Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Jag skickade också in igår men fick ingen bekräftelse direkt att jag skickat in men det kanske tar ett tag?

Jag fick ingen bekräftelse direkt, utan det tog 3 dagar, och sedan fick jag ett svar.
Fick inte heller bekräftelse på att recensionen var publicerad, utan jag skickade in en bild från mailet där man skulle bekräfta recensionen.

Någon som har fått DTS ljud att fungera ordentligt? I mitt fall verkar kanal 4 och 5 skickas från fronten, så det känns inte direkt surround. Dolby Digital/Atmos skickar signalerna rätt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raoul_B:

Någon som har fått DTS ljud att fungera ordentligt? I mitt fall verkar kanal 4 och 5 skickas från fronten, så det känns inte direkt surround. Dolby Digital/Atmos skickar signalerna rätt dock.

Har du testat att ändra "Sound mode"? Görs enklast i SmartThings-appen.
Testa läget "Surround".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raoul_B:

Jag fick ingen bekräftelse direkt, utan det tog 3 dagar, och sedan fick jag ett svar.
Fick inte heller bekräftelse på att recensionen var publicerad, utan jag skickade in en bild från mailet där man skulle bekräfta recensionen.

Okej skönt, då kan jag lugna mig. Är ju på slutet av registreringstiden så hade varit väldigt snopet om de inte fått inskicket och man missar produkten pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nao132:

Okej skönt, då kan jag lugna mig. Är ju på slutet av registreringstiden så hade varit väldigt snopet om de inte fått inskicket och man missar produkten pga det.

registreringstiden är förlängd till 3 december.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Har du testat att ändra "Sound mode"? Görs enklast i SmartThings-appen.
Testa läget "Surround".

Jag ska testa det. Men betyder inte Surround läget att man smetar ut alla kanaler (även Stereo) och därmed inte får den ljudbild som var tänkt i filmen?

Permalänk

Så äntligen fixat fick dock inget mail de strulade med att de gnällde om min e-mail men de gick igenom och tog en print 🙂 För övrigt vad har ni fått förr era soundbars i pengar? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raoul_B:

Jag ska testa det. Men betyder inte Surround läget att man smetar ut alla kanaler (även Stereo) och därmed inte får den ljudbild som var tänkt i filmen?

Jo, så kan det vara. "Standard" bör spelas som det var tänkt enligt filmskaparens intention.

Vilka källor och material spelar du från om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jo, så kan det vara. "Standard" bör spelas som det var tänkt enligt filmskaparens intention.

Vilka källor och material spelar du från om jag får fråga?

Jag har testat med ex. Terminator 2 BluRay direkt från en PS3. Även annat material som For All Mankind på AppleTV. De har släppt ett par korta filmer som sammanfattar skillnaden mellan säsong 3 och 4.
Laddade även ner ett par testfilmer som testar DTS och Dolby som jag kör från Kodi i nVidia Shield, och jag såg då att "Surround Left" och "Surround Right" skickades från själva soundbaren. När jag kör detta i mitt gamla 5.1 system skickas dessa från bakhögtalarna.
En ändring i SmartThings till "Adaptive Room" löste detta, så ljudet kom från rätt högtalare i testklippen, men ändå blir det för lite surround i ex. Terminator 2.
Kör jag samma BluRay i PS5 (kopplad via TV med eARC) så blir det bättre surround (ändå inte lika bra som innan). Då avkodar PS5 DTS signalen och skickar Multi Audio till soundbaren.

Permalänk
Skrivet av Miniwonka:

Det sitter baktill på soundbaren.

Skrivet av Mr_Flash:

Vänster sida bak på soundbaren. Om man har högtalaren mot sig. Texten är S/N: XXXXXXXXXX

Tack för detta, det gjorde saken mycket lättare.

Permalänk
Medlem

Jag saknar också ljud i bakhögtalarna i Standard mode. Testat Dolby Atmos filmer via HBO (bla Shazam och The Flash) och får inget ljud.

