Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem

Tips till er som har PS5, Apple Music fritt i 6 månader ifall ni tar ner appen från PS Store och kopplar konto där. Hyfsat utbud i lossless och en hel del musik i Atmos.

Permalänk
Medlem

Nu har min soundbar äntligen kommit (köpte på click and collect). Riktigt imponerad av hur Power tillslut löste sitt initiala misstag. Däremot måste de jobba på sin kommunikation framöver.

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom flera sidor med inlägg dom enda kommentarerna är deals, rabattkoder, sälja med vinst, skriva recension för bonusprodukt etc, etc är det någon som har köpt soundbaren för soundbaren och inte bonusprodukten och är nöjd med den?
EDIT: Nu har jag läst igenom säkert 10 sidor (+150 inlägg) av dom är det 2 inlägg som beskriver det som en skitprodukt så blir inget spontan/panik köp i alla fall.

Hur är separeringen i bakkanelerna, kan man dra igång apocalypto eller något liknande och bli omvälvad av ljud? Jag är inte så intreserrad utav dom lägre frekvenserna/subben för respekt av grannsämja/lägenhet (kommer inte att kopplas in) men vill få någon form av surround känsla vid låg/måttlig volym.

"Apocalypto' is almost always sonically alive with enveloping sound design, from the steady ambiance of the jungle to the effective percussive score by James Horner. Dynamics are excellent across-the-board, "

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag har läst igenom flera sidor med inlägg dom enda kommentarerna är deals, rabattkoder, sälja med vinst, skriva recension för bonusprodukt etc, etc är det någon som har köpt soundbaren för soundbaren och inte bonusprodukten och är nöjd med den?
EDIT: Nu har jag läst igenom säkert 10 sidor (+150 inlägg) av dom är det 2 inlägg som beskriver det som en skitprodukt så blir inget spontan/panik köp i alla fall.

Hur är separeringen i bakkanelerna, kan man dra igång apocalypto eller något liknande och bli omvälvad av ljud? Jag är inte så intreserrad utav dom lägre frekvenserna/subben för respekt av grannsämja/lägenhet (kommer inte att kopplas in) men vill få någon form av surround känsla vid låg/måttlig volym.

"Apocalypto' is almost always sonically alive with enveloping sound design, from the steady ambiance of the jungle to the effective percussive score by James Horner. Dynamics are excellent across-the-board, "

Det är en topptestad high-end Soundbar som i mina öron låter väldigt bra! Min första Soundbar så har ingen riktig referensram ska sägas.

Är man van vid fullstora högtalare och en 5.1.4-setup med dedikerad förstärkare så lär man bli besviken då det inte är en riktig adekvat jämförelse. En soundbar kommer alltid vara en soundbar med alla dess begränsningar.

Med det sagt så låter den högt, sällan jag kan som boende i lägenhet skruva upp volym över 25/100.
Subwoofern är "tight" och de bakre högtalarna spelar fint med bra Atmos-fär 😉.

Som med allt spelar det också roll med vad du matar den med. Den trivs allra bäst med högupplöst Dolby Atmos/DTS:X material, allra helst från en 4K Ultra HD Blu-Ray skiva och hög bitrate. En loseless Netflix-stream kommer aldrig ge dig det där "bettet" i ljudet även om det inte på något sätt är dåligt.

"Amaze"-demon på Youtube låter fint med bra spridning i rummet och högtalarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag har läst igenom flera sidor med inlägg dom enda kommentarerna är deals, rabattkoder, sälja med vinst, skriva recension för bonusprodukt etc, etc är det någon som har köpt soundbaren för soundbaren och inte bonusprodukten och är nöjd med den?
EDIT: Nu har jag läst igenom säkert 10 sidor (+150 inlägg) av dom är det 2 inlägg som beskriver det som en skitprodukt så blir inget spontan/panik köp i alla fall.

Hur är separeringen i bakkanelerna, kan man dra igång apocalypto eller något liknande och bli omvälvad av ljud? Jag är inte så intreserrad utav dom lägre frekvenserna/subben för respekt av grannsämja/lägenhet (kommer inte att kopplas in) men vill få någon form av surround känsla vid låg/måttlig volym.

