Black Friday rivstartar på SweClockers – allt fler håller stenkoll på priserna

Permalänk

Har hus och bilar med lån, blir 0 inköp i år :D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Måste nog säga att jag är lite småsugen på att byta ut 32" skärmen mot en 42" OLED-TV fast för monitorbruk. 120Hz, 4K OLED med HDR samt VRR vore faktiskt rätt fint. Men har en 40" TV i sovrummet, steget från 32" till 42" på så nära håll känns ändå lite extremt.

Blir nog att invänta kommande OLED-baserade 32" spelskärmar som tänkt. Men priserna är inte helt ointressanta... kommande skärmar lär inte bli billiga direkt. Men skärmar får gärna kostas på samtidigt. Är ju något man direkt interface'ar vid all datoranvändning.

Har i övrigt lite saker jag kollar ifall det dyker upp till något intressant pris. Alltid kul med en liten deal men köper generellt något när jag vill ha det. Otroligt rörigt att följa priserna i årets black friday/november, lite extra så när classic.prisjakt.nu inte längre finns.

Här sitter jag och inväntar leverans av en 42" C3... Kommer gå från 27" men tror inte det blir något problem. Det enda är väl att det blir trångt med stora högtalare på skrivbordet, men det är på tiden att uppgradera bordet också.
Jag är faktiskt mer orolig att 42-tummarna ska försvinna eller bli för nischade och dyra, när det kommer fler datorskärmar i mindre storlek. Vore ju typiskt att vänja sig vid storleken, och sen när det är dags att uppgradera om några år finns det inget bra utbud. Tror inte jag vill gå tillbaka till vanliga datorskärmar heller, med tanke på de mycket bättre möjligheterna att kalibrera TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Ännu ett år jag känner "näh, jag behöver fanken inget, jag är rätt nöjd", i alla fall när det kommer till datorprylar.

Sitter i samma båt.

Dagens i-landsproblem deluxe, men förutom hålet i plånboken är det sannerligen ett "problem" med att ha ett high-end system: dagar som black friday blir så mycket tråkigare. 😋

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Tisdag 19.00 e streamen

Finns det en källa nånstans? Försökt hålla utkik på mail, Discord osv men inte sett något än.

Inte för att misstro dig, vill bara veta var jag missat

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag är helt nöjd med allt. Hindrar inte att jag shoppar ändå, om priset faller bortom min förståndshorisont. Höll på att köpa en Galaxy S22 eller S23 till frun igår, men Benify-Samsung ville inte ge mig det erbjudande jag trodde, fick ingen rabatt på det jag slängde i köpkorgen. Fick bättre pris på att gå in på vanliga Samsung-sidan inloggad med mitt Samsung-konto (strax under 6000 för S22), men ville ner under 5000 så nu ligger en Pixel 6a för 3490 och väntar på Elgiganten istället. (Öppet köp ju, så den åker tillbaks om nåt bättre dyker upp)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kan inte minnas när jag handlade på rea senast men i år tänkte jag byta ut lite delar i datorn. Chassi, mobo, PSU, Ram och en AIO.
Köper dock inte grejer jag inte tänkt handla för ordinarie. Hittills har jag haft lite flyt och hittat Chassi, PSU och AIO på rea. Om rätt ram och moderkort dyker upp så blir det köp också. Om inte så blir det att köpa till ordinarie

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Jag har pengar men jag har inte tid att handla nu på helgen, finns det någon som kan ställa upp? Ironisk även om det finns en sanning i det. Då jag inte hinner kolla in allt som jag skulle kunna tänkas köpa.

Jag har alltid köpt på mig en massa på Black freday, det handlar om både förbrukningsvaror och annat. Det tråkiga är att vissa saker jag byter ut inte är helt kassa innan, men det är för tidskrävande att sälja dem när man får så lite.

Permalänk
Medlem

Köpte ett LianLi v3000+ chassie bara för att det var billigt inte för att det behövs, men har inte fått det än då det kommer på en pall.
Väger visst 30+ kilo?

mer info
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns det en källa nånstans? Försökt hålla utkik på mail, Discord osv men inte sett något än.