Edit: verkar lösa problemet att välja ”pass-through” i tvns inställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raoul_B:

Jag har testat med ex. Terminator 2 BluRay direkt från en PS3. Även annat material som For All Mankind på AppleTV. De har släppt ett par korta filmer som sammanfattar skillnaden mellan säsong 3 och 4.
Laddade även ner ett par testfilmer som testar DTS och Dolby som jag kör från Kodi i nVidia Shield, och jag såg då att "Surround Left" och "Surround Right" skickades från själva soundbaren. När jag kör detta i mitt gamla 5.1 system skickas dessa från bakhögtalarna.
En ändring i SmartThings till "Adaptive Room" löste detta, så ljudet kom från rätt högtalare i testklippen, men ändå blir det för lite surround i ex. Terminator 2.
Kör jag samma BluRay i PS5 (kopplad via TV med eARC) så blir det bättre surround (ändå inte lika bra som innan). Då avkodar PS5 DTS signalen och skickar Multi Audio till soundbaren.

Hm, intressant.

Jag har ingen Shield utan kör Formuler men ibland märker jag att jag måste switcha mellan källorna för att den ska förstå och plocka upp DTS-spåret som Multi Channel PCM men det kanske har mer att göra med min Formuler.

Allt är kopplat till TV:n via eARC, har en LG C3:a.

Vad har du för TV sa du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raoul_B:

Laddade även ner ett par testfilmer som testar DTS och Dolby

Länk till dem? Vore kul att testa dem

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hm, intressant.

Jag har ingen Shield utan kör Formuler men ibland märker jag att jag måste switcha mellan källorna för att den ska förstå och plocka upp DTS-spåret som Multi Channel PCM men det kanske har mer att göra med min Formuler.

Allt är kopplat till TV:n via eARC, har en LG C3:a.

Vad har du för TV sa du?

Jag kör med en LG CX, men Shield körde jag direkt för att få ren DTS. Men C3 ska kunna göra DTS passthrough. Det kan dessvärre inte CX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raoul_B:

Jag kör med en LG CX, men Shieöd klrde jag direkt flr att få ren DTS. Men C3 ska kunna göra DTS passthrough. Det kan dessvärre inte CX.

Clear, tack för info! I mitt fall tror jag att det är min Formuler Z10 Pro Max som spökar lite. Funderar på att uppgradera till en Shield Pro, ska hålla utkik på BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leson11:

Jag saknar också ljud i bakhögtalarna i Standard mode. Testat Dolby Atmos filmer via HBO (bla Shazam och The Flash) och får inget ljud.

Edit: verkar lösa problemet att välja ”pass-through” i tvns inställning

Objekt-baserade format som Dolby Atmos och DTS:X måste du som regel avkoda i din ljudanläggning eftersom den behöver räkna ut vilket ljud som ska gå till respektive högtalare eftersom detta inte är helt fördefinierat med dessa format. Det är samma anledning till att man inte kan dekoda och skicka de formaten som LPCM i normala fall. Så länge som din soundbar klarar ljudformatet du skickar är det ändå generellt bättre att köra passthrough och låta den hantera det.

Skrivet av Raoul_B:

Jag kör med en LG CX, men Shield körde jag direkt för att få ren DTS. Men C3 ska kunna göra DTS passthrough. Det kan dessvärre inte CX.

Nej, tyvärr är det många TV-apparater som valt att inte betala licens för DTS och därmed stödjer de inte heller passthrough av dessa format. Detta leder till irriterande situationer som i mitt fall att jag antingen kan ansluta min Nvidia Shield TV till min äldre Samsung-soundbar och få DTS + DTS:X men inte Dolby Vision (fungerar tydligen om man får källan att skicka signalen ändå trots att soundbaren inte säger sig stödja signalen), eller kan ansluta den till TV:n och få Dolby Vision men inte DTS + DTS:X. Vanlig DTS kan jag ju dekoda till LPCM så det är inget problem, men DTS:X förlorar jag. Hade LG erbjudit mig att köpa en DTS-licens (även om enbart passthrough, vilket troligen enbart kräver att de lägger till ett fält i sin EDID) för min C1 i efterhand så hade jag troligen gjort det.

Låter bra att de äntligen fixat detta i C3 och senare. Funderade länge på att köpa en C9 enbart för att få DTS-stöd.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Objekt-baserade format som Dolby Atmos och DTS:X måste du som regel avkoda i din ljudanläggning eftersom den behöver räkna ut vilket ljud som ska gå till respektive högtalare eftersom detta inte är helt fördefinierat med dessa format. Det är samma anledning till att man inte kan dekoda och skicka de formaten som LPCM i normala fall. Så länge som din soundbar klarar ljudformatet du skickar är det ändå generellt bättre att köra passthrough och låta den hantera det.

Nej, tyvärr är det många TV-apparater som valt att inte betala licens för DTS och därmed stödjer de inte heller passthrough av dessa format. Detta leder till irriterande situationer som i mitt fall att jag antingen kan ansluta min Nvidia Shield TV till min äldre Samsung-soundbar och få DTS + DTS:X men inte Dolby Vision (fungerar tydligen om man får källan att skicka signalen ändå trots att soundbaren inte säger sig stödja signalen), eller kan ansluta den till TV:n och få Dolby Vision men inte DTS + DTS:X. Vanlig DTS kan jag ju dekoda till LPCM så det är inget problem, men DTS:X förlorar jag. Hade LG erbjudit mig att köpa en DTS-licens (även om enbart passthrough, vilket troligen enbart kräver att de lägger till ett fält i sin EDID) för min C1 i efterhand så hade jag troligen gjort det.

Låter bra att de äntligen fixat detta i C3 och senare. Funderade länge på att köpa en C9 enbart för att få DTS-stöd.

Ja, det är inte lätt. Såg något om någon kampanj för att få DTS passthrough på C1 och C2. Det skulle vara enkelt för LG att fixa i en firmware uppdatering, men de har väl ingen anledning till det. På det viset får de ju sälja fler C3/G3.
Men 995C klarar väl Dolby Vision passthrough?

/Raoul

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Länk till dem? Vore kul att testa dem

Jag googlade lite, och hittade flera som länkade till sådana.
Här hittade jag ett antal.

https://drive.google.com/drive/folders/1_I1Dlb1gjYKfAw_XCqDMv...

https://drive.google.com/drive/folders/1JxmeedtAtgmoafXv9rroi...

/Raoul

Permalänk
Medlem

Hur verifierar jag om jag får ut Dolby Atmos från min TV (om det ens går)? Det är en äldre Samsung från 2017. Det finns inte passthrough att välja utan det som finns är Dolby Digital+, och då misstänker jag att det inte går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallen82:

Hur verifierar jag om jag får ut Dolby Atmos från min TV (om det ens går)? Det är en äldre Samsung från 2017. Det finns inte passthrough att välja utan det som finns är Dolby Digital+, och då misstänker jag att det inte går?

Tryck på "i" knappen för att se vilken signal soundbaren får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SopAns:

Tryck på "i" knappen för att se vilken signal soundbaren får.

Tack! Jag försökte hitta det i appen, men kunde inte hitta det där. Jag får fram "Dolby Digital Plus". Ska jag tolka det som att Dolby Atmos inte är tillgängligt via min TV (streamat från HBO på en film där det ska vara Atmos tillgängligt)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallen82:

Tack! Jag försökte hitta det i appen, men kunde inte hitta det där. Jag får fram "Dolby Digital Plus". Ska jag tolka det som att Dolby Atmos inte är tillgängligt via min TV (streamat från HBO på en film där det ska vara Atmos tillgängligt)?

Vad har du för exakt TV-modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallen82:

" Some TVs are able to pass through Atmos using the Dolby Digital Plus codec whereas others are not."