"Apocalypto' is almost always sonically alive with enveloping sound design, from the steady ambiance of the jungle to the effective percussive score by James Horner. Dynamics are excellent across-the-board, "

Vart sägs det att det är en skitprodukt? Jag köpte den hos samsung innan power rea/bf och är riktigt nöjd, har dragit upp bakhögtalarna och tycker det är bra ljud, har basen ikopplad men ofta på rätt låg pga lägenhet men basen går enkelt att justera direkt på fjärrkontrollen. Har lyft mitt filmtittande rejält iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Är det 1 eller 2-pack? Står "2 brackets" och visar två på bilden, så gissar två?

Japp två

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är en topptestad high-end Soundbar som i mina öron låter väldigt bra! Min första Soundbar så har ingen riktigt referensram ska sägas.

Är man van vid fullstora högtalare och en 5.1.4-setup med dedikerad förstärkare så lär man bli besviken då det inte är en riktig adekvat jämförelse. En soundbar kommer alltid vara en soundbar med alla dess begränsningar.

Med det sagt så låter den högt, sällan jag kan som boende i lägenhet skruva upp volym över 25/100.
Subwoofern är "tight" och de bakre högtalarna spelar fint med bra Atmos-fär 😉.

Som med allt spelar det också roll med vad du matar den med. Den trivs allra bäst med högupplöst Dolby Atmos/DTS:X material, allra helst från en 4K Ultra HD Blu-Ray skiva och hög bitrate. En loseless Netflix-stream kommer aldrig ge dig det där "bettet" i ljudet även om det inte på något sätt är dåligt.

"Amaze"-demon på Youtube låter fint med bra spridning i rummet och högtalarna!https://www.youtube.com/watch?v=kvAfmYNtugQ

Yes förväntningarna är lägre, jag kommer från 5.0 och 5.0.2 (stora högtalare, ingen sub) jag är orolig att bakhögtalarna inte kommer att låta alls (eller knappt) är ute efter dom subtila ljuden som bygger atmosfär (fågelkvitter, bilar, annat som går runt i bakhögtalarna) liknande klippet i ditt inlägg, kul att du är nöjd

Skrivet av SopAns:

Vart sägs det att det är en skitprodukt? Jag köpte den hos samsung innan power rea/bf och är riktigt nöjd, har dragit upp bakhögtalarna och tycker det är bra ljud, har basen ikopplad men ofta på rätt låg pga lägenhet men basen går enkelt att justera direkt på fjärrkontrollen. Har lyft mitt filmtittande rejält iaf.

I den här tråden, najs

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Som med allt spelar det också roll med vad du matar den med. Den trivs allra bäst med högupplöst Dolby Atmos/DTS:X material, allra helst från en 4K Ultra HD Blu-Ray skiva och hög bitrate. En loseless Netflix-stream kommer aldrig ge dig det där "bettet" i ljudet även om det inte på något sätt är dåligt.

"Amaze"-demon på Youtube låter fint med bra spridning i rummet och högtalarna!https://www.youtube.com/watch?v=kvAfmYNtugQ

En liten rättning:
Netflix och alla andra strömningstjänster kör inte lossless (okomprimerat) ljud! De kör lossly (komprimerat) på allt.

Och You Tube kör sterio! så den "atmos" du hör, är det ljudlimpan skälv som skapar från sterio.
Vill du ha Atmos demon så måste de laddas ner och köras på en spelare som kan mata ut i bitström till ljudlimpan eller kunna avkårda Atmos. Eller så skaffar man en demo skiva.

Här finns lite demon ni kan kolla igenom.
https://www.demolandia.net/cinema.html

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Någon som kan mäta soundbaren lite snabbt, är den 123 cm som det står på nätet? Min tv bänk just nu är 120 cm så kommer se jäkla dumt ut antagligen om den hänger utanför haha. Skaffar kanske en ny tv bänk men hörnet allt står i får tyvärr inte plats med mycket större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Någon som kan mäta soundbaren lite snabbt, är den 123 cm som det står på nätet? Min tv bänk just nu är 120 cm så kommer se jäkla dumt ut antagligen om den hänger utanför haha. Skaffar kanske en ny tv bänk men hörnet allt står i får tyvärr inte plats med mycket större.

