Permalänk
Medlem

Gasolgrill - välj åt mig

Nu när grillsäsongen för Riktiga Män™ är på väg in behöver pappa en gasolgrill.

Kan ni rekommendera mig en bra? Jag har ingen aning om var jag ska börja. Budget runt fem tusen, plus minus vad det kostar att vara hårdast i grannskapet.

Har ni någon favorit? Kanske kan man göra något klipp såhär års när alla Boråsare börjat gå i ide?

Hungjig.

Permalänk

Riktiga män kör med kol
Är det gasol du är ute efter så har jag förslag på som knäcker tyvärr din budget rejält, en stekhäll, jag följer en snubbe på youtube, Kapten mat, kolla man blir tokhungrig bara att se, dessutom så kanske ni är grannar det vet jag inget om, men han och kamerakvinnan som han kalla sin hustru för bor någonstans i Borås, en förbannat bra kanal är det iaf.

Tester av olika grillar föreslår jag Matgeek på youtube, mycket intressant där, men även de knäcker din budget.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Napoleon.

Stabil, kraftigt gjutjärnsgaller, snabb. Men lire dyrare.
Har även haft Weber i ungefär samma prisklass, inte samma kvalitet enligt mig.

Permalänk
Medlem

Haft en weber spirit med två brännare sedan 2018, väldigt nöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag var i samma val och kval för två somrar sen.

Valet föll på Broil King för jag upplevde att man fick mer för pengarna än motsvarande peng från Weber. Mycket nöjd såhär efter 2 år.

Den här köpte jag på kampanj från BAUHAUS och den kommer komma på kampanj i vår. TYcker den är välbyggd, stort plus att man kan byta ut ena grillgallret mot en stekplatta.
Har haft den utomhus året runt, köpte ett överdrag och den har inte rostat eller någonting. Fungerar kanon!.

https://www.bauhaus.se/gasolgrill-broil-king-royal-s-310-2022

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Slår ett slag för Napoleon. Har en Rogue 425 som jag är väldigt nöjd med. Ett par tusen dyrare än din budget, men kvalitet kostar...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5282084

Permalänk
Medlem

Kände mig också manligare efter inköp av Napoleon

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Har kanske inte tänkt på Napoleon eller övervägt gasgrill innan men efter era goda omdömen blev jag nyfiken. Blev postitivt överraskad över att det går att köpa till ett koltråg avsett för kol/briketter/rökspån i Napoleon. Rätt fint att snabbt kunna kunna grilla korv i väntan på att glödbädden blir klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

Riktiga män kör med kol
Är det gasol du är ute efter så har jag förslag på som knäcker tyvärr din budget rejält, en stekhäll, jag följer en snubbe på youtube, Kapten mat, kolla man blir tokhungrig bara att se, dessutom så kanske ni är grannar det vet jag inget om, men han och kamerakvinnan som han kalla sin hustru för bor någonstans i Borås, en förbannat bra kanal är det iaf.

Tester av olika grillar föreslår jag Matgeek på youtube, mycket intressant där, men även de knäcker din budget.

Gud förbjude att jag skulle bo i Borås. Har svårt att tro att det finns grillar där heller.

Tack för alla tips! Jag har spanat på Napoleon, de verkar stabila.

Permalänk
Medlem

Ska du vara kung i grannskapet
https://www.grillkung.se/produkt/kamado-joe-big-joe-iii

Börja med att fundera på hur många du ska grilla åt mestadels och om det mest är kött eller massa blandat.
Det ger en ledtråd till hur mycket grillyta du behöver.
Sen funderar du på om du gillar att bränna ordentligt yta, isåfall behöver du en med extra brännare, kallas bland annat searstation eller sizzle.
Fundera också på om du vill ha kokplatta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av izzie:

Gud förbjude att jag skulle bo i Borås. Har svårt att tro att det finns grillar där heller.

Tack för alla tips! Jag har spanat på Napoleon, de verkar stabila.

LOL. sorry om jag förolämpat dig ;D men fattade i din första post att du var från de trakterna, kan ju varit ett dåligt skämt jag inte fattade, skyller på Kung 5,2 HAHAHA, nåja in på tuben och kolla på kapten mat iaf, hade jag kunnat och fått grilla på min balkong så hade det blivit en stekhäll

Permalänk
Skrivet av izzie:

Gud förbjude att jag skulle bo i Borås. Har svårt att tro att det finns grillar där heller.

Tack för alla tips! Jag har spanat på Napoleon, de verkar stabila.

Instegsmodell för Napoleon heter Freestyle och för Freestyle 425 får man betala ca 6500. Har klämt och känt på den modellen i Grillkungs showroom och jag tyckte den kändes lika bra som Rogue, men jag valde Rogue för Grillkung hade ett bra paket som jag nappade på.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5949696