare psu?

Är egentligen bara dessa 5 delar som behövs då gamla chassit ska användas och cpu fläkten samt PSU om det är bra nog. Tystare komponenter vore inte fel det heller (inga coil noises).

Vi vill vara säkra på att alla delar passar ihop så kolla gärna detta då det är lite klurigt när man inte har stor koll på dagens delar!

Enormt tack för all hjälp forumet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushroomcar:

Jag ska försöka ge lite fakta på de enklare tankarna, så era konkreta huvudfrågor (lämplig CPU för era specifika krav) lämnar jag till andra som jobbar med liknande saker.

1. Processor, kylare
Jag har ingen åsikt om 3D-modellen tillför något för er. Mer cache är dock aldrig fel om ni kan motivera kostnaden. Dessa har visat sig speciellt lämpliga för vanligt spelande. Sockeln på Moderkort och CPU måste passa exakt. (Äldre Intel hade revisioner av samma sockel som inte var kompatibla!)

Ang. äldre kylare, lämpligt är att googla på sockelnamnet och kylarmodellen så som ni har gjort (ni vet att det finns adapterkit). MEN, moderna processorer sprider värmen annorlunda än vad som var typiskt förr. Detta ställer krav på att kylaren kan ta upp värmen effektivt på liten yta. Nyligen har kylar-tester visat att effektiv placering av kylelementen slagit "fler" kylarelement. Så att bara välja den med flest "rör" gäller inte längre. Läs kylartester för den CPU ni har bestämt er för. Kylarfästningarna för AMD har varit kompatibla sedan många år tillbaka. Den fysiska matchningen måste, förutom hålens placering och gängning, även passa i höjdled. För lite tryck leder till dålig kylning, för mycket orsakar skador.

2. Grafikkort, minne
Mer minne är alltid bättre i alla situationer (cache, primärminne, grafikminne) om det utnyttjas. Ungefär som att fylla en 50 liters bensintank med bara 20 liter vilket räcker om du bara skall köra 10 mil. Ni bör ha kännedom av hur mycket som nyttjas i ert arbete. Senare GDDR-revisioner har oftast bättre prestanda, men läs på om minnesfrekvens och bus-bredd också vilket kan begränsa. Alla moderkort med en x16 PCIe-slot kan ta alla moderna grafikkort. Se dock till att moderkortets och CPUns PCIe revision inte begränsar PCIe-revisionen på grafikkortet. Det har börjat komma grafikkort med x8 PCIe 4.0 slots (de ser fortfarande ut som x16), vilket inte är så lyckat på ett x16 PCIe 3.0 moderkort/CPU.

3. Moderkort, minne, SSD, ljudkort
DDR4 hör till de äldre socklarna (AM4) nu, där det inte kommer att komma några fler processor-generationer. Om ni köper nytt så skall ni välja DDR5 (AM5) Kompatibiliteten går tillbaka till sockeln, minnes-typen följer med på kälken. Grafikkortets minne har ingenting att göra med primärminnet.

Dubbla M2 SSD-platser har blivit allt vanligare och stöds bra av AM5-socken (som fått fyra extra PCIe-kanaler för detta). Kolla moderkortets specifikationer, läs tillverkarens specifikations-sida om just detta för heltäckande fakta.

Ljudkortet ansluts via PCIe vad jag kan se, ser inga hinder så långt. Likaså om fläktarna om de har standard 3 eller 4-pin kontakter (12v,GND,Sense/varvtal,PWM-styrning). En del moderkort kan konfigureras i BIOS om de skall styra fläktarna med PWM eller via 12V. Återigen, lusläs tillverkarnas specifikationssidor. (Ibland räcker inte detta, då får man ladda hem PDF-manualen och titta i den)

4. Minne
Minneshöjden får man kolla upp på de kandidater ni väljer ut, återigen på tillverkarens spec-sidor. En annan variant är ju att använda någon konfigurationssida som tar hänsyn till detta (Tänker på sidor som inet eller pcpartpickers, om de varnar för problemkonfigurationer?). DDR5 6000 cl30 är bra minne ca 43 kr/GB. Formeln 30/6000*2000 = 10 nanosekunder säger en del, men inte allt. Nuvarande DDR4-minnen (3200/16, 3600/18) ligger på 10 ns, så skillnaden har suddats ut. Nu dominerar frekvensen.

5. SSD
Kika på liknande köpförslag (AMD AM5) och se vilka SSD som valts. Se även Snusious fina kommentar ovan.

6. Kylpasta
Tänk på att Kryonaut är tänkt för extrem överklockning, dess åldringsegenskaper är inte i linje med billigare kylpastor. Många förordar att man byter pasta en gång per år om man kör Kryonaut, som torkar ut i de temperaturer som dagens processorer kommer upp i under drift. Arctic har MX-4 som har åratal av goda vitsord, och har nu släppt MX-6 som påstås vara 20% bättre. (Den ersätter hastigt MX-5 som inte var någon höjdare!). Skillnaden mellan Kryonaut och MX-4 är bara några få grader. Ett alternativ är Noctua NT-H2. Kolla tester på MX-6 om den är lika lätt att applicera, den verkar vara lite tyngre och tätare.

Dags att fundera vidare

Permalänk

Wow oändligt tack för alla förklaringar och tips!

Nu har vi kikat lite mera på CPU, Moderkort och delvis RAM och valt delar som passar pci 5.0 för att få det senaste och starkaste och framtidssäkert. Om ni har några synpunkter och tips att tänka på vore det tacksamt!

1. Starkare CPU
AMD Ryzen 9 7950X3D 4,2GHz Socket AM5 Box
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8053683#statistics
Finns mounting kit till noctua nh-d14 https://ncc.noctua.at/coolers/NH-D14-34/cpu/AMD/AM5?q=79003xd
- Är denna Noctua nh-d14 tillräcklig för att kyla denna processor?