Mätte den precis och den är mycket riktigt 123 cm i bredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Någon som kan mäta soundbaren lite snabbt, är den 123 cm som det står på nätet? Min tv bänk just nu är 120 cm så kommer se jäkla dumt ut antagligen om den hänger utanför haha. Skaffar kanske en ny tv bänk men hörnet allt står i får tyvärr inte plats med mycket större.

Jag har min på en 120cm tv-bänk. Ser helt ok ut då det bara är 1,5cm utstick på varje sida samt att kortsidorna är vinklade så det hjälper till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

En liten rättning:
Netflix och alla andra strömningstjänster kör inte lossless (okomprimerat) ljud! De kör lossly (komprimerat) på allt.

Och You Tube kör sterio! så den "atmos" du hör, är det ljudlimpan skälv som skapar från sterio.
Vill du ha Atmos demon så måste de laddas ner och köras på en spelare som kan mata ut i bitström till ljudlimpan eller kunna avkårda Atmos. Eller så skaffar man en demo skiva.

Här finns lite demon ni kan kolla igenom.
https://www.demolandia.net/cinema.html

Slarvfel av mig, menade givetvis lossy 🙃
Tack för rättning och påpekande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Jag har min på en 120cm tv-bänk. Ser helt ok ut då det bara är 1,5cm utstick på varje sida samt att kortsidorna är vinklade så det hjälper till.

Hmm okej, får ta och fundera lite Hur stor TV har du? Just nu har jag bara 43 tum så den kommer ju sticka ut från den också rejält haha. Just nu har jag inte budgeten för en ny tv också så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Hmm okej, får ta och fundera lite Hur stor TV har du? Just nu har jag bara 43 tum så den kommer ju sticka ut från den också rejält haha. Just nu har jag inte budgeten för en ny tv också så

Jag använder soundbaren tillsammans med en 65" i stugan så den tar inte över på något sätt. 43" kan bli gränsfall där soundbaren tar över gentemot tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Jag använder soundbaren tillsammans med en 65" i stugan så den tar inte över på något sätt. 43" kan bli gränsfall där soundbaren tar över gentemot tvn.

Aaa den tar nog över ganska rejält, typ 13 cm på vardera sidor om jag räknar rätt. Men förhoppningen är ju att soundbaren håller i väldigt många år så att jag kan ha några tv apparater till. Fast man vet ju aldrig hur länge saker håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, tyvärr är det många TV-apparater som valt att inte betala licens för DTS och därmed stödjer de inte heller passthrough av dessa format. Detta leder till irriterande situationer som i mitt fall att jag antingen kan ansluta min Nvidia Shield TV till min äldre Samsung-soundbar och få DTS + DTS:X men inte Dolby Vision (fungerar tydligen om man får källan att skicka signalen ändå trots att soundbaren inte säger sig stödja signalen), eller kan ansluta den till TV:n och få Dolby Vision men inte DTS + DTS:X.

Lite offtopic, men konstaterade att min HW-Q86R faktiskt klarar att skicka vidare en signal med 4K Dolby Vision numera från min Nvidia Shield TV Pro 2019 (hade tidigare 2015-versionen) som jag skaffade nyligen, trots att jag är ganska så säker på att detta inte är något som det fanns stöd för initialt. Antar att de kan ha lagt till det i en senare firmware, precis som de lade till eARC. Var dock tvungen att byta till en certifierad Ultra High Speed-kabel (det folk kallar en HDMI 2.1-kabel) för att det skulle fungera korrekt.

Skrivet av Entash:

Aaa den tar nog över ganska rejält, typ 13 cm på vardera sidor om jag räknar rätt. Men förhoppningen är ju att soundbaren håller i väldigt många år så att jag kan ha några tv apparater till. Fast man vet ju aldrig hur länge saker håller.

Du lär väl förr eller senare skaffa en större och lite modernare TV som bättre kommer passa din soundbar både i storlek och upplevelse? Soundbaren bör absolut hålla många år, så länge inget oförutsett händer. Även om/när nya bildformat börjar bli vanliga längre fram så kan du ju alltid använda eARC.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tycker du att det är ok att sätta sub i en av dessa?

Permalänk
Medlem

Kanske om du skiter i att montera botten och ställer den runtom subwoofern som får vila på golvet.