Inte för att misstro dig, vill bara veta var jag missat

InköpsJohn sa de igår på inet streamen dem hade tillsammans med pricerunner.

https://youtu.be/tldfYEp70qA?t=3849

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag är helt nöjd med allt. Hindrar inte att jag shoppar ändå, om priset faller bortom min förståndshorisont. Höll på att köpa en Galaxy S22 eller S23 till frun igår, men Benify-Samsung ville inte ge mig det erbjudande jag trodde, fick ingen rabatt på det jag slängde i köpkorgen. Fick bättre pris på att gå in på vanliga Samsung-sidan inloggad med mitt Samsung-konto (strax under 6000 för S22), men ville ner under 5000 så nu ligger en Pixel 6a för 3490 och väntar på Elgiganten istället. (Öppet köp ju, så den åker tillbaks om nåt bättre dyker upp)

Pixel 6a såldes förra BF på just Elgiganten för 2990kr. Nu är telefonen ett år äldre men kostar 3490. Känns väldigt snopet, hade själv hoppats på iaf 7a för 2990kr. Behåller nog min gamla telefon istället...

Men med öppet köp kan du ju i alla fall hålla ögonen öppna

Permalänk
Medlem

Det känns som att rabatter som webhallen erbjuder på topGpuer är ett skämt. Med tanken på att man kunde köpa förut 7900xtx och 4090 till "samma-rabaterade-priser"*

*Kanske av en annan tillverkare, men ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det känns som att rabatter som webhallen erbjuder på topGpuer är ett skämt. Med tanken på att man kunde köpa förut 7900xtx och 4090 till "samma-rabaterade-priser"*

*Kanske av en annan tillverkare, men ändå...

Nästa lika bra deals som komplett hade på geek week

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Tisdag 19.00 e streamen

Trodde inte det skulle bli någon swec stream i år?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av naikon:

Pixel 6a såldes förra BF på just Elgiganten för 2990kr. Nu är telefonen ett år äldre men kostar 3490. Känns väldigt snopet, hade själv hoppats på iaf 7a för 2990kr. Behåller nog min gamla telefon istället...

Men med öppet köp kan du ju i alla fall hålla ögonen öppna

Den har dessutom varit nere på 2990 kr flera gånger efter förra årets BF, sista gången före sommaren (om jag minns rätt). Så ja, 3490 kr känns inte som en deal. 7a har inte varit billigare så det priset känns mer "okej" även om jag trodde på 2990 kr igen för 6a och 3990 kr för 7a. Känns onekligen konstigt att betala 500 kr mer ett år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Här sitter jag och inväntar leverans av en 42" C3... Kommer gå från 27" men tror inte det blir något problem. Det enda är väl att det blir trångt med stora högtalare på skrivbordet, men det är på tiden att uppgradera bordet också.
Jag är faktiskt mer orolig att 42-tummarna ska försvinna eller bli för nischade och dyra, när det kommer fler datorskärmar i mindre storlek. Vore ju typiskt att vänja sig vid storleken, och sen när det är dags att uppgradera om några år finns det inget bra utbud. Tror inte jag vill gå tillbaka till vanliga datorskärmar heller, med tanke på de mycket bättre möjligheterna att kalibrera TV-apparater.

Fin uppgradering!
Skärmar har en förmåga att krympa efter ett tag när man vant sig, och börjar bli sugen på större igen. Låter vettigt med ett nytt bord med, 27" till 42" är ju en skaplig skillnad i utrymmesbehov, men du har kanske inte massor av sidoskärmar utöver högtalarna?

Faktiskt funderat på just det med. 42" som TV känns lite smått faktiskt, tycker min 55" OLED krympt lite för mycket och jag förmodar att även dessa är för små för att sälja bra idag. Hade gärna sett att 42" kan få stanna som iallafall någon premium-lösning för datoranvändare som behöver något lite extra. Svårt nog med 32", och sen är det mest 34" och 38" ultrawides. Och 49" förstås.

Sen, förhoppningsvis är det ju en display man behåller ett tag med. Vet inte hur du gör men för mig brukar skärmarna flytta ett steg på stativen/datorbordet när en ny skärm köps. Sällsynt att jag säljer/ger bort eller slänger skärmar. Bara det inte blir 2-3 42" displayer bara...

Hoppas du får ett fint exemplar och den känns rätt!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Nästa lika bra deals som komplett hade på geek week

Inte så imponerade med tanken på att det är black friday...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Trodde inte det skulle bli någon swec stream i år?

