Rockstar kan avtäcka Grand Theft Auto VI i veckan

Permalänk
Melding Plague

Rockstar kan avtäcka Grand Theft Auto VI i veckan

Nya uppgifter pekar på att Rockstar lyfter skynket av nästa del i den långlivade spelserien inom några dagar. Smakprov kan dröja till december.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Över tio år sedan GTA V lanserades så känns det verkligen som det är dags att äntligen få se första officiella uppvisningen av uppföljaren. På sätt och vis tänker jag fortfarande på Red Dead Redemption 2 som nytt men även det spelet närmar sig 5 år sedan lanseringen sjukt nog.

Ser fram emot detta.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte blir ännu ett konsolspel i första hand. Annars blir det inget köp från mig.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Över tio år sedan GTA V lanserades så känns det verkligen som det är dags att äntligen få se första officiella uppvisningen av uppföljaren. På sätt och vis tänker jag fortfarande på Red Dead Redemption 2 som nytt men även det spelet närmar sig 5 år sedan lanseringen sjukt nog.

Ser fram emot detta.

Red ded redemption 2 är väl "ganska" nytt på PC, släpptes inte det några år efter konsoll-släppet?

Permalänk
Medlem

Tycker att det har gått alldeles för lång tid mellan spelen och det har gjort att jag till stor del tappat intresset. Samt att de fått allt för stort fokus på online innehåll.

Permalänk

Jag vill ha mer obligatoriska aktiviteter, som laga mat, diska, passa barn, gå ut med hunden, träna på gym, klippa gräsmattan, ta en promenad med mormor och morfar och annat. Om man ej gör detta får man en uthållighet(stamina) och hälsa som suger.

Nå det blir spännande vad de gör. Jag hoppar typ på samma fast bättre grafik och inte lika stelt, fordon ska få mer realistiska skador etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hoppas det inte blir ännu ett konsolspel i första hand. Annars blir det inget köp från mig.

Senast GTA inte var ett konsolspel i första hand var på 90-talet. Hade inte haft för höga förväntningar om jag var du.

Permalänk
Medlem

De har redan bekräftat att de jobbar på det, och inget ska visas i veckan. Vad exakt är nyheten här? Att de ska superbekräfta det? Eller är det att de kanske har ett vagt datum som är grejen?

Väntar med spänning på en trailer istället

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

Red ded redemption 2 är väl "ganska" nytt på PC, släpptes inte det några år efter konsoll-släppet?

Lite drygt ett år senare, 5 november 2019. Hade för mig konsolutgåvan släpptes i slutet av november men var tydligen 26 oktober 2018. Så även på PC är vi inne på fyra år.

Spelade igenom det igen på semestern i år och känns fortfarande rätt färskt. Rekommenderas varmt om någon nu inte spelat det redan.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag känner ingen riktig hype, men ska bli kul att se vad de hittat på

En levande stad där man kan göra permanenta förändringar vore kul, lite mer RP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

Red ded redemption 2 är väl "ganska" nytt på PC, släpptes inte det några år efter konsoll-släppet?

Lite över ett år senare än konsol. 26 october 18 -> 6 november 19

Skrivet av SiRai:

Sist GTA inte var ett konsolspel i första hand var på 90-talet. Hade inte haft för höga förväntningar om jag var du.

Nja, GTAV släppet ju ett par år efter, så nog var det ett konsolspel i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Över tio år sedan GTA V lanserades så känns det verkligen som det är dags att äntligen få se första officiella uppvisningen av uppföljaren. På sätt och vis tänker jag fortfarande på Red Dead Redemption 2 som nytt men även det spelet närmar sig 5 år sedan lanseringen sjukt nog.

Ser fram emot detta.

Fördelen är väl att konsolerna är typ "PC" hårdvara idag. Det var ju inte fallet för 10 år sedan då de var tvungna att göra en hel del förändringar när det skulle portas.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Sist GTA inte var ett konsolspel i första hand var på 90-talet. Hade inte haft för höga förväntningar om jag var du.

Jag tänker inte hålla andan.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer till PC direkt.... Men skulle inte bli förvånad om de släpper till konsoler först, väntar några år och sen kommer det till PC.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

De har redan bekräftat att de jobbar på det, och inget ska visas i veckan. Vad exakt är nyheten här? Att de ska superbekräfta det? Eller är det att de kanske har ett vagt datum som är grejen?

Väntar med spänning på en trailer istället

Nej ingen officiell bekräftelse på GTA 6. Dem har endast bekräftat att dem jobbar på nästa titel i serien.Jason säger att en officiell reveal kommer nu i veckan med trailer i december

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tänker inte hålla andan.

Klokt! Hade varit fint om det släpptes samtidigt som till konsolerna dock då jag varken har PS5 eller XBX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

Red ded redemption 2 är väl "ganska" nytt på PC, släpptes inte det några år efter konsoll-släppet?

Mja
Från engelska Wikipedia:
Release

PlayStation 4, Xbox One
October 26, 2018
Windows
November 5, 2019
Stadia
November 19, 2019

Ca 1 år efter konsoll

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Mja
Från engelska Wikipedia:
Release

PlayStation 4, Xbox One
October 26, 2018
Windows
November 5, 2019
Stadia
November 19, 2019

Ca 1 år efter konsoll

Lägger man även till begreppet spelbart så får man väl lägga till något år på PC versionerna? Vad jag kan minnas var PC versionerna allt mindre än bra i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Tycker att det har gått alldeles för lång tid mellan spelen och det har gjort att jag till stor del tappat intresset. Samt att de fått allt för stort fokus på online innehåll.