Permalänk
Medlem

Lutar åt att det blir en Q990C/Q995C under BF.
Om man behöver två ljudingångar, är det en receiver som gäller isf? Tips på någon bra billig?
Har en OLED65C8.
Tänkt skaffa en UB-820, har en billigare vanlig blueray spelare idag.
Om jag vill ha både UB-820 och en Google TV i soundbaren, vad är bästa sättet att göra det?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Lutar åt att det blir en Q990C/Q995C under BF.
Om man behöver två ljudingångar, är det en receiver som gäller isf? Tips på någon bra billig?
Har en OLED65C8.
Tänkt skaffa en UB-820, har en billigare vanlig blueray spelare idag.
Om jag vill ha både UB-820 och en Google TV i soundbaren, vad är bästa sättet att göra det?

Du borde kunna koppla båda direkt till soundbaren, och sen soundbaren till TVns e-Arc. Om jag förstått dig rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Du borde kunna koppla båda direkt till soundbaren, och sen soundbaren till TVns e-Arc. Om jag förstått dig rätt.

Ahhh, läste att det var 2 hdmi, antog att det var totalt.
Men det är 2 in och 1 ut ja, perfekt! Tack så mycket

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Ahhh, läste att det var 2 hdmi, antog att det var totalt.
Men det är 2 in och 1 ut ja, perfekt! Tack så mycket

Det stämmer. Jag har min chromecast inkopplad och en ledig plats. Var tvungen att köpa en liten hdmi-förlängare för att kunna koppla in dock, chromecastens lilla vita sladd är för kort om soundbaren står på marken.

Permalänk
Medlem

Några mer click & collectare som har olika kvittonr på orderbekräftelse och kvittot från när ni betalar? Originalordern står som annullerad på hemsidan men kom ändå in till butiken. Nu på kvittot är det annat nummer än när ordern gjordes så är rädd att de kommer neka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Några mer click & collectare som har olika kvittonr på orderbekräftelse och kvittot från när ni betalar? Originalordern står som annullerad på hemsidan men kom ändå in till butiken. Nu på kvittot är det annat nummer än när ordern gjordes så är rädd att de kommer neka mig.

Jag skickade bara med orderbekräftelsen/kvittot från click & collect ordern. Valde dock att betala i butik, vet inte om kvittot ser annorlunda ut vid andra betalsätt.

Fick mitt godkänt efter ca 48 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Jag skickade bara med orderbekräftelsen/kvittot från click & collect ordern. Valde dock att betala i butik, vet inte om kvittot ser annorlunda ut vid andra betalsätt.

Fick mitt godkänt efter ca 48 timmar.

Okej! Så du skickade inte kvittot du fick när du hade betalat? Har ett kvitto med orderbekräftelsen på den annullerade ordern så provar kanske bara att skicka den först. Att jag har serienumret är ju bevis att produkten är köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Okej! Så du skickade inte kvittot du fick när du hade betalat? Har ett kvitto med orderbekräftelsen på den annullerade ordern så provar kanske bara att skicka den först. Att jag har serienumret är ju bevis att produkten är köpt.

Endast de från click & collect ordern som blev annulerad. Precis min tanke, har man ett giltigt serienr så räcker det som bevis på köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Några mer click & collectare som har olika kvittonr på orderbekräftelse och kvittot från när ni betalar? Originalordern står som annullerad på hemsidan men kom ändå in till butiken. Nu på kvittot är det annat nummer än när ordern gjordes så är rädd att de kommer neka mig.

Hade också click n collect med betala i butik. Skickade både orderbekräftelsen från ordern som blev annullerad och nya kvittot som jag fick efter betalning. Blev godkänd dagen efter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Hade också click n collect med betala i butik. Skickade både orderbekräftelsen från ordern som blev annullerad och nya kvittot som jag fick efter betalning. Blev godkänd dagen efter.

Hmm okej, kvittot du skickade in efter betalning, tog du bild på det fysiska kvittot eller skickade du det som ligger på Powers hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Hmm okej, kvittot du skickade in efter betalning, tog du bild på det fysiska kvittot eller skickade du det som ligger på Powers hemsida?

Skickade de digitala pdferna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk

Hur lång tid innan man ska få bekräftelse att recensionenär gjord? Gjorde min i Torsdags men inget hittils trots att jag ser recensionen ligger uppe.