Hörde jag inte helt fel å är helt borta å cyklar så sa dem det på deras stream igår som dem hade tillsammans med Pricerunner.

https://youtu.be/tldfYEp70qA?t=3849 här säger han det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Fin uppgradering!
Skärmar har en förmåga att krympa efter ett tag när man vant sig, och börjar bli sugen på större igen. Låter vettigt med ett nytt bord med, 27" till 42" är ju en skaplig skillnad i utrymmesbehov, men du har kanske inte massor av sidoskärmar utöver högtalarna?

Faktiskt funderat på just det med. 42" som TV känns lite smått faktiskt, tycker min 55" OLED krympt lite för mycket och jag förmodar att även dessa är för små för att sälja bra idag. Hade gärna sett att 42" kan få stanna som iallafall någon premium-lösning för datoranvändare som behöver något lite extra. Svårt nog med 32", och sen är det mest 34" och 38" ultrawides. Och 49" förstås.

Sen, förhoppningsvis är det ju en display man behåller ett tag med. Vet inte hur du gör men för mig brukar skärmarna flytta ett steg på stativen/datorbordet när en ny skärm köps. Sällsynt att jag säljer/ger bort eller slänger skärmar. Bara det inte blir 2-3 42" displayer bara...

Hoppas du får ett fint exemplar och den känns rätt!

Ja det blir ju lätt att man vänjer sig, och sen ser allting som är mindre pyttelitet ut.
Mitt bord är bara 140cm brett så det kommer vara precis att TV;n och högtalarna får plats, om högtalarna sticker ut lite utanför bordskanten.

Precis, 42" som TV är smått idag. Vore trist om den storleken försvinner. Datorskärmarna lär ju komma i lite roligare format framöver, och då kanske kundgruppen som vill ha TV som skärm hoppar över. Ska man ha OLED just nu är det väl 27", 34" UW eller 49" ultra ultra wide som finns. Börjar det komma typ 32-34" 16:9 och 38" UW i hög upplösning tror jag många hoppar på det.

Mina gamla skärmar hamnar i förrådet. Har inte plats för flera större skärmar på bordet så de får bli backup ifall något skulle gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Hörde jag inte helt fel å är helt borta å cyklar så sa dem det på deras stream igår som dem hade tillsammans med Pricerunner.

https://youtu.be/tldfYEp70qA?t=3849 här säger han det.

Nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Inte så imponerade med tanken på att det är black friday...

Det var lite det jag syftade på

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Tisdag 19.00 e streamen

Var hittar man denna streamen någon Länk?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Var hittar man denna streamen någon Länk?

ingen aning tyvärr. de skulle komma upp något här på sweclockers med poll om vad som önskades osv också vad jag hörde på streamen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja det blir ju lätt att man vänjer sig, och sen ser allting som är mindre pyttelitet ut.
Mitt bord är bara 140cm brett så det kommer vara precis att TV;n och högtalarna får plats, om högtalarna sticker ut lite utanför bordskanten.

Precis, 42" som TV är smått idag. Vore trist om den storleken försvinner. Datorskärmarna lär ju komma i lite roligare format framöver, och då kanske kundgruppen som vill ha TV som skärm hoppar över. Ska man ha OLED just nu är det väl 27", 34" UW eller 49" ultra ultra wide som finns. Börjar det komma typ 32-34" 16:9 och 38" UW i hög upplösning tror jag många hoppar på det.

Mina gamla skärmar hamnar i förrådet. Har inte plats för flera större skärmar på bordet så de får bli backup ifall något skulle gå sönder.

Låter ju rätt lösbart utan att behöva byta bord iallafall inledningsvis. Standardfötterna eller stativ för upphängning? Kanske är något man kan känna in senare iofs.

Håller helt med om andra stycket. Finns ganska många storlekar som inte finns ens. Ultrawides är väl lite enklare då man kan återanvända kasserade tvdisplayer vid behov. Men ont om bra skärmar över just 27, och då är man istället inne på just "små" TV. 36-38" är nog en storlek jag iallafall tror att jag skulle uppskatta men så pass udda. Eller möjligen högupplöst UW. 3440x1440 ser jag personligen som lågupplöst idag, även om jag tyckte det kändes skarpt tidigare.