Låter som den inte kan skicka Atmos då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Tack för svar. Jag kommer också behöva sätta ena högtalaren nära väggen på ena sidan. Vet dock inte hur jag ska tänka kring höjd från golvet. Vissa förespråkar huvudhöjd medan andra tycker det ska vara längre upp på väggen. Sitter oftast i divandelen som är mer centrerad i rummet så kanske ska utgå från det och placera den högra högtalaren längre från soffan än den vänstra som är i hörnet?

Tolkade jag dig rätt att du bara snurrade på högtalaren direkt på skruven som sticker ut från kulan? Börjar den inte tippa åt ena hållet då eller tyngs den ned så att högtalaren sitter rakt?

Ursäkta sent svar.
Jag snurrade bara på högtalaren ja. Det följer med "stopp" som du först gängar på skruven o sen på med högtalaren. När du är nöjd med vinkeln så gängar du tillbaka "stoppet" mot högtalaren o låser på så sätt högtalaren mot skruven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SopAns:

" Some TVs are able to pass through Atmos using the Dolby Digital Plus codec whereas others are not."

Låter som den inte kan skicka Atmos då.

Det du försöker göra är egentligen inte passthrough, utan du vill generera en Atmos signal i TVn (via en inbyggd app), och sedan skicka den signalen till soundbar via eARC. Detta verkar inte gå som du beskriver det. Passthrough innebär att du kopplar en extern enhet, ex Apple TV eller Nvidia Shield, som skickar en Atmos signal till TVn, och som sedan TVn skickar vidare till soundbar via eARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raoul_B:

Ja, det är inte lätt. Såg något om någon kampanj för att få DTS passthrough på C1 och C2. Det skulle vara enkelt för LG att fixa i en firmware uppdatering, men de har väl ingen anledning till det. På det viset får de ju sälja fler C3/G3.
Men 995C klarar väl Dolby Vision passthrough?

/Raoul

De skulle troligen antingen kunna anpassa sin EDID baserat på den EDID den eARC-anslutna ljudanläggning presenterar, alternativt lägga till en inställning som styr ifall DTS-formaten presenteras eller ej. Eftersom det rör sig om passthrough så finns det inget annat som bör hindra det från att fungera då bandbredden inte borde vara något problem.

995C kan nog mycket väl ha stöd för detta. Det har jag inte undersökt eftersom jag inte äger en sådan. RTINGS brukar testa vilka format som stöds.

Skrivet av Tallen82:

Vilken specifik modell av TV rör det sig om?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Ursäkta sent svar.
Jag snurrade bara på högtalaren ja. Det följer med "stopp" som du först gängar på skruven o sen på med högtalaren. När du är nöjd med vinkeln så gängar du tillbaka "stoppet" mot högtalaren o låser på så sätt högtalaren mot skruven.

Låter bra. Har redan skickat efter den. Borde dyka upp senare i veckan. Tror jag kommer bli nöjd.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Ursäkta sent svar.

Skrivet av BostonGurkan:

Låter bra. Har redan skickat efter den. Borde dyka upp senare i veckan. Tror jag kommer bli nöjd.

Vore uppskattat om ni kunde lägga in kort hur det blir när dom sitter uppe på väggen.

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Vore uppskattat om ni kunde lägga in kort hur det blir när dom sitter uppe på väggen.

Kanske går att ordna!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vad har du för exakt TV-modell?

Skrivet av blunden:

De skulle troligen antingen kunna anpassa sin EDID baserat på den EDID den eARC-anslutna ljudanläggning presenterar, alternativt lägga till en inställning som styr ifall DTS-formaten presenteras eller ej. Eftersom det rör sig om passthrough så finns det inget annat som bör hindra det från att fungera då bandbredden inte borde vara något problem.

995C kan nog mycket väl ha stöd för detta. Det har jag inte undersökt eftersom jag inte äger en sådan. RTINGS brukar testa vilka format som stöds.

Vilken specifik modell av TV rör det sig om?

Den heter QE65Q6FNA