2. Moderkort
Moderkort bör ha Pci Gen 5.0 för framtidssäkra samt för att passa bra med nya CPU och RAM.
Moderkort som stödjer pci 5.0 (X670E verkar vara bäst när vi kollat runt):
AMD X670E - Denna verkar bäst för oss och stödjer pci 5.0 grafikkort o Nvme pci 5.0.
AMD x670 -näst bäst enligt inets AM5 video
AMD B650E - enklare
AMD B650 - enklare

Några saker vi undrar kring moderkort:
-Behöver man flasha bios med x670e? Vad betyder det och hur gör man, det nämns då och då i recensioner?
-Uppdatera AGESA? Vad är detta, de nämnde i INET video (länk nedan) att man bör göra detta eller kollar att moderkortet man köper har gjort detta? Dvs ska man själv uppdatera kortet eller hur vet man att kortet man köper är uppdaterat till AGESA 1.2.x.x? Måste vara åtminstone AGESA 1.2.x.x för att köra säkert verkar det som enligt inet?
Här är video som pratar om detta en bit in vid "tips och tricks": https://www.inet.se/produkt/5306146/amd-ryzen-9-7950x3d-4-2-g...

Detta moderkort verkar ha allt vi söker än så länge:
MSI MAG X670E Tomahawk WIFI bluetooth, passar ljudkortet
https://www.inet.se/produkt/1904107/msi-mag-x670e-tomahawk-wi...
Eller
ASUS TUF Gaming X670E-Plus - stödjer högre ram hastigheter, ej bluetooth, pci 4x (passar ljudkortet som vill ha pci 1x)?
https://www.inet.se/produkt/1903827/asus-tuf-gaming-x670e-plu...

3. RAM
Bör vara 2x32gb, ddr5, minst 6000mhz enligt inets AM5 video för att få ut allt av PCi 5.0 moderkort och cpu:n ovan för vårat ändamål.

Men RAM-minnen med 6000mhz stöds inte när man t.ex. kollar inet datorbyggare för flera AM5 moderkort? Då står det "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet" när man valt moderkortet och cpun vi listat ovan. Men AM5 ska optimalt vara 6000mhz enligt inets AM5 video? "OC vs standardhastigheter"?

4. SSD & grafikkort har vi inte hunnit än, men dessa bör ha pci 5.0 stöd?
Graffe: Skillnad på gddr6 och gddr6x? Nvidia RTX, högre VRAM typ 16gb är att föredra för ändamålet? Inga 4070 ti med 16gb? (24gb kostar en del).

Obs! Vi kan inget om överklockning och letar delar som man slipper överklocka! Räcker alla dessa nya delar att köra på den gamla corsair 850w? kan den ge ström nog? Är några av våra valda delar knepiga på det sätt att de måste uppdateras för att kunna köras? dvs uppdatera cpu, moderkort, ram innan de fungerar osv? Har läst att vissa delar inte fungerar när de är supernya och att man måste uppdatera dem i ett annat datorsetup?

Återigen tack för all hjälp!

Permalänk

Hej igen!

Nu har vi äntligen bestämt oss för vissa huvuddelar!

-AMD Ryzen 9 7950X3D 4,2GHz Socket AM5 Box
-MSI MAG X670E Tomahawk WIFI (för att få framtidssäkrat med pci 5.0)
-Noctua NH-D15
-RAM här har vi hittat flera DDR5, 6000mhz, 2x32gb, cl30.

Dessa är inte valda ännu så vi söker tips om delar som passar ovan valda delar:
-Grafikkort (för 3d arbete) - 16gb eller mer, RTX, - Cirka 7000-11000k kr.
-PSU (vad krävs för att driva denna datorn? 7950x3d kräver en del har jag läst? + ett saftigt grafikkort?)
-SSD pci 5.0. (vi har inte börjat med detta eller kollat tidigare förslag i tråden än då vi fokuserat på kärndelarna fram tills nu)

Som tidigare sagt, datorn ska användas till 3d-arbete/grafikarbete/rendering etc. Uppskattar alla förslag och feedback, tack så mycket!

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushroomcar:

Hej igen!

Nu har vi äntligen bestämt oss för vissa huvuddelar!

-AMD Ryzen 9 7950X3D 4,2GHz Socket AM5 Box
-MSI MAG X670E Tomahawk WIFI (för att få framtidssäkrat med pci 5.0)
-Noctua NH-D15
-RAM här har vi hittat flera DDR5, 6000mhz, 2x32gb, cl30.

Dessa är inte valda ännu så vi söker tips om delar som passar ovan valda delar:
-Grafikkort (för 3d arbete) - 16gb eller mer, RTX, - Cirka 7000-11000k kr.
-PSU (vad krävs för att driva denna datorn? 7950x3d kräver en del har jag läst? + ett saftigt grafikkort?)
-SSD pci 5.0. (vi har inte börjat med detta eller kollat tidigare förslag i tråden än då vi fokuserat på kärndelarna fram tills nu)

Som tidigare sagt, datorn ska användas till 3d-arbete/grafikarbete/rendering etc. Uppskattar alla förslag och feedback, tack så mycket!

Tackar!

Jag hade nog valt 7800x3d, skillnaden borde vara försumbar i det du gör i jobbet. 16gb nvidia gpu hittar du inte under 14k just nu, vilket skulle vara 4080.

Psu 850 räcker men 1000-1200 är att föredra, msi, seasonic, corsair gör bra psu

PCIe 5 m2 är inte värd kostnaden när din budget inte är oändlig 😊kör pcie 3/4 du lär inte märka så stor skillnad ändå

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25