Gjorde faktiskt något smått farligt här. Började mäta min 32", jämför med min gamla 40" TV från 2008 (med feet bezel), kollade måttet på en 42" C3, jämförde återigen med min 32" och fullmåttade.... och jag måste nog faktiskt klura på en sån över helgen. De 32" (QD-)OLED-skärmar jag sett presenteras kommer få 42" OLED att framstå som billigt. Största nackdelen är att det blir svårare att behålla sidoskärmar och framförallt den 22" skärmen jag har sittandes ovanför min 32" skärm idag.

Behöver kluras mer på men blev rätt sugen som sagt. Men nackdelarna är lite svåra att fullt kunna motivera. Skulle någon vettig butik dra av lite till så har jag säkert en leverans till veckan med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

jag har verkligen börjat använda och uppskatta Prisjakts prishistorik och se om det är värt att vänta och om produkter har blivit billigare eller ej under tidigare black friday och andra reor

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Det var lite det jag syftade på

Ouh! Det hade jag missat...

Permalänk
Medlem

Hittills får man väl säga att rean är rätt medioker, håller ni med?
Sen kan jag tycka att de blir rejält urvattnat när man drar igång "black week" en vecka i förväg...

Nä jag väntar på GörDetMedRW's black week han brukar ge trevliga rabatter.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

3440x1440 ser jag personligen som lågupplöst idag, även om jag tyckte det kändes skarpt tidigare.

En 34” UW 3440x1440 har en PPI på 109.68
42” 3840x2160 har en PPI på 104.9

Så du behöver sitta längre ifrån 42” för att den ska upplevas lika skarp.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Låter ju rätt lösbart utan att behöva byta bord iallafall inledningsvis. Standardfötterna eller stativ för upphängning? Kanske är något man kan känna in senare iofs.

Håller helt med om andra stycket. Finns ganska många storlekar som inte finns ens. Ultrawides är väl lite enklare då man kan återanvända kasserade tvdisplayer vid behov. Men ont om bra skärmar över just 27, och då är man istället inne på just "små" TV. 36-38" är nog en storlek jag iallafall tror att jag skulle uppskatta men så pass udda. Eller möjligen högupplöst UW. 3440x1440 ser jag personligen som lågupplöst idag, även om jag tyckte det kändes skarpt tidigare.

Gjorde faktiskt något smått farligt här. Började mäta min 32", jämför med min gamla 40" TV från 2008 (med feet bezel), kollade måttet på en 42" C3, jämförde återigen med min 32" och fullmåttade.... och jag måste nog faktiskt klura på en sån över helgen. De 32" (QD-)OLED-skärmar jag sett presenteras kommer få 42" OLED att framstå som billigt. Största nackdelen är att det blir svårare att behålla sidoskärmar och framförallt den 22" skärmen jag har sittandes ovanför min 32" skärm idag.

Behöver kluras mer på men blev rätt sugen som sagt. Men nackdelarna är lite svåra att fullt kunna motivera. Skulle någon vettig butik dra av lite till så har jag säkert en leverans till veckan med.

Jag kör på standardfötterna. Sett en del youtubers som tycker att skärmen står för lågt då, men det gör den inte för mig - skulle inte vilja ha den högre. Nu sitter jag kanske en aning för när (nästan samma avstånd som tidigare) men tycker blicken hamnar i bra höjd.

Jag jämförde med en gammal 32" TV med enorma sorgkanter och kollade farsgubbens 40" TV. Kan säga att på skrivbordet är den här apparaten ett jäkla monster. Känns betydligt större än jag förställde mig. Höjden är kanske det som märks av mest. Tror dock jag kommer trivas väldigt bra med den här storleken när jag vant mig. Redan nu känns det helt underbart med all arbetsyta.

Vet inte vad du har för behov vad gäller flera skärmar men den här lär vara svår att kombinera med någon extra skärm. Skulle väl kanske vara skärmar i porträttläge på sidorna i så fall. Totala ytan är väl ungefär som 4st 22" skärmar.

Permalänk
Medlem

Om man försöker bygga en dator hos Inet på komponenter som är med på deras Rea kan det se ut så här.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/uqceARLlaB9H9J5Dj-4XZJYbyOo/inet-black-friday

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte det kunde bli sämre än förra året men Webhallen lyckades verkligen.