Jag uppfattar att det är positivt med lång utvecklingstid. Då ökar chanserna att det inte blir ett gammalt spel med nya kulisser/texturer, utan faktiskt ett nytt fräscht koncept (tittar på dig battlefield). Jag själv har tex väntat på star citizen sedan mitten av 2013 och har inga problem att vänta 5 år till nu när vi ser resultatet v vad som komma skall. Gör rockstar samma resa, så kan det inte bli annat än en jackpot för företaget 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lägger man även till begreppet spelbart så får man väl lägga till något år på PC versionerna? Vad jag kan minnas var PC versionerna allt mindre än bra i början.

Inget jag kommer ihåg. Har dock inte spelat något av spelen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lägger man även till begreppet spelbart så får man väl lägga till något år på PC versionerna? Vad jag kan minnas var PC versionerna allt mindre än bra i början.

Nja, är nog en rejäl överdrift...
Jag själv spelade på release och har inga minnen alls av buggar.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Nja, är nog en rejäl överdrift...
Jag själv spelade på release och har inga minnen alls av buggar.

Jag hade för mig dålig FPS och fungerade sämre än PS4 versionen som hade släpps så långt innan. Och folk var besvikna, men jag mindes nog fel.

Permalänk
Medlem

Som med så många andra spel så känner jag att det kul att det kommer en uppföljare

Men.. känner ingen hype. Jag vill ha nytt. Jag vill få tillbaka wowfaktorn i spel. Inte bara mer av samma som innan med bättre grafik.
Det har kommit många spel som gör tappra försök med att vara nyskapande, men når för mig inte hela sträckan fram.

BOTW var wow när det kom tex. Mass Effect med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lägger man även till begreppet spelbart så får man väl lägga till något år på PC versionerna? Vad jag kan minnas var PC versionerna allt mindre än bra i början.

Just Red Dead Redemption 2 stack ut lite eftersom många fortfarande satt med quad core CPU samtidigt som spelet är uppenbart optimerat för fler kärnor än så. Innan dess klarade man sig hyfsat bra med en i7-4770k eller dylikt så det kom lite som en käftsmäll för många, inklusive mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Just Red Dead Redemption 2 stack ut lite eftersom många fortfarande satt med quad core CPU samtidigt som spelet är uppenbart optimerat för fler kärnor än så. Innan dess klarade man sig hyfsat bra med en i7-4770k eller dylikt så det kom lite som en käftsmäll för många, inklusive mig själv.

Rullar hur bra som helst på min 7700k, vilket kortfattat bara är en snabbare I7 4770k

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Sedan de fokuserar så mycket på onlinedelen så känns det inte särskilt lockande mer.

Permalänk
Medlem

Då är det bara för mig att skrapa ihop mynten för ett nytt gpu

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Snusfri

Hoppas på en lång och bra story och inte bara online mög.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nja, är nog en rejäl överdrift...
Jag själv spelade på release och har inga minnen alls av buggar.

Jag skulle snarare säga att Rockstars modus operandi är att vänta ett år med PC-releasen för att sen släppa något dåligt optimerat som knappt rullar på ny hårdvara. GTA V fick det mesta att gå på knäna och hängde även med i många år vid test av hårdvara.

Just av den anledningen jag inte tänker bry mig om Rockstar om de inte ändrar sig. Om inte jag som PC-spelare är prioriterad som kund hos dem tänker jag inte heller ge dem mina pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag hade för mig dålig FPS och fungerade sämre än PS4 versionen som hade släpps så långt innan. Och folk var besvikna, men jag mindes nog fel.

Aaaa. Fast jag tror PS4 erbjöd 1920*1080 30fps. View distance, texurer, skuggor och så var också lägre satta än man kunde sätta på PC. And so on.
Så det gick att sätta ganska mycket högre tryck på komponenterna på PC.

Körde man samma inställningar som på ps4 på sin PC så var det väl inga problem att hålla 30FPS med lite äldre hårdvara ;).
Tror inte det var några större problem med ca 60fps heller.

Men det är klart att man ville skruva upp inställningarna en bit över konsol nivå. Och då började det bli mer tungrott också.
Så jag tror inte du minns fel. Konmer ihåh att man testade hur bra spelet rullade i 4K vid release. Tuffa tester - och då gick hårdvaran också på knäna.

Sweclockers testade GTA V när det kom till PC:
https://www.sweclockers.com/test/20336-snabbtest-grafik-och-p...

Citat:

När föregångaren Grand Theft Auto IV lanserades för PC/Windows blev många besvikna. Spelet ansågs vara dåligt optimerat och gav usel bildfrekvens samtidigt som bildkvaliteten inte levde upp till förväntningarna.

Med GTA V gör Rockstar ett betydligt bättre jobb. Titeln flyter generellt sett överraskande bra och skalar utmärkt med olika inställningar. Den som är beredd att kompromissa med bildkvaliteten kan spela även på en enklare maskin medan den med resurser får gott om svängrum för att ta ögongodiset till nya nivåer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled